Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osasitko lapsena tehdä kuperkeikan, mennä kyykkyyn ja kiivetä puuhun?

Vierailija
20.12.2024 |

Nykyään lapsilla ilmeisesti haasteita näissä asioissa.

https://yle.fi/a/74-20132093

Kommentit (189)

Vierailija
21/189 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osasin. Kiipeilin paljon puissa. Pelattiin pesäpalloa ja sitä lyötiin ihan mailalla. 

Vierailija
22/189 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 60-luvulla ja silloin oli erilaista meno, sai kokeilla lapsi vapaasti, leikkiä ja liikkua paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/189 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 60-luvulla ja silloin oli erilaista meno, sai kokeilla lapsi vapaasti, leikkiä ja liikkua paljon.

Tarkoitin sai olla vapaasti lapsi.

Vierailija
24/189 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä syyttäisin kyllä varhaiskasvatusta koko tuosta litaniasta. Oma lapsi on koulun eskarissa, siellä on ohjattua liikuntaa pallonheitosta juoksuun. Naapurin lapsi on päiväkodin eskarissa, ei mitään liikuntaa ja pihalla suunnilleen kaikki kiellettyä. Ei kertaakaan koko syksyn aikana mitään liikuntaleikkejä pihalla, pelkkää oleskelua.

Voisivatko varhaiskasvatuksen opettajat vähitellen ymmärtää, että liikuntaan pitää kannustaa ja siihen pitää ohjata, ei riitä, että puetaan toppahaalarin päälle kurapuku ja todetaan, että hyvä juttu, nyt lapsi hikoilee liikkuessaan.

On varhaiskasvatuksessakin monipuolista liikuntaa ja kannustamme lapsia . Älä leimaa koko vakaa jos teidän naapurin eskarissa ei ole.  

Vierailija
25/189 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskaltanut tehdä lapsenakaan kuperkeikkaa. Puuhun voisin kiivetä nykyäänkin, kun mulla ei ole syvyysnäköä ja pääsen helposti syväkyykkyynkin.

Vierailija
26/189 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syyttäisi varhaiskasvatusta, he tekevät kyllä sen minkä pystyvät ja mihin tilat ja pihat antaa myötä. 

Ennemmin katsoisin niihin vanhempiin, joiden lapset ei saa leikkiä, jottei vaatteet mene likaiseksi, tai jottei vaan mitään satu. Tai jotka eivät jaksa viedä lapsiaan ulos /leikkipuistoon kiipeilemään, koska somettaminen sisällä on vaan niin paljon kivempaa. 

Vierailija
27/189 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai ja osaan vieläkin yli 40-vuotiaana. Osaan kuperkeikan takaperinkin. Vedin leukoja jonkun 30 alle 10-vuotiaana. Olen nainen.

Vierailija
28/189 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai ja osaan vieläkin yli 40-vuotiaana. Osaan kuperkeikan takaperinkin. Vedin leukoja jonkun 30 alle 10-vuotiaana. Olen nainen.

Kuinka usein kiipeät puihin?

Vierailija
29/189 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on puuhun kiipeämisen määritelmä? Millaiseen puuhun, onko oksia, kuinka korkealle?

Vierailija
30/189 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asuin pihalla ollessani puissa. Minusta oli mukavaa katsella kylän elämää korkealta. En kertaakaan tipahtanut.

Vierailija
31/189 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku EI osaa mennä kyykkyyn? Varsinkin lapsena. 😯

Vierailija
32/189 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä muuta osannutkaan kuin nuo asiat. Nykyään ei onnistu, ainakaan ketterästi.

Vierailija
33/189 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on puuhun kiipeämisen määritelmä? Millaiseen puuhun, onko oksia, kuinka korkealle?

Sileää runkoa pitkin, ilman apuvälineitä, kynsiä saa käyttää, 10 metrin korkeuteen. 

Vierailija
34/189 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri ei päässyt lapsena puuhun ja syynä tähän oli kuulemma liian pitkät jalat.

Vierailija
35/189 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sileää runkoa pitkin, ilman apuvälineitä, kynsiä saa käyttää, 10 metrin korkeuteen. 

No ilman muuta tätä tehtiin koko päivän, mitä nyt välillä mennen tullen ylämäkeä hiihdettiin kouluun kesät talvet.

Vierailija
36/189 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä syyttäisin kyllä varhaiskasvatusta koko tuosta litaniasta. Oma lapsi on koulun eskarissa, siellä on ohjattua liikuntaa pallonheitosta juoksuun. Naapurin lapsi on päiväkodin eskarissa, ei mitään liikuntaa ja pihalla suunnilleen kaikki kiellettyä. Ei kertaakaan koko syksyn aikana mitään liikuntaleikkejä pihalla, pelkkää oleskelua.

Voisivatko varhaiskasvatuksen opettajat vähitellen ymmärtää, että liikuntaan pitää kannustaa ja siihen pitää ohjata, ei riitä, että puetaan toppahaalarin päälle kurapuku ja todetaan, että hyvä juttu, nyt lapsi hikoilee liikkuessaan.

On varhaiskasvatuksessakin monipuolista liikuntaa ja kannustamme lapsia . Älä leimaa koko vakaa jos teidän naapurin eskarissa ei ole.  

Ei päiväkotien eskareissa ainakaan tässä kaupungissa ole yhdessäkään ohjattua liikuntaa siten kuin se on opetussuunnitelmaan kirjattu. Kerran kuukaudessa urheiluhallivuoro 2 tunnin ajan ei oikein ole sitä liikuntaa, johon lapsia pitäisi kannustaa. Ulkoliikunnassa ei ole koskaan esimerkiksi pituushyppyharjoituksia ja miksi olisi, kun hoitajille on helpompaa, että "lapset keksivät itse tekemisensä".

Onhan Jyväskylän yliopistossa tehty tutkimus siitä, että varhaiskasvatuksessa ei ole monipuolista liikuntaa, koska sen järjestämistä pidetään hankalana. Muutama metsäretki vuodessa tai parijonossa kävely kaupungin puistosta toiseen eivät ole sitä liikuntaa, mitä lapsille pitäisi tarjota.

Vierailija
37/189 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osasin, mutta olenkin syntynyt 1968. 70-luvulla elämä oli erilaista kuin nykyään, oli enemmän fyysistä aktiivisuutta kuin nykyään. 

70-luvun lapsia minäkin ja olet tuosta aktiivisuudesta oikeassa. Itse en vain koskaan ole ollut oikein liikunnallinen ihminen ja kuperkeikat ja puuhunkiipeämiset jäivät. Yritin kyllä kerran kiivetä puuhun, ei oikein onnistunut aluksi, mutta pääsin sinne onrnapuuhun kuitenkin. Mutta melko vaivalloista oli myös laskeutuminen, taisin pudota alimmilta oksilta, selvisin vain mustelmilla. 

Vierailija
38/189 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai osasin lapsena. Olin 60- luvulla ja 70- luvun alussa lapsi. Olen nainen. Kyykkyyn menen edelleen. 

Vierailija
39/189 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon viettänyt puolet lapsuudestani puussa;-) ja kiipeilin kallioilla, pihalla oli voimistelurenkaat ja trampoliini.  Urheilin tosi paljon murkkuikään asti, ihan kilpailumielessäkin. Onnistuiskohan kuperkeikka vielä kuuskymppisenä? 

Vierailija
40/189 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä osaisin ja hyvin. Osasin myös luistella, hiihtää, ajaa pyörällä ja uida. Ja omat lapset myös.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan