8-vuotiaan ulkoilut. Keksiikö teillä tekemistä itse?
Ensiksikin kysyn, että onko se teidän mielestä vanhanaikainen käytäntö, että joka päivä pitää ulkoilla, jos ei muuta ulkona liikkumista sinä päivänä ole? Me ollaan tästä pidetty kiinni, mutta ei oikein keksi pihassa tekemistä silloin, kun ei ketään saa kaveriksi. Ja se uloslähtökin on alkanut olla hankalampaa, varsinkin kun on tällainen kurjempi keli, että tarvii niitä kuravaatteitakin pukea. Itse olen välillä kaverina joo, mutta yksinkin saa tuossa pihassa olla. Saattaa pientä mäennyppylää laskea pari kertaa pulkalla, muuten seisoskelee ja vähän kävelee. Mitä pihatekemistä teillä tuon ikäiset keksii?
Kommentit (433)
Vierailija kirjoitti:
Lapsia ei saa jättää minnekään vaatimatta ! Pitää siis olla itsekin ulkona, jos lapsi o ulkona. Ja se puhelin yms POIS siksi aikaa, tai sitä ei saa räplätä ollenkaan turhaan. Lasta tulee vahtia herkeämättä. Ei saa jättää sekuntiakaan vahtimatta. Ei luulisi olevan kovin vaikeaa !
Ei normaalia kahdeksanvuotiasta tarvitse tauotta vahtia! Hyvä ihme, nehän kulkee yksin kouluunkin!
Vierailija kirjoitti:
Lapsia ei saa jättää minnekään vaatimatta ! Pitää siis olla itsekin ulkona, jos lapsi o ulkona. Ja se puhelin yms POIS siksi aikaa, tai sitä ei saa räplätä ollenkaan turhaan. Lasta tulee vahtia herkeämättä. Ei saa jättää sekuntiakaan vahtimatta. Ei luulisi olevan kovin vaikeaa !
Onkohan siellä lääkkeet jääneet ottamatta tänään?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kolme kouluikäistä lyhyillä ikäeroilla ja keksivät aivan loistavasti tekemistä keskenään ulkona. Olen usein miettinyt, että mitenkähän paljon pitäisi viihdyttää lasta, jos olisi vain yksi.
Tämä on niin totta. Jos lapsia on vain yksi, aikuista tarvitaan kaveriksi enemmän kuin silloin jos lapsia on useampi. Toisaalta yhden lapsen vanhempi säästyy sitten siltä lasten riitojen selvittelyltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Räntäsadehan on vielä paljon kivempi, kun se ei niin pahasti kastele siinä ilmassa kuin vesisade. Maa on tietysti märkänä, mutta sitä varten lapsilla on saappaat, kurahousut, kurahanskat jne. Kova vesisade on sellainen, että siihen ei olisi kiva lapsia pakottaa.
Onko sinulla kurahanskat, kurahousut jne itsellesi sadesään ulkoiluun? Kuinka monta tuntia vietit tänään ulkona sateessa?
Minulla ainakin on sadetakki ja housut, kumpparit jalassa, veden pitävät käsineet. Ja olen aikuinen
Eiköhän tuo tosiaan ole ihan perusasu, mikä löytyy jokaiselta teini-iän ylittäneeltä aikuiselta.
Kuinka moni teini-iän ylittänyt aikuinen ulkoilee sadekelilläkin joka päivä huvitti tai ei niissä sadevarusteissa?
Tästä eteenpäin en auta liukkaalla kadulla kaatunutta aikuista, kunhan totean, että ulkoilu tekee sullekin hyvää. Jos räntäsade on lapselle hyväksi, niin totta kai se oli hyväksi 80v mummolle.
Tuskin auttaisit muutenkaan, etenkään sieltä neljän seinän sisältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Räntäsadehan on vielä paljon kivempi, kun se ei niin pahasti kastele siinä ilmassa kuin vesisade. Maa on tietysti märkänä, mutta sitä varten lapsilla on saappaat, kurahousut, kurahanskat jne. Kova vesisade on sellainen, että siihen ei olisi kiva lapsia pakottaa.
Onko sinulla kurahanskat, kurahousut jne itsellesi sadesään ulkoiluun? Kuinka monta tuntia vietit tänään ulkona sateessa?
Minulla ainakin on sadetakki ja housut, kumpparit jalassa, veden pitävät käsineet. Ja olen aikuinen
Eiköhän tuo tosiaan ole ihan perusasu, mikä löytyy jokaiselta teini-iän ylittäneeltä aikuiselta.
Ei todellakaan löydy jokaiselta, nykyään on vaikka kuinka paljon niitä jotka ei koskaan ulkoile. Eikä kuntoile muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni teini-iän ylittänyt aikuinen ulkoilee sadekelilläkin joka päivä hu
Kuten niin monesti todettu, ainakin useimmat, jotka omistavat esim. koiran tai hevosen. Ei kannata olla ihan sokerista, pysyy mielikin rennompana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni teini-iän ylittänyt aikuinen ulkoilee sadekelilläkin joka päivä hu
Jokainen koiranomistaja ainakin. Ja sen lisäksi aika iso joukko muita aikuisia. Mutta ei tokikaan kaikki aikuiset...
Hiihtää, luistella, lumiukko, lumilinna, lumilyhty, lumihevonen, jolla voi ratsastaa ja jota voi hoitaa. Kavereitakin voi mennä hakemaan leikkimään. Jne.jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan löydy jokaiselta, nykyään on vaikka kuinka paljon niitä jotka ei
Onko oikeasti ihmisiä, jotka eivät koko päivänä käy välttämättä ulkona? Minulle ajatuskin on ihan absurdi, ellen ole todella kipeä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä viisi lasta, eikä puhettakaan että koko päivä oltaisiin sisällä. Eivätkä he ulkona välttämättä keskenään ole, varsinkaan kaikki yhdessä. Eivät kaikki ole edes yhtäaikaa kotona. Yksi tuntuu olevan ekstrovertimpi, mutta jos muut eivät kaipaa seuraa eikä kaveria löydy, ei äiti sen takia pihalle kipitä. Kyllä silloin on selvittävä ulkoilusta itsekseen. Onneksi heille ei ole koskaan opetettu, että ulkoilu olisi mikään rangaistus. Aina ei maistu, mutta sellaista elämä on.
Ja meillä täysin päinvastoin eli ulos ei tarvitse mennä, jos ei halua (tai jos se ei ole välttämätöntä esim. kouluun tai harrastuksiin kulkemisen takia). Onneksi meillä ei ole koskaan opetettu, että ulkoilu on välttämätön osa lasten vaan ei koskaan aikuisten elämää. Joskus lapset ovat ulkona tuntitolkulla, joskus eivät. Minulle on tärkeämpää, että läksyt on tehty ja ollaan ihmisiksi kuin että ollaan ulkona siksi, että minä määrään. Kauppakeskuksessa näkee "ulkoilevia" lapsilaumoja, onkohan nuorimmat edes 8 vuoden ikäisiä. Tuntuu, että heistä ei välitä kukaan, mutta nyt oivaltaa, että he ovat ulkoilemassa, koska niin on käsketty tehdä. Poissa silmistä, poissa mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Alan ymmärtää, millaisista perheistä tulivat ne lapset, jotka oli joka päivä tulossa kaverille kylään. Olivat varmaan näitä, jotka äiti lähetti yksin "ulkoilemaan".
Tuskin ne sisälle tulee, ne hakee kaveria ulos leikkimään. Ulkona on paljon vapaampaa kuin sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan löydy jokaiselta, nykyään on vaikka kuinka paljon niitä jotka ei
Aikuisten sadevaatteet on usein kangasmaisia, ei niistä varsinaisesti erota, että ne on sadeasuja, joten et ehkä ole vaan huomannut. Lapsille yleensä ostetaan muovipintaiset sadeasut, koska kurat ja liat lähtee niistä helpommin pois kuin kankaasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alan ymmärtää, millaisista perheistä tulivat ne lapset, jotka oli joka päivä tulossa kaverille kylään. Olivat varmaan näitä, jotka äiti lähetti yksin "ulkoilemaan".
Tuskin ne sisälle tulee, ne hakee kaveria ulos leikkimään. Ulkona on paljon vapaampaa kuin sisällä.
Ihan sisälle tulivat. Sori siitä. Onneksi löytyi koti, johon olivat tervetulleita.
Vierailija kirjoitti:
Tästä eteenpäin en auta liukkaalla kadulla kaatunutta aikuista, kunhan totean, että ulkoilu tekee sullekin hyvää. Jos räntäsade on lapselle hyväksi, niin totta kai se oli hyväksi 80v mummolle.
Tuskin auttaisit muutenkaan, etenkään sieltä neljän seinän sisältä.
Minä olen niitä tyhmiä paskoja, jotka eivät käske lasta yksin ulos räntäsateeseen ja aika usein olen hyvällä säällä lapsen kanssa pihalla. Yleensä siihen kokoontuu 5-8 lapsen porukka, joilla kaikilla on järkyttävä aikuisenikävä. Muiden vanhempia ei rivitalon yhteispihalla yleensä näy, mutta aika ripeästi sinne tuupataan myös 4v ikäiset, koska onhan siellä aikuinen vahtimassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan löydy jokaiselt
Onko oikeasti ihmisiä, jotka eivät koko päivänä käy välttämättä ulkona? Minulle ajatuskin on ihan absurdi, ellen ole todella kipeä.
Missä utopiassa oikein elät jos kuvittelet kaikkien olevan kuin sinä? Tietenkin on vaikka kuinka paljon ihmisiä jotka ei ulkoile päivittäin tai juuri koskaan. Toki vähemmän niitä jotka ei ollenkaan käy ulkona, mutta paljon niitä joitten ulkoilu rajoittuu pakollisiin siirtymiin bussipysäkille/autolle ja takaisin. Eikä siihen tarvitse sadevaatteita.
Onhan se kurjaa, jos naapuri antaa lastensa pelata päivät pitkät, eikä oma lapsi siksi saa kaveria ulos. Mutta perheet ovat erilaisia, eikä se ulkoilijalapsen perhe ainakaan näistä huonompi.
Meillä pyritään nyt tuohon päivittäiseen 2 tuntiin, koska muuten lapsi istuu sisällä ja tuijottaa ruutua. Sen seurauksena hånen näkönsä on jo huonontunut ja joutui nyt 8-vuotiaana hankkimaan ensimmäiset silmälasit. Syytämme itseämme siitä, ettemme ole pakottaneet häntä ulkoilemaan tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni teini-iän ylittän
Suurin osa ihmisistä ei omista koiraa eikä hevosta. Ja jos omistaa koiran, silloin yleensä kaikki perheenjäsenet osallistuu ulkoilutukseen omalta osaltaan. Eri asia kuin se, että lapsi (eikä aikuiset myös) pakotetaan ulos yksin joka päivä vanhempien määräämäksi ajaksi.