Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kela kannustaa menettämään luottotiedot jotta saa täyden perustoimeentulotuen...Mulla ei taida olla muuta vaihtoehtoa enää

Vierailija
25.12.2024 |

Oikaisuvaatimuksen sain takaisin hylättynä, ja siinä luki näin:

"Hakijalla on velvollisuus osoittaa, että hän on käyttänyt kaikki käytettävissään olevat keinot edullisemman asunnon saamiseksi. Määräaikaa ei ole tarkoitettu pidennettäväksi määräämättömäksi ajaksi, vaan Kela voi arvioida millainen lisäaika olisi kohtuullista antaa.

Kelan ratkaisukäytännön mukaan erityisiä vaikeuksia löytää edullisempi asunto ovat esimerkiksi kunnan heikko asuntotilanne, tai se, että toimeentulotuen hakijalla ei ole luottotietoja."

Eli jos ei oo luottotietoja, niin se vertautuu samaan kuin että jos kunnassa ei olisi asuntoja tarjolla. Olen hakenut aktiivisesti asuntoja ja todistanut sen kelalle heidän ohjeistuksensa mukaisesti, mutta silti he ovat tukea leikanneet 180e/kk, ja se on mudostanut täysin kestämättömän tilanteen.

Luottotietojen menetys näyttää olevan mun ainoa vaihtoehto saada täysi toimeentulotuki.

Kommentit (212)

Vierailija
141/212 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä onkin absurdia Suomen "hyvinvointiyhteiskunnassa". Mitä enemmän olet sotkenut asiasi, sitä enemmän valtio palkitsee sinua.

Vierailija
142/212 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoinen systeemi tosiaan. Eikö kaikille kuulu elämä ja terveys.

Ei nykymaailmassa. Eliitti automatisoi kaiken ja ottaa vallan. Alemmat luokat ajetaan luonnon armoille. Ei mene kuin 40 vuotta tähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/212 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan ymmärrä maailmaa yhtään, vaikka ajattelisin! Miksi on perintä, miksi kaikesta pitää maksaa, miksi meidän ihmisten pitää maksaa ylipäätään elämisestä, koko talousjärjestelmä on kyllä syvältä sieltä!

Vierailija
144/212 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä onkin absurdia Suomen "hyvinvointiyhteiskunnassa". Mitä enemmän olet sotkenut asiasi, sitä enemmän valtio palkitsee sinua.

joo kaikki vaan päinpersettä tahalleen niin yhteiskunta ja työtätekevät kyl maksaa.

Vierailija
145/212 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että tuo hyödyttää sinua

Esim. Herra Konalakin oli luottotiedoton, silti kela vaati halvempaa asuntoa ja häneltä tippui perusosa joitakin prosentteja kun ei saanut halvempaa asuntoa

Koitat sä saada ihmiset luottotiedottomiksi?

Vierailija
146/212 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suurin osa ois luottotiedottomia, niin sekin varmaan jotain sais aikaan, jotain muutosta! Jos vaikka kaikki suomalaiset ois luottotiedottomia, niin pakko on tapahtua jotain muutosta! Loppuu rahan ajattelu vaan!

Vierailija
147/212 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko miettinyt loppuun asti, mitä luottotietojen menetyksestä seuraa? Jäätkö voitolle, vaikka saisitkin jatkaa nykyisellä asumistuella?

No varmaan en sit voi mennä töihin kun ulosottosumma kasvaa eikä kannata, mut pakkotilannehan tää on.

Nyt lähtee 170e pois viimesijaisesta tuesta piis joka kk

Ap

Vierailija
148/212 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaikka puoli miljoonaa kansalaista ryntäis kerralla eduskuntaan, niin pakko siinä on heidänkin ajatella, pakko tulla jotain muutosta!

Vierailija
149/212 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs vaihtoehto että tekisi vaikka TÖITÄ sen verran että yienaisi esim. 500€? Poimisi kesällä marjoja, keväällä kuusen kerkkiä ja syksyllä vaikka sieniä. Ihan hirveetä ponnistelua ei tarvita 6000€:n vuosi tienesteihin ja tuo on ihan verotonta tuloa.

Sen työn pitäisi ensinnäkin olla pimeää tuloa, käteisellä. Tässä ei nyt ole ollut sellaista tarjolla, vaikka olen yrittänyt etsiäkin. Autoa ei ole että marjoja pääsisi keräämään, ja sitä paitsi tässä pitää odottaa joku 7kk ennen kuin niitä taas on metsissä

ap

Miksi pimeää, ei saa eläkettäkään.

Koska muuten toimeentulotuki leikkautuu tulon verran, ja työmarkkinatukikin katkeaa. Asumistuki laskee.

Ap

Sä siis joutuisit vastaamaan osittain omasta elatuksestasi? Kauheeta! Ihmisoikeusrikos!

Vierailija
150/212 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs vaihtoehto että tekisi vaikka TÖITÄ sen verran että yienaisi esim. 500€? Poimisi kesällä marjoja, keväällä kuusen kerkkiä ja syksyllä vaikka sieniä. Ihan hirveetä ponnistelua ei tarvita 6000€:n vuosi tienesteihin ja tuo on ihan verotonta tuloa.

Sen työn pitäisi ensinnäkin olla pimeää tuloa, käteisellä. Tässä ei nyt ole ollut sellaista tarjolla, vaikka olen yrittänyt etsiäkin. Autoa ei ole että marjoja pääsisi keräämään, ja sitä paitsi tässä pitää odottaa joku 7kk ennen kuin niitä taas on metsissä

ap

Miksi pimeää, ei saa eläkettäkään.

Koska muuten toimeentulotuki leikkautuu tulon verran, ja työmarkkinatukikin

eikä joutuis 100% elätti pummi edelleen.

Vierailija
151/212 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohtaisestihan riittäväksi näytöksi pitäisi riittää se, että on pyytänyt nykyistä vuokranantajaa laskemaan / kohtuullistamaan vuokraa. Kelallahan ei ole oikeutta vaatia ketään muuttamaan tai hakemaan toista edullisempaa asuntoa, koska jokaisen perusoikeuksiin kuuluu asuinpaikan valinta, eikä Kela voi tähän ketään painostaa syyllistymättä yhdenvertaisuuslain mukaan kiellettyyn häirintään.

"Henkilön ihmisarvoa tarkoituksellisesti tai tosiasiallisesti loukkaava käyttäytyminen on häirintää, jos loukkaava käyttäytyminen liittyy 8:n 1 momentissa tarkoitettuun syyhyn ja käyttäytymisellä luodaan mainitun syyn vuoksi henkilöä halventava tai nöyryyttävä taikka häntä kohtaan uhkaava, vihamielinen tai hyökkäävä ilmapiiri."

"Suomen kansalaisella ja maassa laillisesti oleskelevalla ulkomaalaisella on vapaus liikkua maassa ja valita asuinpaikkansa."

Mikset vaan muuta halvempaan? Etkö ymmärrä ei ole mitään merkitystä oletko oikeassa tai edes mitä laissa sanotaan. Virkanaiset tekee mitä lystää ja eduskunta määrää.

Virkamiehet tekevät mitä käsketään. Ongelma on siinä, että lainsäädäntö menettää siinä vaiheessa merkityksensä, kun sitä käytetään väärin ja kansalaisten suojaksi tehtyjä säädöksiä rikotaan luovalla tulkinnalla. Sillä ei ole merkitystä, kuka lakia käyttää väärin. Nykyinen hallitus ja eduskunta ovat toimillaan ja tulkinnoillaan tehneet vain pelkkiä "karhunpalveluksia" sekä valtiolle että kansalaisille.

Vierailija
152/212 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä olisi paras ja nopein tapa menettää luottotiedot?

Aika erikoista, kun minulla ei ole luottotietoja ja minulla on vuokravelkaa, niin se ei ole Kelan mukaan mikään este halvemman asunnon vuokraamiseen vaan asunto  pitää löytää.

Vierailija
153/212 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luottotietojen menettäminen tarkoittaa muutakin kuin asuntoasiaa. 

Ei luottoTIETOJA menetetä. Ne tiedot on ja pysyy. niiden tila vain muuttuu luottoKELVOTTOMAKSI.

Vierailija
154/212 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua tätä AP:ta, joka päivä uudella stoorilla kertomassa tästä kurjasta tilanteestaan. 

Kun mulla oli tilanne että en vaan löytänyt töitä, yritin FM papereilla jopa siivoojaksi ja en päässyt koska olen ylikoulutettu, ja toki jättäisin työpaikan heti oman alan töiden ilmaannuttua. Ihan reilua, ymmärrän. En kuitenkaan jäänyt rypemään itsesäälissä ja vinkunut valtiota maksamaan elämääni, neuvottelin kuntakokeilun työntekijän kanssa että opiskelen heidän tukemanaan työllistävämmän tutkinnon. Opiskelin omaehtoisella sairaanhoitajaksi, samalla keräsin pulloja, marjoja, vahdin lapsia jne että sain rahaa ylimääräiseenkin. Nopeasti sain ne 140op kasaan, että pystyin tekemään sh sijaisuuksia. 

Sittemmin ei ole työtöntä päivää näkynyt. 

Vierailija
155/212 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole enää luottotiedot ja syy oli juuri se että kela kannusti ottaa velkaa asumiseen, muuten jäisin ulos. Tätä asiaa sosiaalitoimisto ei ymmärrä vielä tänäkään päivänä. Juuri tuli taas uusi kelapäätös jonka mukaan vuokrasta suoriutuu erinomaisesti velalla että silleen, teen kyllä valituksen. Noin alettu kohdella. Ja kun oli toinen päätös niin lukee että haettava halvempi asunto ja kela ei piittaa onko luottotiedot, käski jopa hakea toimistolta jotka vaatii ne. Olen lähettänyt hakemuksia yli 15 toimistolle ei ota ja kaupunki ei. En saa koko Suomessa asuntoa toimistoilta ilman luottotietoja, jota kela ei uskonut. Kela olettaa että esim. Kaupunki ja lumo ottaa eivät ota, minulle tuli heti vastaus lumo ei oteta ja kysyessä ei vastanneet enää. Myös sosiaalitoimisto väitti asunnon saa mistä tahansa ilman luottotietoja, niin varmana jos on luottotiedot, muuten ei. Velkaa on alle 3000e, mutta Suomessa en näytä saavan asuntoa. Yritetty joka toimisto. 

Vierailija
156/212 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vaan ymmärrä maailmaa yhtään, vaikka ajattelisin! Miksi on perintä, miksi kaikesta pitää maksaa, miksi meidän ihmisten pitää maksaa ylipäätään elämisestä, koko talousjärjestelmä on kyllä syvältä sieltä!

Jep. Ja vielä maksetaan tyhjästä (ilmasto) ja muiden maiden sodista ja korruptiosta, puhumattakaan ulkomaalaisille lahjoitetusta rahasta. Ei mitään järkeä. 

Vierailija
157/212 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se luottotietojen menetys tuohon auta, se lukee siinä, että se voidaan ottaa huomioon, mutta en tiedä ketään, kenellä se olisi otettu huomioon ja työskentelen tällaisten ihmisten kanssa (en kelassa). Hankalammaksi se vaan tekee sen, että sitten sitä asuntoa ei todellakaan helposti enää saa ja olet kaiken muun hyvän lisäksi velkaantunut, ja joudut velkojien kanssa neuvottelemaan takasisin maksusta ja käymään ulosottolailtoksella tekemässä selvityksiä tilanteestasi ja jos ikinä mitään olisit saamassa vaikka lahjaksi tai veronpalautuksena, se viedään velkoihin. Riesa se siis on, iso riesa.

Vierailija
158/212 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua tätä AP:ta, joka päivä uudella stoorilla kertomassa tästä kurjasta tilanteestaan. 

Kun mulla oli tilanne että en vaan löytänyt töitä, yritin FM papereilla jopa siivoojaksi ja en päässyt koska olen ylikoulutettu, ja toki jättäisin työpaikan heti oman alan töiden ilmaannuttua. Ihan reilua, ymmärrän. En kuitenkaan jäänyt rypemään itsesäälissä ja vinkunut valtiota maksamaan elämääni, neuvottelin kuntakokeilun työntekijän kanssa että opiskelen heidän tukemanaan työllistävämmän tutkinnon. Opiskelin omaehtoisella sairaanhoitajaksi, samalla keräsin pulloja, marjoja, vahdin lapsia jne että sain rahaa ylimääräiseenkin. Nopeasti sain ne 140op kasaan, että pystyin tekemään sh sijaisuuksia. 

Sittemmin ei ole työtöntä päivää näkynyt. 

Sinua ei varmaan te-toimisto neuvonut työpajalle vaan joku parempi vai miten pääsit opiskelemaan? Hei me kaikki emme pääse. En ole ap, olen hakenut moneen, mm. Te-toimisto kurssille ei päässyt syy oli että tulisi asua samassa paikassa ei 30min. Päässä saa asua, lukee päätös. Sitten suositeltu palkatonta työpajaa. Ei kaikki pääse opiskelemaan, ei kaikkia valita vaikka hakisi. Valinta kriteerit on. Itse asun paikassa jossa palkataan halvalla mieluiten muun kieliset tunne hoitoalalle, eli sinne ei auta opiskella kun ei valita. Myös hakemiini töihin on alettu ottaa aivan muita. Ehkä maaseudulla eri tilanne, näin kohdellaan kaupungissa. Vaikka yrittää työtä ei saa. Tuosta sitten tietysti kelat yms. Rankaisee, vaikka kuinka yrittää hakea. 

Vierailija
159/212 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä päin Suomea ei löydy vuokra-asuntoa hakemisesta huolimatta? Jos pk-seutu kyseessä, niin ympäryskunnista viimeistään pitäisi löytyä. Eli menetät mieluummin luottotiedot kuin muutat hieman syrjemmäs? 

Vierailija
160/212 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa laittaa hakemus yksiö kaupungilta, 99% varma vastausta ei tule. Itse hakenut myös kelan käskystä ja ikinä ei vastaa, haettu kun oli luottotiedot ja myös ilman. Luottotiedot asiaan kela vastasi ei piittaa ja ei vaikuta, asuntoja kuulemma tuhansia joita saa hakea, vaikka ne menee niille joilla luottotiedot. Tämä päätös tallessa jossa noin lukee, vaikka eivät ota. Ei kela usko että ilman luottotietoja ei saa asuntoa he väitti saa minkä tahansa. Kelan mielestä ilman luottotietoja on etusijalla saamassa vaikka omakotitalon, tai minkä tahansa keneltä tahansa. Se on kelan mielipide. Eivät ole tietoisia mistään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan