Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lääkäri ja kätilö heittäytyivät Outin ylävatsan päälle. Outi ei ollut saada henkeä, mutta vauva oli pakko saada ulos. Kipu oli sanoin kuvaam

Vierailija
01.01.2025 |

"lääkäri ja kätilö heittäytyivät Outin ylävatsan päälle. Outi ei ollut saada henkeä, mutta vauva oli pakko saada ulos. Kipu oli sanoin kuvaamatonta. Pakokauhu otti vallan. Me kuollaan, me kuollaan Outin päässä takoi.

Lopulta lääkäri tarttui imukuppiin, kiinnitti sen vauvan päähän ja veti. Alapää tuntui repeytyvän palasiksi, ja Outi huusi. Hän huusi vielä silloinkin, kun vauva parin vedon jälkeen oli jo ulkona.

Synnytyksen jälkeen Outi vietiin leikkaussaliin ommeltavaksi. Väliliha oli revennyt pahasti, ja Outi oli menettänyt paljon verta. Hemoglobiini oli alle 70, ja Outi näki kaiken kahtena.

En ollut vielä sisäistänyt, mitä olin juuri kokenut, ja minua pelotti, että selviänkö tästä sittenkään. Hengenlähtö oli todella lähellä."

Synnyttäjä "huijattiin" alatiesynnytykseen. 

https://kaksplus.fi/raskaus/synnytys/outille-jai-vakava-synnytystrauma-…

Kommentit (1302)

Vierailija
241/1302 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri olis maannu mieluusti naisen kanssa.

Vierailija
242/1302 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmallista on synnyttajien hoito, koska useimmilla toiveita ja odotuksia. Joskus ne eivät toteudu. Yksi haluaa sektion, toinen alatien, mutta äkillisen syyn vuoksi kumpikaan ei saa haluamaansa. Resurssit on niukat ja usein ei ole aikaa selittää ja neuvotella. Muistakaa silti, että keskimäärin synnytys on hyvä kokemus ja ammattitaito riittävää. Yleensä ne, joilla on ollut ongelmia, pitää suurinta ääntä. Tosi valitettavaa, että se pieni osa jää ilman asianmukaista hoitoa. Synnytyssairaaloita vahennettaessa nämä kaiketi lisääntyvät. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/1302 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti, TOIVOTTAVASTI, tulee teknologiaa, joka mahdollistaa sikiön kehittymisen valmiiksi kehon ulkopuolella. Siis hedelmöittynyt munasolu laitettaisiin johonkin laitteeseen kasvamaan...

Varmasti syntyisi enemmän lapsia, jos siis teknologia ei olisi ylikallis (mikä ei varmaan ole mahdollista, koska kaikki uusi aina maksaa).

Tiedämme että sen jälkeen ei syntyisikään mitään muuta kuin miehiä :-)

Jännä miten suostutte uhraamaan nimenne, kehonne, terveytenne ja kunnianne ja ette silti saa miehiä puolustamaan teitä. Ihan törkeitä selkäänpuukottajia!

Kuule, vaikka sulla on ollut huonoja kokemuksia miesten kanssa, kaikki maailman miehet eivät ole kusipäitä, hyväksikäyttäjiä, petkuttajia, väkivaltaisia, alistavia tai naisia vihaavia. Niin kuin ei kaikki maailman naisetkaan ole yksi mätä omena.

Minä lisäännyn sellaisen miehen kanssa, joka ei ole typerys. Sellaisen miehen kanssa, joka on ihana, vastuuntuntoinen ja hyvä mies vaimolleen. En mene sellaisen matkaan, josta vähänkin herää epäilys, että on narri.

Tuli sitten tyttö tai poikalapsi, pyrin kasvattamaan heistä kunnollisia. Kummatkin ovat toivottuja, tämä ei ole Kiina.

Vierailija
244/1302 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sieltä tuli palopuhe💀"

Kiitos, virkistävä kommentti! Kiva ettet pahastunut siitä :D

bro, kukaan ei aio vastata tohon noin paljon, toivottavasti et mene tolaltasi 🤣🤣🤣

Vierailija
245/1302 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanha tarina. Hoitovirhe jos ei älytty sektion mahdollisuutta.

Jos synnytys on edennyt pitkälle ja lapsi on jo edennyt synnytyskanavassa, ei usein ryhdytä sektioon vaan otetaan imukuppi avuksi.

