Osasitko lapsena tehdä kuperkeikan, mennä kyykkyyn ja kiivetä puuhun?
Kommentit (189)
Osasin, ja osasin myös seisoa päälläni, heittää kärrynpyörän yms.
Vierailija kirjoitti:
No tottakai. Nyt varmaan kuperkeikka tekisi jo tiukkaa, olen 54 vuotias. Ehkä takaperin vielä onnistuisi. Järkyttävää, miten osa lapsista voi olla liikunnallisesti noin rajoittuneita tänä päivänä. Ei lupaa kovin hyvää loppuelämää.
Vanhemmat on kyllä rajoittuneita myös. 54 pystyy varmaan tekemään kuperkeikan
Joo ja just käskin 15v tytön alas puusta kun oli jo vaarallisen korkealla. Heitti siltä voltilla lumikasaan 🙄
Osasin, mutta oli pirun vaikeaa tehdä ukemi-harjoittelua lapseni treeneissä 45-vuotiaana. Lihaskunto ok, mutta jäykkä kuin kakkosnelonen. Kuperkeikkakin oli hankalaa.
En ihmettele lainkaan kun katsoo minkälaisia putteja nuo nykymukulat ovat.
Vierailija kirjoitti:
Mikä toi puuhun kiipeämisjuttu edes on? Sehän riippuu siitä millä korkeudella oksat on ja kuinka tukevia ne on?! :D
t. N
Fiksu osaa ajatella, että siinä tarkoitetaan tilannetta, jossa oksat ovat sopivalla korkeudella.
Mutta tietenkään kaikki eivät ole fiksuja.
Vierailija kirjoitti:
Joo ja just käskin 15v tytön alas puusta kun oli jo vaarallisen korkealla. Heitti siltä voltilla lumikasaan 🙄
Sitten heräsit ja olit kakkinut sänkyysi.
No osasin ja osaan edelleen yli nelikymppisenäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo sulta pois
Osasin myös kävellä käsillä, seisoa päällä ja tehdä kärrynpyöriä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole koskaan opeteltu liikuntatunnilla puuhun kiipeämistä. Olisi kiva tietää, mitä siinä edellytetään ja miten jumppatunti on järjestetty, onko kaikille oma puu ja miten alhaalla ovat oksat.
Kyllä me lapset opimme ihan itse kiipeilemään. Joku kiipesi ensin ja piti perässä kokeilla, pystyykö samaan. Tämä oikeastaan kaiken liikkumisen suhteen, olisi ollut noloa olla se ainoa, joka ei osaa uida, juosta, kiipeillä, hyppiä keinusta, pelata pihapelejä. Olisi jäänyt leikeistä ulkopuolelle.
Jos koulussa olisi opetettu puihin kiipeilyä, olisin varmaan inhonnut sitä, niin kuin muutakin koululiikuntaa. Vapaalla liikkuminen oli sen sijaan mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo sulta pois
Oikein ikävää ja yksinäistä joulua sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo sulta pois
Ei olekaan, omapahan on sänkysi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asuin pihalla ollessani puissa. Minusta oli mukavaa katsella kylän elämää korkealta. En kertaakaan tipahtanut.
Niin minäkin ja aikuisena kun kävin katsomassa kyseisiä puita ja istumakohtia, kauhistuin kuinka korkealla olinkaan. Ikinä en olisi omaa mukulaa niin korkealle päästänyt. En pudonnut koskaan ja ei olisi tarvinnutkaan pudota kun kerran.
Huomioitko sen, että puutkin ovat tänä aikana saattaneet venähtää?
Vierailija kirjoitti:
Mikä toi puuhun kiipeämisjuttu edes on? Sehän riippuu siitä millä korkeudella oksat on ja kuinka tukevia ne on?! :D
t. N
Ei välttämättä. Ohuen puun runkoa voi kiivetä kuin köyttä.
Suurin syy on hysteeriset vanhemmat. Nykyään pelätään että se pikku piltti loukkaa itsensä niin ne ei saa juosta ympäriinsä vapaasti, saati sitten kiivetä puihin. Ennen oltiin aina polvet ruvella ja kämmenet verillä kun kohellettiin mutta oltiin myös ketteriä kiipeilijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä syyttäisin kyllä varhaiskasvatusta koko tuosta litaniasta. Oma lapsi on koulun eskarissa, siellä on ohjattua liikuntaa pallonheitosta juoksuun. Naapurin lapsi on päiväkodin eskarissa, ei mitään liikuntaa ja pihalla suunnilleen kaikki kiellettyä. Ei kertaakaan koko syksyn aikana mitään liikuntaleikkejä pihalla, pelkkää oleskelua.
Voisivatko varhaiskasvatuksen opettajat vähitellen ymmärtää, että liikuntaan pitää kannustaa ja siihen pitää ohjata, ei riitä, että puetaan toppahaalarin päälle kurapuku ja todetaan, että hyvä juttu, nyt lapsi hikoilee liikkuessaan.
On varhaiskasvatuksessakin monipuolista liikuntaa ja kannustamme lapsia . Älä leimaa koko vakaa jos teidän naapurin eskarissa ei ole.
Vastuu on vanhemmilla v*tun idiootit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tottakai. Nyt varmaan kuperkeikka tekisi jo tiukkaa, olen 54 vuotias. Ehkä takaperin vielä onnistuisi. Järkyttävää, miten osa lapsista voi olla liikunnallisesti noin rajoittuneita tänä päivänä. Ei lupaa kovin hyvää loppuelämää.
Vanhemmat on kyllä rajoittuneita myös. 54 pystyy varmaan tekemään kuperkeikan
Täytyy joku kerta kokeilla. Niska tosin rutisee nyt ilmankin. :)
Pystyn tohon edelleen ja olen 49v. Lisäksi osaan tehä kärrynpyörä ,seistä käsillä ,mennä siltaan ym.
Mun lapsi pelkää kuperkeikkaa. Eihän sitä tarvita mutta se on hyvää fyysistä haastetta.
Itse kiipeän vieläkin puihin 42 vuotiaana