Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8-vuotiaan ulkoilut. Keksiikö teillä tekemistä itse?

Vierailija
22.12.2024 |

Ensiksikin kysyn, että onko se teidän mielestä vanhanaikainen käytäntö, että joka päivä pitää ulkoilla, jos ei muuta ulkona liikkumista sinä päivänä ole? Me ollaan tästä pidetty kiinni, mutta ei oikein keksi pihassa tekemistä silloin, kun ei ketään saa kaveriksi. Ja se uloslähtökin on alkanut olla hankalampaa, varsinkin kun on tällainen kurjempi keli, että tarvii niitä kuravaatteitakin pukea. Itse olen välillä kaverina joo, mutta yksinkin saa tuossa pihassa olla. Saattaa pientä mäennyppylää laskea pari kertaa pulkalla, muuten seisoskelee ja vähän kävelee. Mitä pihatekemistä teillä tuon ikäiset keksii?

Kommentit (433)

Vierailija
421/433 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tässä on se avain. Aikuiset ulkoilevat. Mutta kovin moni on sitä mieltä, että kyseessä on lasten velvollisuus ja törkätään 8-vuotias yksin pihalle sateeseen kurahousut jalassa.

Sitten ihmetellään itse sisällä ikkunasta ulos katsellen, että miksi se lapsi ei viihdy."

Eikö tässä ole kaverivanhemmuuden piirteitä, jos lapsen ja aikuisen tekemisten pitäisi olla yhdenvertaisia?

Lapsen voi edellyttää ulkoilevan enemmän, onhan siitä suosituksetkin.

Mitä oikein sekoilet? Ei todellakaan ole niin, että lapsen pitäisi ulkoilla enemmän. Päinvastoin aikuiset kärsivät eniten liikkumattomuuden seurauksista ja hyötyvät liikunnasta.

Yli puolet aikuisista on ylipainoisia ja kärsii vaivoista, joihin liikunta auttaa. Liikunta on lääke lähes kaikkeen ja ylläpitää jaksamista ja työkykyä. Liikkumattomuus on vaarallista. Kaikkein eniten liikuntaa on

Jos aikuiset ei ulkoile, eikö ole hyvä, että silti laittavat lapsensa ulkoilemaan? Parempi se kuin että lapsetkin olisi aina sisällä.

Vierailija
422/433 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ei 8v tarvitse kuravaatteita. Mahdollisimman kevyet vaatteet, joissa mukava liikkua. Hikoilu paksuissa varusteissa ei ole kivaa ja liikkuvalle lapselle ei tule kylmä. Pieni kosteus takapuolessa ja polvissa ei haittaa yhtään mitään, jos nyt sattuu olemaan kosteutta pitämättömät housut. Yleensähän nuo nykyvaatteet sen verran suojaa, etteivät läpimäräksi kastu. Alle merinokerrasto ja kosteuskaan ei tunnu kylmältä, jos ne polvet sattuu kastumaan.

Onko niistä jotain haittaa? Ei minua kiinnosta, mitä muut pukee tai ei pue, mutta joistain näistä viesteistä tulee sellainen olo, että me tehdään kovasti väärin! Esimerkkinä viime viikkojen säät, vähän yli nollaa ja pihalla ja metsässä lumisohjoa, minulle se on automaatio, että tällaisessa säässä kun mennään pihaan tai metsään kävelylle tytön (8v 8kk) kanssa, hän pukee ohuen toppapuvun ja sen päälle kurahousut. Kumisaa

Täytti juuri 9 ja kurikset löytyy, mutta käyttää hyvin satunnaisesti. Ei ole tarkkoja sääntöjä, että ei saisi mennä pihaan, jos se on märkä. Tilanteen mukaan. Litimärkä metsä olisi sellainen, johon oletettavasti käskisin kurikset pukemaan tai jos kaikki  ulkohousut on pesussa tai kuivumassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/433 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytön kanssa ollaan käyty ulkoilemassa ja pihassa leikittiin.

Ihan mukavaa oli. Tultiin pois kun tytöllä tuli kakkahätä.

Punnersikin pytyn täyteen .

Pytty korahti tukkoon ja sitäpä siellä vaimo nyt krassailee.

Vierailija
424/433 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytön kanssa ollaan käyty ulkoilemassa ja pihassa leikittiin.

Ihan mukavaa oli. Tultiin pois kun tytöllä tuli kakkahätä.

Punnersikin pytyn täyteen .

Pytty korahti tukkoon ja sitäpä siellä vaimo nyt krassailee.

Lääkkeet ?!

Vierailija
425/433 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vähän vastaavasti meillä talon toisella puolella laattapiha ja autokatos, tällä puolella saa olla märälläkin säällä tavallisilla ulkovaatteilla. Toisella puolella on nurmikkoa ja hiekkalaatikko ja luonnontilaisempi takaosa, tälle puolelle jos haluaa märällä mennä, pitää käydä pukemassa kumpparit ja kurahousut. Lapsi saa siis itse päättää ja yllättävän hyvin toimii näin, ehkä fifty sixty on laattapuolella tai nurmikkopuolella. Ikää reilut 8,5."

Voi apua, onko tällaista oikeasti?!? 😳 Siis mitä niille lapsille tapahtuu, jos ne meneekin 'väärillä varusteilla' sinne talon toiselle puolelle?? Onneksi omat lapset ovat saaneet kasvaa vapaana, juosta ja nauttia elämästä ilman tällaista natsimeininkiä. Pyykkikone pesee kurat ja imuri imuroi hiekat ja heinän pätkät. Jos joku vaate kastuu, seuraavana päivänä se on jo kuiva uusiin seikkailuihin. 

Voi apua, mitä? Lapselle annettu vaihtoehdot, saa itse päättää. Missä n-meininki tässä?

Vierailija
426/433 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuravaatteet 8-vuotiaalla?? Ei ihmekään, ettei huvita ulkoilla.

Mikä logiikka tässä kommentissa on? Eikö ulkoilu ole kivempaa nimenomaan silloin, kun ei vaatteet kastu?

Vierailija
427/433 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä logiikka tässä kommentissa on? Eikö ulkoilu ole kivempaa nimenomaan silloin, kun ei vaatteet kastu?

No jos tuon ikäinen viihtyy vielä pitkiä aikoja maassa istuen, niin toki vähän parempi veden pito vaatteissa on tarpeen. Oma kokemus vaan on, että tuossa iässä ollaan kuitenkin jo enemmän jalkeille ja liikkeessä ja silloin kurikset ei ole tarpeen. Liikkuminen on vain huomattavasti kevyempää ja mukavampaa ilman kurahousuja. Varsinkin, kun nykyvaatteissa on ihan hyvin kosteuden pitoa. Ja hei, tämän sanoo aikuinen, joka joutuu oman työnsä takia vetämään aina välillä kurikset jalkaan ja kyllähän se kyykkyyn meno ja liikkuminen on ihan toista ilman niitä suojahousuja. Saatikka kuinka ne hiostaa. Kokeileppa joskus ihan itse. 

Vierailija
428/433 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi apua, mitä? Lapselle annettu vaihtoehdot, saa itse päättää. Missä n-meininki tässä?

Ne vaihtoehdot juurikin... Mitä sille lapselle tapahtuu, jos se menee väärillä vaatteilla väärälle alueelle? Eikö olisi parempi hankkia sellaisia ulkovaatteita, joita ei äidin takia tarvitse varoa, vaan niissä saisi vapaasti tehdä ja temmeltää? 

Vierailija
429/433 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos tuon ikäinen viihtyy vielä pitkiä aikoja maassa istuen, niin toki vähän parempi veden pito vaatteissa on tarpeen. Oma kokemus vaan on, että tuossa iässä ollaan kuitenkin jo enemmän jalkeille ja liikkeessä ja silloin kurikset ei ole tarpeen. Liikkuminen on vain huomattavasti kevyempää ja mukavampaa ilman kurahousuja. Varsinkin, kun nykyvaatteissa on ihan hyvin kosteuden pitoa. Ja hei, tämän sanoo aikuinen, joka joutuu oman työnsä takia vetämään aina välillä kurikset jalkaan ja kyllähän se kyykkyyn meno ja liikkuminen on ihan toista ilman niitä suojahousuja. Saatikka kuinka ne hiostaa. Kokeileppa joskus ihan itse. 

Enpä ollut ajatellut, että ne olisi noin hankalat, ei meillä tyttö itse ole valittanut, minulta oli siis vastaus 417. Olen ajatellut, että se jo keventää oloa, kun ei turhaan laita sadetakkia sinne sohjometsään, kurahousut yltää aika ylös ja suojaa hyvin silloin kun ei varsinaisesti sada. Itse asiassa varsinaisella sateella ei usein edes mennä.

Vierailija
430/433 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On siinä myös vaatehuollon näkökulma, varsinkin jos perheessä on useita lapsia samaan aikaan pihaleikki-iässä. Kolmet kurahousut huuhtelee helpommin kuin kolmet ulkovaatteet.

Vierailija
431/433 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän väkisin tarvitse mennä ulos, jos vaikka räntää puskee vaakasuoraan. Mutta kun 9-vuotiaani lähtee ulos, kyllä siellä tekemistä tuntuu löytyvän. Syksyllä hänen kaveriporukallaan oli sellainen pitkä rakenteluprojekti, jossa lähimetsikköön tehtiin omaa kylää: siellä oli majoja ja kaikenlaista muutakin, ja tarvikkeita kuten sopivia oksankarahkoja etsittiin pitemmänkin matkan päästä. Lähistöllä oli toisen kaveriporukan kilpaileva kylä :) Lumen tultua kyläleikki vaihtui talvisempiin juttuihin, ja pulkkamäki taitaa nyt olla suosituin harraste. Pyydän lasta yleensä myös päiväkävelylle mukaan, ja vaikka hän suostuu napisten, lopulta hän aina aloittaa filosofiset keskustelut, ja kävelylenkki onkin ihan mieluinen homma :)

Vierailija
432/433 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksii ne, kun ei reagoi heti valituksiin ja ala toimimaan seremoniamestarina.

Vierailija
433/433 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keksii ne, kun ei reagoi heti valituksiin ja ala toimimaan seremoniamestarina.

TAI tunge puhelinta kouraan !

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä