Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lunastuslauseke laukesi: perheeltä lähti ostettu asunto alta

Vierailija
30.12.2024 |

https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/db04eeab-15ff-45fc-aac1-226…

Kuinka moni ymmmärtää, että tuollainen lauseke on olemassa ja sitä voidaan käyttää? 

Kommentit (984)

Vierailija
441/984 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsytti tuo tekstinpätkä säälin keräämisineen, että 1-vuotias lapsi...Voi kyynel sentään. Tuon ikäinen tenava ei tiedä, ei ymmärrä, ei muista että missä sitä on tullut asuttua. Lapsi tarvitsee rakkautta, lämpöä, ruokaa - siinäpä ne tärkeimmät. 

Just näin. 1v on aivan sama missä se on kunhan on lämmin, ruokaa tulee säännöllisesti ja joku vaihtaa vaipan kuivaan. Mitään muistoja ton ikäiselle ei jää. 

Jos haluaa ajatella että 1v jotain ensimmäsiestä joulustaan muistaa niin väitän että joulu isovanhempien luona tutussa ympäristössä on turvallisempi ja muistona rakkaampi kuin joulu kalseassa vieraassa asunnossa muuttokuorman keskellä.

Vierailija
442/984 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsytti tuo tekstinpätkä säälin keräämisineen, että 1-vuotias lapsi...Voi kyynel sentään. Tuon ikäinen tenava ei tiedä, ei ymmärrä, ei muista että missä sitä on tullut asuttua. Lapsi tarvitsee rakkautta, lämpöä, ruokaa - siinäpä ne tärkeimmät. 

Mutta ei kotia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/984 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaankin ihan laillista, mutta silti erittäin rumasti tehty. Olisivat itse olleet mukana kilpailemassa, se olisi ollut paljon normaalimpaa.

Täysin normaalia toimintaa tuo oli. Hinta määräytyy lopullisen toteutuneen kauppahinnan mukaan. Tarjouskilpailussa olisi ollut isompi.

Vierailija
444/984 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaankin ihan laillista, mutta silti erittäin rumasti tehty. Olisivat itse olleet mukana kilpailemassa, se olisi ollut paljon normaalimpaa.

Mitähän rumaa siinä on että käyttää lain suomaa mahdollisuutta hyväkseen? Ehkä lunastaja ei ollut mukana kilpailussa koska rahoitus järjestyi vasta myöhemmin. Tai asunnolle tuli tarve vasta myöhemmin. Tilanteet kuitenkin elää ja muuttuu jokaisella.

Vierailija
445/984 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän rumaa siinä on että käyttää lain suomaa mahdollisuutta hyväkseen? Ehkä lunastaja ei ollut mukana kilpailussa koska rahoitus järjestyi vasta myöhemmin. Tai asunnolle tuli tarve vasta myöhemmin. Tilanteet kuitenkin elää ja muuttuu jokaisella.

Niin, ja "mitäs ostivat"?

Vierailija
446/984 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pienokaiseen ja hänen tulevaan urakehitykseensä vaikuttaa jos on ensimmäisestä joulusta alkaen saanut olla arvoalueella.

Henkilöbrändille sillä on merkitystä.

Tavalliselle kansalaiselle sillä, missä joskus on asunut, on yhtä vähän merkitystä kuin sillä, että onko huomenna liikenteessä enemmän sinisiä vai jonkun muun värisiä autoja.

Luulen että nyt sarkasmidetektori kaipaa hieman kalibrointia. Eiköhän tuo ollut kommentti perheen äidin mediahakuisuuteen.

Vierailija
447/984 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä tuota lunastuksen järkevyyttä. Jos hintapyyntö on esimerkiksi 600 000€ ja sen maksamalla vanha osakas saisi asunnon varmasti itselleen, niin jo prosenttikin halvemmalla on 6 000€ eli merkittävä säästö. Jos hintapyyntö olisi vaikkapa 100 000€, niin vastaavan euromääräisen säästön saadakseen pitäisi saada 6% alennus. Tuo n. 5% säästöarvokohteessa on siis joka tapauksessa kymmenissä tuhansissa euroissa.

Vierailija
448/984 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli sentään osakkailla jotain suojaa... nyt voi mikätahaansa taatelinpurija ostaa kämpän samasta talosta mistä kunnialliset suomalaiset

Tämä kertookin kaiken olennaisen siitä miten menneen maailman lumia lunastuspykälä on.

Kommentistasi voi lukea vain ja ainoastaan sen että kuka tahansa olisi sinua kunnioitettavampi osakas mihin tahansa taloyhtiöön.

Vierailija
449/984 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei kotia?

Koti on se missä vanhemmat on. Nyt meni alta vain pari viikkoa vanha sisustajan unelma hyvässä osoitteessa.

