Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuosta synnytyskeskustelusta tuli mieleen,onko teille ikinä tehty lääkärissä yllärinä jotain lähes kidutukseen verrattavaa?

Vierailija
01.01.2025 |

Minulta meni polvi paikaltaan ja ilman mitään kipulääkettä,sanomatta mitä tekee lääkäri nuljautti sen paikalleen. Huusin kurkku suorana kaikkea vi"n  hullusta hom""sta ku"ipäähän ja itkin kovaa. Lääkäri sanoi kiukkuisesti " yleensä kyllä tämä on helpompaa kun potilas ei tiedä,mitä tulee!"  Sitten vielä kun itkin jälkeenpäin käytävällä (odotin hakijaa) niin lääkäri kurkisti ovesta ja kysyi hoitajalta "vieläkö hän itkee?"

Tuosta on 30 vuotta mutta unohtanut en ole. Lisäksi on selvinnyt että tuossa tehtiin suorastaan hoitovirhe,polvea ei kuvattu vaan lääkäri kävi suoraan kiinni.

Kommentit (105)

Vierailija
21/105 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnettomuudessa sääriluuni pirstaloitui pahoin ja ensiavussa hoitohenkilökunta nosti säären lastan päälle röntgenkuvausta varten. En ole koskaan kokenut sellaista kipua ja huusin kurkku suorana. Sen jälkeen lääkäri kommentoi, että reaktioni oli ylimitoitettu. Olivat kyllä aika hiljaa sitten nähtyään sen röntgenkuvan. 

Vierailija
22/105 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsena paikattiin hammaslääkärissä reikä ilman puudutusta, jäi ikuinen hammaslääkäripelko. Muutenkin hanmaslääkärit käsitteli tosi ronskisti ja tylysti koululaisia, näin aikuisena meininki on ihan eri.

Tämähän on niin ihmisestä kiinni. Itse en koskaan halua puudutusta, koska se sattuu, mutta poraaminen taas ei ole koskaan sattunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/105 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun oli 5-vuotias ja minulla oli korvatulehdus. Lääkäri puhkaisi molemmat korvat ilman puudutusta ja imi mädän pois. Sattui niin että pyörryin. Lääkäri selitti että ei tarvinnut puuduttaa kun lapset ei tunne kipua. Tämä 60-luvulla. Muistan vieläkin,

Mitä helv... tuota lääkärin selitystä. Kyllähän useimmat ihmiset muistaa vielä jotain siltä ajalta, kun oli 5-vuotias, ja tietää ihan hyvin, että sen ikäinen tuntee kipua!

Vierailija
24/105 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin viisivuotias ja sairaanhoitajan luona  virtsatulehduksen oireiden takia. Minulta ei oltu ikinä otettu verikoetta ja hoitajan neula näytti suunnilleen viisisenttiseltä. Isäni piti minua tiukasti sylissä ja hoitaja yritti väkisin ottaa verikoetta, vaikka huusin, itkin ja rimpuilin. En tiedä kauanko tuota kesti mutta tuntui ainakin pitkältä ajalta. Lopulta hoitaja luovutti tympääntyneenä ja testasi virtsanäytteen, joka näytti tulehdusta. Huoneen ulkopuolella odottaneilla lapsilla oli silmät pyöreinä kauhusta, kun olivat kuunnelleet minun kiljumista ja ei-sanan toistamista.

Vierailija
25/105 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä kivuliain, mutta brutaalein.

Ruokatorven ja vatsalaukun tähystys.

Lääkäri tunkee letkua sisään.

Koko ajan oksennusrefleksiä, vesi lentää silmistä, nenästä ja kuola suusta.

Näin kirjoitettuna ei näytä kovin pahalta mutta oli helvetillistä.

Vierailija
26/105 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun oli 5-vuotias ja minulla oli korvatulehdus. Lääkäri puhkaisi molemmat korvat ilman puudutusta ja imi mädän pois. Sattui niin että pyörryin. Lääkäri selitti että ei tarvinnut puuduttaa kun lapset ei tunne kipua. Tämä 60-luvulla. Muistan vieläkin,

Onhan se mätää täynnä oleva korva ihan järkyttävän kipeä. Se puhkaisu tuskin paljon tuntuu.

Vierailija
27/105 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amerikassa varmaan kaikki tehdään kunnon sedaatiossa tai nukutuksessa. Suomessa pyritään tekemään esilääkittynä mutta hereillä koska anestesiatiimiä ei ole aina saatavana resurssipulan vuoksi.

Vierailija
28/105 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kierukan asentaminen. Lisänä ympärillä lääkärin lisäksi kolme hoitajaa joiden asenne oli vähintäänkin painostava. Oli kivuliasta fyysisesti ja henkisesti oli käynnin jälkeen myös pahoinpidelty ja nöyryytetty fiilis.

No e se paljoa tuntunut

Vierailija
29/105 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kierukan asentaminen. Lisänä ympärillä lääkärin lisäksi kolme hoitajaa joiden asenne oli vähintäänkin painostava. Oli kivuliasta fyysisesti ja henkisesti oli käynnin jälkeen myös pahoinpidelty ja nöyryytetty fiilis.

Luulen, että tuo hoitajien suhtautuminen vaikuttaa paljon potilaaseen ja sitä kautta siihen, miten vaikeaa asentaminen on ja miten kivuliasta se on potilaalle. Minulla oli kierukan asennuksessa lääkärin lisäksi vain yksi, todella hyvä hoitaja - tehokas mutta rauhallinen, asiallinen ja lempeä. Kertoi mitä tapahtuu, muistutti hengittämään ja olemaan rentona ja auttoi myös omalla asenteellaan pysymään rauhallisena. Kuvittelisin, että se tekee homman lääkärinkin kannalta helpommaksi ja siten säästyy lääkärin työaikaa, potilaan hyvinvoinnista puhumattakaan.

Vierailija
30/105 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paksusuolentähystys. Tähystys ei tullut yllätyksenä ja olin kyllä valmistautunut siihen, mutta paikalle mentäessä oli vastassa eri lääkäri kuin se joka oli suunniteltu. Hän ilmoitti, että hänellä olisi tässä paljon muutakin tekemistä ja että olisi tässä kiireessä ollut parempi jos tähystysaikani olisi peruttu kokonaan. No, hän oli kiireinen, joten en todellakaan saanut kipulääkettä kuten tavallisesti sain, eikä hän myöskään ehtinyt edetä yhtään vointiani kuulostellen, vaan runnoi vain tutkimuksen triplanopeudella (siltä ainakin tuntui) loppuun vaikka huusin kivuissani ja olin varma että jokin suolistossa puhkeaa. Hoitaja sentään koetti olla lempeä ja hyvä.

Vierailija
31/105 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdun limakalvonäytteen otto. Ei puudutusta, muka vähän tuntuu ikävältä ja nipistää. Sattui ihan järkyttävästi.

Vierailija
32/105 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuonna 2008 minulta leikattiin jalasta mätäpatti ilman puudutusta. Huusin niin että varmaan kuului ulos asti.

Jossain Afrikassa poppamies voi leikata ilman puudutusta mutta Suomessa vuonna 2008 😳

En ole asiantuntija mutta ne mätähommat taitaa olla huonoja puutumaan, ehkä sen takia ei puudutettu. Mulla on mätäpaise leikattu selästä ja puudutuspiikki laitettiin, mutta ei se auttanut oikeastaan yhtään. Lääkäri siitä varoittikin, että ei varmaan puudu. Pari ärräpäätä pääsi.

Vierailija
33/105 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin juuri se meni minullakin. Kaiken lisäksi ennen kyseistä toimenpidettä edelläni ollut iäkkäämpi rouva totesi minulle, että on kokenut synnytyksetkin ja kaikki ja mikään toimenpide ei KOSKAAN ole ollut yhtä kauhea. Seuraava! Gulp. Makasin lavetilla hysteerisenä ja kurkku kramppasi oksennusrefleksin kourissa. Luulin kuolevani. Suurin lohtu oli hoitaja, joka tarjosi kätensä puristettavaksi. Kurkku oli kipeä ja maistoin suussa kumiletkun monta päivää.

Vierailija
34/105 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä helv... tuota lääkärin selitystä. Kyllähän useimmat ihmiset muistaa vielä jotain siltä ajalta, kun oli 5-vuotias, ja tietää ihan hyvin, että sen ikäinen tuntee kipua!

Ennen uskottiin ettei pikkulapset tunne kipua. Mistä lienee moinen käsitys. Itseltäni puhkaistiin 70-luvulla ja jotain puudutetta laitettiin vaikka sattui se silti.

Vierailija
35/105 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No e se paljoa tuntunut

Kivun kokeminen on yksilöllistä.

Vierailija
36/105 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nielurisojen leikkaus paikallispuudutuksena. Se palaneenkäry oli kuvottavaa. Tottakai teki hirveän kipeää.

Vierailija
37/105 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätään kohdunkaulaan kohdistuvat toimenpiteet. Siinä mukamas ei ole kovin paljoa tuntohermoja, kuka hullu niin on opettanut?

Vierailija
38/105 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amerikassa varmaan kaikki tehdään kunnon sedaatiossa tai nukutuksessa. Suomessa pyritään tekemään esilääkittynä mutta hereillä koska anestesiatiimiä ei ole aina saatavana resurssipulan vuoksi.

Usean kerran tehty eikä koskaan esilääkittynäkään, ei edes ehdotettu moista. 

Vierailija
39/105 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama 70-luvulla, mutta en pyörtynyt vaan itkin kivusta, olin n. 10 v. Sairaanhoitaja äitini moitti, kun en osannut hänen mielestään käyttäytyä lääkärissä. Kontrolliin kieltäydyin lähtemästä äidin kanssa. Isä lähti mukaan hänen sijastaan.

Samaisen äidin mielestä kuukautuskivit olivat psykosomaattista kipua, johon ei särkylääkettä tarvita. Jälleen apua löytyi isän päänsärkyyn varaamista särkylääkkeistä.

Vierailija
40/105 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraan netissä erästä kansainvälisiä potilaiden vertaistukiryhmää, ja tuntuu hullulta lukea etenkin amerikkalaisten kokemuksia tähystyksistä. Kaikki tehdään nukutuksessa. Lähinnä pohjoismaalaiset kirjoittelevat sinne tarinoita joissa ollaan hereillä toimenpiteen ajan. Suomessa lääkärit mielellään perustelevat, että hereillä tehtynä tähystykset ovat turvallisempia, koska suolen tms. kudoksen puhkeaminen on epätodennäköisempää kun potilas on hereillä ja reagoi kipuun. No kiva, kun itsellä juurikin kokemus siitä, että tähystäjä ei välitä vaikka potilas huutaa kuin syötävä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä