Miksi kansalaiset vähentävät nyt kulutusta vaikka pitäisi tehdä juuri päinvastoin
Ymmärrättehän, että se talouskasvu on kiinni teistä
Kommentit (266)
Vierailija kirjoitti:
Just kehotettiin uutisissa yks päivä pidentämään vaatteiden käyttöikää. Ollaan vaan kuuliaisia kansalaisia nyt, kun ei osteta uusia vaatteita, vaikka on alennusmyynnitkin menossa.
Tuota minä olen harrastanut aina, kuluttanut vaatteeni loppuun ja aion niin tehdä jatkossakin. En ole trendipelle näissä asioissa vaan kujen vaikka 20 vuotta vanhoissa rytkyissä kunhan ovat ehjät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuksen viime vaalien teemana oli, että suomalaiset ovat eläneet yli varojensa. Eikö nyt olekaan hyvä, kun ei kuluteta liikaa?
Ne on kummallisia tuon kahden totuutensa kanssa kun samaan aikaan on kuulemma eletty yli varojen ja pitäisi hillitä kulutusta tekemällä suomalaisista köyhempiä ja sitten kuitenkin pitäisi kuluttaa enemmän kuin ikinä että talous pyörisi. Tietääkö ne mitä suurin osa kansasta oikeasti tienaa? Se ei ole tämä keskitulo 3600e vaan luku on enemmänkin jossain 2200-2400e/kk välissä. Siitä ei paljon ylimääräisiä kuluteta.
Kokoomuspomo ei tiedä. Ei tiennyt Laura Rätykään alaistensa palkkaa Helsingin kaupungilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä määkin ihmettelen. Ihmiset vaan huutaa ja poraa, että tuo se vaan ostelee kaupasta ja käy syömässä ulkona ja baarissa ja kuluttaa, vaikka on lama-aika. No niinhän se pitääkin, muutenhan ne menevät kaikki konkkaan loputkin yritykset.
Ei minä ainakaan pahalla katso jos jollain on rahaa jota kuluttaa moiseen, siitä vaan, se tekee taloudelle hyvää. Harmi vaan kun suurituloiset eivät kuluta niin paljon vaan makuuttavat rahojaan tileillään, muilla ei sitten kuluttamiseen olekaan rahaa, peruseläminen on Suomessa jo aivan liian kallista.
Sehän olisi vain hienoa, jos ne suurituloiset kuluttaisivat Suomessa, kun muilla ei ole enää varaa. Mutta eivät tosiaan kuluta.
Ite vaan niin kovasti tykkään rahasta, ja laitankin sitä sijoituksiin lisää poikimaan
Kuinka kauan kuvittelette, että maapallo kestää valtioita, joiden talous perustuu vaan lisääntyvään kulutukseen? Jotain muuta olisi keksittävä tilalle ja jokaisen totuttava matalampaan elintasoon.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaksi syytä. Ensinnäkin hinnat ovat nousseet lähes kaikessa. Toisekseen en luota enää yhteiskunnan tukijärjestelmiin tai eläkkeisiin, eli käytän ylimääräiset sijoituksiin ja säästöihin.
Minä myös. Juuri päätin ostaa ruotsalaisen terveysteknologiayrityksen warranteja siksi, että uskon ruotsalaisen tekoälypohjaisen tuotteen menestyvän paremmin tulevaisuudessa kuin Optomedin sinällään erinomaisen tekoälypohjaisen diabeettisen retinopatian löytämiseen kehitetyn mukana kuljetettavan ja kädessä pidettävän tekoälykameran.
Omistan toki kannustuksenkin vuoksi Optomedin osakkeita, koska niitä on voinut ostaa nyt halvalla. Uskon kuitenkin siihen, että ruotsalaisfirma lyö itsensä läpi Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Molemmilla firmoilla on jo diilejä muun muassa yhdysvaltalaisen potilasjärjestöjen kanssa. Ruotsalaiset osaavat markkinoinnin paremmin kuin suomalaiset. Siksi Saksaan siihen vielä kun saa ostettua osakkeita ja warranteja pikkurahalla.
Suomi on sen sortin tytäryritystalous, että täällä ei riitä kunnianhimoa nousta huipulle. Firma myydään heti kun ulkomailta tulee joku sitä ostamaan. Näin viimeksi Silo AI:n kanssa ja on käynyt ihan Nokiaa myöten aikanaan. Nokian pölhöt myivät Applelle kosketusnäyttöpatenttinsa 2000-luvun alussa ja loppu oli historiaa, koska Nokian hallitus oli sitä mieltä että näppäinpuhelin on pysyvä konsepti. Elopin värvääminen ja Microsoftin kanssa touhuaminen olivat ne palavat öljylautat, josta Elop Nokian tiedotustilaisuudessa puhui nyt näin historian valossa. Harmi, koska täällä torpattiin kaikki nerokkaimmat ideat jo alkuvaiheessa. Sen lisäksi tytäryritystaloususkoon tulo.
Persut ja kokoomuslaiset kuluttakoot kun ovat tämän hallituksen äänestäneet leikkureineen. Minä en, suuntaan katseeni ulkomaille aina kun voin (ostokset, matkailu, kokemukset ja elämykset).
"Suomi elää yli varojen!". Tuotahan meille on hoettu jo vuosikaupalla. Sitä kun kehotetaan säästämään ja elämään visusti, niin siitä voi jäädä jopa harrastus päälle.
Ostan -60 prossan alesta ruuat, kun en halua kartuttaa enempää välistä kiskovien kauppiaiden ja konsernijohdon muhkeita tilipusseja. En ostele vaatteita, korjaan entisiä. Kierrätys on nuoristakin nyt in. Thrift Shop videoita tehdään paljon jne.
En elektroniikkaa enkä palveluita juurikaan kuluta. Kun ei ole vara. En todellakaan temuta, jos kuluttaisin, niin kuluttaisin kotimaista.
Mutta vakuutukset, terveysmenot, työmatkat, energia, puhelinkulut- kaikki nousee. Palkka ei. Uhkakuvat on maalattu niin isoksi, että pakko laittaa kaikki liikenevä säästöön.
Luottamus hallituksen talospäätöksiin 0.
Miksi esimerkiksi Suomen parhaimmistoon kuuluvia ei kuunneltu?
Kukaan ei uskalla kuluttaa kun työntekijöiden oikeuksia kavennetaan ja kuka tahansa voi jäädä työttömäksi. Mutta tämä hallitus syyllistää työntekijöitä ja antaa ymmärtää sen johtuvan laiskuudesta. Työpaikan saa kun Purra huutaa "Menkää töihin! ".
Periaatteesta seuraavaa hallitusta odottaen, toivottavasti Kokoomus osaa seuraavalla kerralla toimia paremmin koko kansantalouden edut huomioon ottaen. Miksi hallituskumppaniksi kävi puolue, jonka puheenjohtajan kirjoitukset ovat vailla vertaansa ihmisoikeuksien näkökulmasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaksi syytä. Ensinnäkin hinnat ovat nousseet lähes kaikessa. Toisekseen en luota enää yhteiskunnan tukijärjestelmiin tai eläkkeisiin, eli käytän ylimääräiset sijoituksiin ja säästöihin.
Minä myös. Juuri päätin ostaa ruotsalaisen terveysteknologiayrityksen warranteja siksi, että uskon ruotsalaisen tekoälypohjaisen tuotteen menestyvän paremmin tulevaisuudessa kuin Optomedin sinällään erinomaisen tekoälypohjaisen diabeettisen retinopatian löytämiseen kehitetyn mukana kuljetettavan ja kädessä pidettävän tekoälykameran.
Omistan toki kannustuksenkin vuoksi Optomedin osakkeita, koska niitä on voinut ostaa nyt halvalla. Uskon kuitenkin siihen, että ruotsalaisfirma lyö itsensä läpi Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Molemmilla firmoilla on jo diilejä muun muassa yhdysvaltalaisen potilasjärjestöjen kanssa. Ruotsalaiset osaavat markkinoinnin p
Juu, tätä kesken kaiken luovuttamista olen ihmetellyt minäkin. Jokin on meillä myös kulttuurissa vialla, kun kaiken maailman jäärät ja helppoheikit pidetään suuryritysten hallituksissa.
Suomessa palvelut on usein myös huonotasoisia. Miksi maksaisin esim kampaajalla käynnistä kun teen itse paremmin? Olen maksanut leikkauksista viimeksi 2019 ja 23. Lasteni hiukset olen leikannut aina itse ja yhä leikkaan aikuisinakin. 2019 kampaaja teki kaiken päinvastoin kun pyysin, otti silti maksun, en jaksa tollaista pas*aa. Jos saan vielä parempipalkkaista työtä, olen jo katsonut ulkomailta (Englanti) kampaamon mihin menen.
Minulla ois mitä kuluttaa, ihan protestina äärioikeiston touhuille kieltäydyn kunniasta.
Ne on minun kavereita ja sukukaisia jotka on hylätty hankeen ja syljetty päälle, en todellakaan tue niitä maanpettureita kusipäitä jotka sitä tekee.
T: yrittäjä
Koska turhuuden ostaminen on turhuutta.
Ostan mitä ostan nettikirppareilta, koska voi palauttaa vaatteen
Se on niinkuin armeijassa, jos valitat nälkää, kapiaiset vetää esiin 20 tilastokäppyrää ja "tutkimusta" joiden mukaan sulla ei voi olla nälkä. Samoin nyt kun sanotaan ettei ole rahaa kuluttaa, poliitikot vetää 20 tilastokäppyrää ja "tutkimusta" joiden mukaan palkankorotukset, työttömyystukien ja asumistukien väheneminen jne. vetävät taloutta nousuun joten ette voi olla köyhiä...
Vierailija kirjoitti:
Ricardolainen ekvivalenssi.
Miten Lucy-show liittyy asiaan?
Työttömyys opetti mitä kaikkea ilmankin voi elää. Kun pääsin takaisin töihin, en laita rahojani turhuuksiin, vaan tässä epävarmuudessa työpaikasta, kiitos vaan hallitus, laitan liikenevät rahat syrjään tulevaisuuden varalle.
Ei kiinnosta tämä kiusaajien paskamaa. Alas vaan!
Kohta meidän älypää hallitus varmaan säätää jonkun pakkokulutuslain. En yhtään ihmettelisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just kehotettiin uutisissa yks päivä pidentämään vaatteiden käyttöikää. Ollaan vaan kuuliaisia kansalaisia nyt, kun ei osteta uusia vaatteita, vaikka on alennusmyynnitkin menossa.
Tuota minä olen harrastanut aina, kuluttanut vaatteeni loppuun ja aion niin tehdä jatkossakin. En ole trendipelle näissä asioissa vaan kujen vaikka 20 vuotta vanhoissa rytkyissä kunhan ovat ehjät.
Ostan alusvaatteeni alennuksesta. Muut vaatteeni tarpeideni mukaan ja käytän ne loppuun. Leikkaan vanhat vaatteet siivousräteiksi jne. Vanhasta takista olen tehnyt muun muassa villapohjallisia liimaamalla kankaan pahvin Erikeeperillä ja laittamalla kuivuneet pohjalliset kenkiin. Olen tehnyt osasta pikkulaukkuja. Vetoketjut ja napit otan talteen, koska on aina varaa kotona omasta takaa kun pitää vaihtaa vetoketjua tai ommella uudet napit johonkin vaatteeseen.
Ne on kummallisia tuon kahden totuutensa kanssa kun samaan aikaan on kuulemma eletty yli varojen ja pitäisi hillitä kulutusta tekemällä suomalaisista köyhempiä ja sitten kuitenkin pitäisi kuluttaa enemmän kuin ikinä että talous pyörisi. Tietääkö ne mitä suurin osa kansasta oikeasti tienaa? Se ei ole tämä keskitulo 3600e vaan luku on enemmänkin jossain 2200-2400e/kk välissä. Siitä ei paljon ylimääräisiä kuluteta.