Minulle tehtiin noin. Samalla murskattiin lantio. Elämäni jäi sinne synnytyspöydälle, enää en ole työkykyinen, kävelemäänkin piti opetella uudestaan. Tämä vain siksi, että kätilö päätti, että kyllä se alateitse syntyy, lopeta valittaminen ja muista, että samaa tietä se on tehtykin, miksei tulisi myös pois.

Vauvan hautajaisista meillä on kauniita kuvia.

Olen puolestasi niin pahoillani :(

Vierailija
246/1302 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkin koko tuon aloituksen sanavalinnat ovat hiukan provosoivia ja harhaanjohtavia:

lääkäri ja kätilö HEITTÄYTYIVÄT Outin ylävatsan päälle ( jos nyt ei todellisuudessa kuitenkaan).

synnyttäjä "huijattiin" alatiesynnytykseen (lainausmerkit sanan huijattiin ympärillä siis mitätöivät sanan huijattiin tarkoituksen, josta ei siis todellisuudessa ollut kyse).

Eiköhän hänenkin kohdalla lääkäri ole ihan asiallisesti tehnyt arvion alatiesynnytyksen ja sektion hyödyistä ja mahdollisista riskeistä. Ennustajia eivät hekään kuitenkaan ole. Suorastaan huvittaa artikkelissa tuo argumentti, että kun mummilla jäänyt trauma ja suvulla joku vaikeiden synnytysten kirous, niin tämän vuoksi olisi jo pitänyt mennä suoraan sektioon...

Vierailija
247/1302 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt kaksi lasta, joista ensimmäisen Jorvissa ja toisen Mikkelissä. Kaksi aika erilaista kokemusta. Jorvi ei meinannut ottaa ensin sisään ja aikoivat lähettää mut kotiin vaikka tulin ambulanssilla housut verestä märkänä. Joutui tappelemaan todella kauan, että suostuivat ottamaan sisään ja synnytys lähtikin siitä melkein saman tien käyntiin. Kohtelu oli mielestäni kylmää ja tosi pitkiä aikoja joutui olemaan yksin, niin kova kiire siellä kätilöillä oli. Mikkelissä oli mukava synnyttää, apua sai matalalla kynnyksellä, minua tsempattiin ja tuettiin koko aika ja kätilö oli koko aika kanssani. Harmi vaan että nämä pienet hyvän palvelun synnytyslaitokset halutaan lakkauttaa, viimeisinpänä Lohja. Mikkelin synnärikin vaakalaudalla et voiko vielä toimia.

Vierailija
248/1302 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä pissaan housuun vielä 10 vuotta synnytyksen jälkeenkin. Jumppa ei auta MITÄÄN. Myös pieruja karkaa. En muista  yhtään mitä se lääkäri selitti pillustani kun tikkasi tai monta tikkiä sinne meni. Kävelin 2kk synnytyksen jälkeen jalat levällään,en tiedä oliko sekään normaalia. 

Synnytys kesti 12 tuntia ja sen aikana tappelin kätilön kanssa kun halusin kokeilla jotain muuta,kuin olla selälläni. Lopulta pääsin jakkaralle. Siitä taas sänkyyn ja kätilö tuskaili että päätähän jo.

No herranen aika jos 10v synnytyksen jälkeen pissata housuihisi kerro tämä asia lääkärillesi! 

Niin, hänhän ei varmaan ole itse tajunnut tätä. Koska muutenhan hän olisi kertonut ja vaiva olisi korjaantunut. Kai ymmärrätte että synnytyksistä voi jäädä vaivoja joita ei yrityksistä huolimatta saada korjattua.

Eri

Vierailija
249/1302 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei saa happea kunnolla, se on huolestuttavaa. Nimenomaan pitäisi saada happea. Kipu voi jo viedä osan shokkiin.

Vierailija
250/1302 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisen elämä on perseestä. Varsinkin  jos perustaa perheen.  Kaikki lisääntymiseen liittyvä on epäreilua naisen kannalta, kuukautiset,raskausaika ja synnytys.

Vierailija
251/1302 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pelottelette nuoria ja naisia ylipäätään noilla tarinoilla?

Vierailija
252/1302 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä pissaan housuun vielä 10 vuotta synnytyksen jälkeenkin. Jumppa ei auta MITÄÄN. Myös pieruja karkaa. En muista  yhtään mitä se lääkäri selitti pillustani kun tikkasi tai monta tikkiä sinne meni. Kävelin 2kk synnytyksen jälkeen jalat levällään,en tiedä oliko sekään normaalia. 

Synnytys kesti 12 tuntia ja sen aikana tappelin kätilön kanssa kun halusin kokeilla jotain muuta,kuin olla selälläni. Lopulta pääsin jakkaralle. Siitä taas sänkyyn ja kätilö tuskaili että päätähän jo.

No herranen aika jos 10v synnytyksen jälkeen pissata housuihisi kerro tämä asia lääkärillesi! 

Niin, hänhän ei varmaan ole itse tajunnut tätä. Koska muutenhan hän olisi kertonut ja vaiva olisi korjaantunut. Kai ymmärrätte että synnytyksistä voi jäädä vaivoja joita

Tai ei vain korjata! Potilaalle sanotaan, että jumppa auttaa ja tiedetään, että ei auta, mutta korjausleikkaus maksaa tuplasti sen mitä sektio maksaa, joten ei ryhdytä toimiin. Yksityisellä leikkaukset saa 3 vko sisällä, mutta vakuutuksen kanssa tulee ongelmia. Koska syynä on synnytyskomplikaatio, katsoo moni vakuutusyhtiö, että sillä ei ole korvausvelvollisuutta sairaalan aiheuttamasta ongelmasta.

Vierailija
253/1302 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliskohan Outi ollut iloisempi jos vauva olisi kuollut? Hyvähän se on jos on saanut saman tien kirurgin kursimaan alapäänsä kokoon, nopeammin parantuu ja on entistä ehompi. Itse en tunne ketään, jolle olisi jäänyt pysyviä vaivoja synnytyksistä, mutta varmasti heitä on. Yleensä lehdissä haastatellaan naisia, joiden synnytysvaurioita ei ole suostuttu korjaamaan, esim. lantionpohjan laskeumat, virtsankarkailut yms.

Suomessa on erinomainen hoito synnyttäjille, vaikka osastolla voikin sitten olla melkoisen ankeaa.

"Suomessa on erinomainen hoito synnyttäjille"

Terveisiä vaan sinne 80-luvulle 🙂

Mä synnytin 80-luvulla. Ihan samanlaista misogyniaa tihkuvaa vähättelyä hoito silloinkin oli. Ja kuten huomaatte, pick me girlejäkin oli jo silloin😊

Mulla ihan hyvät kokemukset kahdesta synnytyksestä Naistenlinikalla 90-luvun alkupuoliskolla. 

Vierailija
254/1302 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti miehet voisivat synnyttää tulevaisuudessa, ja saisivat kohdalleen kätilön, joka huutaa heille: "TURPA KIINNI!" 🤗

Miten selität sen, ettei sukunimenvaihtonne ja se että suositte poikia johda yhtään mihinkään muuhun kuin naisvihaan? :D Ettekö te surkeat pyllistävät reiät saa sieltä appiukon suvusta ja niiltä rakastamiltanne pojilta yhtään mitään sympatiaa? Tässä näette miten miehet ovat teille SUSIA. Nautin kun minulla on valta päättää syntyykö kehostani näitä. Miesten naisviha on tasan vaikuttanut siihen, etten hanki koskaan lapsia.

Jotenkin näistä sinun purkauksista voisi ajatella, että olet muka naisten puolella ja vihaat miehiä, mutta tuo sun kielenkäyttö naisista on niin rumaa, että taidat vihata myös naisia. 

Ja mitä tuohon sukunimiasijaan tulee, niin kai naisista ainakin puolet pitää oman nimensä naimisiin menessä ja aika moni lapsikin saa äitinsä nimen.  Omillakin lapsilla on minun suvun nimi ja olen avioon menessäni (jo 90-luvulla) pitänyt oman nimeni. Lähisukulainen sai lapsen joka sai sukupuolensa perusteella(oli päätetty ennen lapsen syntymää siitä millä perusteella lapsi sukunimensä saa) isänsä suvun nimen, ja toisen parin  lapsi sai äitinsä sukunimen. Tiedän itse asiassa aika monta perhettä, joiden lapsilla on äitisä sukunimi.

Miehiä on moneen lähtöön ja vain typerimmät kantavat sisällään naisvihaa ja heidän kanssaanhan ei tarvitse olla tekemisissä. Fiksujakin miehiä löytyy ja niitä, joiden mielestä parisuhteeseen kuulu tasa-arvo. 

Vierailija
255/1302 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehet synnyttäisivät, sektion saisi aina. Mies on käynyt kuussa, mutta nainen repii itsensä kahtia tuskissaan synnyttäessään vielä modernina nykyaikana. Antaa naisen kärsiä, se on naisen osa. Sisäistettyä naisvihaa. 

Päätin jo teininä, etten synnytä ja pian olen jo 50. Ei kaduta, päinvastoin. Nykynaisilla on onneksi mahdollisuus valita lapsettomuus. Kaikkialla maailmassa tätä valinnan mahdollisuutta ei ole vieläkään. 

Vierailija
256/1302 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti, TOIVOTTAVASTI, tulee teknologiaa, joka mahdollistaa sikiön kehittymisen valmiiksi kehon ulkopuolella. Siis hedelmöittynyt munasolu laitettaisiin johonkin laitteeseen kasvamaan...

Varmasti syntyisi enemmän lapsia, jos siis teknologia ei olisi ylikallis (mikä ei varmaan ole mahdollista, koska kaikki uusi aina maksaa).

Ei hyvää päivää. Toivottavasti tosiaan. Suosittelen, että piuhat poikki vaan.

Vierailija
257/1302 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi edes tietää, että suomalainen nainen on raskaana? Melkein jokainen vastaan tuleva näyttää kyllä siltä.

Vierailija
258/1302 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pelottelette nuoria ja naisia ylipäätään noilla tarinoilla?

Ei ne halua hyviä kokemuksia kuulla... Voi sitä alapeukutuksen määrää.

Vierailija
259/1302 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanha tarina. Hoitovirhe jos ei älytty sektion mahdollisuutta.

Jos synnytys on edennyt pitkälle ja lapsi on jo edennyt synnytyskanavassa, ei usein ryhdytä sektioon vaan otetaan imukuppi avuksi.

Minulle tehtiin noin. Samalla murskattiin lantio. Elämäni jäi sinne synnytyspöydälle, enää en ole työkykyinen, kävelemäänkin piti opetella uudestaan. Tämä vain siksi, että kätilö päätti, että kyllä se alateitse syntyy, lopeta valittaminen ja muista, että samaa tietä se on tehtykin, miksei tulisi myös pois.

Vauvan hautajaisista meillä on kauniita kuvia.

Olen todella pahoillani puolestasi. 

Synnytys on edelleen yksi vaarallisimmista tapahtumista naisen elämässä, siihen voi kuolla. Tämä on Suomessa harvinaista, mutta edelleen mahdollista. Tästä tosiasiasta tulisi puhua naisille enemmän. 

Vierailija
260/1302 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole rahaa siihen että kaikki pelokkaat leikattaisiin. 

Olet varmaan myös sitä tyyppiä, jonka mielestä naisten tulee kestää kuukautiskivut?

Et oo selvästikään ikinä synnyttänyt jos vertaat kuukautiskipuja ja synnytyskipuja toisiinsa 😏

Kuukautiset on säännölliset. Joka kuukausi sellaisia kipuja, jotka sattuvat niin v*tusti, että haluaisi jäädä sänkyyn. Työt on kuitenkin tehtävä. Et tainnut sitä edes tietää, koska et ole nainen.

Miehillä ei ole muutenkaan sanomista näihin asioihin. Ette tiedä, mistä puhutte.

Väitätkö sinä, että jokaisella naisella on kaameat kuukautiset, ja ne joilla ei ole, ovat miehiä?

- Kuukautiset

Niin sanonpa vaan, että ponnistusvaiheessa kun lapsi syntyy se kipu on sanoinkuvaamatonta. Muistan kun viimeksi 6kk sitten kun synnytin kätilö sanoi mulle viimeisien ponnistusten kohdalla, että älä karkaa sängystä. Yritin ilmeisesti tiedostamatta lähteä pakoon tilannetta kun sattui niin älyttömästi. On mullakin aikanaan nuorena ollut pahoja kuukautiskipuja, jolloin makasin päivän sängyssä ja oksentelin. Ei niitä silti kehtaa verratakaan synnytyksen kipuihin. Ihan eri luokassa painivat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän