8-vuotiaan ulkoilut. Keksiikö teillä tekemistä itse?
Ensiksikin kysyn, että onko se teidän mielestä vanhanaikainen käytäntö, että joka päivä pitää ulkoilla, jos ei muuta ulkona liikkumista sinä päivänä ole? Me ollaan tästä pidetty kiinni, mutta ei oikein keksi pihassa tekemistä silloin, kun ei ketään saa kaveriksi. Ja se uloslähtökin on alkanut olla hankalampaa, varsinkin kun on tällainen kurjempi keli, että tarvii niitä kuravaatteitakin pukea. Itse olen välillä kaverina joo, mutta yksinkin saa tuossa pihassa olla. Saattaa pientä mäennyppylää laskea pari kertaa pulkalla, muuten seisoskelee ja vähän kävelee. Mitä pihatekemistä teillä tuon ikäiset keksii?
Kommentit (433)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän osa tuon sateenkin keksi, kun ap ei puhunut siitä mitään. Suomessa on kuriskeli aika monta kuukautta vuodessa. Jos ne kaikki jättää ulkoilematta, ei liikaa jää.
Niin, mikset ole nyt ulkona? Huvittavaa, kun aikuiset ei itse mene ulos.
Oletko sinä se sama jankkaaja joka vänkää vastaan useammassa ketjussa? Vaatii todisteita tai yrittää saada omalle mielipiteelleen muidenkin kannatuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen isä voi olla vuorotöissä, lapsen sisarus voi olla kipeä, lapsen äiti voi olla kipeä, äidillä voi olla tehtävänä firman tilinpäätös/opiskelun lopputyö/mitä tahansa. Ihmisillä on ihan saakelisti erilaisia tilanteita, etteivät voi joka hetki roikkua kouluikäisen hihassa viihdytysjoukkoina. Lapsi ei mene rikki, vaikka pakotetaan ulkoilemaan välillä vaikka yksin. Enemmän haittaa on, jos ei ulkoile.
Olkiukko. Kukaan ei vaatinut olemaan viihdytysjoukkona. Useimmat lapset viihtyvät oikein hyvin tällöin säällä kotona ilman viihdytystäkin. Ketään ei tartte pakottaa nyt ulos, jos ei itse halua.
Kyllä täällä vaan eräs inttäjä kovasti vaatii, että menkää nyt lasten kanssa mukaan sinne ulos, ei heitä yksin voi sinne pakottaa. Jos ei mene vanhempi, ei mene lapsikaan jne jne. Kyllä se tarkoit
Kuka vaatii? Täällähän on päinvastoin ehdotettu, että aikuinen menee yksin ulos, koska se ulkoilu on niin tärkeää.
Mikä siinä ulkoilussa, joko yksin tai lapsen kanssa muuten on niin vastenmielistä aikuiselle?
Kurkkasin ikkunasta. Näyttää olevan joku keppi kädessä, mikä lie leikki menossa. Kyllähän se ulos meno toisinaan pientä vastustusta herättää, mutta eipä hän tuosta jaksa kauaa kiukutella. Sisään tullaan aina iloisin mielin ja posket punaisina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme aggressio tällä yhdellä tyypillä on, että vanhemman pitää ulkoilla lapsen kanssa samanaikaisesti? Herää jo unestasi. Lasten on hyvä osata touhuta myös yksin eikä heitä tarvitse holhota joka sekunti.
Menee kyllä kovasti tunteisiin. Liekö seisotettu sateessa ihan kidutukseen asti, kun noin ahdistaa. Kukaan muu ei varmaan ole työntämässä lasta a) joka päivä yksin ulos b) ylipäätään täysin mahdottomaan säähän. Niitä nyt vain on ulkoilun kannalta enemmän ja vähemmän mukavia, eivätkä ne kaikki ole silti este. Fakta on kuitenkin, että ulkoilu tekee hyvää ja yksin viihtymistäkin on hyvä ihan jokaisen harjoitella.
Luetun ymmärtäminen. Nyt olikin kyse siitä, miksei se aikuinen tee itse sitä, mitä vaatii lapselta. Miksi aikuinen on sisällä, kun lapsen on "pakko" mennä ulos?
Saa rauhassa roikkua mammapalstalla tai tinderissä ym....
-palstamamma
Vierailija kirjoitti:
Te kenen mielestä ei saisi laittaa yksin ulos, pitäisikö teidän mielestä aikuisen ihan leikkiä siellä pihalla lapsen kanssa? Me saatetaan samanikäisen kanssa tehdä viikonloppuna niin, että käydään yhdessä kävellen lähikaupassa ruokaostoksilla, jonka jälkeen lapsi jää yksinään joksikin aikaa takapihalle. Väärin vai? Kauppaan on puolisen kilometria, joten se olisi aika lyhyt ulkoilu sellaisenaan, toki itse minun pitää tulla sisälle purkamaan ostoksia jne. Erityisesti kun on nämä etelät säät mitkä nyt on, yksi pidempi ulkoilukerta on parempi, kuin mennä erikseen uudestaan, silloin selviää yksillä kuriksien pukemisilla, riisumisilla ja huuhteluilla.
Ei, ei tarvitse aikuisen leikkiä ulkona koululaisen kanssa, mutta jos koululaisellla ei ole pihalla mitään mielekästä tekemistä, eikä edes kavereita joiden kanssa jutella, mitä järkeä? Kukaan ei ole sanonut, että jos lapsi haluaa olla omassa pihassa yksin, täysin omatoiminen koululainen, niin tottakai saa. Mutta ei pidä pakottaa joka ikinen päivä, säässä kuin säässä olemaan ulkona yksin, siis ilman kaveria, jos ei sitä itseltäänkään vaadi.
Useampi on jo kertonut olleensa tänäänkin ulkona paljon kauemmin kuin lapsensa. Yleensä ulkoilmaa arvostava kyllä viihtyy siellä itsekin, mutta mahdollisesti eri puuhissa kuin lapsensa. Eikä siinä ole mitään vikaa.
Kuinka moni aikuinen vaatii itseltään ulkona olemista joka ikinen päivä?
Tuo on aina hauska, kun vänkääjä lisää itselleen heti kommentin lähetettyään ylänuolen. On heti painavampi sana.
Meilläkin aikoinaan komennettiin meidät lapset pihalle joka päivä ennen pitkää, ei kukaan jaksa sitä meteliä ja tappelua sisätiloissa. Sen verran järkeä oli sentään päässä vanhemmilla ettei vesisateeseen laitettu. Lumisade taas ei ollut mikään este ja silloin haluttiin itsekin ulos. Toki asuttiin lähiössä ja pihalla oli kaikki muutkin lähitienoon kakrut. Ongelma oli vähän toisenlainen, meitä kun ei tahtonut saada sisälle illalla millään :D
Tuntuu ettei tämän päivän lapsia ulkoiluteta ollenkaan, ainakaan metelistä päätellen. Vai onko sisällä juokseminen, kkirkuminen ja tömistely normaalia käytöstä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurin pojalla oli aikanaan samanlaista. Sitten poika keksi, että voi lähteä kotipihaa kauemmas ja kun oli kolmannen kerran kadoksissa, niin vanhemmat ymmärsivät, että poika ei pihassa valvomatta pysy.
On muuten aika kummallinen kokemus, kun hätääntynyt äiti soittaa ja kyselee lapsensa perään ja samalla syyttää, että jos teidän lapsi ulkoilisi, ei meidän lapsen tarvitsisi olla yksin.
Minun veli pyöräili 10 kilometrin päähän mummolaan kuusi vuotiaana. Kyllä kahdeksan vuotias voi jo liikkua vähän muuallakin kuin kotipihalla, moni käy karkki ostoksilla ihan itse, kun tuon ikäinen kulkee koulumatkan jo yksin
Tietenkin voi, kun on saanut siihen luvan ja on sovittu, minne menee ja koska palaa. Mutta mitä teet, kun lapsi lähtee omin päin se
Mutta silloin ei lapset seisseet yksinään rivitalon takapihalla katsomassa ikkunasta, miten äiti oli vauvan ja taaperon kanssa sisällä lämpimässä.
Vanhemmat ei 70-luvulla tienneet, missä lapset menivät ja niin meillä oli Jammu-setä ja muita kaltaisiaan. Aika moni vähän isompi oli pahanteossa, lapsuus ei ollut mitään auvoista ja turvallista aikaa, vaan turhankin monelle selviytymistaistelu.
Mutta ei pidä pakottaa joka ikinen päivä, säässä kuin säässä olemaan ulkona yksin, siis ilman kaveria,
Ja yksikään ei ole näin kertonut toimivansa. Jo ap kertoi olevansa siellä pihalla myös itse sen lisäksi, että lapsella on kavereita. Ei myöskään maininnut että ulkoilla pitää aivan väkisin säässä kuin säässä, vaikka päivittäisestä ulkoilusta puhuikin. Niin puhutaan päiväkodissakin, vaikka mentäisiin kelien mukaan. Kyse on siitä, miten lapsi viihtyisi välillä myös yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lumilinnan rakentaminen, lumiukko, lyhdyt, jäämäen tekeminen
Miksei ap ole tekemässä lumiukkoa lapsen kanssa? Mihin perustuu se, että lapsen on pakko mennä yksi ulos mutta aikuisen ei?
Eri. Koska lapsi ei tee ruokaa eikä pese pyykkiä yms.
Kyllä lapsi voi niissä auttaa, ne taidot pitää opetella ennenkuin kotoa lähtee. Teini-ikäisenä pitää suoriutua pyykinpesusta ja simppeleistä keittiötehtävistä ja tietysi myös siivoustehtävistä. Niitä opetetaan koulussakin 12-13-vuotiaille. EIkä kukaan aikuinen tee kotitöitä niin paljon joka päivä etteikö ehtisi tunnin tehdä jotain muutakin. 8h töissä, 8h nukkumista, ja loput 8h jotain muuta, kotitöitä siitä 1-2h ja m
Kyllä. Juuri näin. Minä olen ollut yksin ulkona alle kouluikäisenäkin, mutta en siksi, että vanhemmat olisivat pakottaneet periaatteen takia, kun joka päivä pitää olla ulkona.
Kun sanottiin että lapsi voi olla yksin ulkona, siis ilman kavereita, mutta vanhempi ei ehdi kotitöiden takia yksin tai seurassakaan ulos, se on kukkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän osa tuon sateenkin keksi, kun ap ei puhunut siitä mitään. Suomessa on kuriskeli aika monta kuukautta vuodessa. Jos ne kaikki jättää ulkoilematta, ei liikaa jää.
Niin, mikset ole nyt ulkona? Huvittavaa, kun aikuiset ei itse mene ulos.
Oletko sinä se sama jankkaaja joka vänkää vastaan useammassa ketjussa? Vaatii todisteita tai yrittää saada omalle mielipiteelleen muidenkin kannatuksen.
Vaikuttaa samalta. Pakkomielteinen.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen isä voi olla vuorotöissä, lapsen sisarus voi olla kipeä, lapsen äiti voi olla kipeä, äidillä voi olla tehtävänä firman tilinpäätös/opiskelun lopputyö/mitä tahansa. Ihmisillä on ihan saakelisti erilaisia tilanteita, etteivät voi joka hetki roikkua kouluikäisen hihassa viihdytysjoukkoina. Lapsi ei mene rikki, vaikka pakotetaan ulkoilemaan välillä vaikka yksin. Enemmän haittaa on, jos ei ulkoile.
Ei kukaan ole sanonut, että aikuisen pitäisi olla sen lapsen seurana, vaan että aikuisellakin on aikaa tunti päivässä mennä yksin ulos, koska sitä vaatii lapseltakin. Lapselle paras seura on ikätoveri, varsinkin koululaisella. EI lapset haluakaan että vanhempi roikkuu kintereillä ja häiritsee heidän leikkejään ja muita tekemisiään, yksin tai kavereiden kanssa. Ei sille aikuisellekaan tee mitään pahaa että pakotetaan yksin ulkoilemaan, enemmän haittaa on jos ei ulkoile.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lumilinnan rakentaminen, lumiukko, lyhdyt, jäämäen tekeminen
Miksei ap ole tekemässä lumiukkoa lapsen kanssa? Mihin perustuu se, että lapsen on pakko mennä yksi ulos mutta aikuisen ei?
Eri. Koska lapsi ei tee ruokaa eikä pese pyykkiä yms.
Kyllä lapsi voi niissä auttaa, ne taidot pitää opetella ennenkuin kotoa lähtee. Teini-ikäisenä pitää suoriutua pyykinpesusta ja simppeleistä keittiötehtävistä ja tietysi myös siivoustehtävistä. Niitä opetetaan koulussakin 12-13-vuotiaille. EIkä kukaan aikuinen tee kotitöitä niin paljon joka päivä etteikö ehtisi tunnin tehdä jotain muutakin. 8h töissä, 8h nukkumista, ja
Koska se vaan on pötypuhetta, ettei aikuinen ehdi ulos koko päivänä. Jos ulos oikeasti haluaa, sinne kyllä pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Ap sanoo, että periaate on että JOKA PÄIVÄ, eli säästä riippumatta. EI sanonut ettei sateella tai kovalla pakkasella pitäisi mennä, joka päivä on joka päivä. Koululainen ei ole enää leikki-ikäinen joka tykkää möyriä kurikset jalassa kuralätäköissä. Ja sateet on ilmastonmuutoksen myötä lisääntyneet täälläkin paljon, joten on hyvin todennäköistä että ap:n lapsi on usein sateessa yksin pihalla. Kaverit ei halua sateeseen. Joten lapsi on yksin, eikä ole mitään hänen iälleen sopivaa tekemistä joka olisi mielekästä sateessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkiukko. Kukaan ei vaatinut olemaan viihdytysjoukkona. Useimmat lapset viihtyvät oikein hyvin tällöin säällä kotona ilman viihdytystäkin. Ketään ei tartte pakottaa nyt ulos, jos ei itse halua.
Kyllä täällä vaan eräs inttäjä kovasti vaatii, että menkää nyt lasten kanssa mukaan sinne ulos, ei heitä yksin voi sinne pakottaa. Jos ei mene vanhempi, ei mene lapsikaan jne jne. Kyllä se tarkoit
Ei kukaan ole sanonut missään vaiheessa tätä keskustelua, että aikuisen pitäisi mennä viihdyttämään lasta. Lapsella pitäisi olla kavereita jos ei yksin viihdy ulkona. JA aikuisen pitäisi mennä yksin sinne ulos säällä kuin säällä, jos kerran vaatii lastakin niin tekemään. Eli ei samaan aikaan, vaan erikseen yksin molemmat. Normaalisti ihmiset, lapset ja aikuiset, menevät ulos silloin kun itse haluavat, eli kokevat sen mielekkääksi toiminnaksi, joko yksin tai kaverin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EI lasta voi pakottaa leikkimään.
Ei, mutta ulkoilemaan voi. Nykyvanhemmat vain ovat sitä mieltä, että ulkoilu hoidetaan päiväkodissa ja koulussa. Sitten kiukutellaan, jos ei olekaan ulkoiltu ja jarimatleena on levoton.
En minä ainakaan ole eläissäni ollut levoton sen takia etten ole ollut ulkona, eikä mun lapsetkaan. Mitä ihme höpinää? En ylipäätään koskaan ole levoton. Lapsena olin ulkona kun halusin ja sisällä luin kirjaa kun halusin. Ei se että on päivittäin ulkona tee mitenkään autuaaksi.
Päiväkodissa huomaa eron kyllä päivänselvästi. Meno on iltapäivästä totaalisen eri, jos ei ole oltu ulkona. Ihan jokainen työntekijä tietää tämän aivan varmasti.
Niin, mutta ap:n lapsi on koululainen. Ulkoilu tulee arkisin koulumatkoissa ja liikuntatunneilla. Taapero ja leikki-ikäinen on ihan eri asia, ja päiväkodissa leikitään suurella porukalla, siellä luonnollisesti lapsi käy ylikierroksilla sen lauman keskellä, myös sisällä. Kotona saa olla rauhassa, ei ole möykkäävää laumaa ja aikuisia vaatimassa tekemään kehittäviä tehtäviä joka aiheuttaa stressiä.
Keksii. Yksin ollessaan tekee lumiukkoja tai polkuja hankeen. Piirtää hankeen jotain piirustuksia puutikulla. Mitä tekeekään Hyvin viihtyy. Kavereiden kanssa on sitten enemmän tekemistä. Hippaa jne.
Kyl mää laitan akanki ensteks kokkeileen jäätä ennen ku meen pilikille