Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isäni leski lähetti minulle n. 12 000 euron laskun putkiremontista

Vierailija
29.12.2024 |

Leski siis asuu omistamassani asunnossa leskenoikeudella. Ei minulla ole tuollaisia rahoja! Mitä teen? 

Kommentit (767)

Vierailija
441/767 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli vasta rivitalon putkiremontti ja yhtiökokouksessa piti valita ottaako lainana vai maksaako heti. Hallitus oli siis jo neuvotellut lainan osakkaille.  Jos ei ollut kokouksessa eikä ole ilmoittanut miten maksaa, tulee remontti kokonaan maksettavaksi. Asunnon omistajan pitää nyt itse neuvotella laina pankista.

Niin voisi siis myös ajatella, että aloittajan isä on mahdollisesti valinnut jälkimmäisen vaihtoehdon. Siinä tapauksessa hänellä lienee ollut jonkinlainen suunnitelma laskun maksamiseksi. Rahat tilillä? Jos on ollut, niin missä ne rahat ovat nyt? Tulleet aloittajalle perintönä ja käytetty jo muuhun?

Vierailija
442/767 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ap valittaa? Koko perintölaki on outo, en ymmärrä miksi aikuisille lapsille ylipäätään pitäisi jättää mitään. Tottakai lesken kuuluu saada jäädä asumaan asuntoon ja tosiaan jos ei omista asuntoa niin miksi hänen pitäisi maksaa putkirempasta yhtään mitään? Eihän vuokralaisenkasn kuulu maksaa vuokranantajan omistaman asunnon putkiremppaa.

Siis miksi sinusta on oikeutettua asua asunnossa, jota ei omista, ja josta ei maksa vuokraa? Minusta tuo on ihan kummallista. En minä vaan kehtaisi jäädä asumaan mieheni lasten omistamaan asuntoon, vaikka miehen elinaikana olisimme asuneet yhdessä miehen omistamassa asunnossa (todellisuudessa asumme eri osoitteissa). Minusta se olisi ihan utopistinen ajatus, että minulla olisi joku oikeus jäädä miehen lasten asuntoon asustelemaan, jos mies kuolee. Jos asuisimme miehen asunnossa, minulle olisi päivän selvää, että muuttaisin pois, kun

Te voitte tehdä kuten haluatte, myös avioehdon. Avioliitto on juridinen sopimus joka tuo mukanaan sellaisenaan solmittuna lesken asumisoikeuden. Kyllä jokaisen avioliittoon menevän pitää nämä asiat hoitaa kuten itse haluavat. Jos on menee naimisiin ilman ehtoja, niin silloin nimen omaan haluaa leskelle asumisoikeuden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/767 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te voitte tehdä kuten haluatte, myös avioehdon. Avioliitto on juridinen sopimus joka tuo mukanaan sellaisenaan solmittuna lesken asumisoikeuden. Kyllä jokaisen avioliittoon menevän pitää nämä asiat hoitaa kuten itse haluavat. Jos on menee naimisiin ilman ehtoja, niin silloin nimen omaan haluaa leskelle asumisoikeuden.

Avioehdolla ei pysty poistamaan lesken asumisoikeutta, ei myöskään testamentilla.

Vierailija
444/767 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella kummallinen kuvio koko lesken asumisoikeus, eihän tuossa ole perillisen kannalta mitään kohtuullista että leskellä on pelkkiä oikeuksia eikä mitään velvollisuuksia. Saa kai sen asunnon myydä sentään?

Ei saa myydä.

Pitäisi lailla kieltää tuollainen kesken oikeus asua.

Omistaja ei ole kuin maksumies. Et voi itse asua, et vuokrata, et myydä.

Aloittajan olisi pitänyt KIELTÄYTYÄ perinnöstä! Siinähän olisi akka tilaillut ja maksellut putkia.

Tottakai saa myydä. Eihän asuntoa voi pitää esim. tilanteessa, jossa sen enempää omistajalla kuin haltijallakaan ei ole varaa maksaa asunnon kuluja ja kaikki kasaantuvat maksamattomiksi laskuiksi. Silloin sen myy viimeistään ulosottomies tai taloyhtiö.

Vierailija
445/767 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lesken asumisoikeus on hyvä asia, mutta olisi myös parempi, että leski myös perisi. Siinä saisi sitten katsoa, pystyykö maksamaan kulut vai muuttaako halvempaan.

Ymmärrän lasten vaikean aseman tuossa tilanteessa. Tilanne on monesti kohtuuton. 

Lesken asumisoikeuteen voisi hyvin tehdä lakimuutoksen. Joku sellainen, että leskellä on oikeus asua kaksi vuotta. Siinä jää aikaa selvitellä asioita ja sopeutua uuteen tilanteeseen. Ap kertoi tilanteesta, että isältä jääneessä asunnossa asuu isän vaimo,joka ei ole ap:n äiti. Näissä tapauksissa vainajan jälkeläiset joutuvat vaikeisiin tianteisiin. Joku syytti palstalla eräänkuolinpesän osakkaita ahneiksi. He halusivat äitinsä lähtevän perintötalosta voidakseen myydä sen. Tällainen toive ei ole ahneutta. Kyseessä voi olla vaikeuksien kanssa kamppailevat aikuiset lapset, joilla on ennestään asuntovelkaa,sairautta, työttömyyden pelkoa tms.  Luulisi kuitenin, että kun on kyseessä oa äiti, asioista voidaan sopia. Miksi joku äiti haluaisi aiheuttaa lapsilleen pahaa? Tutusta kodista on joskus vaikea lähteä, mutta saahan hän mukaan rakkaita huonekaluja ja yhteisen elämän muistoja.  Äiti voi vaikka muuttaa yhden lapsen perheen lähelle ja olla enemmän kanssakäymisissä näiden kanssa - auttaisiko sellainen ehdotus?

Vierailija
446/767 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtiökokouksiin voi nykyään osallistua myös etänä jos taloyhtiö on ajassa mukana.

Ja jos kokouksiin ei osallistukaan niin kokouksen päätökset tulee myös kirjallisena osakkaille joko s-postiin tai kirjeenä.

Itse putkiremontin kokeneena voin sanoa että niitä tiedotteita tuli s-postiin harva se päivä osakkeenomistajille.

Jos olet ollut tietämätön putkiremontista niin ei voi kuin ihmetellä.

Minä taas ihmettelen näitä kommentoijia, joiden mielestä aloittajalla olisi ollut oikeus osallistua kokouksiin ja saada tietoa asioista vaikka osakkeenomistaja oli aloittajan isä eikä aloittajalla ollut vielä mitään tekemistä taloyhtiön kanssa.

Vierailija
447/767 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella kummallinen kuvio koko lesken asumisoikeus, eihän tuossa ole perillisen kannalta mitään kohtuullista että leskellä on pelkkiä oikeuksia eikä mitään velvollisuuksia. Saa kai sen asunnon myydä sentään?

Ei saa myydä.

Aloittajan olisi pitänyt KIELTÄYTYÄ perinnöstä! Siinähän olisi akka tilaillut ja maksellut putkia.

Tottakai saa myydä. Eihän asuntoa voi pitää esim. tilanteessa, jossa sen enempää omistajalla kuin haltijallakaan ei ole varaa maksaa asunnon kuluja ja kaikki kasaantuvat maksamattomiksi laskuiksi. Silloin sen myy viimeistään ulosottomies tai taloyhtiö.

Sanomalehdessä on nimenomaan kerrottu, että perillinen voi joutua ulosottoon näiden kohtuuttomien  lakipykälien ja tilanteiden takia. Kauheaa, että joku lainkuuliainen työssäkäyvä, mutta vähävarainen, jolla on omat laskut ja ehkä perhe hoidettavana, joutuu tällaiseen kuoppaan. Monilla on jo valmiiksi kamppailua, että selviää jokapäiväisestä elämästä.

Vierailija
448/767 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avioehdolla ei pysty poistamaan lesken asumisoikeutta, ei myöskään testamentilla.

Ei pysty ei, mutta miksi ihmeessä leski jäisi pitkäksi aikaa asumaan asuntoon jos siitä on haittaa lapsille (perinnön saajille), tai voihan leski itsekin maksaa niitä remontteja, kuka sitä kieltää? Kuka nyt omia lapsiaan tai rakastamansa puolison lapsia haluaa sillä tavoin kiusata? Ihmeellisiä perheitä taas, kannustaisin tekemään enemmän yhteistyötä.

Vierailija
449/767 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamalaa lukea näitä. Olen sellainen leski, joka meni naimisiin yksinhuoltajamiehen kanssa. Yhteinen loppuelämä katkesi, mies kuoli syöpään. Maailmamme romahti, jäin hänen teini- ikäisten lastensa huoltajaksi, mutta kun he tulivat täysi-ikäiseksi, he kääntyivät minua vastaan. Välit katkesivat. Tuntuu pahalta. Heidän isänsä oli turvannut testamentissa minun tulevaisuuteni hallintaoikeudella, ja myös osalla omistusta. Ei tullut siten perintöveroakaan lapsilleen. Olisin halunnut jatkaa turvallisena aikuisena heidän elämässään, mutta nyt saan vain vihaa päälleni, vaikka maksan itse omista rahoista kaikki remontit. Heidän isänsä avioliitto oli siis myrkkyä heille, vaikka oli onnea  ja iloa meille. Kuolema erotti  meidät, nyt sillä kuolemalla vielä lyödään leskeä lisää. 

Ei ole mitenkään harvinaista, että näitä sattuu perillistenkin kesken. Perinnöstä riidellään niin, että välit menevät poikki sisaruksilta koko loppuiäksi. Sisarusten lapset eli serkuksetkaan eivät saa sitten olla tekemisissä keskenään ja jäävät toisilleen vieraiksi. Sitäkään ei perinnön jättäjä olisi välttämättä toivonut.

Vierailija
450/767 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myy asunto

Ei voi. Lesken asumisoikeus. 

Äitini kuoltua hänen aviopuolisonsa jäi äitini omistamaan rivitalohuoneistoon asumaan. Heillä oli tehtynä kirjallisena elinikäinen asumisoikeus. 

Kyseiset rivitalot on rakennettu 1986 ja monenlaista remonttia tulossa. Minä ja veljeni olimme ainoat perijät ja näissä olosuhteissa kieltäydyimme vastaanottamasta perintöä. Meillä kummallakaan ei ole lapsia (opiskelemme vielä molemmat) joten tämä riesa ei siis siirtynyt jälkeläisillemme.

Ainoa huono puoli tässä on, että kieltäydyttyämme perinnöstä emme tietenkään ole oikeutettuja saamaan mitään irtaimistoa, esim. suvun valokuva-albumit ja muuta tunnetasolla tärkeää.

Äitimme hautajaisista on kohta kolme vuotta, haudalla en

Leski ei halua antaa mitään henkilökohtaisia tavaroita, välimme ovat olleet hyvin neutraalit. 

Vierailija
451/767 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta lesken asumisoikeus on ihana asia. Minulla ja miehellä yhteinen asunto. Miehen lapset on minun ikäisiä. Ei tarvitse maksella ketään ulos kuolinpesästä ja saa pitää kotinsa.

Vierailija
452/767 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuullosta uskottavalta, jos kysymys on osakehuoneistosta, eikä siinä kukaan lähettele laskuja. 

Ja laskun lähettäminen paljastaa provoksi.  Asunto Oy omistetaan vain osakkeita, ei huoneistoa. 

Mitä horiset? Itsekin juuri sain laskun isännöitsijältä, kun olin ilmoittanut, että haluan maksaa osuuteni yhtiölainasta kokonaan kerralla pois. Miten sen ilman laskua olisin tehnyt?

Kuka oli pyytänyt ap:lle koko laskun kerralla, usein se on kuukausittainen rahoitusvastike. Sinä itse toki pyysit omasi. 

Aloittajan isä tai sitten se oli alunperinkin sovittu remontista päätettäessä tulevan suoraan ja kokonaisuudessaan osakkaille maksettavaksi, kun remontti on tehty. Ehkä ei taloyhtiö ole ottanut mitään lainaa pankilta, jota sitten vähitellen lyhennettäisiin vaan remontti maksetaan suoraan, kun urakoitsija lähettää taloyhtiölle laskun. (Laskuhan tuli nyt vielä isän nimellä tai osoitteella, kun asunnon postilaatikkoonkin toimitettiin.)

Lähinnä kuitenkin vastasin tuossa siihen, että asia muka on provo, kun taloyhtiöltä ei voi muka mitään laskuja tulla.

Vierailija
453/767 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Omaa rekisteröitniä voi anoa paikan päällä Helsingissä (toimisto Pasilassa) tai digitaalisesti."

On näitä muissakin suuremmissa kaupungeissa, ei sitä varten juuri Helsinkiin tarvitse matkustaa.

Vierailija
454/767 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lesken asumisoikeus on hyvä asia, mutta olisi myös parempi, että leski myös perisi. Siinä saisi sitten katsoa, pystyykö maksamaan kulut vai muuttaako halvempaan.

Ymmärrän lasten vaikean aseman tuossa tilanteessa. Tilanne on monesti kohtuuton. 

Lesken asumisoikeuteen voisi hyvin tehdä lakimuutoksen. Joku sellainen, että leskellä on oikeus asua kaksi vuotta. Siinä jää aikaa selvitellä asioita ja sopeutua uuteen tilanteeseen. Ap kertoi tilanteesta, että isältä jääneessä asunnossa asuu isän vaimo,joka ei ole ap:n äiti. Näissä tapauksissa vainajan jälkeläiset joutuvat vaikeisiin tianteisiin. Joku syytti palstalla eräänkuolinpesän osakkaita ahneiksi. He halusivat äitinsä lähtevän perintötalosta voidakseen myydä sen. Tällainen toive ei ole ahneutta. Kyseessä voi olla vaikeuksien kanssa kamppailevat aikuiset lapset, joilla on ennestään asuntove

Olen eri mieltä. Jokaisen aikuisen pitäisi tietää, että avioliitto on juridinen sopimus, ja siten myös tietää mitä on sopimassa. Ei siihen ketään ainakaan pakoteta. Ja luulen, että suurin osa haluaa, että se puoliso saa jäädä asumaan kotiinsa. Vaikka perilliset olisivatkin muuta mieltä.

Tietysti olisi syytä myös ajatella niitä perillisiä, ja jättää varoja myös sen asunnon hoitoon ja verojen maksuun.

Vierailija
455/767 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se sinun pitää maksaa, jos rivitalo ja taloyhtiön päätöksellä tehty putkiremontti. Onhan tuo tavallaan huono juttu sinumän kannalta, nuo lesket voi elää yksin jopa vuosikymmeniä.

Vierailija
456/767 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se siis mene niin, että jos lainaa ei maksa, niin taloyhtiö ottaa asunnon haltuun. Asukashan saattaa siinä tapauksessa saada häädön. Mikä ei tässä tapauksessa olisi huono asia. En tiedä saako.

Vierailija
457/767 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tapauksen, jossa leskellä meni välit omiin lapsiin tuon asumisoikeuden takia. Eli perillisille tulee ensin perintövero, ja sitten kaikenlaisia kuluja asunnosta. Ja leski ei suostu muuttamaan isosta ja kalliista asunnosta pienempään.

Vierailija
458/767 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on taloyhtiön virhe, jos eivät tiedota putkiremontista asunnon omistajalle.

Vierailija
459/767 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa myydä.

&n

Mutta lainkuuliaiselle vähävaraiselle työttömälle, joka on perheetön ei olisi kauheaa vai?

Vierailija
460/767 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se siis mene niin, että jos lainaa ei maksa, niin taloyhtiö ottaa asunnon haltuun. Asukashan saattaa siinä tapauksessa saada häädön. Mikä ei tässä tapauksessa olisi huono asia. En tiedä saako.

Ainakin siinä lähtee ap:n luottotiedot. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi