8-vuotiaan ulkoilut. Keksiikö teillä tekemistä itse?
Ensiksikin kysyn, että onko se teidän mielestä vanhanaikainen käytäntö, että joka päivä pitää ulkoilla, jos ei muuta ulkona liikkumista sinä päivänä ole? Me ollaan tästä pidetty kiinni, mutta ei oikein keksi pihassa tekemistä silloin, kun ei ketään saa kaveriksi. Ja se uloslähtökin on alkanut olla hankalampaa, varsinkin kun on tällainen kurjempi keli, että tarvii niitä kuravaatteitakin pukea. Itse olen välillä kaverina joo, mutta yksinkin saa tuossa pihassa olla. Saattaa pientä mäennyppylää laskea pari kertaa pulkalla, muuten seisoskelee ja vähän kävelee. Mitä pihatekemistä teillä tuon ikäiset keksii?
Kommentit (433)
Vierailija kirjoitti:
EI lasta voi pakottaa leikkimään.
Ei, mutta ulkoilemaan voi. Nykyvanhemmat vain ovat sitä mieltä, että ulkoilu hoidetaan päiväkodissa ja koulussa. Sitten kiukutellaan, jos ei olekaan ulkoiltu ja jarimatleena on levoton.
Suurin osa lapsista ei erityisemmin hyödy ulkoilusta. Erityisvilkkaille se on helppo tila juosta ja purkaa energiaa, muille hyötyä ei ole löydetty. Ei Keski-Euroopassa tungeta lapsia pihalle sateeseen ja ihan tervettä porukkaa sielläkin kasvaa. Happea on nykyisin sisäilmassakin, sitä varten ei ole tarvetta ulkoilla.
Vähäisen ulkoilun ja levottomuuden yhteyttä ei ole kyetty todistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te kenen mielestä ei saisi laittaa yksin ulos, pitäisikö teidän mielestä aikuisen ihan leikkiä siellä pihalla lapsen kanssa? Me saatetaan samanikäisen kanssa tehdä viikonloppuna niin, että käydään yhdessä kävellen lähikaupassa ruokaostoksilla, jonka jälkeen lapsi jää yksinään joksikin aikaa takapihalle. Väärin vai? Kauppaan on puolisen kilometria, joten se olisi aika lyhyt ulkoilu sellaisenaan, toki itse minun pitää tulla sisälle purkamaan ostoksia jne. Erityisesti kun on nämä etelät säät mitkä nyt on, yksi pidempi ulkoilukerta on parempi, kuin mennä erikseen uudestaan, silloin selviää yksillä kuriksien pukemisilla, riisumisilla ja huuhteluilla.
Miksi niin kovin moni vanhempi näkee lapsensa ensisijaisesti taakkana ja ongelmana, jonka kanssa ei haluta viettää aikaa? Toisaalta en keksi yhtäkään syytä sille, että 8v pukee kauppamatkalle päälleen kurahousut, ei kaup
Mikä kommentti tämä nyt oli? Jos ei 24/7 leiki lapsen kanssa, tulkitset sen niin, että lapsi on taakka ja ongelma? Silloin kun kadut on joka suuntaan roiskuaa loskaa täynnä, kurikset ei ole yhtään turhat, varsinkin jos jää vielä pihalle sen jälkeen.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lumilinnan rakentaminen, lumiukko, lyhdyt, jäämäen tekeminen
Miksei ap ole tekemässä lumiukkoa lapsen kanssa? Mihin perustuu se, että lapsen on pakko mennä yksi ulos mutta aikuisen ei?
Eri. Koska lapsi ei tee ruokaa eikä pese pyykkiä yms.
Kyllä lapsi voi niissä auttaa, ne taidot pitää opetella ennenkuin kotoa lähtee. Teini-ikäisenä pitää suoriutua pyykinpesusta ja simppeleistä keittiötehtävistä ja tietysi myös siivoustehtävistä. Niitä opetetaan koulussakin 12-13-vuotiaille. EIkä kukaan aikuinen tee kotitöitä niin paljon joka päivä etteikö ehtisi tunnin tehdä jotain muutakin. 8h töissä, 8h nukkumista, ja loput 8h jotain muuta, kotitöitä siitä 1-2h ja mitä se loppuaika sitten on jos siitä ei voi tuntia
Jos lapsi on tarpeeksi vanha tekemään kotitöitä niin hän on myös tarpeeksi vanha olemaan yksin ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te kenen mielestä ei saisi laittaa yksin ulos, pitäisikö teidän mielestä aikuisen ihan leikkiä siellä pihalla lapsen kanssa? Me saatetaan samanikäisen kanssa tehdä viikonloppuna niin, että käydään yhdessä kävellen lähikaupassa ruokaostoksilla, jonka jälkeen lapsi jää yksinään joksikin aikaa takapihalle. Väärin vai? Kauppaan on puolisen kilometria, joten se olisi aika lyhyt ulkoilu sellaisenaan, toki itse minun pitää tulla sisälle purkamaan ostoksia jne. Erityisesti kun on nämä etelät säät mitkä nyt on, yksi pidempi ulkoilukerta on parempi, kuin mennä erikseen uudestaan, silloin selviää yksillä kuriksien pukemisilla, riisumisilla ja huuhteluilla.
Miksi niin kovin moni vanhempi näkee lapsensa ensisijaisesti taakkana ja ongelmana, jonka kanssa ei haluta viettää aikaa? Toisaalta en keksi yhtäkään syytä sille, että 8v
Ketään ei auta se, että on pakko olla ulkona yksin ihan vaan periaatteesta. Sen sijaan ystävälliset naapurit on hyödyksi kaikille meistä. Kunpa olisi enemmän välittäviä naapureita.
Lapsen isä voi olla vuorotöissä, lapsen sisarus voi olla kipeä, lapsen äiti voi olla kipeä, äidillä voi olla tehtävänä firman tilinpäätös/opiskelun lopputyö/mitä tahansa. Ihmisillä on ihan saakelisti erilaisia tilanteita, etteivät voi joka hetki roikkua kouluikäisen hihassa viihdytysjoukkoina. Lapsi ei mene rikki, vaikka pakotetaan ulkoilemaan välillä vaikka yksin. Enemmän haittaa on, jos ei ulkoile.
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta ulkoilemaan voi. Nykyvanhemmat vain ovat sitä mieltä, että ulkoilu hoidetaan päiväkodissa ja koulussa. Sitten kiukutellaan, jos ei olekaan ulkoiltu ja jarimatleena on levoton.
En minä ainakaan ole eläissäni ollut levoton sen takia etten ole ollut ulkona, eikä mun lapsetkaan. Mitä ihme höpinää? En ylipäätään koskaan ole levoton. Lapsena olin ulkona kun halusin ja sisällä luin kirjaa kun halusin. Ei se että on päivittäin ulkona tee mitenkään autuaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niin kovin moni vanhempi näkee lapsensa ensisijaisesti taakkana ja ongelmana, jonka kanssa ei haluta viettää aikaa? Toisaalta en keksi yhtäkään syytä sille, että 8v
Jos naapuri ei halua yhdessä lapsensa kanssa kehittää mielikuvitustaan, niin sitten hän hyväksyy sen, että lapsi on poissa vaikutuspiiristään. Meillä on meidän säännöt, ei minulla ole tarvetta seistä sateessa lapsen kanssa siksi, että vanhempansa mielestä minulla on siihen aikaa tms. Mutta lapsi on tervetullut pelaamaan, sitä ei tarvitse tehdä yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lumilinnan rakentaminen, lumiukko, lyhdyt, jäämäen tekeminen
Miksei ap ole tekemässä lumiukkoa lapsen kanssa? Mihin perustuu se, että lapsen on pakko mennä yksi ulos mutta aikuisen ei?
Eri. Koska lapsi ei tee ruokaa eikä pese pyykkiä yms.
Kyllä lapsi voi niissä auttaa, ne taidot pitää opetella ennenkuin kotoa lähtee. Teini-ikäisenä pitää suoriutua pyykinpesusta ja simppeleistä keittiötehtävistä ja tietysi myös siivoustehtävistä. Niitä opetetaan koulussakin 12-13-vuotiaille. EIkä kukaan aikuinen tee kotitöitä niin paljon joka päivä etteikö ehtisi tunnin tehdä jotain muutakin. 8h töissä, 8h nukkumista, ja loput 8h jotain muuta, kotitöitä siitä 1-2h ja m
Sama koskee aikuisia. Yksin ulos siitä ja äkkiä! Mikset mene?
Mistähän osa tuon sateenkin keksi, kun ap ei puhunut siitä mitään. Suomessa on kuriskeli aika monta kuukautta vuodessa. Jos ne kaikki jättää ulkoilematta, ei liikaa jää.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen isä voi olla vuorotöissä, lapsen sisarus voi olla kipeä, lapsen äiti voi olla kipeä, äidillä voi olla tehtävänä firman tilinpäätös/opiskelun lopputyö/mitä tahansa. Ihmisillä on ihan saakelisti erilaisia tilanteita, etteivät voi joka hetki roikkua kouluikäisen hihassa viihdytysjoukkoina. Lapsi ei mene rikki, vaikka pakotetaan ulkoilemaan välillä vaikka yksin. Enemmän haittaa on, jos ei ulkoile.
Olkiukko. Kukaan ei vaatinut olemaan viihdytysjoukkona. Useimmat lapset viihtyvät oikein hyvin tällöin säällä kotona ilman viihdytystäkin. Ketään ei tartte pakottaa nyt ulos, jos ei itse halua.
Vierailija kirjoitti:
Eikä vanhempi mene rikki, vaikka yksin ulkoileva lapsi katoaa. Hän on itse päättänyt, että ulkona on pakko olla ja nimenomaan yksin, koska jostain syystä vanhemman mielestä yksinäisyys sateessa ja tuiskussa on parasta kasvatusta. Kun lapsi katoaa, voi olla onnellinen: nyt hän on varmasti lopullisesti yksin!
Se puhelin pois kädestä ja lapsen kanssa lumilinnaa rakentamaan, tekee kaikille hyvää olla ilman netti pari tuntia välillä.
M45
Vierailija kirjoitti:
Mistähän osa tuon sateenkin keksi, kun ap ei puhunut siitä mitään. Suomessa on kuriskeli aika monta kuukautta vuodessa. Jos ne kaikki jättää ulkoilematta, ei liikaa jää.
Niin, mikset ole nyt ulkona? Huvittavaa, kun aikuiset ei itse mene ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkiukko. Kukaan ei vaatinut olemaan viihdytysjoukkona. Useimmat lapset viihtyvät oikein hyvin tällöin säällä kotona ilman viihdytystäkin. Ketään ei tartte pakottaa nyt ulos, jos ei itse halua.
Kyllä täällä vaan eräs inttäjä kovasti vaatii, että menkää nyt lasten kanssa mukaan sinne ulos, ei heitä yksin voi sinne pakottaa. Jos ei mene vanhempi, ei mene lapsikaan jne jne. Kyllä se tarkoittaa kirjaimellisesti juuri sitä, että koetaan ulkoilu sen sortin suorituksena, että lapsiparka tarvitsee poikkeuksetta viihdytysjoukot mukaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niin kovin moni vanhempi näkee lapsensa ensisijaisesti taakkana ja ongelmana, jonka kanssa ei haluta viettää aikaa? T
Jos naapuri ei halua yhdessä lapsensa kanssa kehittää mielikuvitustaan, niin sitten hän hyväksyy sen, että lapsi on poissa vaikutuspiiristään. Meillä on meidän säännöt, ei minulla ole tarvetta seistä sateessa lapsen kanssa siksi, että vanhempansa mielestä minulla on siihen aikaa tms. Mutta lapsi on tervetullut pelaamaan, sitä ei tarvitse tehdä yksin
Säännöt ovat lapsen perheen tekemiä eivät naapurin. Sinua ei ole pyydetty vahtimaan lasta. Eikä varmasti päästettäisi mikäli sinun ajatusmaailmasi selviäisi heille. Sinä et opeta muiden lapsille kuinka tulee elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurin pojalla oli aikanaan samanlaista. Sitten poika keksi, että voi lähteä kotipihaa kauemmas ja kun oli kolmannen kerran kadoksissa, niin vanhemmat ymmärsivät, että poika ei pihassa valvomatta pysy.
On muuten aika kummallinen kokemus, kun hätääntynyt äiti soittaa ja kyselee lapsensa perään ja samalla syyttää, että jos teidän lapsi ulkoilisi, ei meidän lapsen tarvitsisi olla yksin.
Minun veli pyöräili 10 kilometrin päähän mummolaan kuusi vuotiaana. Kyllä kahdeksan vuotias voi jo liikkua vähän muuallakin kuin kotipihalla, moni käy karkki ostoksilla ihan itse, kun tuon ikäinen kulkee koulumatkan jo yksin
Tietenkin voi, kun on saanut siihen luvan ja on sovittu, minne menee ja koska palaa. Mutta mitä teet, kun lapsi lähtee omin päin seikkailemaan eikä ole aavistustakaan, onko mennyt na
Minä olen syntynyt -74 ja juuri tuollaista se mun lapsuudessa oli. Ei vanhemmat tienneet mistään missä me lapset olimme. Ei äitini tiedä tänä päivänä miten kaukana me talon lapset käytiin seikkailemassa päivän mittaan. Ei me mihinkään bussilla lähdetty, ei ollut rahaa, eikä junarataa ollut niin lähellä. Mutta ennen se oli itsestään selvää ettei aina tiennyt missä lapsi on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kohdassa väitin, että lapsen kanssa pitää leikki 24/7? Voisitko kiitos kopioida sen tähän vastaukseksi.
Normaali 8v kykenee kävelemään myös loskassa kaatumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan ole eläissäni ollut levoton sen takia etten ole ollut ulkona, eikä mun lapsetkaan. Mitä ihme höpinää? En ylipäätään koskaan ole levoton. Lapsena olin ulkona kun halusin ja sisällä luin kirjaa kun halusin. Ei se että on päivittäin ulkona tee mitenkään autuaaksi.
Päiväkodissa huomaa eron kyllä päivänselvästi. Meno on iltapäivästä totaalisen eri, jos ei ole oltu ulkona. Ihan jokainen työntekijä tietää tämän aivan varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mikset ole nyt ulkona? Huvittavaa, kun aikuiset ei itse mene ulos.
Eri. Kävin ulkona aamupäivällä 4h. Lapsi on nyt ulkona. Ollut jo reilun tunnin.