Isäni leski lähetti minulle n. 12 000 euron laskun putkiremontista
Leski siis asuu omistamassani asunnossa leskenoikeudella. Ei minulla ole tuollaisia rahoja! Mitä teen?
Kommentit (767)
Yhtiökokouksiin voi nykyään osallistua myös etänä jos taloyhtiö on ajassa mukana.
Ja jos kokouksiin ei osallistukaan niin kokouksen päätökset tulee myös kirjallisena osakkaille joko s-postiin tai kirjeenä.
Itse putkiremontin kokeneena voin sanoa että niitä tiedotteita tuli s-postiin harva se päivä osakkeenomistajille.
Jos olet ollut tietämätön putkiremontista niin ei voi kuin ihmetellä.
Kyllä ainakin meillä ole mitään ongelmaa.
On mielestäni ihan oikein että keski saa asua yhteisessä asunnossa koska se on hänen koti ja koti pitäisi perinnönjaossa lähtökohtaisesti kuulua leskelle.
Onq ihan hullu ajatus että lesken pitäisi muuttaa kadulle perinnönjaossa .
Vierailija kirjoitti:
Todella kummallinen kuvio koko lesken asumisoikeus, eihän tuossa ole perillisen kannalta mitään kohtuullista että leskellä on pelkkiä oikeuksia eikä mitään velvollisuuksia. Saa kai sen asunnon myydä sentään?
Olen samaa mieltä. Se laki esti aikoinaan minua etsimästä aktiivisemmin uutta puolisoa. Pian on edessä yksinäinen vanhuus. Masentavat näkymät. Pelkäsin, että lapseni joutuvat perikatoon, jos kuolen ennen mahdollista uutta puolisoa. Yksi lapsista on tilanteessa, jossa hän ei voi saada mistään pankkilainaa eikä pystyisi maksamaan perintöveroja tai edes ylimääräistä vastiketta omien kulujensa lisäksi. Suomen lainsäädätö ajaa ihmisiä ikäviin elämäntilanteisiin. Leskillä on voinut olla vaikeaa 100 vuotta sitten, mutta nyt eletään 2000-lukua.
Kamalaa lukea näitä. Olen sellainen leski, joka meni naimisiin yksinhuoltajamiehen kanssa. Yhteinen loppuelämä katkesi, mies kuoli syöpään. Maailmamme romahti, jäin hänen teini- ikäisten lastensa huoltajaksi, mutta kun he tulivat täysi-ikäiseksi, he kääntyivät minua vastaan. Välit katkesivat. Tuntuu pahalta. Heidän isänsä oli turvannut testamentissa minun tulevaisuuteni hallintaoikeudella, ja myös osalla omistusta. Ei tullut siten perintöveroakaan lapsilleen. Olisin halunnut jatkaa turvallisena aikuisena heidän elämässään, mutta nyt saan vain vihaa päälleni, vaikka maksan itse omista rahoista kaikki remontit. Heidän isänsä avioliitto oli siis myrkkyä heille, vaikka oli onnea ja iloa meille. Kuolema erotti meidät, nyt sillä kuolemalla vielä lyödään leskeä lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos lesken asumisoikeusasunnosta on vielä velkaa jäljellä? Kuka sitä maksaa?
Velka maksetaan kuolinpesän varoista. Jos kuolinpesässä ei ole rahaa, asunnon perinyt voi maksaa velan joko myymällä asunnon ja pitämällä rahat jotka jää velanmaksun jälkeen tai ottamalla oman lainan.
Jos kysymys on Asunto Oy:n asunto-osakkeesta, taloyhtiön remontit, kuten putkiremontti on velkana asunnossa, niin kauan kun osakkeenomistaja haluaa sen maksaa pois tai jos asunto myydään, laina osuus siirtyy uudelle omistajalle
Ap. ei tarvitse maksaa velkaa, vaikka olisi kp osakas, koska taloyhtiön lainat ovat asuntokohtaisia ja jatkossa velka hoidetaan pois rahoitusvastikkeella.
Tuossa "velkaa jäljellä" -kysymyksessä, johon vastasit oli kyse asuntolainasta.
Ja aloittaja taas ei ole missään kohtaa vahvistanut onko hänen saamassaan laskussa kyse taloyhtiölainasta vai remontoijan suorasta laskusta osakkaille.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuullosta uskottavalta, jos kysymys on osakehuoneistosta, eikä siinä kukaan lähettele laskuja.
Ja laskun lähettäminen paljastaa provoksi. Asunto Oy omistetaan vain osakkeita, ei huoneistoa.
Mitä horiset? Itsekin juuri sain laskun isännöitsijältä, kun olin ilmoittanut, että haluan maksaa osuuteni yhtiölainasta kokonaan kerralla pois. Miten sen ilman laskua olisin tehnyt?
Vierailija kirjoitti:
Yhtiökokouksiin voi nykyään osallistua myös etänä jos taloyhtiö on ajassa mukana.
Ja jos kokouksiin ei osallistukaan niin kokouksen päätökset tulee myös kirjallisena osakkaille joko s-postiin tai kirjeenä.
Itse putkiremontin kokeneena voin sanoa että niitä tiedotteita tuli s-postiin harva se päivä osakkeenomistajille.
Jos olet ollut tietämätön putkiremontista niin ei voi kuin ihmetellä.
Siitä putkiremontista tulee niitä ilmoituksia osakkeen omistajalle, ei suinkaan tämän tuleville perillisille. Syy ap:n tietämättömyyteen on ollut se, että hänestä tuli ko osakkaan opmistaja vasta viime kesänä, jolloin putkiremontti oli jo menossa vai oliko just alkamassa, en nyt muista, miten hän kertoi.
Vierailija kirjoitti:
Siis kämppä tuli mulle vasta loppukesällä, remppa oli kai meneillään silloin jo. Lasku oli mennyt ihan paperisena lesken postilaatikkoon.
Ap
Ap:lle. 1) Oliko taloyhtiön asukasrekisteri jo rekisteröity Maanmittaushallituksessa, kun vanhempasi kuoli? 2): Ehtikö edesmennyt vanhempasi anoa oman asuntonsa omistusoikeuden rekisteröintiä Maanmittaushallituksen kautta? Asunnon omistaja siis tekee anomuksen oman asuntonsa omistusoikeudesta itse. Omaa rekisteröitniä voi anoa paikan päällä Helsingissä (toimisto Pasilassa) tai digitaalisesti. Toimistossa pitää esittää useita todistuksia ja asiakirjoja, sinne ei kannata mennä ilman niitä. Digitaalinen rekisteröinti vaikutti niin monimutkaiselta ja olisi pitänyt lähettä alkuperäisiä papereita postitse johonkin, joten itse en kävin toimistossa. Pitkän ajan kuluttua sieltä tuli ilmoitus, että omistusoikeus on nyt ok ja näkyy heidän rekistereissään. -Kuolinpesässä on oma systeemi, jota en osaa selittää. Sinun pitää ottaa selvää asioista ja hoitaa ne aktiivisesti. Omistusoikeus ja omistajan osoitetiedot pitää näkyä tuossa uudessa viranomaisten asukasrekisterissä. Silloin taloyhtiön kirjeet / yhteydenotot tulevat sinulle (omistajalle) ja saat tietää kokouksista ja vastikkeista ym muista maksuista.
Vierailija kirjoitti:
Eikö muka taloyhtiön asioista tiedoteta sulle? Onko remppa salaa päätetty?
Ap kertoojossainkohdassa, että kuolemantapaus sattui hiljattain. Ehkä he eivät ole vielä ehtineet hoitaa asioita. nykyiasin on se uusi rekisteri, johon kaikki asunnon omistukset täytyy rekisteröidä. Taloyhtiö lähettää kirjeitä vain "viralliseen" eli tiedossa olevalle omistajalle eli vainajan osoitteeseen. Ap joutuu hoitamaan kaikki omistusoikeuden rekisteröinnin kuviot itse, mutta se voi olla hankalaa kun on kuolinpesä. En ymmärrä minkä takia joku halusi pilata Suomen hyvän systeemn. Asuntokaupat tehtiin ennen pankissa henkilökohtaisesti. Ostaja ja myyjä olivat paikalla. Rahat ja dokumentit vaihtoivat omistajaa eikä tarvinnut pelätä, että jotain menee pieleen. Myös arvonlisävero maksettiin siellä samassa tilaisuudessa. Ei jäänyt mitään epäselvää. Nyt on kauhea härdelli ja saa koko ajan pelätä, että tieto omasta omistuksesta joutuu hakkeroinnin tai sabotasin kohteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuullosta uskottavalta, jos kysymys on osakehuoneistosta, eikä siinä kukaan lähettele laskuja.
Ja laskun lähettäminen paljastaa provoksi. Asunto Oy omistetaan vain osakkeita, ei huoneistoa.
Mitä horiset? Itsekin juuri sain laskun isännöitsijältä, kun olin ilmoittanut, että haluan maksaa osuuteni yhtiölainasta kokonaan kerralla pois. Miten sen ilman laskua olisin tehnyt?
Kuka oli pyytänyt ap:lle koko laskun kerralla, usein se on kuukausittainen rahoitusvastike. Sinä itse toki pyysit omasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella kummallinen kuvio koko lesken asumisoikeus, eihän tuossa ole perillisen kannalta mitään kohtuullista että leskellä on pelkkiä oikeuksia eikä mitään velvollisuuksia. Saa kai sen asunnon myydä sentään?
Ei saa myydä.
Pitäisi lailla kieltää tuollainen kesken oikeus asua.
Omistaja ei ole kuin maksumies. Et voi itse asua, et vuokrata, et myydä.
Aloittajan olisi pitänyt KIELTÄYTYÄ perinnöstä! Siinähän olisi akka tilaillut ja maksellut putkia.
Tässä on se ikävä puoli, että jos Ap:llä eli vainajan lapsella on omia lapsia, niin ap:n kieltäytyessä perinnöstä se siirtyy ap:n omille lapsille. Silloin he joutuvat kärsimään "perinnöstä", joka ei oikeasti ole perintö vaan taloudellinen rasitus. Silti viimeiset perilliset joutuvat maksaman perintöveroa ja asunnon kuluja - mistäpä varaton tai alaikäinen sellaisia ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap valittaa? Koko perintölaki on outo, en ymmärrä miksi aikuisille lapsille ylipäätään pitäisi jättää mitään. Tottakai lesken kuuluu saada jäädä asumaan asuntoon ja tosiaan jos ei omista asuntoa niin miksi hänen pitäisi maksaa putkirempasta yhtään mitään? Eihän vuokralaisenkasn kuulu maksaa vuokranantajan omistaman asunnon putkiremppaa.
Sinä ilmeisesti haluat maksaa vieraiden ihmisten kuluja omilla rahoillasi. Suurin osa ei halua. Uusiin liittoihin menevien ihmisten pitäisi turvata omien lastensa asema etteivät lapset menetä luottotietojaan heille täysin vieraiden ihmisten vuoksi.
"Diih, tässä se sanotaan! "Uudempien näkökantojen mukaan taas hallintaoikeudenhaltijan maksettavaksi voisi katsoa tulevan yhtiövastikkeesta enintään se summa, mitä samanlaisesta asunnosta voisi pyytää vuokraa. (Aarnio Kangas 2016, s. 1041-1044)""
Eli asunnon perinyt/omistava voi joutua maksamaan osan yhtiövastikkeestakin, jos se on korkea?
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli vasta rivitalon putkiremontti ja yhtiökokouksessa piti valita ottaako lainana vai maksaako heti. Hallitus oli siis jo neuvotellut lainan osakkaille. Jos ei ollut kokouksessa eikä ole ilmoittanut miten maksaa, tulee remontti kokonaan maksettavaksi. Asunnon omistajan pitää nyt itse neuvotella laina pankista.
Ap:n tapauksessa omistaja on haudassa ja ilmeisesti uusi omistajuuden rekiströinti mättää ja ap ei saa mitään tietoja taloyhtiöltä. Taloyhtiön yhteydenotto tapahtuu virallisen asukasrekisterin ja omistusoikeusrekisterin mukaan.
Tuossahan se isä on tehnyt hölmösti, kun ei ole hoitanut asiaa testamentilla paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa myydä.
Pitäisi lailla kieltää tuollainen kesken oikeus asua.
Omistaja ei ole kuin maksumies. Et voi itse asua, et vuokrata, et myydä.
Aloittajan olisi pitänyt KIELTÄYTYÄ perinnöstä! Siinähän olisi akka tilaillut ja maksellut putkia.
Tässä on se ikävä puoli, että jos Ap:llä eli vainajan lapsella on omia lapsia, niin ap:n kieltäytyessä perinnöstä se siirtyy ap:n omille lapsille. Silloin he joutuvat kärsimään "perinnöstä", joka ei oikeasti ole perintö vaan taloudellinen rasitus. Silti viimeiset perilliset joutuvat maksaman perintöveroa j
Testamentti! Ja asia puheeksi elinaikana perillisten kanssa, mikä olisi järkevintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap valittaa? Koko perintölaki on outo, en ymmärrä miksi aikuisille lapsille ylipäätään pitäisi jättää mitään. Tottakai lesken kuuluu saada jäädä asumaan asuntoon ja tosiaan jos ei omista asuntoa niin miksi hänen pitäisi maksaa putkirempasta yhtään mitään? Eihän vuokralaisenkasn kuulu maksaa vuokranantajan omistaman asunnon putkiremppaa.
Sinä ilmeisesti haluat maksaa vieraiden ihmisten kuluja omilla rahoillasi. Suurin osa ei halua. Uusiin liittoihin menevien ihmisten pitäisi turvata omien lastensa asema etteivät lapset menetä luottotietojaan heille täysin vieraiden ihmisten vuoksi.
Niin, voihan sen perinnön testamentata leskelle kokonaankin. Lasten ei tarvitse kieltäytyä perinnöstä, koska jos haluaa lakiosansa, sitä pitää erikseen vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nämä putkiremontit yleensä makseta rahoitusvastikkeena yhtiövastikkeen yhteydessä? Tällöin leski lyhentää niitä kuukausittain yhtiövastikkeessa. Miksi putkiremontti pitäisi maksaa kerralla pois? Vaadi, että sitä lyhennetään kuukausittain yhtiövastikkeessa rahoitusvastikkeena. Tällöin kuuluu leskelle normaalina asumiskuluna.
No ei aloittaja voi sellaista tässä kohtaa alkaa vaatia, jos osakkaat ovat remontista päätettäessä sopineet jotain muuta.
Lesken asumisoikeus on hyvä asia, mutta olisi myös parempi, että leski myös perisi. Siinä saisi sitten katsoa, pystyykö maksamaan kulut vai muuttaako halvempaan.
Ymmärrän lasten vaikean aseman tuossa tilanteessa. Tilanne on monesti kohtuuton.
Ei leski voi mitään (laillisesti) ilmoittaa, kun ei ole osakas. Aloittajan isä vain olisi voinut. Ja aloittaja sitten, kun omistusmuutos on tehty.