lääkäri ja kätilö heittäytyivät Outin ylävatsan päälle. Outi ei ollut saada henkeä, mutta vauva oli pakko saada ulos. Kipu oli sanoin kuvaam
"lääkäri ja kätilö heittäytyivät Outin ylävatsan päälle. Outi ei ollut saada henkeä, mutta vauva oli pakko saada ulos. Kipu oli sanoin kuvaamatonta. Pakokauhu otti vallan. Me kuollaan, me kuollaan Outin päässä takoi.
Lopulta lääkäri tarttui imukuppiin, kiinnitti sen vauvan päähän ja veti. Alapää tuntui repeytyvän palasiksi, ja Outi huusi. Hän huusi vielä silloinkin, kun vauva parin vedon jälkeen oli jo ulkona.
Synnytyksen jälkeen Outi vietiin leikkaussaliin ommeltavaksi. Väliliha oli revennyt pahasti, ja Outi oli menettänyt paljon verta. Hemoglobiini oli alle 70, ja Outi näki kaiken kahtena.
En ollut vielä sisäistänyt, mitä olin juuri kokenut, ja minua pelotti, että selviänkö tästä sittenkään. Hengenlähtö oli todella lähellä."
Synnyttäjä "huijattiin" alatiesynnytykseen.
https://kaksplus.fi/raskaus/synnytys/outille-jai-vakava-synnytystrauma-…
Kommentit (1302)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanha tarina. Hoitovirhe jos ei älytty sektion mahdollisuutta.
Jos synnytys on edennyt pitkälle ja lapsi on jo edennyt synnytyskanavassa, ei usein ryhdytä sektioon vaan otetaan imukuppi avuksi.
Minulle tehtiin noin. Samalla murskattiin lantio. Elämäni jäi sinne synnytyspöydälle, enää en ole työkykyinen, kävelemäänkin piti opetella uudestaan. Tämä vain siksi, että kätilö päätti, että kyllä se alateitse syntyy, lopeta valittaminen ja muista, että samaa tietä se on tehtykin, miksei tulisi myös pois.
Vauvan hautajaisista meillä on kauniita kuvia.
Olen todella pahoillani puolestasi.
Synnytys on edelleen yksi vaarallisimmista tapahtumista naisen elämässä, siihen voi kuolla. Tämä on Suomessa harvinaista, m
Erikoinen logiikka, että se mihin voi kuolla, on vaarallista. Tällä logiikalla kaikki on vaarallista. Ulos mennessä voi kuolla, kotona vasta vaarallista onkin, sillä kuolema vaanii joka hetki kotitapaturmien muodossa, johon muuten on paljon todennäköisempää kuolla kuin synnytykseen.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi edes tietää, että suomalainen nainen on raskaana? Melkein jokainen vastaan tuleva näyttää kyllä siltä.
Riittänee että he itse tietävät sen. Sen voi tietää esim. raskaustestistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti miehet voisivat synnyttää tulevaisuudessa, ja saisivat kohdalleen kätilön, joka huutaa heille: "TURPA KIINNI!" 🤗
Miten selität sen, ettei sukunimenvaihtonne ja se että suositte poikia johda yhtään mihinkään muuhun kuin naisvihaan? :D Ettekö te surkeat pyllistävät reiät saa sieltä appiukon suvusta ja niiltä rakastamiltanne pojilta yhtään mitään sympatiaa? Tässä näette miten miehet ovat teille SUSIA. Nautin kun minulla on valta päättää syntyykö kehostani näitä. Miesten naisviha on tasan vaikuttanut siihen, etten hanki koskaan lapsia.
Tää on taas tämä hullujen huoneen asukki...
Vierailija kirjoitti:
Pelkkää hyvää tuuria, että sikiö pullahti ulos suunniteltua reittiä. Tuossa oli kaikko katastrofin ainekset ilmassa, muksu olisi voinut muljahtaa ihan toiseen suuntaa ja tukkia äipän kurkkutorven ja kitapurjeen. Siinäpä ei sitten imukupilla olisi ollut mitään tekoa. Onneksi kävi hyvin. Ei pitäisi ammatti-ihmisten tuolla lailla pelleillä tosipaikassa.
Ai että kun naurattaakin.
Kummajaiset pois synnytyssairaaloista. Eiköhän sen rupukehitysvamman nää koko olemuksesta. Itse ne ei kestä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole rahaa siihen että kaikki pelokkaat leikattaisiin.
turha kitistä kun ei synny lapsia. Emme suostu tällaiseen kohteluun.Tee lapsi ja synnytä itse missä haluat, vaikka saunassa emme mekään veronaksajat kaikkeen suostuta, mitä keksitään pyytää.. Luulitko, että lapsen saaminen on iloinen tapahtuma synnärillä? Ovesta sisään ja naosnaps, ovesta ulos instaa päivittämään?
Ei kukaan luule. Synnyttäjälle pitää kuitenkin puhua ja rohkaisevasti. Ei pitäisi olla liian kova vaatimus osata puhua töissä.
Ai kukaan ei luule että lapsen saaminen on iloinen tapahtuma synnärillä? Kyllä aika moni luulee. Ja moni myös kokee niin.
Tuo 'takki auki synnyttämään tuleminen' on myös sillä tavalla kiinnostava, että mitähän sillä mahdetaan konkreettisesti tarkoittaa. Tulee mieleen myös semmoinen ammattikupla, joka on monella muullakin alalla: ei sinne sairaalaan synnyttämään tulevan ihmisen tarvi tietää kaikkea synnyttämisestä, tai yhtään mitään. Henkilökunta on se, jolla on ammattitaito ja joiden pitäisi sitä myös käyttää. Synnyttäjän itsensä tietotaito ei myöskään vaikuta synnytyksen kulkuun, vaikka mielellään sitä tietty sillä tavalla ajattelisi.
Vierailija kirjoitti:
Naiset hoidetaan aina vähän sinnepäin. Niin se vaan on eikä se tule mihinkään muuttumaan. Lapsia en tätä menoa halua. Naistenklinikalla olen joutunut gynekologisten vaivojen takia asioida ja tuli tunne että kohdellaan kuin esinettä. Mitään halua olla raskaana ja synnyttää ei ole eikä tulekaan tätä menoa. Toisaalta julkisen resurssit ei myöskään riitä naisten hyvään hoitoon. Ilmeisesti miehet valittaa enemmän niin miesten hoidosta ollaan tarkempia? Ihmetyttää vaan kun esim oma ex poikaystävä sai heti ajan julkiselle kun peniksessa oli jotain vaivaa.
Miksi vaihdat nimesi ja itse kannatat miehen ylivaltaa? Teidän nimenvaihtajien takia kaikkia naisia pidetään arvottomina esineinä. Menkää itseenne, alistujat.
Vierailija kirjoitti:
Jos miehet synnyttäisivät, sektion saisi aina. Mies on käynyt kuussa, mutta nainen repii itsensä kahtia tuskissaan synnyttäessään vielä modernina nykyaikana. Antaa naisen kärsiä, se on naisen osa. Sisäistettyä naisvihaa.
Päätin jo teininä, etten synnytä ja pian olen jo 50. Ei kaduta, päinvastoin. Nykynaisilla on onneksi mahdollisuus valita lapsettomuus. Kaikkialla maailmassa tätä valinnan mahdollisuutta ei ole vieläkään.
Näinhän se on. Itsekin päätin, etten koskaan halua lapsia ja pelkkä synnytyssairaan kyltin näkeminen jossain sai pahoinvoinnin aikaan. Tulin kuitenkin yli 30v raskaaksi ja sain lapsen. Synnytys oli kamala, koska ei huomattu, että napanuora oli vauvan kaulan ympärillä niin monta kerta, ettei sitä riittänyt enää siihen, että vauva voisi syntyi.
Kaksi vuorokautta synnytin hirveissä tuskissa. Kätilö käski olla kunnolla ja kääntämään kylkeä, koska vauvalla oli huono olla eikä se saanut happea. Oli kyllä aikamoista hommaa. Vauvakin oli henkensä kaupalla ja ehti kärsiä hapenpuutteesta.
Huomasin kuitenkin, että lapsi olikin niin ihania, että uskaltauduin tekemään vielä muutaman lisää. Enkä ole katunut. Mutta kamalaa se synnytääminen on, ei siitä mihinkään pääse.
Vierailija kirjoitti:
Jos on rahaa sukupuolisekoiluleikkauksiin, pitää olla rahaa myös pelkosektioihin.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi edes tietää, että suomalainen nainen on raskaana? Melkein jokainen vastaan tuleva näyttää kyllä siltä.
Kyllä aika moni mieskin näytää siltä, että rskaus on jo mennyt reilusti yliaikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
mä maksaisin vaikka ihan omasta pussista sen sektion, mutta missäs sen teetät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 'takki auki synnyttämään tuleminen' on myös sillä tavalla kiinnostava, että mitähän sillä mahdetaan konkreettisesti tarkoittaa. Tulee mieleen myös semmoinen ammattikupla, joka on monella muullakin alalla: ei sinne sairaalaan synnyttämään tulevan ihmisen tarvi tietää kaikkea synnyttämisestä, tai yhtään mitään. Henkilökunta on se, jolla on ammattitaito ja joiden pitäisi sitä myös käyttää. Synnyttäjän itsensä tietotaito ei myöskään vaikuta synnytyksen kulkuun, vaikka mielellään sitä tietty sillä tavalla ajattelisi.
Se oli selvästi vaan tekosyy, jolla voitiin vältellä sitä että hoidolla on merkitystä. Syy oli aina potilaan ominaisuuksissa. Muiden huonoja kokemuksia ei saanut kuunnella, tietoa ei saanut itse etsiä, kätilöihin piti luottaa sataprosenttisesti, ja sitten olisi kuitenkin pitänyt olla varautunut joka ikiseen mahdollisen komplikaatioon, eikä vaan odottaa että kätilö tietää. En ehkä osaa kuvailla sitä kovin hyvin, mutta se oli siis traumatisoituneen synnyttäjän syyllistämistä traumatisoitumisestaan. Eräänlaista tuplatraumatisoimista.
Huh, tulee ihan fyysisesti huono olo, kun taas ajatteleekin niitä aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi naiset availevat jalkojaan sitten? Ja valitetaan kun synnytys sattuu? Jalat kiinni niin jää tämäkin valitus pois. Naisissa se vika kun niin helpolla pääsee kettu koloon.
Voi kun mä toivon että sun äitis olis pitänyt jalkansa ristissä. Mutta eihän se pystynyt, sellanen luonto sillä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pelottelette nuoria ja naisia ylipäätään noilla tarinoilla?
Koska ihmisillä on oikeus tietää totuus. Se että salaa totuuden, on valehtelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset hoidetaan aina vähän sinnepäin. Niin se vaan on eikä se tule mihinkään muuttumaan. Lapsia en tätä menoa halua. Naistenklinikalla olen joutunut gynekologisten vaivojen takia asioida ja tuli tunne että kohdellaan kuin esinettä. Mitään halua olla raskaana ja synnyttää ei ole eikä tulekaan tätä menoa. Toisaalta julkisen resurssit ei myöskään riitä naisten hyvään hoitoon. Ilmeisesti miehet valittaa enemmän niin miesten hoidosta ollaan tarkempia? Ihmetyttää vaan kun esim oma ex poikaystävä sai heti ajan julkiselle kun peniksessa oli jotain vaivaa.
Miksi vaihdat nimesi ja itse kannatat miehen ylivaltaa? Teidän nimenvaihtajien takia kaikkia naisia pidetään arvottomina esineinä. Menkää itseenne, alistujat.
Minä en vaihtanut nimeä mennessäni naimisiin, eikä tyttärenikään vaihtanut. Ollaanko me nyt arvokkaita esineitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti miehet voisivat synnyttää tulevaisuudessa, ja saisivat kohdalleen kätilön, joka huutaa heille: "TURPA KIINNI!" 🤗
Miten selität sen, ettei sukunimenvaihtonne ja se että suositte poikia johda yhtään mihinkään muuhun kuin naisvihaan? :D Ettekö te surkeat pyllistävät reiät saa sieltä appiukon suvusta ja niiltä rakastamiltanne pojilta yhtään mitään sympatiaa? Tässä näette miten miehet ovat teille SUSIA. Nautin kun minulla on valta päättää syntyykö kehostani näitä. Miesten naisviha on tasan vaikuttanut siihen, etten hanki koskaan lapsia.
Tää on taas tämä hullujen huoneen asukki...
Olen alusta asti ollut sitä mieltä, että hän on ihan oikeassa tuossa asiassaa, mutta kukaan ei vaan kestä sitä totuutta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pelottelette nuoria ja naisia ylipäätään noilla tarinoilla?
Niin, tietäkääkin nuoret naiset, etkä teidänkin tulee sitten olla kertomatta kokemuksianne, jos joku menee pieleen. Se on muiden pelottelua. Ja olla kiitollisia että kukaan ei "pelotellut" teitä, niin saatte itse kokea kuinka yleisiä pysyvät vauriot ovat.
Eikö kuulosta hyvältä diilitä? Aina ennenkin ongelmat ovat kadonneet, kun niistä on vaiettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnytysosasto on naisen häpäisyn viimeinen linnake. Yhteen kertaan jäi itsellänikin, minua ei stna toista kertaa kiduteta ja nöyryytetä - ja lähetetä siitä "ilosta" vielä lasku kotiin. Terveisiä Keski-Suomen keskussairaalaan: haistakaa pitkä paska!
Totta. Nuo kätilöt ja muut työntekijät synnytysosastoilla ovat pitkälti vastuussa siitä syntyykö Suomessa lapsia. Älytöntä että kehtaavat vielä vaatia palkankorotuksia huonosti tehdystä työstä.
Kätilö ei päätä synnytystapaa vaan lääkäri.
Mutta kätilöt ne synnytykset hoitavat. Huutavat, kiroilevat, repivät, pilkkanauravat jne. Kyllä se kivuissa piehtaroiva synnyttäjä kuulee ja näkee vihan ja halveksunnan. Jos ei osaa käyttäytyä kannustavasti ja asiallisesti, on parast
Sulla on kyllä sattunut melkoiset kätilöt olemaan. Teitkö mitään valitusta tämän kohtelun jälkeen? Neljä kertaa olen synnyttämässä ollut ja kyllähän se kätilön persoona/mielentila vaikuttaa siihen millaiset vibat niistä saa. Osa oli mukavampia kuin toiset, mutta pääsääntöisesti kuitenkin kaikki ihan ok ja ystävällisiä. En ois kyllä sietänyt kuvailemassa kohtelua hetkeäkään, vaan oisin pyytänyt toisen kätilön ja tehnyt tästä kuvailemastasi nat sis ta valituksen.
Vierailija kirjoitti:
"No sitten on turha kitistä miksei lapsia synny, jos naiset eivät saa päättää edes synnytystapaansa."
Tuo on niin turhaa puhetta, eikä johda mihinkään. Vaikka kuinka polkisi jalkaa ja julistautuisi velaksi, maassa, jossa ei saa edes hammaslääkäriaikoja, ei ryhdytä mitään ylimääräisiä leikkauksia tekemään.
Mutta maassamme on varaa kustantaa eläkeläisille käynnit yksityislääkärillä pilkkahintaan jokaisen nuhaniiskauksen takia tai kun Terttu-Marjatta kaipaa juttuseuraa?
Ai kukaan ei luule että lapsen saaminen on iloinen tapahtuma synnärillä? Kyllä aika moni luulee. Ja moni myös kokee niin.
Ja ennen kuin oli synnytysvalmennuksia vielä, niin niissä kerrottiin kuinka hyvin kivut hoidetaan ja synnytys muutenkin hoidetaan hyvin. Ei siellä edes vihjaistu, että joskus voisi jokin mennä pieleen. Viimeistään valmennuksen jälkeen odotettiin iloisena tulevaa synnytystä, kun huoli kovista kivuista väistyi. Osa sai hyvän synnytyskokemuksen, osa sitten ei, kun oli lupailtu ihan liikoja todelliseen hoidon tasoon nähden. Siitä selvittiin syyllistämällä synnyttäjää siirä että meni "takki auki synnyttämään". Nuo sanat oli jotenki kätilöiden suosiossa. Työssäni neuvolassa näin mitä tällainen kohtelu aiheutti synnyttäjille. En pystynyt yksin muuttamaan kulttuuria ja vaihdoin vain työpaikkaa. Edelleen karmii kun joku puhuu takki auki olemisesta.