8-vuotiaan ulkoilut. Keksiikö teillä tekemistä itse?
Ensiksikin kysyn, että onko se teidän mielestä vanhanaikainen käytäntö, että joka päivä pitää ulkoilla, jos ei muuta ulkona liikkumista sinä päivänä ole? Me ollaan tästä pidetty kiinni, mutta ei oikein keksi pihassa tekemistä silloin, kun ei ketään saa kaveriksi. Ja se uloslähtökin on alkanut olla hankalampaa, varsinkin kun on tällainen kurjempi keli, että tarvii niitä kuravaatteitakin pukea. Itse olen välillä kaverina joo, mutta yksinkin saa tuossa pihassa olla. Saattaa pientä mäennyppylää laskea pari kertaa pulkalla, muuten seisoskelee ja vähän kävelee. Mitä pihatekemistä teillä tuon ikäiset keksii?
Kommentit (433)
Vierailija kirjoitti:
Nämä tällaiset kyselyt ovat niin huvittavia. 80-luvulla ei olisi tullut kuuloonkaan, että vanhempi tulisi mukaan ulos.
Itse rakentelin lumesta lyhtyjä, linnoja, muita rakennelmia, eläimiä, lumiukkoa jne. Risuista ja havuista niille koristeita. Jäädytin myös leluämpäreissä ja kipoissa "jääpaloja". Laskin pulkalla ja liukurilla. Kävelin ja katselin luontoa ja eläinten jälkiä. Sateella pysyin sisällä.
Juuri tämä. Me jotka olimme lapsia kasarilla, menimme ulos vapaaehtoisesti. Tekemään jotain mitä halusimme tehdä, ei sen takia että vanhempien mielestä joka päivä pitää seistä ulkona säässä kuin säässä. Sateella pysytään sisällä jos ei sateella ulkona ole mitään kivaa tekemistä. EI lasta voi pakottaa leikkimään.
Minä rakastin lapsena leikkiä yksin pihalla. Muistan ainakin olleeni milloin mikäkin eläin, ellei esim. lumi ollut rakentelukuntoista. Tosin viihdyn yksin vieläkin, ja tarvitsen yksinoloaikaa myös omilta lapsiltani. Ja sitä saan kun ovat esim. ulkona.
Tälläkin hetkellä suurimmassa osassa Etelä-Suomea sataa vettä. Ulkona ei näy lapsia eikä aikuisia.
Ap, kerrotko mitä olet itse tänään ulkona tehnyt ja mitä kivaa siellä keksinyt?
Vierailija kirjoitti:
Minä rakastin lapsena leikkiä yksin pihalla. Muistan ainakin olleeni milloin mikäkin eläin, ellei esim. lumi ollut rakentelukuntoista. Tosin viihdyn yksin vieläkin, ja tarvitsen yksinoloaikaa myös omilta lapsiltani. Ja sitä saan kun ovat esim. ulkona.
Mutta et ulkoile tänäänkään. Sitähän minäkin. Mutta lasten on pakko mennä sateeseen. Jepjep.
EI lasta voi pakottaa leikkimään.
Ei, mutta ulkoilemaan voi. Nykyvanhemmat vain ovat sitä mieltä, että ulkoilu hoidetaan päiväkodissa ja koulussa. Sitten kiukutellaan, jos ei olekaan ulkoiltu ja jarimatleena on levoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Kuulostaa ikävältä laittaa lapsi yksin pihalle seisomaan räntäsateeseen. En ymmärrä mikä pointti tuossa on.
Kai sen verran mielikuvitusta pitää olla, että ei äidin tai isän pidä olla koko aikaa viihdyttämässä?
Ei tarvitse ollakaan, mutta ei ulkona voi säällä kuin säällä tehdä mitään kivaa. EI voi aina rakentaa lyhtyjä ukkoja jos lumi ei ole tarpeeksi märkää, ja jos se on liian märkää, sekin on huono. Vaikka olisi joku pulkkamäki tarpeeksi lähellä, ei sitäkään joka päivä kukaan jaksa kuukausikaupalla tehdä. Ei edes luistella tai hiihtää voi jokaisena päivänä. Eikä lapsella ole kivaa yksin, siis ilman kavereita, vanhempaa siinä ei tarvita, mutta kaverit tekee kaikesta tekemisestä mielekästä.
Mielikuvituksen puutetta. Jos lumi on liian märkää, niin silloin se on vettä. Silloin voi tehdä puroja patoja yms. Pulkkamäkeen voi tehdä esteitä mutkia jne. Hiihtäminen on hauskempaa kun ei hiihdä aina niitä samoja lenkkejä. Pois ladulta metsään. Sukset kärsivät mutta mitä sitten. Luistelussa voi tehdä ratoja yms. Ei pidä kalkkiutua aikuisten tavoin vain tiettyihin tapoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta et ulkoile tänäänkään. Sitähän minäkin. Mutta lasten on pakko mennä sateeseen. Jepjep.
Kiitos kysymästä, olen käynyn koiran kanssa parin tunnin lenkin. Sinne en lasta pakottanut mukaan, kun hänelle riittää hyvin lyhyempikin pihalla olo.
No ei minusta päivittäin ulkoilla tarvi. Ei me olla ikinä lasten kanssa otettu stressiä siitä että pitäisi joka päivä muka ulkoilla.
Vierailija kirjoitti:
Voi tuota yhtä Sherlockia neuvomassa muita, miten milloin tahansa voi vain lähteä ulos jos haluaa. Ensin sanoo, että yksinkin voi mennä, kunnes sinne otetaankin niin vauvat kuin taaperot, ellei sitten laita lapsen isääkin osallistumaan.
Jo aloittaja kertoi ulkoilevansa lapsen kanssa myös itse, mutta se taisi mennä ohi. Onhan se nyt ihan perusasia, että yksinkin on kenen tahansa hyvä osata viihtyä.
Buaahhaah!
Ehdotin tosiaan, että vauvaa voi hoitaa tunnin verran tämän isä, jotta äiti pääsee yksin ulos, kuten niin kovasti kertoo haluavansa. Mikä tässä on niin vaikeaa? Sen vauvankin kanssa voi ulkoilla, ei ole vaikeaa.
Mikä näissä ehdotuksissa on järkyttävää tai mahdotonta toteuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Te kenen mielestä ei saisi laittaa yksin ulos, pitäisikö teidän mielestä aikuisen ihan leikkiä siellä pihalla lapsen kanssa? Me saatetaan samanikäisen kanssa tehdä viikonloppuna niin, että käydään yhdessä kävellen lähikaupassa ruokaostoksilla, jonka jälkeen lapsi jää yksinään joksikin aikaa takapihalle. Väärin vai? Kauppaan on puolisen kilometria, joten se olisi aika lyhyt ulkoilu sellaisenaan, toki itse minun pitää tulla sisälle purkamaan ostoksia jne. Erityisesti kun on nämä etelät säät mitkä nyt on, yksi pidempi ulkoilukerta on parempi, kuin mennä erikseen uudestaan, silloin selviää yksillä kuriksien pukemisilla, riisumisilla ja huuhteluilla.
Miksi niin kovin moni vanhempi näkee lapsensa ensisijaisesti taakkana ja ongelmana, jonka kanssa ei haluta viettää aikaa? Toisaalta en keksi yhtäkään syytä sille, että 8v pukee kauppamatkalle päälleen kurahousut, ei kauppamatkalla normaalisti ole tapana kuraleikkejä leikkiä, vedenpitävä vaatetus riittäisi.
Miksi lapsen pitäisi olla yksin ulkona? Miksi ylipäätään hankkii lapsia, jos elämässä tärkeintä on saada olla rauhassa ilman heitä?
Meillä ei ole enää koululaisia, mutta naapurin 7v on jo oppinut, että meillä saa pelata pleikkaa rajattomasti, kun äiti käskee ulos sateeseen leikkimään. Ei, en vastaa puhelimeen, kun äitinsä kyselee, onko lapsi meillä.
Mikä ihme aggressio tällä yhdellä tyypillä on, että vanhemman pitää ulkoilla lapsen kanssa samanaikaisesti? Herää jo unestasi. Lasten on hyvä osata touhuta myös yksin eikä heitä tarvitse holhota joka sekunti.
Vierailija kirjoitti:
Okei, eli tästä lähin voin vain poistua päivittäin yksin ulos ulkoilemaan tunniksi. Kiitos luvasta! En arvannut, että se olisi niin simppeliä.
Ei sulla ole 24h vuorokausi joka päivä niin täynnä sisällä tapahtuvia tärkeitä asioita että et ehtisi ulos. Kaikki joilla on koira, pääsevät ulos useammankin kerran, koska muuten se koira kusee sisälle. Töihin on mentävä tietty määrä tunteja päivässä jne. jos senkin pystyy järjestämään, pystyy tunnin ulkoilunkin halutessaan järjestämään.
Vierailija kirjoitti:
EI lasta voi pakottaa leikkimään.
Ei, mutta ulkoilemaan voi. Nykyvanhemmat vain ovat sitä mieltä, että ulkoilu hoidetaan päiväkodissa ja koulussa. Sitten kiukutellaan, jos ei olekaan ulkoiltu ja jarimatleena on levoton.
Millä logiikalla sen aikuisen kuuluu laittaa lapsi yksin ulos? Vapaapäivinä lapsi voi ulkoilla kavereiden kanssa tai aikuisen kanssa. Mutta on kyllä superlaiskaa aikuiselta nököttää itse sisällä ja laittaa lapsi vasten tahtoaan yksin vesisateeseen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme aggressio tällä yhdellä tyypillä on, että vanhemman pitää ulkoilla lapsen kanssa samanaikaisesti? Herää jo unestasi. Lasten on hyvä osata touhuta myös yksin eikä heitä tarvitse holhota joka sekunti.
Miten niin pitäisi lapsella olla joka hetki seuraa? Täällähän ehdotettiin, että aikuinen menee yksin ulos kuten vaatii lastaankin tekemään. Mikä tässä ehdotuksessa on vaikea toteuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Nämä tällaiset kyselyt ovat niin huvittavia. 80-luvulla ei olisi tullut kuuloonkaan, että vanhempi tulisi mukaan ulos.
Itse rakentelin lumesta lyhtyjä, linnoja, muita rakennelmia, eläimiä, lumiukkoa jne. Risuista ja havuista niille koristeita. Jäädytin myös leluämpäreissä ja kipoissa "jääpaloja". Laskin pulkalla ja liukurilla. Kävelin ja katselin luontoa ja eläinten jälkiä. Sateella pysyin sisällä.
Pidätkö itseäsi erikoisena lapsuuden suhteen koska olet 80-lapsi? Olen 90-luvun lopulla syntynyt ja samat lumileikit minullakin on ollut eikä vanhemmat ole olleet ikinä mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te kenen mielestä ei saisi laittaa yksin ulos, pitäisikö teidän mielestä aikuisen ihan leikkiä siellä pihalla lapsen kanssa? Me saatetaan samanikäisen kanssa tehdä viikonloppuna niin, että käydään yhdessä kävellen lähikaupassa ruokaostoksilla, jonka jälkeen lapsi jää yksinään joksikin aikaa takapihalle. Väärin vai? Kauppaan on puolisen kilometria, joten se olisi aika lyhyt ulkoilu sellaisenaan, toki itse minun pitää tulla sisälle purkamaan ostoksia jne. Erityisesti kun on nämä etelät säät mitkä nyt on, yksi pidempi ulkoilukerta on parempi, kuin mennä erikseen uudestaan, silloin selviää yksillä kuriksien pukemisilla, riisumisilla ja huuhteluilla.
Miksi niin kovin moni vanhempi näkee lapsensa ensisijaisesti taakkana ja ongelmana, jonka kanssa ei haluta viettää aikaa? Toisaalta en keksi yhtäkään syytä sille, että 8v pukee kauppamatkalle päälleen kurahousut, ei kauppamatkalla normaalisti ole tapana kuraleikkejä leikkiä, vedenpitävä vaatetus riittäisi.
