Roskisdyykkauksesta ja tietoturvasta
Jostain syystä ketju poistettiin, joku siinä piti naapuriaan vainoharhaisena koska oli sutannut lehtiroskikseen menevästä paperista nimensä ja osoitteensa. (En tälläKÄÄN kertaa todella tajua miksi poistettu, mutta jaan nyt kuitenkin tarinan koskien asiaa.)
Jo kauan ennen valtavirran nettiaikaa, hivenen ennen milleniumia, kävi niin että roskiksesta oli saatu tiedot (nimi, synt. aika (ei edes sotua) ja täysi osoite). Tämä riitti siihen, että dyykkaaja yöpyi toisessa kaupungissa suuren hotelliketjun hotellissa yli viikon. Ei kysytty tiskillä luottokorttia, koska oli informoitut em. tiedot etukäteen. Oli tilaillut huonepalvelusta ja dokannut hotellin ravintolassa. Lasku oli tuhansia markkoja (silloin vielä siis markat). Asiaa piti selvittää viikkoja ja todistaa ettei ollut itse paikalla vaan töissä ja eri kaupungissa. Siitä lähtien moiset eivät ole itselleni mitään vainoharhaa nähneetkään ja sama ulottuu myös tietoturvaan verkossa. Olkaa järkeviä ja varovaisia!
Kommentit (12)
Itse leikkaan nimen pois. Vainoharhaista tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Ei oo luottotietoja, ei haittaa.
Voihan joku alkaa tehtalemaan nimelläsi muuta. Ahdistelemaan, vainoamaan, rikkomaan jne.
Kun vois polttaa aina nää kirjeet jotenkin kätevästi kotona niin ois kiva.
Jotenkin tulee mieleen nämä, jotka laittavat tietonsa emaileihin ja tekstareihin joissa hoono soomi ja jonku pankin, verottajan tai vastaavan "vaade". Järki tosiaan käteen.
Vierailija kirjoitti:
Kun vois polttaa aina nää kirjeet jotenkin kätevästi kotona niin ois kiva.
Mä oon joskus käynyt ulkona ämpärissä polttamassa. Sijainnin valinta niin, ettei häiritse ketään tai aiheuta palovaaraa.
Nettiposti ja muut, todella vähän tulee mitään enää postiluukusta kun mainoskieltokin (muuten olisi valtava pino odottamassa jos hetkenkään poissa.) Mutta kyllä revin osoitetarran pois ennen paperiroskiksta niistäkin.
Mä otan aina lehdistä nimen pois. Nykyään en hirveästi tosin enää edes tilaa lehtiä.
Mä leikkelen osoitelaput ja kirjeistä nimitiedot silpuksi saksilla ja laitan kompostisankoon. Siellä ne kahvipurujen kanssa tuskin enää ketään kiinnostavat.
Meille näkyy naapurin roskakatos ja ainakin yksi äijä sieltä tulee lehtipino kainalossa usein pois.
Hyvä että kierrätetään lehtiä! Otan osiaan kuitenkin itsekin pois, vanha tapa.
Vierailija kirjoitti:
<Lässyn lässyn.
Dyykkari heräsi. Meni tulot nyt.
Ei oo luottotietoja, ei haittaa.