Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuosta synnytyskeskustelusta tuli mieleen,onko teille ikinä tehty lääkärissä yllärinä jotain lähes kidutukseen verrattavaa?

Vierailija
01.01.2025 |

Minulta meni polvi paikaltaan ja ilman mitään kipulääkettä,sanomatta mitä tekee lääkäri nuljautti sen paikalleen. Huusin kurkku suorana kaikkea vi"n  hullusta hom""sta ku"ipäähän ja itkin kovaa. Lääkäri sanoi kiukkuisesti " yleensä kyllä tämä on helpompaa kun potilas ei tiedä,mitä tulee!"  Sitten vielä kun itkin jälkeenpäin käytävällä (odotin hakijaa) niin lääkäri kurkisti ovesta ja kysyi hoitajalta "vieläkö hän itkee?"

Tuosta on 30 vuotta mutta unohtanut en ole. Lisäksi on selvinnyt että tuossa tehtiin suorastaan hoitovirhe,polvea ei kuvattu vaan lääkäri kävi suoraan kiinni.

Kommentit (105)

Vierailija
61/105 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkän ja kivuliaan synnytysyrityksen päätteeksi tehtiin sektio. Aina muutaman tunnin välein käytiin runnomassa mahaa voimalla ja tietysti ilman mitään kivunlievitystä. Se sattui todella kovin, kun vatsa oli juuri leikattu auki (eikä silti ollut pahin osa synnytystä).

Vierailija
62/105 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun oli 5-vuotias ja minulla oli korvatulehdus. Lääkäri puhkaisi molemmat korvat ilman puudutusta ja imi mädän pois. Sattui niin että pyörryin. Lääkäri selitti että ei tarvinnut puuduttaa kun lapset ei tunne kipua. Tämä 60-luvulla. Muistan vieläkin,

Noinhan ne silloin puhkaistiin, niin tehtiin mullekin, olin 10v. Ei jäänyt traumoja.

Kyllä niin toimittiin,mutta se oli todella,todella väärin ja väkivaltaista. Traumat jäi. Korvatulehdusten takia puhkottiin kalvot ja siksi en osaa sukeltaa enkä uida( pelko), en voi mennä lääkäriin joutumatta paniikkiin jos korviin kosketaan tänäkään päivänä. Olin alle viiden kun puhkonta tehtiin tulehdus kierteen vuoksi, nyt jo pian viidenkymmenen eikä tilanne tule muuttumaan koskaan. Terveydenhuolto on todellisuudessa vammauttamislaitos. Korvien puhkonta oli kuitenkin pientä sen rinnalla,mitä minulle tehtiin esikoiseni synnytyksessä,mutta se asia menee juristeille aikanaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/105 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun oli 5-vuotias ja minulla oli korvatulehdus. Lääkäri puhkaisi molemmat korvat ilman puudutusta ja imi mädän pois. Sattui niin että pyörryin. Lääkäri selitti että ei tarvinnut puuduttaa kun lapset ei tunne kipua. Tämä 60-luvulla. Muistan vieläkin,

Mitä helv... tuota lääkärin selitystä. Kyllähän useimmat ihmiset muistaa vielä jotain siltä ajalta, kun oli 5-vuotias, ja tietää ihan hyvin, että sen ikäinen tuntee kipua!

Tämä oli tieteen näkemys tuolloin, lääkäri puhui senaikaisen käsityksen mukaisesti totta

Vierailija
64/105 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ekassa synnytyksessä istukka jäi kiinni. Sitten yritettiin saada se irtoamaan hieromalla kovaa vatsan päältä. Huusin. Tätä jatkettiin 3 kertaa. Mua kidutettiin. Sitten vietiin leikkaussaliin ja nukutuksessa irrotettiin. Tästä on 30 vuotta, paikkana Kätilöopisto. Epiduraaliakaan en saanut, koska olin avautunut 5 cm:iin. Nykyisin kai saa?

Mulla yritettiin samaa, mutta olin sen verran sekaisin, että pistin hanttiin jännittämällä vatsalihaksia. Jossain vaiheessa nappasin lääkäriä ranteesta kiinni, jolloin lääkäri vastasi sellaisella Kummeli-sketsihahmon äänellä että pidetään ne kädet omalla puolella. Palkinnoksi tästä tempustani sain nukutuksen toimenpiteen jatkoa varten eli ei kannata olla kiltti potilas :D

Vierailija
65/105 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo hammslääkäri homma on kyllä kumma, hakeutuuko sinne kaikki sadistit, minulla tosi herkkä oksennusrefleksi ja sitä vähtellään aina aluksi sitten kun on vartti kakottu niin alkaa tiuskiminen ja syyttely kun ei aika riitä hoitoon, esilääkitystä ei saa muutkuin kauhean rumban jälkeen.

Kuka saa esilääkityksen? Mä en ole ainakaan saanut. 

Saa yksiyisellä kun on tarpeeksi monta epäonnistunutta hoitoyritystä, ja pitää olla saattaja pois lähteissä.

Ja maksaa maltaita.

Vierailija
66/105 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsena paikattiin hammaslääkärissä reikä ilman puudutusta, jäi ikuinen hammaslääkäripelko. Muutenkin hanmaslääkärit käsitteli tosi ronskisti ja tylysti koululaisia, näin aikuisena meininki on ihan eri.

Tämähän on niin ihmisestä kiinni. Itse en koskaan halua puudutusta, koska se sattuu, mutta poraaminen taas ei ole koskaan sattunut.

Mun hammaslääkäri selitti että lapsilla sattuu poraaminen paljon enemmän koska kipuhermot ovat lähempänä, aikuisilla ne ovat jotenkin vetäytyneet. En itsekään enää tunne juurikaan mitään kun porataan mutta lapsena se kipu oli kammottavaa. 

Vierailija
67/105 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuonna 2008 minulta leikattiin jalasta mätäpatti ilman puudutusta. Huusin niin että varmaan kuului ulos asti.

Jossain Afrikassa poppamies voi leikata ilman puudutusta mutta Suomessa vuonna 2008 😳

En ole asiantuntija mutta ne mätähommat taitaa olla huonoja puutumaan, ehkä sen takia ei puudutettu. Mulla on mätäpaise leikattu selästä ja puudutuspiikki laitettiin, mutta ei se auttanut oikeastaan yhtään. Lääkäri siitä varoittikin, että ei varmaan puudu. Pari ärräpäätä pääsi.

Minulla oli kerran nielupaise ja se aukaistiin kahdesti. Noin tosiaan lääkäri pahoitteli, että se paise ei puudu. Ja oikeassa oli, itkin ja tärisin siinä penkissä kun se toimenpide oli niin kauheaa.

Vierailija
68/105 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla paikattiin tärykalvon reikä. Ensin kyllä laitettiin puuduts, se sattui aivan hirveästi. Sitten lääkäri alkoi laittamaan paikkaa ja se sattui aivan kuin puudutusta ei olisi ollutkaan. Lääkäri sanoi ettei paikka mennyt kokonaan reiän päälle ja pitää ehkä korjata vielä vähän. En ole mennyt enää korvalääkärille.

Olen myös synnyttänyt kolma kertaa ja saanut sydänkohtauksen mutta korvan reiän paikkaus on ollut kamalinta.

Mutta tiesitkö sitä,että kun menet lääkäriin korviasi tutkituttamaan,lääkäri sanoo sinulle,ettei hän koskaan ole kuullutkaan mistään sellaisesta,kuin tärykalvon paikkaus..näin Lohjalla. 

Vierailija
69/105 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ehkä kivuliain, mutta brutaalein.

Ruokatorven ja vatsalaukun tähystys.

Lääkäri tunkee letkua sisään.

Koko ajan oksennusrefleksiä, vesi lentää silmistä, nenästä ja kuola suusta.

Näin kirjoitettuna ei näytä kovin pahalta mutta oli helvetillistä.

Amerikassa varmaan kaikki tehdään kunnon sedaatiossa tai nukutuksessa. Suomessa pyritään tekemään esilääkittynä mutta hereillä koska anestesiatiimiä ei ole aina saatavana resurssipulan vuoksi.

Kun minulle tehtiin keuhkotähystys ja koepalan otto hengittelin jotain puuduttavaa nieluuni/ keuhkoihini. Ei muistaakseni mitään muuta. Kyllä se oli aika ikävä tunne hengitellä, kun on tähystin sisällä keuhkoissa. 

Vierailija
70/105 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuonna 2008 minulta leikattiin jalasta mätäpatti ilman puudutusta. Huusin niin että varmaan kuului ulos asti.

Jossain Afrikassa poppamies voi leikata ilman puudutusta mutta Suomessa vuonna 2008 😳

En ole asiantuntija mutta ne mätähommat taitaa olla huonoja puutumaan, ehkä sen takia ei puudutettu. Mulla on mätäpaise leikattu selästä ja puudutuspiikki laitettiin, mutta ei se auttanut oikeastaan yhtään. Lääkäri siitä varoittikin, että ei varmaan puudu. Pari ärräpäätä pääsi.

Minulla oli kerran nielupaise ja se aukaistiin kahdesti. Noin tosiaan lääkäri pahoitteli, että se paise ei puudu. Ja oikeassa oli, itkin ja tärisin siinä penkissä kun se toimenpide oli niin kauheaa.

Minulla on ollut paise häntäluun vieressä. Jollain jäädyttävällä suihkeella sitä yritettiin puudutella, mutta huusin ihan älyttömästi. Se sattui todella, kun ensin leikattiin muutaman sentin aukko ihoon ja sitten puristeltiin joka suunnasta märkää ulos. 

Vierailija
71/105 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yllättäen mutta vastoin informaatiota toimenpiteen tuskallisuudesta: kohdun lämpöpallohoito. Silkkaa teurastusta kervikaalipuudutuksessa. Eläimille ei saisi tällaisia toimenpiteitä tehdä ilman nukutusta. Onneksi sentään tulos oli hyvä.

Sama kokemus myös minulla. Laite näytti kutakuinkin sauvasekoittimelta ja kärkiosassa oli läpyskä, jolla limakalvon poltto tehtiin. Tämä sitten vietiin kohdunkaulan läpi kohtuun. Puudutuksesta huolimatta kivut olivat tosi kovat, pahemmat kuin synnytyksessä. Miksi ihmeessä toimenpidettä ei tehdä nukutuksessa? 

Vierailija
72/105 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Manometria eli ruokatorven paineenmittaus oli hankala kokemus. Tutkimuksen aikana myös syötiin ja juotiin. 

Vierailija
73/105 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun miehellä meni kerran patella sijoiltaan ja hän vaati mua reponoimaan polven. En siinä heti onnistunut niin reponoi sen sitten itse. Kyllä noita sijoiltaan olevia niveliä on ihan pakko vedellä suuremmiksi jo tapahtumapaikalla.

Potilaalle pitää aina kertoa mitä tehdään ja potilaalla on mahdollisuus kieltäytyä. Koska niin lukee laissa ja lakia on noudatettava. Mitään pakkoa rikkoa lakia tuossa tilanteessa ei ole.

Vierailija
74/105 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkin itket 30 vuotta vanhasta asiasta. Olisi lääkäri ihmeissään.

Vierailija
75/105 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suostuin vapaaehtoisesti hampaan porauksen ilman puudutusta. Olin vähissä varjoissa. Sen jälkeen olen aina ottanut puudutuksen. Kohdun tähystys oli yllättävän inhottava operaatio. Ei varsinaisesti hirveän kivulias, mutta tuli niin huono olo, että oksensin.

Vierailija
76/105 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peräpukamien posto polttamalla. Lääkäri epäili ettei alue puutunut kunnolla mutta aloitti silti. Huutoni kuului varmaan kaupungin toiselle puolelle.

Maksoin turhasta,siellä ne killuu yhä 16 vuotta myöhemmin,

Vierailija
77/105 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun korvalle tuo temppu tehtiin kun olin neljäkymppinen. Sanoi, että yhtä paljon koskee, jos tärykalvon ensin puuduttaa, neulalla sekin pistetään. Korvaa imuroidessa tuntui, että lähtee silmä mukana. 

Ai saakutti, pelkään että onko toi mullakin edessä. Molemmat korvat tukossa, koska paha tulehdus. En enää lue näitä.

Vierailija
78/105 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierukan poisto, lääkäri vetäisi kierukan pois yhtäkkiä varoittamatta etukäteen. Sattui melko paljon, mutta pahinta oli se, ettei lääkäri ollut varoittanut asiasta etukäteen. Tuli jotenkin häpäisty ja arvoton olo.

Vierailija
79/105 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohdun limakalvonäytteen otto. Ei puudutusta, muka vähän tuntuu ikävältä ja nipistää. Sattui ihan järkyttävästi.

Eihän kohdussa pitäisi olla tuntoa ollenkaan.

Siinä sattuu kohdun supistelu ja sitten limakalvon raapiminen silla imulla. Kipu on sellaista pistemäistä ja tuntuu ympäri kohtua (kun sitä näytettä kerätään pyörivällä liikkellä juurikin ympäri kohtuonteloa), supistuskipu sitten ihan vain supistuskipua. Ei tosin kestä kauaa tuo näytteen otto

Sen verran kesti omalla kohdalla että taju lähti tämän "vähän ikävästi nipistävän" toimenpiteen aikana. En todellakaan ole mikään kipuherkkä eikä esim papa-koe ole mikään tuskallinen itselle.

Minua ei millään tavalla varoitettu että tämä toimenpide voi sattua tai ylipäätään kerrottu mitä tehdään.

Ja kun saatu näyte oli liian pieni, tehtiin sama uudestaan, tietenkin ilman puuduttavaa. Ei edes kysytty haluaisinko kivunlievitystä. Ja uudestaan tajuttomaksi siihen pedille vaan.

Ihmettelen mitä näiden toimenpiteitä tekevien naisten päässä liikkuu? Onko se ihan normaalia että potilaat pyörtyilee kivusta?

Useissa maissa tämä kivulias toimenpide todellakin tehdään nukutuksessa mutta meillä edistyneessä Suomessa ei mitään, kyllä pienen nipsaisun nainen kuin nainen kestää.

Vierailija
80/105 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä helv... tuota lääkärin selitystä. Kyllähän useimmat ihmiset muistaa vielä jotain siltä ajalta, kun oli 5-vuotias, ja tietää ihan hyvin, että sen ikäinen tuntee kipua!

Sanottu, että jo 20 viikkoinen sikiö tuntee kipua. Ei vaan ilmaise samoin kuin syntynyt ihminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi