Isäni leski lähetti minulle n. 12 000 euron laskun putkiremontista
Leski siis asuu omistamassani asunnossa leskenoikeudella. Ei minulla ole tuollaisia rahoja! Mitä teen?
Kommentit (767)
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei ole lapsia ja vanhemmat olivat oikeita vanhempia. Tuollainen äitipuoli/isäpuoli, joka jää asumaan koko loppu iäksi isän/äidin omistamaan asuntoon ilmaiseksi hallintaoikeudella. Kyllä on tässä oma isä tehnyt palveluksen lapselleen antamalla äitipuolelle ilmaisen, tai lähes ilmaisen kodin eliniäksi.
Äitipuolen asuminen tuntuu rintaperillisen näkökulmasta täysin kohtuuttomalta. On asunto , tai perinnönjako kesken, josta lapsi joutuu maksamaan kuluja kohtuttomasti. Ei se auta, että asunto joskus 30 vuoden kuluttua jää lapselle. Ajatelkaa mitkä kulut lapsi joutuu maksamaan.
Täysin eri asia on omat vanhemmat, joista toinen nukkuu pois ja toinen jää asumaan omaan rakkeeseen taloonsa. Tässä en hyväksy rintaperillisten käytöstä kun vaativat osuuttaan kiinteistöstä, eikä oma vanhempi voi maksaa heitä ulos. Ilman muuta oma vanhempi jää kiinteistöön asumaan kuten ennenkin. Omat vanhemmat maksavat ovat kaikki kulu
Ja entä jos tämä leski olisi oma äitisi?
Vierailija kirjoitti:
kuolinpesä eli sinä olet vastuussa sen asunnon ylläpidosta niin kauan kun leski hyödyntää siinä asumisoikeuttaan...
Naiset ja raha on vähän kinkkinen asia.
Miehetkin jää leskeksi. Miehetkin saa tasinkoa tai hallintaoikeuksia. Jokainen tapaus on omansa. Ei pitäisi olla syyttämässä ja tuomitsemassa kun ei tunne tapausta kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Siis kämppä tuli mulle vasta loppukesällä, remppa oli kai meneillään silloin jo. Lasku oli mennyt ihan paperisena lesken postilaatikkoon.
Ap
Vanha ketju, enkä tiedä onko näin jo ehdotettu, mutta jos lasku on lesken nimissä, hän maksaa sen kokonaisuudessaan, jonka jälkeen voit maksaa sen kuittia vastaan hänelle takaisin 👍 mikäli hän ei tähän pysty, kämppä täytyy myydä ja siitä saaduista rahoista maksat tuon laskun ja leski voi etsiä itselleen uuden paikan asua (johon hänellä on varaa).
Vierailija kirjoitti:
Miksi isän puoliso muuttuu pahikseksi leskeydyttyään, kysyy asiasta suuresti kärsinyt leski.
Tämä on kyllä hyvä kysymys. Miksi isän puoliso muuttuu pahikseksi leskiydyttyään? Kysyy asiasta eniten kärsinyt perillinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkoinen kauhuskenaario perilliselle tuo lesken asumisoikeus. Laskuja satelee mutta omaisuutta ei voi realisoida tai ottaa omaan kayttoon mahdollisesti vuosikymmeniin. Jos on pienituloinen niin miten tuon kaiken makselee, alkaen perintoverosta. Konkka kolkuttelee ovella. Minusta tuo muinaisjaannoslaki tarvitsisi pikaisen paivityksen nykyaikaan, esim rajaamalla asumisoikeus vaikkapa kahteen vuoteen, ja sen jalkeen leski joko muuttaa pois tai lunastaa asunnon itselleen markkinahintaan. Voihan leski tietysti jaada asuntoon senkin jalkeen jos se perillisille sopii ja heilla on siihen varaa mutta sellaista ei pitaisi edellyttaa.
Ymmärrättekö ollenkaan, mitä toivotte, kun kirjoitatte, että leski saisi asua kotonaan esim vain kaksi vuotta sen jälkeen, kun aviopuoliso on kuollut pois? Ihmiset on saattaneet asua yhdessä vaikka 30 vuotta ja rakentaa yhteisen kodin ja sitten, kun t
Kyllä minä käyttäisin järkeäni (ja käytinkin) ja joko asuisin nykyisessä asunnossa maksaen kaikki kulut itse ja jos ei olisi varaa, muuttaisin pienempään asuntoon👍
Tuttuni, joka on juristi, joutuu aina tätä vääntämään rintaperillisille. Avioleski on jonkun PUOLISO. Ja heidän suhteensa nauttii lain suojelua. Leskeksi jääminen on jo elämäntilanteena vaikea, kun tuki ja turva puuttuu. Joku biologinen konstruktio jälkeläisillä kai estää tämän ymmärtämisen...kunnes se tapahtuu heille itselleen, rakastamansa puolison menetyksen ja elämä sen jälkeen. Siinä rintaperillisten häätöhalut näyttäytyvät haaskan kimppuun hyökkäämiseltä.