Kela kannustaa menettämään luottotiedot jotta saa täyden perustoimeentulotuen...Mulla ei taida olla muuta vaihtoehtoa enää
Oikaisuvaatimuksen sain takaisin hylättynä, ja siinä luki näin:
"Hakijalla on velvollisuus osoittaa, että hän on käyttänyt kaikki käytettävissään olevat keinot edullisemman asunnon saamiseksi. Määräaikaa ei ole tarkoitettu pidennettäväksi määräämättömäksi ajaksi, vaan Kela voi arvioida millainen lisäaika olisi kohtuullista antaa.
Kelan ratkaisukäytännön mukaan erityisiä vaikeuksia löytää edullisempi asunto ovat esimerkiksi kunnan heikko asuntotilanne, tai se, että toimeentulotuen hakijalla ei ole luottotietoja."
Eli jos ei oo luottotietoja, niin se vertautuu samaan kuin että jos kunnassa ei olisi asuntoja tarjolla. Olen hakenut aktiivisesti asuntoja ja todistanut sen kelalle heidän ohjeistuksensa mukaisesti, mutta silti he ovat tukea leikanneet 180e/kk, ja se on mudostanut täysin kestämättömän tilanteen.
Luottotietojen menetys näyttää olevan mun ainoa vaihtoehto saada täysi toimeentulotuki.
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota pikavippejä ja jätä maksamatta
tai mitä jos aikuistuis ja menisi töihin???
Minäkin luen tätä keskustelua monttu auki. Tilanne on mennyt siihen, että jengi on ottanut työkseen kelan ja sossun kanssa tappelun. Mikään työnteko ei ole vaihtoehto. Ap voisi nyt ilmoittautua vaikka henkilökohtaiseksi avustajaksi niin saisi ne vuokrarahat sillä kasaan.
No, mitä ammattia ehdottaisit työttömälle?
Kannattaa kouluttautua lääkäriksi tai sotejohtaksi, myös lentokoneenkunljettajista on palkasta päätellen pulaa.
Ihan kuin se työtön kykenisi pääsemään lääkiksen pääsykokeista läpi. Ei varmaan edes pääse ajoissa paikalle pääsykokeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä päin Suomea ei löydy vuokra-asuntoa hakemisesta huolimatta? Jos pk-seutu kyseessä, niin ympäryskunnista viimeistään pitäisi löytyä. Eli menetät mieluummin luottotiedot kuin muutat hieman syrjemmäs?
Vantaalla. Koko vantaa on ollut hakualueeni.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä päin Suomea ei löydy vuokra-asuntoa hakemisesta huolimatta? Jos pk-seutu kyseessä, niin ympäryskunnista viimeistään pitäisi löytyä. Eli menetät mieluummin luottotiedot kuin muutat hieman syrjemmäs?
Ap
Ei edes Havukoskelta löydy? Entä Kerava?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos menee luottotiedot niin sosiaalitoimisto ei sitten auta, he sanoo saa minkä tahansa asunnon ja kela sanoo myös. Itsellä tämä tilanne. Valinta kriteerit on luottotiedot oltava. Vaikka pieni velka kukaan ei hyväksy. Myöskään puhelin liittymää ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Havukoski on osa Vantaata, sieltä olen etsinyt.
Kerava ei ole osa Vantaata, sieltä en ole etsinyt.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs vaihtoehto että tekisi vaikka TÖITÄ sen verran että yienaisi esim. 500€? Poimisi kesällä marjoja, keväällä kuusen kerkkiä ja syksyllä vaikka sieniä. Ihan hirveetä ponnistelua ei tarvita 6000€:n vuosi tienesteihin ja tuo on ihan verotonta tuloa.
Sen työn pitäisi ensinnäkin olla pimeää tuloa, käteisellä. Tässä ei nyt ole ollut sellaista tarjolla, vaikka olen yrittänyt etsiäkin. Autoa ei ole että marjoja pääsisi keräämään, ja sitä paitsi tässä pitää odottaa joku 7kk ennen kuin niitä taas on metsissä
ap
Mutta suolla on karpaloita. Polkupyörä alle ja eteläiseen Suomeen etsimään soita. Ei oo luntakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
ap
Kuinka moneen Oikotien 482 vapaasta max 715e maksavasta asunnosta Vantaalla olet soittanut? En usko hetkeäkään, että luottotiedollinen ei saisi noista yhtäkään, koska nyt on vuokralaisen markkinat ja sijoitusasuntoja on paljon tyhjillään.
https://asunnot.oikotie.fi/vuokra-asunnot?pagination=1&locations=%5B%5B…
Asuntoja on vantaalla saaneet koko ajan myös luottotiedottomat ja jopa vuokravelkaiset, niin on täysin asianmukaista Kelalta olettaa ettet ole tehnyt kaikkea voitavaasi halvemman asunnon etsimisessä
Ps. Kelalta saamassasi ratkaisussa mainitaan, etteivät syyt (kuten se luottotiedottomuus) ole valideja luopua kokonaan vuokran kohtuullistamisesta ikuisiksi ajoiksi, vaan nämä erityiset vaikeudet voidaan huomioida harkinnalla ja antaa sinulle esim kuukausi lisää aikaa asunnon etsintään normaaliin kolmeen kuukauteen. Eli sen yhden lisäkuukauden jälkeen vuokra kuitenkin kohtuullistetaan, vaikka miten olisit paskonut ne luottotietosi tarkoituksella. Tämä on fakta. Eli älä tuudittaudu siihen, että luottotiedottomana 900 euron vuokrasi maksettaisiin hamaan tulevaisuuteen saakka, koska näin ei tehdä enää kenellekään. Jos yhden lisäkuukauden saaminen on luottotietojen menettämisen arvoista, niin siinä tapauksessa anna mennä.
Kyllä pk-seudulta saa asunnon yksityisiltä sormia napsauttamalla jos on luottotiedot!
AP on saanut vuosia jo liikaa tukia. Ei suostu muuttamaan hinnantasoiseen ilmaiseen kämppään vaan haluaa asua ylihintaisessa asunnossa kykyynsä nähden.
AP on HOMO
Mulla ei ole luottiksia ja Kela hiilenä vaatii muuttamaan muualle.
Jäin asumaan ja maksoin ylimääräisen kiltisti vaikka minua ns. hiillostivat. Moni muutti kuin yhtenä ryöppynä puolen vuoden sisällä ja yksityinen vuokrataloyhtiö rauhoittui ihmeellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pk-seudulta saa asunnon yksityisiltä sormia napsauttamalla jos on luottotiedot!
Ei saa tuo on sinun kokemus, joo sitten ehkä jos on työ ja näyttä a palkkatodistus jota useat vaatii. Vuoden hakenut kukaan ei ota. Toinen miten saa jos sossu suostuu maksaa velat ja luottotiedot takaisin, minulle ei maksettu, täysin jätetty tuki ja velkani oli asumisesta ei välitetä. Olen hakenur 99% toimistot kieltäytyy ja yksityiset myös. Jkela väitti saa asunnon mistä tahansa ilman luottotietoja. Jotkut yksityiset vaatii 3kk raha vakuutta jos ei ole luottotiedot, ei ole miten maksaa 3000e, tuollaistakaan kela ei tue ei edes vaikka vuokra olisi vähemmän. Todella mahdoton löytää asuntoa ilman luottotiedot ja ilman 3kk raha vakuutta. Voivat vaatia muutakin kuten se palkkatodistus ja on myös kysytty tiedot entiseltä vuokranantajalta, eli haluaa todisteen miten on asunut. Suomessa on kuin rikos olla luottotiedototon, vähemmälle pääsee oikeat rikolliset. Velka on pieni ja kohtelu kuin vankilassa olleelle. Olen myös päihteetön ja ei vaikuta asunnon löytämiseen. He eivät halua päihteetöntä jos luottotiedot ei ole. Vain se vaikuttaa.
Se joka kehuu asunnon saa ilmaiseksi ja ilman luottotietoja ja ilman vakuutta niin kerro heti mistä ja miten? Olen vuoden tässä yrittänyt turhaa hakea ja kukaan ei ota, ei yksikään toimistot koko Suomesta. Kielteiset vastaukset mm. Lumo ei, Toivo ei ja muutkin ei. Minulle kela kehui kaikki ottaa ja vastaus ei ota. Joudun asua ylikalliisti sen takia. Kela haluaa että vuokra kallis ei tue muuttoa. Ja minulla ei ole rahaa maksaa 3000e vakuuksia, sellaista yksi vaati, kela kielsi vakuuden myös. Kela kielsi useasti vakuuden ja haluaa että vuokra on tuhat. Vuokraisin halvemman ja hakisin vähemmän tukea, mutta ei käy. Tulee siksi kalliit tuet, koska eivät halua että muutan halvempaan. Olisi luullut että tukisi muuttoa halvempaan, mutta ei. Kela kielsi myös alueen vaihdon. Lukee päätös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
ap
Kuinka moneen Oikotien 482 vapaasta max 715e maksavasta asunnosta Vantaalla olet soittanut? En usko hetkeäkään, että luottotiedollinen ei saisi noista yhtäkään, koska nyt on vuokralaise
En ole ap mutta hakenut vuoden asuntoa ei kukaan vuokraa ilman luottotietoja ja lukee vaatimus ilmoituksissa. Lisäksi tulee olla palkkatodistus ja myös 3kk raha vakuus. Kela kielsi vakuuden minulta ja en saa 3kk summaa mistään. Näin ollen muutto kielletty. Vaikka asunto voisi olla halvempi kela kielsi ja sosiaalitoimisto myös haluaa että jatkuu kalliissa asuminen. He laskee ettei kannata muuttaa koska vakuus maksaa. Ei edes jos vuokra vähemmän. Myös talo Vantaalla jossa asun on usea tyhjiä asuntoja ja kaikki vaatii luottotiedot tässäkin. Se vaatimus voi tulla myös muuttaessa niinkin on käynyt ja muutto peruuntui. Myös sekä uusiin että vanhoihin kaikki vaatii. Etenkin Vantaalla kovat vaatimukset. Vaikka alue olisi slummi. Ja vakuus täytyisi maksa itse, päätös on.
Minulla vuokra tuhat ja olisin saanut 800e asunnon mutta se kaatui siihen kela ei tehnyt vakuutta. Tuhansien rahavakuutta ei työtön pysty maksaa mitenkään. Ja kela ei tue muuttoa halvempaan. Vaikka käski etsiä halvempaa ja vähensi asumistukea. Jollain kela haluaa että vuokra kallis. Enää en ole löytänyt toista halvempaa, kielteiset vastaukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
apTuollahan oli vapaana vaikka mitä asuntoja ja osassa niisä vielä joku erikoiskampanja, kun eivät selvästi ole menneet kaupaksi, että nyt ei taida olla vika siinä, ettet saa asuntoja.
Kuinka moneen Oikotien 482 vapaasta max 715e maksavasta asunnosta Vantaalla olet soittanut? En usko hetkeäkään, että luottotiedollinen ei saisi noista yhtäkään, koska nyt on vuokralaise
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
apTuollahan oli vapaana vaikka mitä asuntoja ja osassa niisä vielä joku erikoiskampanja, kun eivät selvästi ole menneet kaupaksi, että nyt ei taida olla vika siinä, ette
Turha mainos, kampanja joo on tietyille valituille on aika kovat valintakriteerit nykyisin tulee olla eri kieli, palkkatodistus, tuhansien vakuus ja etenkin luottotiedot pk-seudulla vaatimukset. Olen tässä vuoden hakenut, mutta kukaan ei hyväksy asukkaaksi, velka pieni luottotiedot ei ole ja olen päihteetön. Vakuus vaatimus tuhansia rahana. Asukkaaksi ei kelpaa katsotaan vain ja ainoastaan luottotiedot. Muu ei merkkaa. Sitten taas katson kun muut saa asuntoja kun on eri kieli ja päihteet. Ehkä heillä on luottotiedot kunnossa, edes kaupungilta ei asuntoa saa. Luottotiedoton on Suomessa erittäin kehnossa asemassa ja siitä ei kela piittaa. Pahimmilla voi joutua ulos. Hyvinvointi yhteiskuntaa ei enää ole. Minulla muutto estyy joka kerta kun omistajat katsoo luottotiedot ei ole. Kela tai sosiaalitoimisto ei tuosta välitä/tue.
Tarkistin mitä löytyy yhdelle Keravalla yksityiset vain 7 ilmoitusta, suuri osa vaatii luottotiedot ja tuhat ja yli rahavakuutta. Joukossa oli myös hotelliasunto. Tulisi olla myös takaaja jolla luottotiedot. Mistä senkin saa hommattua. Melko kovat vaatimukset myös tuolla. Kela ei todellakaan kaikkia tue ja maksa tuhatta tai yli raha vakuutta, minulle kielteinen päätös. Moni ei edes hyväksy kelan vakuus paperia. Pienelle paikkakunnalle ei auta muuttaa jos vakuus on tuhat rahana, tai yli. Se tulee itse maksaa. Voi olla 3kk summa. Pieni vakuus voi olla jos on luottotiedot kunnossa.
Minulla ei ole luottotiedot enää, haettu yli 15 toimistosta eivät ota. Kelan mielestä saa asunnon mistä tahansa ja ilman luottotietoja ja ilman vakuutta myös. Lukee päätös noin. Tein valituksen tuskin auttaa. Jokainen vastaa ei hyväksy asukkaaksi.