Vierailija
450/984 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin normaalia toimintaa tuo oli. Hinta määräytyy lopullisen toteutuneen kauppahinnan mukaan. Tarjouskilpailussa olisi ollut isompi.

Meille muille yhtiön osakkaille korkeampi hinta olisi vain plussaa.

Vierailija
451/984 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän siinä mihinkään kilpailuun tarvitse lähteä, jos kokeilee kepillä jäätä, että meneekö oma tarjous läpi.

Vierailija
452/984 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan mahdollista, että lunastaja on tarjonnut itse -20% tai -10% hintaan. Tarjousta ei ole hyväksytty. Nyt oli pakko ottaa -3% hintaan, ettei heidän unelmakoti menisi muutoin sivu suun.

Mutta miksi tuo ostaja oli noin tyhmä että muutti ennen aikojaan? Olisi sopinut hallinnan siirtymisestä vasta lunastusajan päätyttyä. Ei lunastaja ole tehnyt mitään väärää.

Vierailija
453/984 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja "mitäs ostivat"?

Ei. He päättivät ostaa asunnon taloyhtiöstä jossa sattuu olemaan lunastuslauseke. Se ettei asia heidän mielestä koske heitä ei tarkoita etteikö joku osakas haluaisi sitä käyttää. Se oli tietoinen riskinotto vaikka selvästi laki ei pariskuntaa heidän mielestä koske. Seuraava asunto sitten yhtiöstä jossa ei ole lunastuslauseketta. 

Vierailija
454/984 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli asunto Turussa, jossa oli juuri tuo lunastuslauseke yhtiöjärjestyksessä. Taloyhtiö oli rakennettu 1920-luvulla. Perinteinen "parempien "talo keittiönrapulla ja palvelijanhuoneilla. Myydessäni asunnon, asiaa kyllä jännitettiin ostajan kanssa. Ei tullut yllätystä onneksi.

Vierailija
455/984 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitus on siis blokata epämieluisa ostaja pois. Mistä ne tietää, minkälainen tyyppi siihen on muuttamassa? Paitsi tässä tapauksessa kun menivät muuttamaan ennen lunastusoikeuden päättymistä. Voin kuvitella ettei vauvaa haluttu tuohon taloyhtiöön. 

Vauvaa ei haluta taloyhtiöön mutta lapsia, tulevia veronmaksajia, pitäis jonku tehdä.

Vierailija
456/984 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan aikanaan, kun ystäväpariskunta osti asunnon taloyhtiöistä, jossa oli lunastuslauseke, heidän onnekseen kukaan ei käyttänyt tuota, mutta olivat jo värvänneet yhden ystävänsä, ioka oli ko yhtiön osakas, "lunastuskisaan" mukaan. Silloin kyse ei ollut Helsingistä, mutta kyseessä oli paikallinen arvokohde.

Vierailija
457/984 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuohon lunastuslausekkeeseen saisi jonkun oikeudenmukaisen muutoksen?

Esimerkiksi niin, että mikäli joku taliyhtiöstä haluaa ostaa samalla hinnalla- se täytyy tehdä ennen kuin uudet ostajat ovat saaneet kauppakirjat nimiinsä? Eli ennen tarjouksen lopullista hyväksymistä voisi käyttää tuon lunastusoikeuden, ei enää kaupanteon jälkeen, kun ostajalle on aiheutunut jo väistämättä kuluja.

Ku*ipää tuo lunastaja mielestäni on- olisi voinut aiemmin ilmaista kiinnostuksensa. Mutta minäminä ja minun napa... Viis lapsiperheestä

Vierailija
458/984 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhkaistiinko kupla? Tervetuloa oikeaan aikuisten maailmaan, Pariskunnasta haisee pitkälle helikopterivanhempien entitled kakarat jotka on aina yhtä hämmästyneitä kun selviää että lait koskee heitäkin ja että he eivät ole muiden ihmisten elämän keskipiste. 

Hauska miten joillekin ottaa noin koville se että asia on nostettu esiin mediassa. 

Lunastuspykälä on varmasti monelle tuntematon käsite - sellaiselle jotka eivät ole lunastusoikeudellista asuntoa koskaan olleet ostamassa. Sikäli tiedotusarvoa. Lisäksi inhimillinen kohtalo lisää konkretiaa ja kiinnostavuutta.

Kannattaa hiukan löysätä sitä pipoa.

Vierailija
459/984 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu juttuhan tuo.

Lunastuslausekkeen käyttö taas lienee hyvin harvinaista.

Multa on lunastettu kaksi asuntoa, eli ei se nyt niin harvinaista ole. Molemmat oli yli 100m2 Helsingin kantakaupungissa.

Vierailija
460/984 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurit eivät halunneet taloon kirkuvaa kakaralaumaa, joten löysä raha säästötililtä pääsi käyttöön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi