Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8-vuotiaan ulkoilut. Keksiikö teillä tekemistä itse?

Vierailija
22.12.2024 |

Ensiksikin kysyn, että onko se teidän mielestä vanhanaikainen käytäntö, että joka päivä pitää ulkoilla, jos ei muuta ulkona liikkumista sinä päivänä ole? Me ollaan tästä pidetty kiinni, mutta ei oikein keksi pihassa tekemistä silloin, kun ei ketään saa kaveriksi. Ja se uloslähtökin on alkanut olla hankalampaa, varsinkin kun on tällainen kurjempi keli, että tarvii niitä kuravaatteitakin pukea. Itse olen välillä kaverina joo, mutta yksinkin saa tuossa pihassa olla. Saattaa pientä mäennyppylää laskea pari kertaa pulkalla, muuten seisoskelee ja vähän kävelee. Mitä pihatekemistä teillä tuon ikäiset keksii?

Kommentit (433)

Vierailija
1/433 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumilinnan rakentaminen, lumiukko, lyhdyt, jäämäen tekeminen

Vierailija
2/433 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin kiipesin puissa ja kävelin harjun päälle katselemaan järvelle, tai väänsin jotain lumiukkoa. Jos sulla on joku ankea rivaripiha missä ei ole mitään, eipä ihme ettei hän keksi mitään tekemistä siellä yksin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/433 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On typerä käytäntö tuupata lapsi yksin ulos. Jos lapsen on pakko ulkoilla, on sinunkin. Eli mene ulos sen lapsen kanssa.

Mikä logiikka sulla on siinä, että itse istut sisällä ja lapsi nököttää yksin ulkona?

Vierailija
4/433 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On typerä käytäntö tuupata lapsi yksin ulos. Jos lapsen on pakko ulkoilla, on sinunkin. Eli mene ulos sen lapsen kanssa.

Mikä logiikka sulla on siinä, että itse istut sisällä ja lapsi nököttää yksin ulkona?

Ehkä vanhemmilla on kotitöitä tehtävänä?

Vierailija
5/433 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lumilinnan rakentaminen, lumiukko, lyhdyt, jäämäen tekeminen

Miksei ap ole tekemässä lumiukkoa lapsen kanssa? Mihin perustuu se, että lapsen on pakko mennä yksi ulos mutta aikuisen ei?

Vierailija
6/433 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Kuulostaa ikävältä laittaa lapsi yksin pihalle seisomaan räntäsateeseen. En ymmärrä mikä pointti tuossa on.

Kai sen verran mielikuvitusta pitää olla, että ei äidin tai isän pidä olla koko aikaa viihdyttämässä?

Vierailija
7/433 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se lapsi pitää työntää sillon ulos? Ja kuka vanhempi muka tekee kaiken ajan kotitöitä niin ettei "ehdi" ulos? Ajankäyttö on valinta. Jos vaatii lasta ulos, pitää kyetä itse näyttämään mallia. Jos onblapselle välttämättömyys mennä joka päivä yksin ulos (miksi muuten, eihän aikuisetkaan mene?), se on silloin välttämätöntä aikuisillekin.

Vierailija
8/433 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se lapsi pitää työntää sillon ulos? Ja kuka vanhempi muka tekee kaiken ajan kotitöitä niin ettei "ehdi" ulos? Ajankäyttö on valinta. Jos vaatii lasta ulos, pitää kyetä itse näyttämään mallia. Jos onblapselle välttämättömyys mennä joka päivä yksin ulos (miksi muuten, eihän aikuisetkaan mene?), se on silloin välttämätöntä aikuisillekin.

En osaa muuten ottaa kantaa, mutta onhan esim. päiväkodissakin pakolliset ulkoilut, miksi pakollinen ulkoilu kotona olisi huonompi asia?

Vierailija
9/433 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä tällaiset kyselyt ovat niin huvittavia. 80-luvulla ei olisi tullut kuuloonkaan, että vanhempi tulisi mukaan ulos.

Itse rakentelin lumesta lyhtyjä, linnoja, muita rakennelmia, eläimiä, lumiukkoa jne. Risuista ja havuista niille koristeita. Jäädytin myös leluämpäreissä ja kipoissa "jääpaloja". Laskin pulkalla ja liukurilla. Kävelin ja katselin luontoa ja eläinten jälkiä. Sateella pysyin sisällä. 

Vierailija
10/433 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Kuulostaa ikävältä laittaa lapsi yksin pihalle seisomaan räntäsateeseen. En ymmärrä mikä pointti tuossa on.

Kai sen verran mielikuvitusta pitää olla, että ei äidin tai isän pidä olla koko aikaa viihdyttämässä?

Miksi ne aikuiset, joilla ilmeisesti on mielikuvitusta, ei sitten osaa itse viihdyttää itseään ulkona? Jokaisen, jonka mielestä pitää ulkoilla joka päivä tietty aika, on sitten tehtävä niin itse. 

Luuleeko joku tosiaan kasvattavansa lapsestaan ulkoilua rakastavan aikuisen sillä, että laittaa lapsen yksinään ulos? Miksi se ulkoilu pitää tehdä ikäväksi pakkopullaksi, joka ei kelpaa edes aikuisille itselleen?

Vierailija
11/433 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Supernanny sanoi ohjelmassa, että jos ei halua tehdä mitään, ei tee mitään. Istuu vaikka portailla ja kiukuttelee, mutta haukkaa samalla happea.

Vierailija
12/433 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kai meillä aikoinaan ne yksinkin jotain ulkopuuhaa keksivät, jos ei muuta niin koiran kanssa jotain riekkumista, luistelua, hiihtelyä, majan rakentamistaToki tuon ikäinen eniten tykkää jos kaverikin on leikkimässä/pelailemassa. Jos ei muuta, niin äiti/isi vaikka kävelylle happea haukkaamaan muksun kanssa, ei se aikuisellekaan pahaa tee vähän reippailla ulkona. Jonkun 30-60 minuuttia pystyy jokainen nipistämään päivästään. Kyllä ulkoilu päivittäin edelleen tänäkin päivänä on suotavaa. Ja voisi sanoa, että eritoten nykypäivänä. 

Vierailija
13/433 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 9v tyttö ja ei ole pakko mennä ulos jokapäivä, varsinkin jos sää on todella kurja.

Keksii itsekin tekemistä ulkona, nyt ei lunta ole mutta silloin kun on rakentelee lumiukkoja yms ja tekee lumesta esteitä joiden yli hyppii keppiksellä ja ilman. Muulloin sitten touhuaa milloin mitäkin, ja keppistelee tosi usein myös.

Vierailija
14/433 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On pidetty kiinni siitä, että päivittäin ulkoillaan. Mutta hyvästä yrityksestä huolimatta jää tuohon tyyliin kotirappusille istumaan ja odottamaan että pääsee sisälle. Taitaa olla aika monella tämä ongelma, että nykylapset ei enää osaa leikkiä. Odotetaan vain päivän peliaikaa tai että saa katsoa jotain ohjelmaa netflixistä.

Vierailija
15/433 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa muuten ottaa kantaa, mutta onhan esim. päiväkodissakin pakolliset ulkoilut, miksi pakollinen ulkoilu kotona

Et osaa et. Oletko tajunnut, että päiväkodissa lapset ei ulkoile yksin vaan aikuiset ja lapset yhdessä? Et osaa vastata siihen, miksi sen lapsen pitäisi ulkoilla yksin kun hänen vanhempansa ei sitä tee.

Vierailija
16/433 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Supernanny sanoi ohjelmassa, että jos ei halua tehdä mitään, ei tee mitään. Istuu vaikka portailla ja kiukuttelee, mutta haukkaa samalla happea.

Minkä maan supernanny muka käskee laittamaan lapset yksin ulos? Monissa maissa alle 12-vuotiasta ei edes saa jättää yksin.

Miksei ne vanhemmat istu haukkaamassa happea, jos se on niin tärkeää? Voisitko vastata tähän?

Vierailija
17/433 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun miettii omaa lapsuutta, kuulostaa aika ankealta väkisin kökkiä ulkona. Voisiko lapsen kanssa lähteä ihan vaikka vain kävelylle? Kaikki lapset eivät ole sellaisia, että osaisivat itse itseään ulkona viihdyttää yksinään. 

Ulkoilu sinänsä oikein hyvä idea ja itsekin menen joka päivä ainakin pienelle lenkille. 

Vierailija
18/433 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa muuten ottaa kantaa, mutta onhan esim. päiväkodissakin pakolliset ulkoilut, miksi pakollinen ulkoilu kotona

Päiväkodissa pihassa on 100 kaveria.

Vierailija
19/433 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kai meillä aikoinaan ne yksinkin jotain ulkopuuhaa keksivät, jos ei muuta niin koiran kanssa jotain riekkumista, luistelua, hiihtelyä, majan rakentamistaToki tuon ikäinen eniten tykkää jos kaverikin on leikkimässä/pelailemassa. Jos ei muuta, niin äiti/isi vaikka kävelylle happea haukkaamaan muksun kanssa, ei se aikuisellekaan pahaa tee vähän reippailla ulkona. Jonkun 30-60 minuuttia pystyy jokainen nipistämään päivästään. Kyllä ulkoilu päivittäin edelleen tänäkin päivänä on suotavaa. Ja voisi sanoa, että eritoten nykypäivänä. 

Kai jokainen aikuinen keksii yksinään jotain tekemistä ulkona? Jos ei muuta, niin luistelua, hiihtelyä tai majan rakentamista. Mitä jos ne aikuiset nyt oikeasti tekisi sen, mikä heistä on niin välttämätöntä?

Vierailija
20/433 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On pidetty kiinni siitä, että päivittäin ulkoillaan. Mutta hyvästä yrityksestä huolimatta jää tuohon tyyliin kotirappusille istumaan ja odottamaan että pääsee sisälle. Taitaa olla aika monella tämä ongelma, että nykylapset ei enää osaa leikkiä. Odotetaan vain päivän peliaikaa tai että saa katsoa jotain ohjelmaa netflixistä.

Voisitko nyt vastata, pidätkö itse kiinni päivittäisestä ulkoilusta? Ihan oikeasti, miksi et vastaa?

Miksi kukaan näistä lasten pakkoulkoiluttajista ei vastaa kysymykseen siitä, miksi ei itse ulkoile yksin joka päivä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi