Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

lääkäri ja kätilö heittäytyivät Outin ylävatsan päälle. Outi ei ollut saada henkeä, mutta vauva oli pakko saada ulos. Kipu oli sanoin kuvaam

Vierailija
01.01.2025 |

"lääkäri ja kätilö heittäytyivät Outin ylävatsan päälle. Outi ei ollut saada henkeä, mutta vauva oli pakko saada ulos. Kipu oli sanoin kuvaamatonta. Pakokauhu otti vallan. Me kuollaan, me kuollaan Outin päässä takoi.

Lopulta lääkäri tarttui imukuppiin, kiinnitti sen vauvan päähän ja veti. Alapää tuntui repeytyvän palasiksi, ja Outi huusi. Hän huusi vielä silloinkin, kun vauva parin vedon jälkeen oli jo ulkona.

Synnytyksen jälkeen Outi vietiin leikkaussaliin ommeltavaksi. Väliliha oli revennyt pahasti, ja Outi oli menettänyt paljon verta. Hemoglobiini oli alle 70, ja Outi näki kaiken kahtena.

En ollut vielä sisäistänyt, mitä olin juuri kokenut, ja minua pelotti, että selviänkö tästä sittenkään. Hengenlähtö oli todella lähellä."

Synnyttäjä "huijattiin" alatiesynnytykseen. 

https://kaksplus.fi/raskaus/synnytys/outille-jai-vakava-synnytystrauma-…

Kommentit (1302)

Vierailija
801/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Valtaosa lääkäreistä ja hoitajista on naisia. Miksi he eivät arvosta naisia? Toksinen feminiinisyys syynä?"

Minua on kohdeltu pääsääntöisesti todella hyvin terveydenhuollossa. 

Uskon, että hoitajat on todella kuormittuneita ja työt on pakko hoitaa. Ei ole tilaa kuin välttämättömälle hoidolle jos sillekään. 

Leikkaavat lääkärit ovat myös budjetista vastuussa. Sektio on kallis tapa synnyttää.

ps. Italiassa on maailman vähiten komplikaatioita synnytyksissä. Siellä ei yleensä käytetä kivunlievitystä. Synnytksiin puututaan mahdollisimman vähän.

Tällainen ei toimisi Suomessa ikinä. Synnyttäjä tarvitsisi todella paljon tukea ja luottamusta kätilöön. 

Suomessa tietenkin synnyttäjät ovat vanhoja ja ylipainoisia (niin olin minkäkin, molemmat vauvat syntyneet sektiolla).

Italiassa on yhtä korkea ensisynnyttäjien keski-ikä kuin Suomessa.

Vierailija
802/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmiset ei edes tajua sitä, että miten synnytystä voi suunnitella.

Niin. Ihan helppoa varata paikalle riittävästi henkilökuntaa. Tyhmiä ollaan kun ei tätä tajuta suunnitella.

Jos sä nyt puhut jostain suihkutteluista ja kaurapusseista, niin pidä tunkkis. Sellaisilla suunnitelmilla ei ole mitään väliä.

Aika yhdentekevää se suunnitteleminen oli, kun itse ei kuitenkaan voi millään tavoin vaikuttaa synnytyksen kulkuun tai kätilöiden ja lääkärien päätöksiin. Esimerkiksi synnytykseen soveltuvaa kivunlievitystä ei mistään apteekista voi hakea, vaan sitä on anottava kätilön kautta, joka sitten päättää, että oletko sen arvoinen. Myöskään sektioon ei pääse, vaikka synnytys olisi jo pitkään ollut pysähtynyr ja kivut olisivat sietämättömät ja lapsen sydänäänet heikot, ellei lääkäri sitten niin päätä. Aromikynttilät ja jumppapallot voi tosiaan työntää sinne mihin aurinko ei paista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Poistetaan vaikuttava aine? Oletko vajaa? Mitä sinne sitten pumpataan? Keskikaljaa? Siemennestettä? Vettä? Tajuatko miten typerä olet?"

Siis epiduraalitilaan ei laiteta lisää puudutetta. Tippapussista menee fysiologisen suolaliuoksella lisäksi oksitosiinia. Ja se vasta kivaa on kun puudutuksen ajaksi on oksitosiini-infuusio laitettu täysille ja sitten kun puudutteen vaikutus loppuu, jäljelle jää vaan infernaaliset kivut synteettisen oksitosiinin vuoksi.

Ehkä tiedät itsekin tämän. Jotenkin sun ulosannin perusteella kuulostat ihan kätilöltä.

Vierailija
804/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Paskaa, mutta on siellä totuudenmurunen kaiken skeidan joukossa. Läheskään aina riittämätön kivunlievitys ei johdu siitä että anestesiologia ei vaan ole käytettävissä. Ei auta että ane on talossa ja vapaana, jos kätilö ei pyydä paikalle. Ei ne yksikseen kiertele synnytyssaleissa tarjoamassa hoitoa."

Paskaapa tosiaan. Synnyttävän pitää ilmaista tahtonsa haluavansa epiduraalin. Väitätkö ihan pokkana, että jos synnyttäjä on kyseistä pyytänyt, on kätilö jättänyt anestesialääkärin kutsumatta? 

Ainakin pitkässä synnytyksessä poistetaan puudutuksesta vaikuttava aine ja aletaan muutenkin pihdata puudutusta jostain syystä. Tämä tuli minulle ikävänä yllätyksenä siinä vaiheessa, kun synnytystä oli takana jo lähes vuorokausi ja voimat olivat lopussa muutenkin valvomisen ja syömättömyy

Pahoittelen epätarkkuuttani, toinen vaikuttava aine, fentanyyli, poistettiin ainakin minulta. Tätä tuli anestesilääkäri minulle pahoittelemaan, kun en puutunut sektiossakaan kivuttomaksi. Hups sori jos vähän kirpasi.

Vierailija
805/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin lainata aiempaa viestiä, mutta ei se näköjään näy kunnolla. Tässä sille, joka ihmetteli vaikuttavan aineen poistoa: Pahoittelen epätarkkuuttani, toinen vaikuttava aine, fentanyyli, poistettiin ainakin minulta. Tätä tuli anestesilääkäri minulle pahoittelemaan, kun en puutunut sektiossakaan kivuttomaksi. Hups sori jos vähän kirpasi.

Vierailija
806/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnytyksen kulkuun voi todellakin itse vaikuttaa. Voi opetella rentouttamaan oman kehonsa. Voi opetella hengittämään eri tavoilla. Voi opetella kommunikoimaan. Esimerkiksi miettii miten voi ilmaista liian kovaa kipua, kun puhuminenkin tuntuu liian vaikealta ja niin edelleen. Kaikki nämä tehdään jo raskausaikana. Se on sitä valmistautumista. Voi pitää kuntonsa hyvänä. voi kokeilla etukäteen erilaisia synnytysasentoja.

Vierailija
807/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmiset ei edes tajua sitä, että miten synnytystä voi suunnitella.

Tämä on suomalaisnaisten älyllinen taso. Imaistaan siemenet sisään ja sitten vain istuksitaan yhdeksän kuukautta että mitäköhän tässä vielä tapahtuu ja sitten tulee synnytys ja mielensäpahoittaminen. Ja kaikki on muiden syytä.

Vissiin tässä tarkoitettiin kuitenkin sitä, että voit tehdä vaikka millaiset suunnitelmat synnytystä varten. Luultavasti kuitenkin todellisuus on ihan toinen ja synnytys menee toisin kuin suunniteltu. Mulla kolme synnytystä ja kaikki aivan erilaisia. Itse en siis ole lähtenyt edes suunnittelemaan, että avautumisvaiheessa haluan uiskennella altaassa tms. viimeksikin just ehdin sairaalaan kun vauva meinas syntyä autoon.

Vierailija
808/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

synnytyksen kulkuun voi todellakin itse vaikuttaa. Voi opetella rentouttamaan oman kehonsa. Voi opetella hengittämään eri tavoilla. Voi opetella kommunikoimaan. Esimerkiksi miettii miten voi ilmaista liian kovaa kipua, kun puhuminenkin tuntuu liian vaikealta ja niin edelleen. Kaikki nämä tehdään jo raskausaikana. Se on sitä valmistautumista. Voi pitää kuntonsa hyvänä. voi kokeilla etukäteen erilaisia synnytysasentoja.

Opettelin kyllä hengittämään, käytin epinon-laitetta ja jumppapalloa ja tens-laitetta ja ties mitä, mutta niistä ei kyllä mitään apua ollut. En myöskään tajunnut opetella mitään hätäsignaaleja täysin lamauttavan tuskan varalle. Enkä tiedä, mitä iloa siitä olisi ollut, kun kätilöt ja lääkäri päättivät pitkittää synnytystä ennen sektiopäätöstä.

Vierailija
809/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi tässä jumppaohjeita, jos vaivat helpottuisivat niiden myötä. Suosittelen myös jatkossa pitämään inkotinenssisuojia. Eikä sen väliä vaikka peli ei enää toimi, aikansa kutakin. Tää kuuluu asiaan. Kyllä näiden vaivojen kanssa voi elää ja moni elääkin koko elämänsä. 

Sitäpaitsi aivot ovat tärkein sukupuolielin. 

Eikä sitä orgasmia tarvitse, läheisyys riittää. Ihan naurattaa mitä miehet tästä kaikesta tuumaisi. Kyllä loppuisi kuin seinään kaikki intiimielämä. 

Vierailija
810/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä on ollut siinä synnytysvalmennuksessa, joka lopetettiin. 

Vierailija
811/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tuollaiset normaalille ihmisille itsestäänselvät asiat ovat joillekin suurenkin suunnittelun takana.

Vierailija
812/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä on ollut siinä synnytysvalmennuksessa, joka lopetettiin. 

----JA kuinka ollakaan: synnytysvalmennuksia on myös netin kautta saatavilla nykyisin

Vierailija
813/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä kyllä olisi ennen ensimmäistä synnytystä tiennyt ollenkaan, minkälainen asento ja liike rentouttaa juuri minun oloa. Ja siinä kohtaa, kun supistuskäyrä ei laskenut enää hetkeksikään alas, ei vatsaa saanut rentoutettua vaikka miten yritti ja puhalteli.

Synnytysasentoakaan en saanut valita synnytyksessä.

Kuntoni olen kyllä pitänyt hyvänä, koska harrastin jo ennen raskautta treenaamista. 

Vierailija
814/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, mulle kätilö sanoi, että menet makuulle ja ponnistat. Että se siitä suunnittelusta.

Vierailija
815/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tuollaiset normaalille ihmisille itsestäänselvät asiat ovat joillekin suurenkin suunnittelun takana.

Tuntuu olevan, ainakin kun tämän ketjun kirjoituksia lukee, joissa aivan selvästi näkyy, että kaikki olisi pitänyt tarjottimella valmiiksi tuoda synnyttäjälle juuri siten kuin synnyttäjä tahtoo

Vierailija
816/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistathan pitää vaimoa kuitenkin hyvänä, suu ja kädet kuitenkin vielä toimii. Ei tarvitse ihmetellä, jos juoksee muuten vieraissa.

Laitetaanko tikki vaimollekin, ehe ehe.

No siis juuri näin!

Vierailija
817/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä kyllä olisi ennen ensimmäistä synnytystä tiennyt ollenkaan, minkälainen asento ja liike rentouttaa juuri minun oloa. Ja siinä kohtaa, kun supistuskäyrä ei laskenut enää hetkeksikään alas, ei vatsaa saanut rentoutettua vaikka miten yritti ja puhalteli.

Synnytysasentoakaan en saanut valita synnytyksessä.

Kuntoni olen kyllä pitänyt hyvänä, koska harrastin jo ennen raskautta treenaamista. 

Harva tietää. Sitten he alkavat sivistää itseään ja opettelevat.

Vierailija
818/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritin lainata aiempaa viestiä, mutta ei se näköjään näy kunnolla. Tässä sille, joka ihmetteli vaikuttavan aineen poistoa: Pahoittelen epätarkkuuttani, toinen vaikuttava aine, fentanyyli, poistettiin ainakin minulta. Tätä tuli anestesilääkäri minulle pahoittelemaan, kun en puutunut sektiossakaan kivuttomaksi. Hups sori jos vähän kirpasi.

Tää olis aika kova kommentti anestesialekurilta normi leikkauksen yhteydessä. Et sori kun et puutunut tarpeeks ja silti leikeltiin. Mut toivottavasti tuut uudestaankin. 

Vierailija
819/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etukäteen voi miettiä vaikka ja mitä. Mullakin oli kuule soittolista, varmaan mietin että niitä hyviä biisejä sitten soitan ja synnyttelen. Mies oli kuulemma kysynyt jossain vaiheessa että laitetaanko ja minä en ollut ollut hirveän myötämielinen. 

Vierailija
820/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu olevan, ainakin kun tämän ketjun kirjoituksia lukee, joissa aivan selvästi näkyy, että kaikki olisi pitänyt tarjottimella valmiiksi tuoda synnyttäjälle juuri siten kuin synnyttäjä tahtoo

Huvittava kommentti, kun osastolla piti käydä muistuttamassa hoitajille jopa lääkkeenantoajoista kanslian ovella.