HS: Anni Vuohijoen helppo vauvavuosi
Hesarissa Anni Vuohijoki kertoo hienosta vauva-ajastaan. On tehnyt paljon töitä, ollut valmentajana Tsekissä, kirjoittanut ja julkaissut väitöskirjaan vaaditut artikkelit, treenannut enemmän kuin ennen ja matkustellut. Ostanut talonkin Helsingistä sitä näkemättä ja aloittaa nyt remppaamisen lääkärityön ohella.
Vauva on kuulemma nauttinut menosta ja metelista, on hyvätuulinen ja nukkuu hyvin.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Voi kunpa minäkin olisin yhtä väsymätön ja aikaansaava ADHD. Omalla ja aika monella muullakin ihmisellä se käytännössä invalidisoi täysin.
Mun isällä on ADHD. Pitkälti kouluttautunut ja ollut erittäin vaativassa työssä. Vaativan työn päälle tehnyt ties mitä projektia ja ehtinyt olemaan hyvin lastenkin kanssa. Kummallista kyllä työssään keskittyi 100% ja oli hyvin harkitseva, mutta muuten ei jaksa keskittyä mihinkään. Semmoinen tyyppi, että vaan menee ja tekee. Toinen puoli on se, että jotkut asiat jäävät roikkumaan jopa vuosiksi ja on myös impulsiivinen. Mitään asioita ei suunnitella vaan yhtäkkiä lähdetään jonnekin ja tehdään jotakin. Nyt kun on eläkkeellä eikä saa työstä enää dopamiinifixiä niin on täysin lamaantunut. Herää eloon kun aloittaa jonkun projektin, mutta kun se on ohi niin menee taas horrokseensa.
Niin, eikös hänellä ole ADHD. Ja palstan mitään aikaansaamattomat simp-miehet taputtavat käsiään ja kumartavat aikaansaavan matriarkan edessä! Ainoa oikea nainen!
Anni viisastuu ja vanhenee, ja 10 vuoden päästä hän antaa haastatteluja, joissa kertoo, että jos nyt saisi muuttaa jotakin, niin olisi rauhoittanut vauvavuoden, pysähtynyt nauttimaan äitiydestä ja lapsesta, suorittanut vähemmän, ollut läsnä enemmän - "Silloin oli niin tärkeää näyttää itselle ja etenkin muille, että vauva ei muuta mitään ja äitinä pystyn ihan samaan ja enempäänkin kuin ennen lasta. Nyt tiedän, että vauva-aika ja pikkulapsivuodet menevät ohi nopeasti ja olisi ollut viisasta rauhoittua vauva-arkeen. Lapsi muuttaa elämän ja sinut, vaikka et haluaisi myöntää sitä."
Vierailija kirjoitti:
Anni elää itselleen ja muut hoitaa vauvan. Älkää uskoko kaikkea mitä luette tai mitä mediassa kaunistellaan.
Tuksun äiti marjakin hoiti kaytännössä Tuksun lasta kun Tama itse hoiti omia projekteja.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisilla super-aikaansaavilla ihmisillä täytyy olla jokin neurologinen poikkeavuus. Sitä ei pidetä kuitenkaan sairautena, koska sillä on enimmäkseen positiivisia vaikutuksia. Vastaavista tapauksista on usein juttuja. Eräskin kertoi pitävänsä tärkeitä työpalavereita samalla kun on melontaretkellä.
Tuollainen ei ole kyllä normaali-ihmisen toimintaa, eikä tarvitse ollakaan. Huolestuttavaa on, jos kaikilta aletaan vaatia samanlaisia suorituksia tai syytetään laiskaksi.
Sairastan itse kaksisuuntaista, ja olen lukenut, että jotkin tällä diagnoosila paiskatut pystyvät olemaan kuukausia-vuosiakin hypomaniatilassa, jossa siis energiatasot ja produktiivisuus ovat koholla ja unen tarve vähäisempää, mutta todellisuudentaju ei yleensä kärsi tosin kuin kunnon maniassa. Ehkä joidenkin ihmisten aivot ovat virittyneet siten, että ovat pitkiä aikoja tällaisessa lievässä hypomaniatilassa, mutta eivät sitten kuitenkaan riittävästi, että sitä alettaisiin tutkia minään häiriönä, koska se ei aiheuta haittaa ihmiselle itselleen. Omatkin hypomaniani ovat pelkästään hyödyksi nykyelämässä, ja jos saisin pelkästään niitä enkä myös masennusjaksoja, tuskin olisin ikinä hakenut apua. Kaikki bipolaarisethan eivät koskaan saa masennusjaksoja vaan mahdollista on myös hypoania ainoana oireena. Tällöin kyseessä saattaa olla suorituskykyä nostava ominaisuus, jos hypomaniat eivät mene sinne suuntaan että kontrolli alkaa pettää ja tekee mieli shoppailla tili tyhjäksi tai naida omaa pomoa.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisilla super-aikaansaavilla ihmisillä täytyy olla jokin neurologinen poikkeavuus. Sitä ei pidetä kuitenkaan sairautena, koska sillä on enimmäkseen positiivisia vaikutuksia. Vastaavista tapauksista on usein juttuja. Eräskin kertoi pitävänsä tärkeitä työpalavereita samalla kun on melontaretkellä.
Tuollainen ei ole kyllä normaali-ihmisen toimintaa, eikä tarvitse ollakaan. Huolestuttavaa on, jos kaikilta aletaan vaatia samanlaisia suorituksia tai syytetään laiskaksi.
juu, ne suorittaa aikansa, kunnes tulee se seinä vastaan heilläkin ja sit ollaan burnout saikulla..ja sit aloitetaan sama kierre uudestaan. Monella erittäin vahvana motivaattorina kulissit ja tietty status. t. vierestä seurannut.
Oman kokemukseni mukaan tuo saattaa tosiaan onnistuakin, jos vauva on rauhallinen ja terve tyyppi, ja sinulla on paljon auttavia käsiä ympärillä. Tilanne muuttuu, kun vauvasta tulee taapero ja hän lähtee liikkeelle. Taapero ei enää viihdy turvakaukalossa kentän/kuntosalin laidalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hehheh niin.. se lapsi ei vielä kävele.. Katotaan uudestaan kun oppii kävelemään ja tulee uhmaa.. Haluisin nähdä miten se vaeltava taapero otetaan joka paikkaan mukaan, ilman et koko ajan itse valvoo 😂
T. 10-vuotiaan äiti
Mistä tuollainen katkeruus. Vaikka kyllä itsekin huomasin, että ei saanut koskaan sanoa, että pärjää hyvin lasten kanssa, koska heti sai akka lauman niskaan.
Esim itse kävin lenkillä niin, että vauva oli vaunuissa ja esikoinen pyöräili vieressä. Siitä sai kuulla, että odotan kohta, kyllä tuo loppuu, kun tulee uhma ja sitä ja murrosikä. Monenlaisia uhkakuvia maalailtiin loppuun palamisesta ja muusta, kun eihän äiti voi harrastaa ja olla virkeä ja tarmokas ja lapset hyvinvoivia
Looserit looseroi, ja yrittävät innolla vetää muita alas omaan pohjamutaansa.
Jotenkin erikoisia sanavalintoja toimittajalla. Asenteellinen, Annia vähättelevä, varsinkin jutun alkupuolella.
Eiköhän hänellä ole fyrkkaa ostaa lastenhoitaja- , ruoka- ja kodinhoitajapalveluita. Helppohan se olisi , jos olisi varaa ostaa kotiin lastenhoitaja, tilata woltista jatkuvasti safkaa ja siivooja kotiin kerran kuussa .
Täällä tämä äitiviha kukkii. Koko ajan pitää olla vauvan kanssa vaikka vauva nukkuisi päiväunia. Muuten jäät vauvavuosista paitsi ja kadut koko ikäsi. Pitää pysyä kotona vauvan kanssa muuten olet huono äiti..
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo onnistuisi jos olet tavallinen työläinen. Anni Vuohijoki tekee helppoa työtä mutta miten vauvan voi tuoda mukaan jos tekee hoitotyötä,rakennustyötä tai ajaa vaikka taksia?
Kyllähän niitä vauvoja tähän maahan voisi tehdä jos voisin tehdä työni etänä ja palkka mitä siitä työstä saisin olisi hyvä eli vaikka 4000e/kk.
Sinä itsehän se koulutusalasi olet valinnut. Sinä itse olit se joka siihen panosti tai oli panostamatta. Sinä itse suunnittelit uratavoitteesi ja työskentelit niitä kohti, tai olit työskentelemättä.
Jos tavoitteesi on tehdä monta lasta ja olla alalla missä voit tehdä OK-palkalla etätöitä, niin milloin alat tendä töitä tämän eteen? Et koskaan?
Tää riippuu niin paljon siitä mitä työtä ihminen tekee ja miten paljon palkkaa siitä työstä saa. Vuohijoen työ on sellaista missä vauvaa voi pitää mukana ja sellaisia töitä ei paljoa ole että työajalla sä voit hoitaa vauvaa, toki hänellä on myös äitinsä auttamassa vauvanhoidossa. Vuohijoella on myös fyrkkaa ihan hyvin, ehkä talous turvattu hänellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo onnistuisi jos olet tavallinen työläinen. Anni Vuohijoki tekee helppoa työtä mutta miten vauvan voi tuoda mukaan jos tekee hoitotyötä,rakennustyötä tai ajaa vaikka taksia?
Kyllähän niitä vauvoja tähän maahan voisi tehdä jos voisin tehdä työni etänä ja palkka mitä siitä työstä saisin olisi hyvä eli vaikka 4000e/kk.
Sinä itsehän se koulutusalasi olet valinnut. Sinä itse olit se joka siihen panosti tai oli panostamatta. Sinä itse suunnittelit uratavoitteesi ja työskentelit niitä kohti, tai olit työskentelemättä.
Jos tavoitteesi on tehdä monta lasta ja olla alalla missä voit tehdä OK-palkalla etätöitä, niin milloin alat tendä töitä tämän eteen? Et koskaan?
Mitä sitten käy kun kaikki alkaa etätyöläisiksi? Kuka tekee hoitotyön,rakennustyön tai ajaa taksia? Sinun kommentin perusteella olemme siis menossa siihen että vain hyväpalkkaiset ja helppoatyötä tekevät ihmiset voi tehdä lapsia :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon kyllä joutunut hammastymaan miten tämä ehtii kaikkeen .
Lääkäri opinnotkin meni jotenkin vain lonkalta ja tämä vieläpä opiskeli Oulussa Helsingistä käsin ja siinä sivussa vielä treenasi ja perusti kuntosalin mm.
Onkohan tällä rikas isukki tai rikkaat isovanhemmat jotka mahdollistavat tuollaisen elämän?
Pikkupaikkakunnan sijaisopettaja ja entinen poliisi, nykyinen koulukuljettaja ovat vanhempansa.
Mitäs nyt koittaisit nokkia, kun ei ollut Annila edes kultalusikka suussa vauvasta alkaen?
Vierailija kirjoitti:
Täällä tämä äitiviha kukkii. Koko ajan pitää olla vauvan kanssa vaikka vauva nukkuisi päiväunia. Muuten jäät vauvavuosista paitsi ja kadut koko ikäsi. Pitää pysyä kotona vauvan kanssa muuten olet huono äiti..
Miksi ajattelet, että toive siitä, että äidillä olisi mahdollisuus antaa vauvalle aikaa ja luoda häneen vahva kiintymyssuhde sen lyhyen ajan kun hän on pieni, olisi vihaa? Omasta mielestäni se oli elämäni parasta aikaa, siitä huolimatta että olen akateemisesti koulutettu ja tutkijanuralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kunpa minäkin olisin yhtä väsymätön ja aikaansaava ADHD. Omalla ja aika monella muullakin ihmisellä se käytännössä invalidisoi täysin.
Mun isällä on ADHD. Pitkälti kouluttautunut ja ollut erittäin vaativassa työssä. Vaativan työn päälle tehnyt ties mitä projektia ja ehtinyt olemaan hyvin lastenkin kanssa. Kummallista kyllä työssään keskittyi 100% ja oli hyvin harkitseva, mutta muuten ei jaksa keskittyä mihinkään. Semmoinen tyyppi, että vaan menee ja tekee. Toinen puoli on se, että jotkut asiat jäävät roikkumaan jopa vuosiksi ja on myös impulsiivinen. Mitään asioita ei suunnitella vaan yhtäkkiä lähdetään jonnekin ja tehdään jotakin. Nyt kun on eläkkeellä eikä saa työstä enää dopamiinifixiä niin on täysin lamaantunut. Herää eloon kun aloittaa jonkun projektin, mutta kun se on ohi niin menee taas horrokseensa.
Mun puolisollani adhd. Ulospäin näyttää, että hän tekee kaikki kotityöt ja touhuaa lasten kanssa ja harrastaa ja tekee vaativaa työtä, kun taas mä teen työni ja kaivelen napaa.
Tosiasiassa sitä mun maadoittavaa resilienssiäni tarvitaan sitten, kun puolison toiminta-addiktio menee pahempaan vaiheeseen.
Tällaisia tarinoita kuulisin mielelläni lisää, enkä ainaista ruikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon kyllä joutunut hammastymaan miten tämä ehtii kaikkeen .
Lääkäri opinnotkin meni jotenkin vain lonkalta ja tämä vieläpä opiskeli Oulussa Helsingistä käsin ja siinä sivussa vielä treenasi ja perusti kuntosalin mm.
Onkohan tällä rikas isukki tai rikkaat isovanhemmat jotka mahdollistavat tuollaisen elämän?
Pikkupaikkakunnan sijaisopettaja ja entinen poliisi, nykyinen koulukuljettaja ovat vanhempansa.
Mitäs nyt koittaisit nokkia, kun ei ollut Annila edes kultalusikka suussa vauvasta alkaen?
Väärin.
Anni elää itselleen ja muut hoitaa vauvan. Älkää uskoko kaikkea mitä luette tai mitä mediassa kaunistellaan.