Mikä pilasi sinun joulusi tänä vuonna?
Meillä mies kysyi, missä astiassa meillä on aina ollut rosollinkastike joulupöydässä.
No ei v... missään. Joka vuosi eri astiassa. Jonain vuonna ei ole ollut koko kastiketta ollenkaan.
Miehen joulu meni pilalle, kun ei saanut "oikeaa" rosollia (= kaupasta valmiina ostettua).
Eli oikeasti meidän joulumme ei mennyt pilalle ensinkään, ainakaan vielä.
Kommentit (231)
Olen hieman aistiyliherkkä ja varmaan jonkin sortin autisti, tai ainakin saman kaltaisia piirteitä omaava. Tämä oman tilan ja rutiinien puute sekä aistiyliärsykkeinen ympäristö auheuttaa sen, että koko ajan on vähän hankala olo. Selkä kipeytyy huonolla patjalla, koko ajan haisee joku omituinen haju, likaiset vaatteet, tunkkainen huoneilma, koira tai paha hengitys, ihmiset puhuvat jatkuvasti eivätkä anna suunvuoroa toisilleen, puhutaan päälle, olohuoneessa soi telkkarin, älylaitteiden ja puheen kakofonia. Joku pilaa joulutunnelmaa valittamalla. Kaipaan hiljaisuutta ja rauhaa. Ulkona on huono sää, niin sinne ei voi paeta pitkiksi ajoiksi. Ihana nähdä sukulaisia, mutta kaikki ei osaa kunnioittaa sitä että tullaan pitkän matkan takaa, vaan ollaan ilahtuneita että saa itselleen lisää yleisöä. Jouluruuat on hyviä, mutta jatkuvasti on ähky ja maha sekaisin. En nyt sanoisi että joulu on pilalla ja hyvällä tulen muistelemaan tätäkin joulua, mutta lomat yhdessä on herkkää aikaa ja niihin liittyy paljon ristiriitaisuuksia.
Työnteosta meni joulu pilalle tänä vuonna. Tuplapalkkakin on niin pieni, ettei siitä juuri hyötyä koidu.
Tarpeettomat lahjat. Liian suuri uunivuoka ja liian paljon työtä vaativa paistinpannu. En olisi tarvinnut kumpaakaan. Kiva vääntää nyt sitten kolmelle ihmiselle ruokaa suurperheen käyttöön sopivalla uunivuoalla. Tota hiiliteräspannua en tule koskaan ottamaan käyttöön. Minulla jo kaksi sellaista lojuu kaapin perällä käyttämättömänä. Ihan halpis Tefal olis ollut käytännöllisempi.
Mies pilasi, kuten joka joulun. Mököttää ja kiukuttelee. Keksii tikusta asiaa, mistä voisi suuttua. Eilenkin istui 3 tuntia autossa, kun ruokaa laittaessani kuuntelin äänikirjaa. Se häiritsi häntä vaikka itse on kännykkä kädessä noin suurimman osan ajasta ja on passiivinen.
Ei osallistu mihinkään kotitöihin mutta vaatii että kaikki on täydellistä. Aattona oli hyvällä tuulella, kun olin järjestänyt hänen sukulaisilleen jouluillallisen ( yksin hoidin siivouksen ja ruuanlaiton) mököttää siinäkin vähän aikaa kun joutui viemään lapset noin tunniksi poisjaloista että ehdin imuroida ja luututa lattiat. Yritän pysyä positiivisena ja mielelläni touhuan joulujuttuja, en siis marttyyrinä siivoile. Ihan kivaa oli.
Sitä en tajua miksi pitää mököttää ja pilata tunnelma muilta. Mököttää jos justiinsa ei ole siistiä, mutta mököttää jos siivoan. Mököttääjos ei ole ruoka sekunnissa valmiina mutta mököttää jos teen ruokaa. Ei halua auttaa mutta mököttää jos ei saa auttaa. Ei osallistu mihinkään, mutta mököttää kun tuntee olonsa ulkopuoliseksi. Suuttuu jos ehdottaa jotain mutta ei itse tee mitään oma-aloitesti. Suuttuu kaikesta.
Haluaisi että keksisin koko ajan joulutekemistä, mutta Suuttuu jos se on vääränlaista, ei kerro mitä haluaisi tehdä.
Suuttuu, jos hänen sukulaiset eivät pyydä käymään mutta ei ehdota itse tapaamista. Suuttuu siitä meille. Suuttuu jos ei saa lahjaa joltain ihmiseltä, jolle ei ole itsekään ostanut lahjaa. Sanoo ennen joulua, ettei lahjoja aikuisille, mutta Suuttuu jos hänelle ei ole lahjoja. Me ostimme hänelle tottakai lahjat, mutta Suuttuu jos joku muu ei ole ostanut hänelle lahjaa tai se ei ole tarpeeksi kiva.
Lista on loputon. Joulun aika tuntuu niin pitkältä. Onneksi kohta alkaa työt ja mies voi taas paeta töiden, kavereidensa ja harrastusten pariin.
Auto-ongelmat, mutta hyvillä mielin joulun vietossa silti.
Minut unohdettiin yksin jouluksi. Kukaan ei soita, kukaan ei pyydä edes syömään. Lapset omien puolisojen kanssa eri puolilla Suomea.
N55
Vierailija kirjoitti:
Minut unohdettiin yksin jouluksi. Kukaan ei soita, kukaan ei pyydä edes syömään. Lapset omien puolisojen kanssa eri puolilla Suomea.
N55
Soita sinä heille ja toivota hyvät joulut
Ylipäätään inhoan melkein kaikkea koko joulussa. Vitutuskäyrä nousee sitä mukaa kun joulu ilmestyy kauppojen hyllyille, katukuvaan, ympärillä soivaan musiikkiin, tv mainoksiin... viikkoja ennen lähi-ihmiset alkavat hössöttämään ympärillä ja hätäilemään aikatauluja ja lahjatoiveita. Itse en jaksa eikä kiinnosta siinä vaiheessa mikään muu kuin normaaliarjesta selviytyminen, en kaipaa joulukuormaa vielä siinä vaiheessa, varsinkin kun tiedän että varsinainen joulujärjestely tullaan jotenkin ovelasti taas kippaamaan minun niskaani.
Tämän joulun kyllä osaltani pilasi hitonmoinen anemia. Olen täysin uupunut, tälläkin hetkellä pidättelen itkua, olen niin totaalisen rikki ja väsynyt ja turhautunut. Ja huomenna pitäisi täältä joulunsekaisesta läävästä lähteä taas töihin.
Vierailija kirjoitti:
Ostin Prisman tarjouksesta lohifileen, joka ei maistunut tuoreelta, vaikka päiväystä oli uuteenvuoteen.
Sellaisia ne vakuumikalat on
Maha lievästi sekaisin. Ei mikään muu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N55Soita sinä heille ja toivota hyvät joulut
Yritin soittaa lapsille. Nykyään vain ei tunnu juuri kukaan vastaavan puhelimeen.
mihin on kadonnut yhteisöllisyys jouluna Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Mies pilasi, kuten joka joulun. Mököttää ja kiukuttelee. Keksii tikusta asiaa, mistä voisi suuttua. Eilenkin istui 3 tuntia autossa, kun ruokaa laittaessani kuuntelin äänikirjaa. Se häiritsi häntä vaikka itse on kännykkä kädessä noin suurimman osan ajasta ja on passiivinen.
Ei osallistu mihinkään kotitöihin mutta vaatii että kaikki on täydellistä. Aattona oli hyvällä tuulella, kun olin järjestänyt hänen sukulaisilleen jouluillallisen ( yksin hoidin siivouksen ja ruuanlaiton) mököttää siinäkin vähän aikaa kun joutui viemään lapset noin tunniksi poisjaloista että ehdin imuroida ja luututa lattiat. Yritän pysyä positiivisena ja mielelläni touhuan joulujuttuja, en siis marttyyrinä siivoile. Ihan kivaa oli.
Sitä en tajua miksi pitää mököttää ja pilata tunnelma muilta. Mököttää jos justiinsa ei ole siistiä, mutta mököttää jos siivoan. Mököttääjos ei ole ruoka sekunnissa valmiina mutta mököttää jos tee
Mun mies harrasti alkuvuosina samaa. Mikään ei ollut hyvin. Stressiä, vähän nepsy. Emme ole enää yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten kitinä ja valitus. Saivat juuri niitä hienoja lahjoja monen sadan euron edestä mitä olivat toivoneet, mutta sitten kilahtelevat legoista, kun vähänkin hajoaa osiin kasatessa, ja lelukoirasta jota ei juuri sillä sekunnilla osaa käyttää, kun se on otettu paketista. Ohjeita ei tietenkään malteta käydä läpi. Sama jatkuu tänä aamuna. Hirveät kilarit, vaikka aikuiset yrittävät auttaa. Kyllä tekee mieli ottaa jätesäkki ja alkaa raivaamaan kaikki tavara sinne,mutta ei....
Onko kaikki pennut muodikkaasti kirjolla?
Ei ole. Ovat fiksuja ja kilttejä lapsia! :)
Niin. Sinun mielestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Sitä en tajua miksi pitää mököttää ja pilata tunnelma muilta. Mököttää jos justiinsa ei ole siistiä, mutta mököttää jos siivoan. Mököttääjos ei ole ruoka sekunnissa valmiina mutta mököttää jos tee
Hirveä mies. Keskustelun paikka.
Vierailija kirjoitti:
N55
Ja mitä olet tehnyt asian parantamiseksi?
Joulu on pilalla koska joutuu perheen takia viettämään joulua. Haluaisin vaikka vain laavulle glögipullon ja hyvän kirjan kanssa. Mutta perhe vaatii "kivaa jouluolemista".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N55Soita sinä heille ja toivota hyvät joulut
Yritin soittaa lapsille. Nykyään vain ei tunnu juuri kukaan vastaavan puhelimeen.
mihin on kadonnut yhteisöllisyys jouluna Suomessa?
Me käytetään tekstaria ja whatsappia.
Vierailija kirjoitti:
Oma typeryyteni :(
Mitä tapahtui?
Pieni vauva eli vaimosi hormonitoiminta ei ole vielä palautunut lähellekään normaalia synnytyksen jälkeen.