Miksi lapsen pitäisi olla yksin ulkona? Miksi ylipäätään hankkii lapsia, jos elämässä tärkeintä on saada olla rauhassa ilman heitä?
Meillä ei ole enää koululaisia, mutta naapurin 7v on jo oppinut, että meillä saa pelata pleikkaa rajattomasti, kun äiti käskee ulos sateeseen leikkimään. Ei, en vastaa puhelimeen, kun äitinsä kyselee, onko lapsi meillä.
Miksi kauppamatkalla ei saisi leikkiä kuraleikkejä? Sehän on vain hyvästä. Ei lapsen tarvitse olla yksin ulkona mutta sekin auttaa elämässä pärjäämiseen. On hyvä tottua siihen ettei joku ole aina mukana. Teet naapurin lapselle hallaa tuolla käytöksellä. Pleikan pelaaminen rajoituksetta ei tee todellakaan hyvää lapsen kehitykselle. Sateessa leikkiminen edistää mielikuvituksen käyttöä ja ratkaisukykyä.
Vierailija kirjoitti:
Menee kyllä kovasti tunteisiin. Liekö seisotettu sateessa ihan kidutukseen asti, kun noin ahdistaa. Kukaan muu ei varmaan ole työntämässä lasta a) joka päivä yksin ulos b) ylipäätään täysin mahdottomaan säähän. Niitä nyt vain on ulkoilun kannalta enemmän ja vähemmän mukavia, eivätkä ne kaikki ole silti este. Fakta on kuitenkin, että ulkoilu tekee hyvää ja yksin viihtymistäkin on hyvä ihan jokaisen harjoitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lumilinnan rakentaminen, lumiukko, lyhdyt, jäämäen tekeminen
Miksei ap ole tekemässä lumiukkoa lapsen kanssa? Mihin perustuu se, että lapsen on pakko mennä yksi ulos mutta aikuisen ei?
Eri. Koska lapsi ei tee ruokaa eikä pese pyykkiä yms.
Kyllä lapsi voi niissä auttaa, ne taidot pitää opetella ennenkuin kotoa lähtee. Teini-ikäisenä pitää suoriutua pyykinpesusta ja simppeleistä keittiötehtävistä ja tietysi myös siivoustehtävistä. Niitä opetetaan koulussakin 12-13-vuotiaille. EIkä kukaan aikuinen tee kotitöitä niin paljon joka päivä etteikö ehtisi tunnin tehdä jotain muutakin. 8h töissä, 8h nukkumista, ja loput 8h jotain muuta, kotitöitä siitä 1-2h ja mitä se loppuaika sitten on jos siitä ei voi tuntia käyttää ulkoiluun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee kyllä kovasti tunteisiin. Liekö seisotettu sateessa ihan kidutukseen asti, kun noin ahdistaa. Kukaan muu ei varmaan ole työntämässä lasta a) joka päivä yksin ulos b) ylipäätään täysin mahdottomaan säähän. Niitä nyt vain on ulkoilun kannalta enemmän ja vähemmän mukavia, eivätkä ne kaikki ole silti este. Fakta on kuitenkin, että ulkoilu tekee hyvää ja yksin viihtymistäkin on hyvä ihan jokaisen harjoitella.
Luetun ymmärtäminen. Nyt olikin kyse siitä, miksei se aikuinen tee itse sitä, mitä vaatii lapselta. Miksi aikuinen on sisällä, kun lapsen on "pakko" mennä ulos?
Jos se ulkoilu tekee hyvää, aikuinen ulkoilee itse sen tunnin tai mikä se pakollinen aika kenelläkin on. Vai eikö aikuinen ole harjoitellut tarpeeksi? Silloin voi lähteä ulos treenaamaan lisää. Nyt on oikein hyvä keli näyttää mallia.
Päiväkodissa on kavereita ja ne aikuiset varmistamassa että on tekemistä. Päiväkodin pihassa on lasten ikään sopivia tekemisiä, ei koululaisen.