Osasitko lapsena tehdä kuperkeikan, mennä kyykkyyn ja kiivetä puuhun?
Kommentit (189)
Helposti. Samoin osaa meidän mukula.
Ei oo koskaan ollut mielenkiintoa yrittää nousta puuhun, mutta hyvähän noiden olisi aikuseltakin luonnistua.
En ole osannut koskaan noita. Kyykkyynmenon jollain lailla, mutta eipä erityisen miellyttävää.
Riippui puusta. Ihan sileetä runkoa en ole koskaan osannut kiivetä. Kyykky ja kuperkeikat eteen ja taakse oli ihan perusjuttuja.
Minä osaan vieläkin, olen 42 v. Tosin puissa ei ole tullut kiipeiltyä ihan vähään aikaan...
Minä syyttäisin kyllä varhaiskasvatusta koko tuosta litaniasta. Oma lapsi on koulun eskarissa, siellä on ohjattua liikuntaa pallonheitosta juoksuun. Naapurin lapsi on päiväkodin eskarissa, ei mitään liikuntaa ja pihalla suunnilleen kaikki kiellettyä. Ei kertaakaan koko syksyn aikana mitään liikuntaleikkejä pihalla, pelkkää oleskelua.
Voisivatko varhaiskasvatuksen opettajat vähitellen ymmärtää, että liikuntaan pitää kannustaa ja siihen pitää ohjata, ei riitä, että puetaan toppahaalarin päälle kurapuku ja todetaan, että hyvä juttu, nyt lapsi hikoilee liikkuessaan.
Opin vasta eilen, että olen aina mennyt väärin kyykkyyn. Tai siis menen jotenkin aivan liian syvälle, niin että lantio jotenkin kippaa väärään asentoon.
Pelkäsin kuperkeikan tekoa lapsena, mutta pakon edessä tein niitä kerhossa ja koulussa. En muista olleeni lahjakas kiipeilijä, siinäkin pelotti putoaminen.
Osasin ja osaan yhä. Puuhun en tosin ole vuosikausiin kiivennyt, se luultavasti kävisi jo kankeasti. N47
Mikä toi puuhun kiipeämisjuttu edes on? Sehän riippuu siitä millä korkeudella oksat on ja kuinka tukevia ne on?! :D
t. N
Helposti, osasin tehdä kärrynpyörän, hyppiä uimaan hyppytornista, sukeltaa, ajaa polkupyörällä "ilman käsiä" ym ym.
Kun bussiin pääsee ilmaiseksi rattaiden kanssa, niin aika isojakin lapsia istutetaan rattaissa ilmaisen matkan takia.
Osasin, mutta olenkin syntynyt 1968. 70-luvulla elämä oli erilaista kuin nykyään, oli enemmän fyysistä aktiivisuutta kuin nykyään.
En osannut lapsena enkä osaa nyt kiivetä puihin. Olen aina pelännyt putoamista ja loukkaantumista. En ymmärrä mihin puihinkiipeämistaitoa tarvitsisikaan. Miksi lapsena pitäisi osata jotain mitä ei aikuisena enää tehdä? Kiipeättekö te usein puihin?
Aika karua kyllä tuo, että jotkut lapset eivät osaa tai uskalla kävellä epätasaisessa maastossa. Tai eivät osaa juosta. Missähän kunnossa ovat keski-ikäisenä.
Kyllä, kyllä ja kyllä.
Pallon heittäminen ja osuminen oli vähän mitä sattuu, mutta kyllä sekin onnistui.
Kärrynpyöränkin osasin tehdä, vaikka se ei ihan täydellinen ollut. Ja minä olin aika epäliikunnallinen ja kömpelöhkö lapsi.
Kiipesin lapsena perse edellä puuhun.
Olen 40 ja en uskalla tehdä kuperkeikkaa. Enkä kiivetä puuhun. Liian pelottavaa. Kyykyissä ei ole ongelmia. Harrastan tanssia.