Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isäni leski lähetti minulle n. 12 000 euron laskun putkiremontista

Vierailija
29.12.2024 |

Leski siis asuu omistamassani asunnossa leskenoikeudella. Ei minulla ole tuollaisia rahoja! Mitä teen? 

Kommentit (767)

Vierailija
481/767 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ap valittaa? Koko perintölaki on outo, en ymmärrä miksi aikuisille lapsille ylipäätään pitäisi jättää mitään. Tottakai lesken kuuluu saada jäädä asumaan asuntoon ja tosiaan jos ei omista asuntoa niin miksi hänen pitäisi maksaa putkirempasta yhtään mitään? Eihän vuokralaisenkasn kuulu maksaa vuokranantajan omistaman asunnon putkiremppaa.

Siis miksi sinusta on oikeutettua asua asunnossa, jota ei omista, ja josta ei maksa vuokraa? Minusta tuo on ihan kummallista. En minä vaan kehtaisi jäädä asumaan mieheni lasten omistamaan asuntoon, vaikka miehen elinaikana olisimme asuneet yhdessä miehen omistamassa asunnossa (todellisuudessa asumme eri osoitteissa). Minusta se olisi ihan utopistinen ajatus, että minulla olisi joku oikeus jäädä miehen lasten asuntoon asustelemaan, jos mies kuolee. Jos asuisimme miehen asunnossa, minulle

Kenen puolesta sinä haluat menettää omat luottotietosi? 

Vierailija
482/767 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myy asunto

Ei voi. Lesken asumisoikeus. 

Äitini kuoltua hänen aviopuolisonsa jäi äitini omistamaan rivitalohuoneistoon asumaan. Heillä oli tehtynä kirjallisena elinikäinen asumisoikeus. 

Kyseiset rivitalot on rakennettu 1986 ja monenlaista remonttia tulossa. Minä ja veljeni olimme ainoat perijät ja näissä olosuhteissa kieltäydyimme vastaanottamasta perintöä. Meillä kummallakaan ei ole lapsia (opiskelemme vielä molemmat) joten tämä riesa ei siis siirtynyt jälkeläisillemme.

Ainoa huono puoli tässä on, että kieltäydyttyämme perinnöstä emme tietenkään ole oikeutettuja saamaan mitään irtaimistoa, esim. suvun valokuva-albumit ja muuta tunnetasolla tärkeää.

Äitimme hautajaisista on kohta kolme vuotta, haudalla en ole hautajaisten jälkeen käynyt kertaakaan, kuten

No aika paska ihminen on äitisi leski kun ei voi edes valokuvia yms. antaa teille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/767 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myydä kaikki omistukset ennen kuolemaa hyvissä ajoin ja käyttää rahat itse. Ei jää kenellekään murheita ja perintöriitoja👍

Vierailija
484/767 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos lesken asumisoikeusasunnosta on vielä velkaa jäljellä? Kuka sitä maksaa?

Tämä riippuu siitä että kuka asunnon omistaa papereilla. Jos leski omistaa asunnosta tyypillisen puolikkaan niin hän vastaa velasta oman puolikkaansa osuudelta ja kuolinpesä toiselta. Tällaisessa tilanteessa kannattaa selvittää että Pystyisikö tekemään järjestelyjä joiden avulla koko asunto siirtyisi lesken omistukseen. (Tasinko+ velan siirto lesken nimiin)

Mitä jos kyseessä on vainaan ja lesken yhteinen laina? Jääkö laina leskelle silloin kokonaan maksettavaksi? Vai perikunnan kanssa yhdessä?

Vierailija
485/767 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika hauska tuo kommentti, että estäkää tuo vanhempienne uudet avioitumiset ikäihmisinä. Ei me kuule lapsilta lupaa kysytty. Mutta minun tarkoitukseni ei ole kuitenkaan aiheuttaa mieheni lapsille ongelmia jos hänestä aika jättää ennen minua. Ei riidelty perintöasioista myöskään sisarusteni kanssa kun isäni kuoli. 

Kai niiden lasten kanssa voi jo elossa ollessa keskustella miten isän on ajatellut asiat kuolemansa jälkeen? Ja sitten vain toteutetaan se toive jo eläessä paperille. Säästyy monelta vaivalta

Vierailija
486/767 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos lesken asumisoikeusasunnosta on vielä velkaa jäljellä? Kuka sitä maksaa?

Tämä riippuu siitä että kuka asunnon omistaa papereilla. Jos leski omistaa asunnosta tyypillisen puolikkaan niin hän vastaa velasta oman puolikkaansa osuudelta ja kuolinpesä toiselta. Tällaisessa tilanteessa kannattaa selvittää että Pystyisikö tekemään järjestelyjä joiden avulla koko asunto siirtyisi lesken omistukseen. (Tasinko+ velan siirto lesken nimiin)

Mitä jos kyseessä on vainaan ja lesken yhteinen laina? Jääkö laina leskelle silloin kokonaan maksettavaksi? Vai perikunnan kanssa yhdessä?

Kuollut on omaisuudellaan vastuussa velastaan. Eiköhän pankki halua saatavansa ja asunto myyntiin. 

Vierailija
487/767 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ap valittaa? Koko perintölaki on outo, en ymmärrä miksi aikuisille lapsille ylipäätään pitäisi jättää mitään. Tottakai lesken kuuluu saada jäädä asumaan asuntoon ja tosiaan jos ei omista asuntoa niin miksi hänen pitäisi maksaa putkirempasta yhtään mitään? Eihän vuokralaisenkasn kuulu maksaa vuokranantajan omistaman asunnon putkiremppaa.

Siis miksi sinusta on oikeutettua asua asunnossa, jota ei omista, ja josta ei maksa vuokraa? Minusta tuo on ihan kummallista. En minä vaan kehtaisi jäädä asumaan mieheni lasten omistamaan asuntoon, vaikka miehen elinaikana olisimme asuneet yhdessä miehen omistamassa asunnossa (todellisuudessa asumme eri osoitteissa). Minusta se olisi ihan utopistinen ajatus, että minulla olisi joku oikeus jäädä miehen lasten asuntoon asustelemaan, jos mies kuolee. Jos asuisimme miehen asunnossa, minulle olisi päivän selvää, että muuttaisin pois, kun

Lapset haluaisivat melko varmasti mieluummin myydä leskelle osuutensa kuin omistaa asunnon josta leski ei ole muuttamassa pois. Tämä siis on ihan normikäytäntö, ei siihen tarvitse mitään uutta lakia. Se vaan sitten että suostuuko leski maksamaan lapsia pois kun voinihan hyvin asua asunnossa ostamatta sitä🤷

Vierailija
488/767 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kuolinpesä eli sinä olet vastuussa sen asunnon ylläpidosta niin kauan kun leski hyödyntää siinä asumisoikeuttaan...

Tämä perustuu entisaikana olleisiin oloihin. Eduskunnan pitäisi vihdoin päättää, että lesken pitkäaikainen oikeus asua asunnossa poistetaan laista. Uudessa laissa voi olla yksi poikkeus. Jos edesmenneellä puolisolla ja leskellä on yhteisiä alaikäisiä lapsia, niin silloin leski ja lapset saavat asua asunnossa edelleen, jos leski sitä toivoo. Omistusasunnossa voi olla niin paljon velkaa tai taloyhtiön remonttimaksuja, että leski ei selviä siitä. Silloin asunto tulisi myydä ja perintöverot  ja velat maksetaan. Kyseinen asumisoikeus perustuu historiallisiin oloihin, jolloin ihminen saattoi jäärä kurjuuteen ja heitteille, kun aviopuoliso kuoli. Lain avulla haluttiin varmistaa, että niin ei tapahdu. nykyään on sosiaaliturvaa ja muuta, joten lak

Miksi pitäisi lesken lähteä sosiaaliturvan piiriin kun hän on yhdessä puolisonsa kanssa sopinut että mennään naimisiin, ja siihen kuuluu lesken oikeus asuntoon.

Vierailija
489/767 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on rivitalossa osakkeenomistajana niin yleensä sillon tulee kutsu yhtiökouksiin. Niissä käyvät ilmi tulevat remontit yms. Minulle kyllä lähetetään kutsut ja myös pöytäkirjat, vaikka en osallistuisi kokouksiin. 

Yleensä siis omistaja (sinä) on selvillä isommista remonteista ja niiden kustannusarvioista, kuten putkiremontit. Leski ei ole itse tilannut mitään eikä olisi edes voinut estää päätettyä remonttia. 

Vierailija
490/767 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te voitte tehdä kuten haluatte, myös avioehdon. Avioliitto on juridinen sopimus joka tuo mukanaan sellaisenaan solmittuna lesken asumisoikeuden. Kyllä jokaisen avioliittoon menevän pitää nämä asiat hoitaa kuten itse haluavat. Jos on menee naimisiin ilman ehtoja, niin silloin nimen omaan haluaa leskelle asumisoikeuden.

Avioehdolla ei pysty poistamaan lesken asumisoikeutta, ei myöskään testamentilla.

Ja naimisiin menevä tietää tämän, ja silti

menee naimisiin koska haluaa leskelle asumisoikeuden. Missä ongelma?

Vierailija
491/767 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jopa 2000-luvun viemäreissä on vuotoja. Yksi syy on se, että uudemmat putket ovat vanhoja ohuempia."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009602645.html

Vierailija
492/767 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jopa 2000-luvun viemäreissä on vuotoja. Yksi syy on se, että uudemmat putket ovat vanhoja ohuempia."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009602645.html

Jatkossa putkiremonttia voi olla 20-30 vuoden välein. 

Vierailija
493/767 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kuolinpesä eli sinä olet vastuussa sen asunnon ylläpidosta niin kauan kun leski hyödyntää siinä asumisoikeuttaan...

Tämä perustuu entisaikana olleisiin oloihin. Eduskunnan pitäisi vihdoin päättää, että lesken pitkäaikainen oikeus asua asunnossa poistetaan laista. Uudessa laissa voi olla yksi poikkeus. Jos edesmenneellä puolisolla ja leskellä on yhteisiä alaikäisiä lapsia, niin silloin leski ja lapset saavat asua asunnossa edelleen, jos leski sitä toivoo. Omistusasunnossa voi olla niin paljon velkaa tai taloyhtiön remonttimaksuja, että leski ei selviä siitä. Silloin asunto tulisi myydä ja perintöverot  ja velat maksetaan. Kyseinen asumisoikeus perustuu historiallisiin oloihin, jolloin ihminen saattoi jäärä kurjuuteen ja heitteille, kun aviopuoliso kuoli. Lain avulla haluttiin varmistaa, että niin ei tapa

Miksi lasten pitäisi menettää luottotietonsa ja päätyä sossuun jonkun vieraan ihmisen takia. Tuohon lakiin pitäisi saada muutos.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on rivitalossa osakkeenomistajana niin yleensä sillon tulee kutsu yhtiökouksiin. Niissä käyvät ilmi tulevat remontit yms. Minulle kyllä lähetetään kutsut ja myös pöytäkirjat, vaikka en osallistuisi kokouksiin. 

Yleensä siis omistaja (sinä) on selvillä isommista remonteista ja niiden kustannusarvioista, kuten putkiremontit. Leski ei ole itse tilannut mitään eikä olisi edes voinut estää päätettyä remonttia. 

Kun mun äitini kuoli, mulle selvisi vasta perunkirjoituksessa, että äitini omistamassa sijoitusasunnossa on menossa putkiremontti. Ei kukaan ilmoittanut asiasta mulle mitenkään. Eikä mulla olisi ollut mitään valtuuksia osallistua edes yhtiökokouksiin niin kauan, kun äiti oli vielä elossa. 

Vierailija
495/767 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun mun äitini kuoli, mulle selvisi vasta perunkirjoituksessa, että äitini omistamassa sijoitusasunnossa on menossa putkiremontti. Ei kukaan ilmoittanut asiasta mulle mitenkään. Eikä mulla olisi ollut mitään valtuuksia osallistua edes yhtiökokouksiin niin kauan, kun äiti oli vielä elossa. 

No mitä sinun niistä tarvitsi tietää ennen kuin omistus siirtyi sinulle? Siihen astihan se oli äitisi asia.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä sinun niistä tarvitsi tietää ennen kuin omistus s

No just sama tilannehan on nyt ollut ketjun aloittajalla. Isä kuoli eli se, joka oli niissä yhtiökokouksissa ollut, joka oli saanut pöytäkirjat  ja jonka asuntoon putkiremontti tehtiin. Ap:lle asia selvisi vasta isänsä kuoleman jälkeen. Täällä nyt syytetään ap:tä siitä, ettei häån osallistunut yhtiökokouksiin eikä tiennyt putkiremontista mitään. 

Vierailija
497/767 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos äitisi olisi valtuuttanut sinut osallistumaan puolestaan, niin olisit voinut osallistua. Se kannattaa tehdä kaikkien, joille on tulossa asunto taloyhtiöstä perintönä, mutta vanhempi ei itse osallistu niihin kokouksiin. Paljon helpompi sitten tehdä aikanaan itse päätös sen suhteen, että mitä asunnolle tekee ja muutenkin sitten on tietoinen talyhtiön asioista paremmin eikä tule ylläreitä.

Vierailija
498/767 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos äitisi olisi valtuuttanut sinut osallistumaan puolestaan

Miten ap:ta olisi auttanut tietous putkiremontista asunnossa jota ei pysty myymään? 

Vierailija
499/767 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuota ei ole huomioitu perunkiroituksessa?

Vierailija
500/767 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita kämppä myyntiin heti! Mitään leskenoikeutta ei ole olemassa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän