8-vuotiaan ulkoilut. Keksiikö teillä tekemistä itse?
Ensiksikin kysyn, että onko se teidän mielestä vanhanaikainen käytäntö, että joka päivä pitää ulkoilla, jos ei muuta ulkona liikkumista sinä päivänä ole? Me ollaan tästä pidetty kiinni, mutta ei oikein keksi pihassa tekemistä silloin, kun ei ketään saa kaveriksi. Ja se uloslähtökin on alkanut olla hankalampaa, varsinkin kun on tällainen kurjempi keli, että tarvii niitä kuravaatteitakin pukea. Itse olen välillä kaverina joo, mutta yksinkin saa tuossa pihassa olla. Saattaa pientä mäennyppylää laskea pari kertaa pulkalla, muuten seisoskelee ja vähän kävelee. Mitä pihatekemistä teillä tuon ikäiset keksii?
Kommentit (433)
Tuon ikäisen kanssa voi lähteä vaikka kävelylenkille. Tekee hyvää sekä vanhemmalle että lapselle ja siinä on hyvä myös jutella samalla. Ainakin meillä 9v kertoo kävellessä paljon juttuja esim koulusta ja kavereista, mitä ei välttämättä kotona tule sanoneeksi.
Yksin räntäsateeseen tyrkkääminen kuulostaa lähinnä lapsen kiusaamiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään lapsia viihdytetään koko ajan ja keksitään heille tekemistä. Lapsen kehitykselle tämä ei ole hyvä asia.
Kyllä. Ihan vaan pihassa kävely tai vaikka istuskelukin on todella hyvää tekemistä. Ei tarvitse olla huolissaan siitä, että koko ajan pitäisi olla menoa, meininkiä ja ärsykkeitä. Ei ihme, etteivät lapset kestä tylsyyttä, kun aikuisetkaan eivät kestä ja pitävät sitä melkein lapsen pahoinpitelynä.
Ps. Minua koira ulkoiluttaa joka ikinen päivä useampaan kertaan, säällä kuin säällä. Ja siksi minullakin on oma kura-asu.
Se on sadeasu
Kyllä se kurankin pitää ulkopuolella
Vierailija kirjoitti:
Miehen pian 9v täyttävä lapsi on meillä joka toinen viikonloppu ja kyllä todellakin laitetaan ulos useampi kerta päivässä koska on sisällä niin villi. Hämärän laskeutumisen jälkeen saatetaan sanoa ehdoksi, että saa olla sisällä jos ei riehu ja juokse, mutta jos se alkaa niin ei muuta kuin hynttyitä niskaan ja pihalle.
Joku toinen vanhempi kai antaisi pelejä, mutta tällä lapsella ei edes ole puhelinta vielä. Lastenpsykiatrikin sanoi, että se on hyväksi.
Surullista. Lapsi on teillä vain joka toinen viikonloppu eikä isä jaksa silloinkaan olla lapsen kanssa vaan tuuppaa yksinään vesisateeseen.
Aikuiset samaan aikaan mukavasti sisätiloissa. Sitten ollaan taas kaksi viikkoa ilman sitä lasta omassa rauhassa, kunnes tämä taas tulee ja voidaan tuupata taas pois silmistä.
Ei ihme, että lapsi oireilee. Varsinainen vuoden isä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Räntäsadehan on vielä paljon kivempi, kun se ei niin pahasti kastele siinä ilmassa kuin vesisade. Maa on tietysti märkänä, mutta sitä varten lapsilla on saappaat, kurahousut, kurahanskat jne. Kova vesisade on sellainen, että siihen ei olisi kiva lapsia pakottaa.
Onko sinulla kurahanskat, kurahousut jne itsellesi sadesään ulkoiluun? Kuinka monta tuntia vietit tänään ulkona sateessa?
No tässä oli kyse lapsista ja kyllähän nuo nyt on lasten perusvaatteita Suomessa.
Aikuisilla on muutenkin eri vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään lapsia viihdytetään koko ajan ja keksitään heille tekemistä. Lapsen kehitykselle tämä ei ole hyvä asia.
Onko lapsen kehitykselle siis erityisen hyvä asia pakottaa hänet yksin räntäsateeseen pihalle? Minä kutsuisin tuota erittäin raa'aksi henkiseksi väkivallaksi, vähän samanlaiseksi, millaista Milon isäpuoli käytti.
Jos ulos pakottaminen räntäsateella on raakaa henkistä väkivaltaa, niin ajatteletko, että lapset kulkevat kouluun vain hyvällä säällä, ja sateella jäävät kotiin?
Koulumatkalla on selkeä tarkoitus. Silloin siellä on muitakin matkalla samaan kohteeseen. Lapsen käskeminen yksin ulos räntäsateeseen on puhdasta kiusaamista etenkin kun ainoa syy on se, että haluaa olla itse rauhassa sisällä lämpimässä.
Tästä eteenpäin en auta liukkaalla kadulla kaatunutta aikuista, kunhan totean, että ulkoilu tekee sullekin hyvää. Jos räntäsade on lapselle hyväksi, niin totta kai se oli hyväksi 80v mummolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Supernanny sanoi ohjelmassa, että jos ei halua tehdä mitään, ei tee mitään. Istuu vaikka portailla ja kiukuttelee, mutta haukkaa samalla happea.
Minkä maan supernanny muka käskee laittamaan lapset yksin ulos? Monissa maissa alle 12-vuotiasta ei edes saa jättää yksin.
Miksei ne vanhemmat istu haukkaamassa happea, jos se on niin tärkeää? Voisitko vastata tähän?
1970 luvulla jopa 3 vuotiaita jätettiin kerrostalon pihalle ilman vanhempia. Siellä isommat ja pienemmät lapset leikki keskenään, ja äidit katsoivat välillä ikkunoista.
Sehän se ero onkin siihen 70-80-lukuun, että ulkona oli kavereita. Ei tarvinnut yksin nyhjätä räntäsateessa kun muut katsoo kännyä sisällä.
Niin tuota sanoiko ap missään vaiheessa että räntäsade olisi lapselle ongelma? Ongelma taisi olla se, että pihalta ei löytynyt oikein tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Joo minäkin pakotan joka päivä. Samaa nurinaa alkanut olla, lapsi 6,5v eli siis eskarissa. Nurina alkanut nyt eskarin alettua, aiemmin meni mielellään. Vinkuu myös kaikenlaisia pelikoneita ja puhelinta kun tosiaan ihan kaikilla kavereillakin on 🙄
Nurisee mennessä mutta sitten ulkona kuitenkin viihtyy yksikseen ihan hyvin, saa olla niin kauan kuin haluaa mutta toivon että ainakin puoli tuntia.
Minä menen kyllä usein kanssa mutta teen jotain pihahommia. Uskon, että tylsyys kehittää mielikuvitusta ja luovuutta enkä ole lapsen sirkustoimisto joka keksii koko ajan jotain viihdykettä.
Miksi pakotat kuusivuotiaan yksin ulos? Jotenkin ihan käsittämätöntä tämä joidenkin harrastama toiminta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Räntäsadehan on vielä paljon kivempi, kun se ei niin pahasti kastele siinä ilmassa kuin vesisade. Maa on tietysti märkänä, mutta sitä varten lapsilla on saappaat, kurahousut, kurahanskat jne. Kova vesisade on sellainen, että siihen ei olisi kiva lapsia pakottaa.
Onko sinulla kurahanskat, kurahousut jne itsellesi sadesään ulkoiluun? Kuinka monta tuntia vietit tänään ulkona sateessa?
No tässä oli kyse lapsista ja kyllähän nuo nyt on lasten perusvaatteita Suomessa.
Aikuisilla on muutenkin eri vaatteet.
Aikuiset harvemmin pakottaa itseään ulos kaikilla säillä joka ikinen päivä säästä riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsen kehitykselle siis erityisen hyvä asia pakottaa hänet yksin räntäsateeseen pihalle? Minä kutsuisin tuota erittäin raa'aksi henkiseksi väkivallaksi, vähän samanlaiseksi, millaista Milon isäpuoli käytti.
Miksi tuo räntäsade on tässä se mitä kauhistellaan? Lapset on päiväkodista lähtien oppineet, että joka säässä voi ulkoilla. Miten se muuttuisi yhtäkkiä, että tulee lähestulkoon lasu, jos lapset ulkoilee räntäsateessa? Vinkkinä se, että meillä kouluikäinen on käyttänyt räntäsadekeleillä kevyesti vuorattua kurahaalaria erikseen puettavien kurahousujen sijaan. On selvästi mieluisampaa hänelle pukea se haalari.
Missä päiväkodissa lapsi on yksinään pihalla tuntikausia? Tässä on nyt kyse siitä, että äiti ei halua olla lapsen kanssa, joten lapsen pitää mennä yksin pihalle räntäsateessa, ei kavereiden ja kasvattajien kanssa yhdessä. Ymmärrätkö eroa yksinolo ja ryhmässäolon välillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo minäkin pakotan joka päivä. Samaa nurinaa alkanut olla, lapsi 6,5v eli siis eskarissa. Nurina alkanut nyt eskarin alettua, aiemmin meni mielellään. Vinkuu myös kaikenlaisia pelikoneita ja puhelinta kun tosiaan ihan kaikilla kavereillakin on 🙄
Nurisee mennessä mutta sitten ulkona kuitenkin viihtyy yksikseen ihan hyvin, saa olla niin kauan kuin haluaa mutta toivon että ainakin puoli tuntia.
Minä menen kyllä usein kanssa mutta teen jotain pihahommia. Uskon, että tylsyys kehittää mielikuvitusta ja luovuutta enkä ole lapsen sirkustoimisto joka keksii koko ajan jotain viihdykettä.Miksi pakotat kuusivuotiaan yksin ulos? Jotenkin ihan käsittämätöntä tämä joidenkin harrastama toiminta.
Meillä 6v keksii myös oikein kivasti tekemistä yksinkin ulkona, monesti kyllä mennään yhdessä vaikka tekemään lumitöitä ja hän jää sitten touhuamaan. Ja ennen kuin joku valittaa, että vanhemmat vaan lojuu sisällä, niin me vanhemmatkin kyllä ulkoillaan, käytetään koiraa kävelyllä, pyöräillään työmatkaa ja viikonloppuisin hiihtolenkkejä jne., missä lapset ei aina ole mukana. Toisinaan kyllä, mutta ei se hiihtolenkki 6v:n kanssa oikein ole aikuiselle kuntoilua, joten käydään myös ilman lapsia.
Meillä on kolme kouluikäistä lyhyillä ikäeroilla ja keksivät aivan loistavasti tekemistä keskenään ulkona. Olen usein miettinyt, että mitenkähän paljon pitäisi viihdyttää lasta, jos olisi vain yksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä menen kyllä usein kanssa mutta teen jotain pihahommia. Uskon, että tylsyys kehittää mielikuvitusta ja luovuutta enkä ole lapsen sirkustoimisto joka keksii koko ajan jotain viihdykettä.Miksi pakotat kuusivuotiaan yksin ulos? Jotenkin ihan käsittämätöntä tämä joidenkin harrastama toiminta.
Meillä 6v keksii myös oikein kivasti tekemistä yksinkin ulkona, monesti kyl
Nyt puhuttiinkin 6-vuotiaasta, joka ei haluaisi mennä yksin ulos mutta siihen pakotetaan. Mitä se palvelee?
Missä kohtaa ap:n 8v muuttui 6v:ksi ??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Supernanny sanoi ohjelmassa, että jos ei halua tehdä mitään, ei tee mitään. Istuu vaikka portailla ja kiukuttelee, mutta haukkaa samalla happea.
Minkä maan supernanny muka käskee laittamaan lapset yksin ulos? Monissa maissa alle 12-vuotiasta ei edes saa jättää yksin.
Miksei ne vanhemmat istu haukkaamassa happea, jos se on niin tärkeää? Voisitko vastata tähän?
1970 luvulla jopa 3 vuotiaita jätettiin kerrostalon pihalle ilman vanhempia. Siellä isommat ja pienemmät lapset leikki keskenään, ja äidit katsoivat välillä ikkunoista.
Sehän se ero onkin siihen 70-80-lukuun, että ulkona oli kavereita. Ei tarvinnut yksin nyhjätä räntäsateessa kun muut katsoo kännyä sisällä.
Minä olen 70- ja 80-luvun lapsi enkä ikinä ulkoilut pakotettuna vaan kavereiden kanssa aina vapaaehtoisesti. Meillä ei tosiaankaan ollut mitään älyttömiä sääntöjä, että ulos on mentävä ilman kavereita yksin koiranilmallakin.
Meillä viisi lasta, eikä puhettakaan että koko päivä oltaisiin sisällä. Eivätkä he ulkona välttämättä keskenään ole, varsinkaan kaikki yhdessä. Eivät kaikki ole edes yhtäaikaa kotona. Yksi tuntuu olevan ekstrovertimpi, mutta jos muut eivät kaipaa seuraa eikä kaveria löydy, ei äiti sen takia pihalle kipitä. Kyllä silloin on selvittävä ulkoilusta itsekseen. Onneksi heille ei ole koskaan opetettu, että ulkoilu olisi mikään rangaistus. Aina ei maistu, mutta sellaista elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Missä kohtaa ap:n 8v muuttui 6v:ksi ??
Tuossa puhuttiin aiemman keskustelijan mainitsemasta 6-vuotiaasta. Lue ketjua.
Lapsia ei saa jättää minnekään vaatimatta ! Pitää siis olla itsekin ulkona, jos lapsi o ulkona. Ja se puhelin yms POIS siksi aikaa, tai sitä ei saa räplätä ollenkaan turhaan. Lasta tulee vahtia herkeämättä. Ei saa jättää sekuntiakaan vahtimatta. Ei luulisi olevan kovin vaikeaa !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ainakin on sadetakki ja housut, kumpparit jalassa, veden pitävät käsineet. Ja olen aikuinen
Eiköhän tuo tosiaan ole ihan perusasu, mikä löytyy jokaiselta teini-iän ylittäneeltä aikuiselta.
Minulla ainakin on sadetakki ja housut, kumpparit jalassa, veden pitävät käsineet. Ja olen aikuinen