Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8-vuotiaan ulkoilut. Keksiikö teillä tekemistä itse?

Vierailija
22.12.2024 |

Ensiksikin kysyn, että onko se teidän mielestä vanhanaikainen käytäntö, että joka päivä pitää ulkoilla, jos ei muuta ulkona liikkumista sinä päivänä ole? Me ollaan tästä pidetty kiinni, mutta ei oikein keksi pihassa tekemistä silloin, kun ei ketään saa kaveriksi. Ja se uloslähtökin on alkanut olla hankalampaa, varsinkin kun on tällainen kurjempi keli, että tarvii niitä kuravaatteitakin pukea. Itse olen välillä kaverina joo, mutta yksinkin saa tuossa pihassa olla. Saattaa pientä mäennyppylää laskea pari kertaa pulkalla, muuten seisoskelee ja vähän kävelee. Mitä pihatekemistä teillä tuon ikäiset keksii?

Kommentit (433)

Vierailija
141/433 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään lapsia viihdytetään koko ajan ja keksitään heille tekemistä. Lapsen kehitykselle tämä ei ole hyvä asia. 

Kyllä. Ihan vaan pihassa kävely tai vaikka istuskelukin on todella hyvää tekemistä. Ei tarvitse olla huolissaan siitä, että koko ajan pitäisi olla menoa, meininkiä ja ärsykkeitä. Ei ihme, etteivät lapset kestä tylsyyttä, kun aikuisetkaan eivät kestä ja pitävät sitä melkein lapsen pahoinpitelynä.

Ps. Minua koira ulkoiluttaa joka ikinen päivä useampaan kertaan, säällä kuin säällä. Ja siksi minullakin on oma kura-asu.

Se on sadeasu

Vierailija
142/433 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla kavereita. Ankeeta olla yksin pihalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/433 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen pian 9v täyttävä lapsi on meillä joka toinen viikonloppu ja kyllä todellakin laitetaan ulos useampi kerta päivässä koska on sisällä niin villi. Hämärän laskeutumisen jälkeen saatetaan sanoa ehdoksi, että saa olla sisällä jos ei riehu ja juokse, mutta jos se alkaa niin ei muuta kuin hynttyitä niskaan ja pihalle.

Joku toinen vanhempi kai antaisi pelejä, mutta tällä lapsella ei edes ole puhelinta vielä. Lastenpsykiatrikin sanoi, että se on hyväksi.

Vierailija
144/433 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälle yhdelle jankuttajalle, kun lainaus ei taas toimi. Olen ulkoillut lapsesta asti joka päivä säällä kuin säällä ja yksin tai kavereiden kanssa. Ulos opetin myös omat lapseni ja kun kasvoivat pärjäsivät ilman minua, siitä vielä kasvoivat ei kotona näkynyt paljoa näkynyt. Kyllä menen ulos vieläkin joka päivä monta kertaa, koiraa ei voi yksin päästää lenkille ja vielä tiedoksi koira tuli minulle LENKKI KAVERIKSI kun mukavampi kaksistaan. Ennen koiraa kävin kävelyllä vain kerran päivässä 

Vierailija
145/433 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen pian 9v täyttävä lapsi on meillä joka toinen viikonloppu ja kyllä todellakin laitetaan ulos useampi kerta päivässä koska on sisällä niin villi. Hämärän laskeutumisen jälkeen saatetaan sanoa ehdoksi, että saa olla sisällä jos ei riehu ja juokse, mutta jos se alkaa niin ei muuta kuin hynttyitä niskaan ja pihalle.

Joku toinen vanhempi kai antaisi pelejä, mutta tällä lapsella ei edes ole puhelinta vielä. Lastenpsykiatrikin sanoi, että se on hyväksi.

Meillä poika sanoi, ettei mene enää isälle, koska siellä ei saa olla isän kanssa, vaan joutuu olemaan aina yksin pihalla. Ikkunasta kuulemma katselee, kun isä ja tämän uusi naisystävä katselee telkkaria tai pelaa, mutta hänellä ei ole lupaa olla sisällä aterioiden välillä. Aamupala klo 8 ja ulos, lounasaikaan klo 12 saa tulla sisälle ja käydä vessassa, sitten taas ulos ja sisälle pääsee klo 17 tienoilla. Nukkumaan pitää mennä klo 18, koska isä tarvitsee aikaa muidenkin kuin pojan kanssa, näin hän (siis isä) on minulle sanonut.

Vierailija
146/433 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään lapsia viihdytetään koko ajan ja keksitään heille tekemistä. Lapsen kehitykselle tämä ei ole hyvä asia. 

Onko lapsen kehitykselle siis erityisen hyvä asia pakottaa hänet yksin räntäsateeseen pihalle? Minä kutsuisin tuota erittäin raa'aksi henkiseksi väkivallaksi, vähän samanlaiseksi, millaista Milon isäpuoli käytti.

Vierailija
147/433 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojalla on tuollainen pakkoulkoilukaveri, joka tulee suoraa meidän ovelle, kun äiti käskee ulos. Meillä ei ole ulkoulupakkoa, joten kaveri voi olla meillä joskus 6 tuntia ilman, että äitinsä mitenkään kaipailee. Minusta se on kummallista. Pojalla ei ole edes puhelinta. ONko tuo pakkoulkoilu vain halu päästä lapsesta eroon? Olen sanonut, että meille voi jäädä vaikka yöksi, jos haluaa.

Vierailija
148/433 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsen kehitykselle siis erityisen hyvä asia pakottaa hänet yksin räntäsateeseen pihalle? Minä kutsuisin tuota erittäin raa'aksi henkiseksi väkivallaksi, vähän samanlaiseksi, millaista Milon isäpuoli käytti.

Miksi tuo räntäsade on tässä se mitä kauhistellaan? Lapset on päiväkodista lähtien oppineet, että joka säässä voi ulkoilla. Miten se muuttuisi yhtäkkiä, että tulee lähestulkoon lasu, jos lapset ulkoilee räntäsateessa? Vinkkinä se, että meillä kouluikäinen on käyttänyt räntäsadekeleillä kevyesti vuorattua kurahaalaria erikseen puettavien kurahousujen sijaan. On selvästi mieluisampaa hänelle pukea se haalari.

Vierailija
149/433 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen monien " harrastama" viihdytys ja elämyskasvatus tuo vain huonoja asioita, eikä anna valmiuksia elämään. Opetetaan lapsille että normaalitilanne on että on jatkuvasti kivaa ja viihdykkeitä, vaikka ihmiselämä on aika raadollinen tässä maailmassa. Sitten eivät kestä oikeata arkea, aikuisina!

Vierailija
150/433 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, en nyt tarkoittanut varsinaisesti vaan " pakkoulkoilua", vaan koko kasvatustyyli yleisesti ottaen.

T. Kasvatusalan ammattilainen, valmistusvuosi 1991.

Vierailija
151/433 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

potkii palloa, lumilinna, pihalätkää, pulkkailee, hiihtää...

Vierailija
152/433 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo minäkin pakotan joka päivä. Samaa nurinaa alkanut olla, lapsi 6,5v eli siis eskarissa. Nurina alkanut nyt eskarin alettua, aiemmin meni mielellään. Vinkuu myös kaikenlaisia pelikoneita ja puhelinta kun tosiaan ihan kaikilla kavereillakin on 🙄

Nurisee mennessä mutta sitten ulkona kuitenkin viihtyy yksikseen ihan hyvin, saa olla niin kauan kuin haluaa mutta toivon että ainakin puoli tuntia. 

Minä menen kyllä usein kanssa mutta teen jotain pihahommia. Uskon, että tylsyys kehittää mielikuvitusta ja luovuutta enkä ole lapsen sirkustoimisto joka keksii koko ajan jotain viihdykettä. 

Vierailija
153/433 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja. Että ihan "erittäin raakaa henkistä väkivaltaa". Tietenkin lapsi pukeutuu sään mukaan ja hän saa pyytää seurakseen kaverin jos joku pääsee. Kyse on koululaisesta, eikä mistään taaperosta.

Vierailija
154/433 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ulos pakottaminen räntäsateella on raakaa henkistä väkivaltaa, niin ajatteletko, että lapset kulkevat kouluun vain hyvällä säällä, ja sateella jäävät kotiin?

Vierailija
155/433 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ulos pakottaminen räntäsateella on raakaa henkistä väkivaltaa, niin ajatteletko, että lapset kulkevat kouluun vain hyvällä säällä, ja sateella jäävät kotiin?

Varmaan silloin pitää kyyditä autolla. Ehkä mielellään muulloinkin joka tapauksessa, ettei lapsiparka vain joudu tekemään mitään epämukavaa.

Vierailija
156/433 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kasvoin maalla ja vietin vapaaehtoisesti lapsena ison osan päivistä ulkosalla, rakennellen, koirien kanssa leikkien mäkeä laskien yms. Lumiukkoja ja lumilinnoja tehden. Itsellä ei ole lapsia mutta ehdottomasti ulkoilen joka päivä, miten joku ei niin tee?! Ehdottomasti lasten kanssa menisin itsekin ulos jos ulkoilu silloin maistuu paremmin.

Vierailija
157/433 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Räntäsadehan on vielä paljon kivempi, kun se ei niin pahasti kastele siinä ilmassa kuin vesisade. Maa on tietysti märkänä, mutta sitä varten lapsilla on saappaat, kurahousut, kurahanskat jne. Kova vesisade on sellainen, että siihen ei olisi kiva lapsia pakottaa.

Vierailija
158/433 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina voi leikkiä mielikuvitusystävän kanssa

Vierailija
159/433 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saman ikäinen keksii puuhaa ulkona vaikka millä mitalla, vaikeampi on saada sisälle. Ollaan myös panostettu siihen, että ulkoleluja on paljon, mutta kyllä tuo keksii leikkejä itsekseen ihan risuista ja kävyistäkin. Majan rakennusjutut tuntuu nyt olevan aika hittejä, ehkä sitä voisi jostain lähimetsästä käydä yhdessä hakemassa keppejä sun muuta, jos omalta pihalta ei löydy ja niistä sitten rakennella?

Kai tässäkin on paljon yksilöeroja, toiset tykkää ulkoleikeistä enemmän kuin toiset.

Vierailija
160/433 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Räntäsadehan on vielä paljon kivempi, kun se ei niin pahasti kastele siinä ilmassa kuin vesisade. Maa on tietysti märkänä, mutta sitä varten lapsilla on saappaat, kurahousut, kurahanskat jne. Kova vesisade on sellainen, että siihen ei olisi kiva lapsia pakottaa.

Onko sinulla kurahanskat, kurahousut jne itsellesi sadesään ulkoiluun? Kuinka monta tuntia vietit tänään ulkona sateessa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi