Jaatteko puolison kanssa kaiken? Onko puolisollasi pääsyä puhelimellesi?
Kommentit (1036)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mieheni ikinä koskaan pyytäisi nähtäväkseen puhelimeni, niin tietenkin sen antaisin. Hän ei tulisi näkemään sieltä mitään suhdettamme uhkaavaa.
Koska itsekin luotan, niin ei kiinnosta miehen puhelin.
Itse en antaisi. Syystä, että nuorena elämäni ekassa suhteessa noin ajattelun, että annan katsoa kun ei minulla ole salattavaa.
No, eihän se mihinkään riittänyt, että sai nuuskia puhelimeni niin läpikotaisin lopulta päivittäin, vaan laajeni kaikkeen muuhunkin. Lopulta "suhde" oli pelkkää päivittäistä syyttömyyteni todistelua, koska toinen oli sairaalloisen mustasukkainen. Jopa kauppakuitit oli esitettävä todisteena, että tosiaan kävin kaupassa enkä jonkun salarakkaan luona.
Nykyään suhde päättyisi siihen, jos toinen pyytäisi puhelintani tutkittavaksi.
En myöskään minä antaisi. Mustasukkaisesta ja väkivaltaisesta suhteesta paenneena tiedän, että noin pienestä se vahtiminen ja rajoittaminen alkaa ja on minulle valtava red flag. Taitava manipuloija puhuu itselleen vähä vähältä hallintakeinot toisen koko elämään ja lopulta kontrolloi kaikkea. Sekään ei riitä, mikään ei riitä, mustasukkaiselle ihmiselle. Mitä enemmän mustasukkaislle todistelee luottamuksen arvoisuuttaan, sitä vainoharhaisemmaksi hän muuttuu ja haluaa kääntää jokaisen kiven saadakseen sinut nalkkiin.
Anteeksi tämä, useimmilla teistä varmasti on terveet ja normaalit parisuhteet. Mutta kannattaa muistaa, että toisenlaisiakin motiiveja on ja kannattaa olla varuillaan, jos kumppani haluaa liikaa avoimuutta kaikessa. Taustalla voi olla kontrolloinnin halua.
Periaatteessa kyllä siinä mielessä, ettei kummallakaan ole mitään salattavaa toiselta. Mutta meillä on molemmilla sekä puhelimilla että tietokoneella työasioita, joten ei niille tietenkään mennä, kun siellä voi olla yrityksen puolesta salassapidettäviä asioita. Sinänsä kumpikin on joskus lainannut toisen puhelinta tai tietokonetta syystä tai toisesta, mutta sitä aina kysytään, jotta toinen voi ensin sulkea kaikki ne työhön liittyvät jutut.
Mitään viestejä ei tietenkään myöskään lueta, koska ystäviltä tulleet viestit ovat tietysti myös sellaisia, että niissä voi olla heidän henkilökohtaisia asioitaan, jotka eivät ole puolison tietoon tarkoitettu.
Ei ole puolison sisarusten yhteystietoja? Erikoista. No pyydä ne siltä puolisolta sitten edes varalle. Kai tiedät, että toisen pankkitunnusten käyttäminen on laitonta, vaikka makaisi koomassa. Sellaisen varalle voi tehdä edunvalvontavaltuutuksen päittäin tai valtakirjan laskujen maksamiseen, jos tili ei ole yhteinen.
Toisen puhelimelle ei mielestäni ole mitään syytä päästä. Joka muuta väittää, haluaa luultavasti mustasukkaisuuden varalle oikoreitin selvittää kumppanin ja jopa tämän kontaktien mietteitä. Minusta olisi erittäin häiritsevää kuulla, että ystäväni puoliso lukee kahdenvälistä viestittelyämme. Vaikka siellä sovittaisiin vain arkisia näkemisiä. Joskus voidaan kuitenkin avautua kipeistä asioista vain sille yhdelle.
En jaa, eikä ole pääsyä puhelimeeni.
Eksällä oli niin kova pakkomielle urkkia ja kurkkia puhelintani, että ihan periaatteesta pidän kiinni siitä että puhelimeni on minun yksityisasiani johon ei ole pääsyä kellään. Siellä on omia muistiinpanojani ja yhteydenpito työnantajalta ja läheisiltä jotka kaikki kuuluu kirjesalaisuuden piiriin eikä siis todellakaan kuulu edes kumppanille. Eksä myös opetti, että ihminen voi silmät kirkkaina valehdella ihan mitä tahansa, joten kannattaa pitää kiinni omasta yksityisyydestä - ihan kaikkea ei kumppaninkaan tarvitse tietää ja jos kumppani vaatii saada tietää kannattaa pysähtyä miettimään miksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan vaihdettu tunnusluvut hätätilanteita varten mutta tuskimpa tuo muistaa. Ei yleensä ole tarvetta kyylätä toisen luuria, jos haluaa pettää niin sitten pettää. Taidetaan kyllä olla turhankin tiiviisti yhdessä.
Mitä hätätilanteita? Häkeen saa soitettua toisen puhelimesta, vaikkei tietäisi pääsykoodeja.
Esimerkiksi jos joudun sairaalaan enkä pysty soittamaan töihin itse, mies voi mun puhelimesta kaivaa esimieheni numeron ja ilmoittaa tilanteesta. Ihan vaan yhtenä esimerkkinä. Tai joku voisi vaikka ilmoittaa puolisonsa exälle että puoliso on sairaalassa eikä voi ottaa lasta viikonlopuksi tms.
Nuo tärkeät numerot voisi olla ihan jossain puhelinmuistiossa kotona. Jos exäni (lapseni isä) joutuisi yhtäkkiä sairaalaan kooma
Ei meillä ole mitään puhelinmuistioita, eikä sellaisia tarvita. Tiedot löytyy helpoiten puhelimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monenlaisia puuroja ja vellejä on ketjussa. Sitten on vielä sekin tapa joka esim. minulla ja miehelläni on, että toisen puhelimen käyttö on täysin normaalia ja sallittua, koska ne on vaan puhelimia. Tavaroita. Puhelimia voidaan käyttää ristiin aivan kuten halutaan, eikä se ole millään tavalla "tutkimista" eikä "kyttäämistä", vaan tavaroiden käyttöä siinä kuin vaikka kahvinkeittimenkin. Ei sen kummempaa.
Tiedämme ja tunnemme muutenkin toistemme asiat ja kuulumiset, työkuviot ja -kaverit, ystävät ja niiden puolisot puolin ja toisin, joten mitään salaista ei ole. Talossa on lisäksi kaksi läppäriä ja tabletti, nekin yhteisiä.
Mä voin aivan hyvin soittaa miehen puhelimella tai ottaa sillä kuvia, googlettaa jotain tai laittaa lapselle viestiä. Ja mies mun puhelimella. Mies voi pyytää mua katsomaan työporukkansa WA-ryhmästä työvuorolistaa tai mä voin pyytää kaivamaan mun säh
On kuitenkin täysin eri asia laittaa lapselle wa-viesti, ottaa kuva tai googlata joku asia kumppanin puhelimella kuin se, että pyytäisi kumppania näyttämään puhelimen sisällön ja kävisi läpi kaikki kontaktit, viestiketjut, selaushistoriat jne. Pääsääntöisesti ihmisillä ei ole tarvetta lainata toisen puhelinta, kun omakin on olemassa, mutta tuollainen lainaaminen ei kuitenkaan tainnut olla tämän ketjun varsinainen aihe.
Niin, meillä ei tarvitsisi edes pyytää. Siitä vaan katsomaan jos jotain haluaa katsoa, ei ole koskaan aiheuttanut minkäänlaisia ongelmia, riitoja tai mitään. Kun ne on vaan puhelimia.
Vierailija kirjoitti:
Monenlaisia puuroja ja vellejä on ketjussa. Sitten on vielä sekin tapa joka esim. minulla ja miehelläni on, että toisen puhelimen käyttö on täysin normaalia ja sallittua, koska ne on vaan puhelimia. Tavaroita. Puhelimia voidaan käyttää ristiin aivan kuten halutaan, eikä se ole millään tavalla "tutkimista" eikä "kyttäämistä", vaan tavaroiden käyttöä siinä kuin vaikka kahvinkeittimenkin. Ei sen kummempaa.
Tiedämme ja tunnemme muutenkin toistemme asiat ja kuulumiset, työkuviot ja -kaverit, ystävät ja niiden puolisot puolin ja toisin, joten mitään salaista ei ole. Talossa on lisäksi kaksi läppäriä ja tabletti, nekin yhteisiä.
Mä voin aivan hyvin soittaa miehen puhelimella tai ottaa sillä kuvia, googlettaa jotain tai laittaa lapselle viestiä. Ja mies mun puhelimella. Mies voi pyytää mua katsomaan työporukkansa WA-ryhmästä työvuorolistaa tai mä voin pyytää kaivamaan mun sähköposteista jonkun jutun. Aivan normaalia meillä e
No sittenhän sä voit antaa kaikkien vieraidenkin käyttää puhelintasi koska se on vaan puhelin, tavara.
Jokaisella meistä on viestisalaisuus myös perheen sisällä.
Ei kannata ap:lle mitään luottamuksellista viestillä laittaa.
Muutama vuosi sitten tehtiin ajankohtaisohjelman yhteydessä testi jossa romani pyysi ohikulkijoilta puhelinta lainaan soittaakseen puhelun. Ei tainnut kukaan lainata. Monikohan teistä puhelin on vaan tavara eikä minulla ole salattavaa -tyypeistä lainaisi puhelimen jollekulle joka kadulla kysyisi?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole puolison sisarusten yhteystietoja? Erikoista. No pyydä ne siltä puolisolta sitten edes varalle. Kai tiedät, että toisen pankkitunnusten käyttäminen on laitonta, vaikka makaisi koomassa. Sellaisen varalle voi tehdä edunvalvontavaltuutuksen päittäin tai valtakirjan laskujen maksamiseen, jos tili ei ole yhteinen.
Toisen puhelimelle ei mielestäni ole mitään syytä päästä. Joka muuta väittää, haluaa luultavasti mustasukkaisuuden varalle oikoreitin selvittää kumppanin ja jopa tämän kontaktien mietteitä. Minusta olisi erittäin häiritsevää kuulla, että ystäväni puoliso lukee kahdenvälistä viestittelyämme. Vaikka siellä sovittaisiin vain arkisia näkemisiä. Joskus voidaan kuitenkin avautua kipeistä asioista vain sille yhdelle.
Mun mielestä taas ei ole mitään ihmeellistä jos ei ole puolison sukulaisten tietoja... kun en heidän kanssa tekemisissäkään ole. Kaipa niitä jostain somesta löytäisi jos tarve tulisi.
Pääsisi jos haluaa, sillä takuuvarmasti tietää koodin ja niin pääsisisin minäkin, jos haluaisin hänen puhelimeen. Ei ole tarvetta käydä sieltä mitään katsomassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan vaihdettu tunnusluvut hätätilanteita varten mutta tuskimpa tuo muistaa. Ei yleensä ole tarvetta kyylätä toisen luuria, jos haluaa pettää niin sitten pettää. Taidetaan kyllä olla turhankin tiiviisti yhdessä.
Mitä hätätilanteita? Häkeen saa soitettua toisen puhelimesta, vaikkei tietäisi pääsykoodeja.
Esimerkiksi jos joudun sairaalaan enkä pysty soittamaan töihin itse, mies voi mun puhelimesta kaivaa esimieheni numeron ja ilmoittaa tilanteesta. Ihan vaan yhtenä esimerkkinä. Tai joku voisi vaikka ilmoittaa puolisonsa exälle että puoliso on sairaalassa eikä voi ottaa lasta viikonlopuksi tms.
Miksi puolisolla ei voi olla näitä numeroita tallessa omassa puhelimessaan.
Ja työpaikalle yhteystiedot löytyvät googlaamalla. Ei tarvitse edes esimiehen nimeä muistaa.
Vierailija kirjoitti:
Muutama vuosi sitten tehtiin ajankohtaisohjelman yhteydessä testi jossa romani pyysi ohikulkijoilta puhelinta lainaan soittaakseen puhelun. Ei tainnut kukaan lainata. Monikohan teistä puhelin on vaan tavara eikä minulla ole salattavaa -tyypeistä lainaisi puhelimen jollekulle joka kadulla kysyisi?
Sinä vertaat kadulla randomisti vastaan tullutta ihmistä omaan aviopuolisoon? Mä olen lainannut puhelintani kaupassa ventovieraalle nuorelle, jonka piti soittaa kotiin ja oma puhelin oli mennyt rikki.
En silti näyttäisi ventovieraalle ihmiselle esim. sähköpostejani tai tilitietojani. Puolisolleni, jonka kanssa olen elänyt yli 30 vuotta, voin näyttää aivan kaiken. Etkö tajua tässä mitään eroavaisuutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minun puhelimessani ole mitään sellaista, jota puolisoni ei saisi nähdä. Toisaalta ystävieni kuulumisia en välttämättä kaikkia kerro miehelleni.
Jäi pois aloituksesta, mutta ystävätär suutahti kun mieheni luki viestin, jossa ystävätär kommentoi miestäni ja parisuhdettamme. Mies vastasi puhelimellani ystävättärelleni että suhteessamme kaikki on yhteistä jos ne tulevat puhelimitse. Mies sanoi, ettei ymmärrä miksi ystävätär puuttuu meidän elämään ja kritisoi miestä, koska ei tunne tätä kunnolla. Puolin ja toisin emme jaa kasvotusten ystäviemme elämää ja asioita, mutta meillä on pääsy molempien puhelimiin, sähköposteihin ja muihin. Ap
En milloinkaan suostuisi tuollaiseen.
Työpuhelin käytössä, joten naisysyävällä ei ole mitään asiaa puhelimeeni.
Vaimo saa katsoa toista puhelinta. Toisesta en hänelle edes kerro.
Eikö teillä puhelintaan "vapaasti lainaavilla" "ne on vaan puhelimia"-ihmisillä ole muita luottamuksellisia ihmissuhteita kuin puolisonne? Kukaan ei saa kertoa vain teille luottamuksella esim. vakavasta sairaudesta, surusta, eropohdinnoista tai kokemastaan traumasta? Aloittajan puoliso on kuulemma jopa vastannut yksityiseen viestiin aloittajan ystävälle, mitä voi pitää todella rajattomana käytöksenä. Edellä vastaavaa kokeneet ovat kertoneetkin, mikä voi olla seuraava askel.
Mikä miehelläsi oli syynä, että hän meni lukemaan ystävältäsi tulleen viestin? Kuulostaa ihan häiriintyneeltä - jo se, että hän yleensä lukee toisen viestejä, sekä se, että hän menee omin päin vastailemaan niihin. Ei kuulosta terveeltä.