Kela kannustaa menettämään luottotiedot jotta saa täyden perustoimeentulotuen...Mulla ei taida olla muuta vaihtoehtoa enää
Oikaisuvaatimuksen sain takaisin hylättynä, ja siinä luki näin:
"Hakijalla on velvollisuus osoittaa, että hän on käyttänyt kaikki käytettävissään olevat keinot edullisemman asunnon saamiseksi. Määräaikaa ei ole tarkoitettu pidennettäväksi määräämättömäksi ajaksi, vaan Kela voi arvioida millainen lisäaika olisi kohtuullista antaa.
Kelan ratkaisukäytännön mukaan erityisiä vaikeuksia löytää edullisempi asunto ovat esimerkiksi kunnan heikko asuntotilanne, tai se, että toimeentulotuen hakijalla ei ole luottotietoja."
Eli jos ei oo luottotietoja, niin se vertautuu samaan kuin että jos kunnassa ei olisi asuntoja tarjolla. Olen hakenut aktiivisesti asuntoja ja todistanut sen kelalle heidän ohjeistuksensa mukaisesti, mutta silti he ovat tukea leikanneet 180e/kk, ja se on mudostanut täysin kestämättömän tilanteen.
Luottotietojen menetys näyttää olevan mun ainoa vaihtoehto saada täysi toimeentulotuki.
Kommentit (212)
Mistäköhän köyhät taikoo tuhansien vakuus rahat? Kela ei maksa tilille sellaisia.
Miten olisi omaehtoinen luottokielto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä olisi paras ja nopein tapa menettää luottotiedot?
Näpistä kaupasta ja ota sakko, poliisin sakot menee suoraan ulosottoon jos ei maksa.
Varaa sen jälkeen terkkarista aika lekurille ja selvitä kuinka moinen tilanne ahdistaa ja ketuttaa ja että tekis mieli ruveta dokaa.Pyydä vielä paperi tästä "mielenterveys" häikästä. Sitte takaisin Kelan virkailijan pakeille valittaan kun fyffet ei piisaa näihin määrättyihin pillereihin etc. Periaatteessa virkailija ei saa kieltäytyä jeesimästä!
Vierailija kirjoitti:
Muuton estymiseen käy kelalle syy ei rahaa vakuuteen, kela ei todellakaan rupea tekemää mitään 3kk rahavakuuksia, eikä sossu. He tekee ne vain erityistapauksille, jotka ei koske Suomessa tavallisia ihmisiä. Muiden pitää itse yksin maksaa 1000-4000e vakuus, vaikka tulona olisi 500e. Ja asunto voi olla vanha ja kehno mutta kova vakuus vaatimus.
Jep, sen saa kyllä kun tulee muualta kuin Suomesta...EIKS OO PÖLHÖÄ? Ne samat henkilöt menee sen jälkeen ja ostaa hyvän auton ja ryhty takso-kuskeiksi...mistähän sitä fyrkkaa sitten löytyi? Vaan kun oot kotimaan elävä ja todistat tili-otteella että ei oo niin ei jeesitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä päin Suomea ei löydy vuokra-asuntoa hakemisesta huolimatta? Jos pk-seutu kyseessä, niin ympäryskunnista viimeistään pitäisi löytyä. Eli menetät mieluummin luottotiedot kuin muutat hieman syrjemmäs?
Vantaalla. Koko vantaa on ollut hakualueeni.
Ap
Ei edes Havukoskelta löydy? Entä Kerava?
Havukoski on osa Vantaata, sieltä olen etsinyt.
Kerava ei ole osa Vantaata, sieltä en ole etsinyt.
ap
Kuinka moneen Oikotien 482 vapaasta max 715e maksavasta asunnosta Vantaalla olet soittanut? En usko hetkeäkään, että luottotiedollinen e
Mitä sä nyt psykoilet niiden menetettyjen luottotietojesi kanssa, kun kyse oli asunnonhausta silloin kun luottotiedot ovat kunnossa. Toki nämä viestisi tuovat hyvää perspektiiviä ap:lle millaista hakeminen sitten jatkossa on, mikäli tuhoaa tieten tahtoen luottotietonsa siksi, että kela antaisi kuukauden lisää määräaikaa edullisemman asunnon hakemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mistäköhän köyhät taikoo tuhansien vakuus rahat? Kela ei maksa tilille sellaisia.
Kela antaa vakuuden maksusitoumuksena vuokranantajalle, jos muuttaa kohtuuhintaiseen asuntoon Kelan kehoittamana toimeentulotukiasiakkaana. Ihan turha levittää vääriä uskomuksia siitä miten pitäisi maksaa 3000 euron rahavakuuksia omasta taskusta jos kyse on kelan kehoituksesta ylikalliista asunnosta kohtuuhintaiseen muuttamisesta. Jos tuossa tilanteessa ei kelalta vakuutta toimeentulotuen saajana saisi, olisi syynä se, että kela on realisoinut useita aiempia vakuuksia.
Älä vaan usko tuota. Itse olen työjyvytön, eikä se riittänyt syyksi. Tuskin riittää luottotiedottomuuskaan. Korkeintaan muutaman kuukauden antavat lisäaikaa. Valita oikeusasiamiehelle ja/tai vie oikeuteen.
Vierailija kirjoitti:
Eivät mistään. Tuo onkin käytännössä tuen leikkaus (koska monet ihmiset eivät pysty muuttamaan). Toimeentulotuki on jo nyt liian pieni, joten melko kyseenalaista (ellei peräti laitonta) toimintaa Kelalta.
Sen asunnon tulee saamaan eri paikkakunnalta. Pieni yksiö vaikka Porista tai Varkaudesta, halpoja ovat. Kela tukee muutossakin, jos syynä on pakkotilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela antaa vakuuden maksusitoumuksena vuokranantajalle, jos muuttaa kohtuuhintaiseen asuntoon Kelan kehoittamana toimeentulotukiasiakkaana. Ihan turha levittää vääriä uskomuksia siitä miten pitäisi maksaa 3000 euron rahavakuuksia omasta taskusta jos kyse on kelan kehoituksesta ylikalliista asunnosta kohtuuhintaiseen muuttamisesta. Jos tuossa tilanteessa ei kelalta vakuutta toimeentulotuen saajana saisi, olisi syynä se, että kela on realisoinut useita aiempia vakuuksia.
Ei ole uskomus se on oikea päätös minulla lukee ei maksa, eli muutto hylätty kelan päätöksessä. Asunto olisi ollut halvempi kuin nykyinen, mutta se ei riittänyt vakuus oli liikaa kelalle. Joillekin maksaa ja toisille ei. Moni omistaja vaatii nykyisin vain kallista raha vakuutta, jolle ei muuttajat voi mitään, he vaatii rahana tilille.
Luottotietojen menetys on askel oikeaan suuntaan.
Oma kela päätös oli ettei kela tee 3kk rahavakuutta, hylätty. Ja toinen syy oli ettei paikkakuntaa saa vaihtaa. Silti vähensi asumistukea ja kehotti muuttoon. Voi olla päätös eri joillekin ja minulle on näin. Tulisi itse kai maksaa suuret vakuudet /ottaa velkaa ja ei pysty. Myös sosiaalitoimisto sanoi ei tehdä raha vakutta. Kaikki eivät hyväksy paperista vakuutta, joita nuo joskus tekevät. Minulla yksi omistaja hylkäsi sen paperi vakuuden.
Kela antaa vuokravakuuden aina sähköisenä maksusitoumuksena. Olennaista ei vakuuden määrä, vaan kuntakohtaiset kohtuulliset asumismenot, jos nämä ylittyvät eurollakin, vakuutta ei käytännössä myönnetä. Jos tilanteesi on vaikea ja haluat jatkaa asumista nykyisessä asunnossasi, kannattaa pyytää sossulta lausunto, jonka toimittaa Kelaan, joissakin tilanteessa tämä hyväksytään ja asumismenot hyväksytään kokonaisuudessaan. t. Ystävällinen amatimies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai nyt sitten ruikutat tällä tavalla kun ei muuten mitään hirveän positiivista vastakaikua sulle tule? Eipä tule tälläkään tavalla. Haet aktiivisesti sitä halvempaa asuntoa ja osoitat sen kelalle että olet näin toiminut. Samalla haet myös yhtä aktiivisesti töitä sekä selvität mahdollisuutesi palkkatukeen ja palkkatukityöhön. Paikkakunnan ruokajakelut voivat hieman auttaa että saat edes muutamaksi päiväksi jotain syötävää ja hyvin edullisista aineksista saa tehtyä esim. vaikka lihapullia tai tonnikalapastaa millä pysyt hengissä muutaman päivän. Todennäköisesti sinä nimenomaan et ole tehnyt kaikkea vaadittua juuri kuten vaaditaan joten siksi kela on kanssasi tiukkana.
Olen hakenut aktiivisesti halvempaa asuntoa ja sen kelalle todistanut heidän ohjeistuksensa mukaisesti. Silti päättivät leikata. Olet väärässä
ap
Miksi valehtelet joka helvetin päivä vauvapalstalle? Saatko orgasmeja näistä paskaprovoistasi vai mikä saa ihmisen spämmäämään samaa paskaa eri paketissa joka vtun päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät mistään. Tuo onkin käytännössä tuen leikkaus (koska monet ihmiset eivät pysty muuttamaan). Toimeentulotuki on jo nyt liian pieni, joten melko kyseenalaista (ellei peräti laitonta) toimintaa Kelalta.
Toimeentulotuki on tarkoitettu lyhytaikaiseksi avuksi, ei jatkuvaksi tuloksi. Siinä ei ole mitään kyseenalaista tai laitonta, että Kela rajoittaa tt-tuella loisimista asettamalla ihan itse asiansa sössineet selkä seinää vasten. Aika paljon saa perseillä työkkärin kanssa ennen kuin menettää oikeutensa työttömyyskorvaukseen ja tippuu tt-tuelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole uskomus se on oikea päätös minulla lukee ei maksa, eli muutto hylätty kelan päätöksessä. Asunto olisi ollut halvempi kuin nykyinen, mutta se ei riittänyt vakuus oli liikaa kelalle. Joillekin maksaa ja toisille ei. Moni omistaja vaatii
Se ei riitä, että asunto on halvempi kuin edellinen, vaan asunnon tulee olla kohtuuhintainen Kelan määrittämän kuntakohtaisen rajan mukaan. Eli yksinasuva ei voi muuttaa 800 euron kaksioon ja olettaa, että Kela maksaa. Jos muuttaa kotikunnassaan kohtuuhintaiseen asuntoon kelan käskystä, niin kela kyllä myöntää vuokravakuuden. Kela tekee myös rahavakuuksia mikäli vuokranantajalla on jokin syy rahavakuudelle maksusitoumuksen sijaan. Raha ei kuitenkaan asiakkaan tilillä käy missään vaiheessa
Typerää ja surullista niputtaa kaikki toimeentulotuen saajat. Kyseessä on kirjava joukko erilaisia ihmisiä: laiskoja, ahkeria, viisaita, tyhmiä, mielenterveysongelmaisia, päihdeongelmaisia, lääkekustannusten vuoksi köyhyysloukkuun pudonneita vanhuksia. Vaikka itsellä saattaa olla paha olla, niin jotain rajaa muiden loukkaamiseen.
Un halvempaa asuntoa EI löydy. Vai pitäisikö heittää pois kalliit huonekalut (jotka hankittu ennen sairastumista) ja muuttaa
kaksioon perheen kanssa?? Joka siis hinnaltaan Kelan hyväksymä?
Muuton estymiseen käy kelalle syy ei rahaa vakuuteen, kela ei todellakaan rupea tekemää mitään 3kk rahavakuuksia, eikä sossu. He tekee ne vain erityistapauksille, jotka ei koske Suomessa tavallisia ihmisiä. Muiden pitää itse yksin maksaa 1000-4000e vakuus, vaikka tulona olisi 500e. Ja asunto voi olla vanha ja kehno mutta kova vakuus vaatimus.