Pääekonomisti hämmästyi lapsensa laskutehtävästä: Oikea vastaus, mutta ei silti oikein
En minäkään ymmärrä vaikka olen joskus kauan sitten pitkän matikan suorittanut.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/paaekonomisti-hammastyi-lapsensa-la…
Kommentit (295)
Mikä eläin söi hiiren kysymykseen tulee vastata kissa söi hiiren. Ei siis missään tapauksessa hiiren söi kissa, vaikka se olisi totta. Tuotako tarkoitetaan?
Varmaan tämä on jo mainittu mutten jaksa lukea koko lankaa
Teknisesti ottaen kyllä oikein, koska a*b=b*a
Mutta ylensä skalaari laitetaan eteen ja suure on jälkimmäinen.
Mutta tässähän ei mitään yksiköitä ole edes kirjailtu niin varmaankaan kyse ei ole tuosta
Vierailija kirjoitti:
Tuossa jaksossa on ilmeisesti harjoiteltu laskulausekkeen tekoa ja kertolaskun erilaisia käyttötapoja. Vaikka 15x9 on tulona sama kuin 9x15, ne eivät kuitenkaan tarkoita samanlaista tilannetta. On todellakin eri asia ostaa yhdeksälle hengelle liput à 15€ vs. viidelletoista liput à 9€.
Koska eurot puuttuvat laskulausekkeesta, ei opettaja ole voinut tietää, onko tämä ero ymmärretty. Siksi laskun oikeellisuutta ei voi tietää. Tämänkaltaisia "oikeaan elämään" perustuvia tehtäviä tehdään alakoulussa itse asiassa paljon, jotta matemaattinen ajattelu kehittyisi. Kyllä ne kuuluu myös arvioida tavoitteiden mukaisesti.
Kertolaskun vaihdannaisuutta harjoitellaan sitten toisaalla. Sillä aloitetaan kertolaskujen ulkoaopettelu ja se tulee kyllä taatusti jokaiselle selväksi. Tässä tehtävässä oltiin jo syventävässä kertolaskuharjoittelussa, siis reippaasti ohi tuon 3x5=5x3 vaiheen, jonka parissa aloitetaan jo 2. luokalla.
T. Opett
Jos lapsi ymmärtää tehtävän siten, että ostetaan viidelletoista 9 e liput, on äidinkielen ymmärtämisessä häikkää, tämähän kerrotaan tehtävänannossa, Matematiikan kokeessa sen sijaan 9x15 tai 15x9 ovat yhtä oikein.
Kun sörkitään näin pahasti matikan ytimeen niin ei sitä vahingossa tehdä. Vähän kuin biologiasta poistettaisiin käsite kahdesta sukupuolesta.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä ekonomisti jos ei tajua tuota eroa. Vastaus on toki sama, mutta on eri asia ostaa 9kpl 15 euron lippuja kuin 15kpl 9 euron lippuja.
No mitä eroa on jos ostan 9 kpl 15 euron lippuja vs että osntan 15 euron lippuja 9 kappaletta?
Kumpikin on suomeksi oikein.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa jaksossa on ilmeisesti harjoiteltu laskulausekkeen tekoa ja kertolaskun erilaisia käyttötapoja. Vaikka 15x9 on tulona sama kuin 9x15, ne eivät kuitenkaan tarkoita samanlaista tilannetta. On todellakin eri asia ostaa yhdeksälle hengelle liput à 15€ vs. viidelletoista liput à 9€.
Koska eurot puuttuvat laskulausekkeesta, ei opettaja ole voinut tietää, onko tämä ero ymmärretty. Siksi laskun oikeellisuutta ei voi tietää. Tämänkaltaisia "oikeaan elämään" perustuvia tehtäviä tehdään alakoulussa itse asiassa paljon, jotta matemaattinen ajattelu kehittyisi. Kyllä ne kuuluu myös arvioida tavoitteiden mukaisesti.
Kertolaskun vaihdannaisuutta harjoitellaan sitten toisaalla. Sillä aloitetaan kertolaskujen ulkoaopettelu ja se tulee kyllä taatusti jokaiselle selväksi. Tässä tehtävässä oltiin jo syventävässä kertolaskuharjoittelussa, siis reippaasti ohi tuon 3x5=5x3 vaiheen, jonka parissa aloitetaan jo 2. luokalla.
T. Opett
Mistä tuossa tulisi mieleen, että jossain voisi olla 9 euron lippuja myytävänä? En vaan tajua.
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia sain ehdot 2x lukiossa 70-luvulla. Sain oikean tuloksen mutta väärällä tavalla - usein päässälaskuna.
Minun nuorin poika myös ala-asteella sai huonoja numeroita matikasta, kun laski päässä nopeaa laskut.
Yritin jankuttaa, että laita ylös se laskutoimitus. Mutta vastarannan Kiiski kun oli, ei suostunut. Matikan numero oli sitten 6
Yläasteella matikka oli 10 ja samalla selvisi, että on Asperger ja hänen eriryislahjakkuus oli numerot
Ja on nykyään nörttinä jossain IT hommissa, mistä minä matemaattisesti lahjattomana äitinä en ymmärrä mitään
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli ala-asteella koetehtävä: Villellä ja isällä on ikäeroa 22 vuotta, paljonko Villellä ja isällä on ikäeroa 10 vuoden päästä?
Vastasin 22 vuotta ja väärin meni.
Olisi pitänyt ymmärtää, että tämä on MATEMATIIKAN koe ja silloin kuuluu laskea tehtävät. Oikea vastaus olo siis 32 vuotta, koska MATEMATIIKAN KOE!
"Muttei matikan tunneilla kerrottu moista
Noista numeroista
Kummallisista jotka päässäni
Pyörii päivä päivän perään
Kakskyt neljä seitsemän yhtälöitä ratkon
Yöllä unissa aamulla kun herään
Erään kerran mä luulen että vastauksen löydän
Tarkistettaessa laskuvirheen huomaan
Miten ikinä pystyn tästä selvää saada
Ja täydellisen ratkaisu mallin luomaan
Elämä on matematiikkaa
Ilman logiikkaa
Ja kun edelliseen kaavaan viittaa
Se ei pädekkään tässä laskussa
Mussa on sekaisin miinus ja plussa
Vähänkin lisää niin on pelkkä nolla"
Siinä Mariskan pohdintaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun sörkitään näin pahasti matikan ytimeen niin ei sitä vahingossa tehdä. Vähän kuin biologiasta poistettaisiin käsite kahdesta sukupuolesta.
Tapa itses
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia sain ehdot 2x lukiossa 70-luvulla. Sain oikean tuloksen mutta väärällä tavalla - usein päässälaskuna.
Minä niin vihasin tuota lausekkeen vai mikä lie ollut kirjoittamista, ensin laskin päässä oikean tuloksen ja sitten yritin väkertää jonkun näköisesti miten olin päässyt lopputulokseen. Usein olin äimänä, että näkeehän tuloksen. Eipä minusta matemaatikkoa tullut, mutta osaan edelleen "nähdä" mitä alennusmyynti takki maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain joskus englannin kokeesta 9 1/2, koska olin sanakoeosiossa käyttänyt toista sanaa, mikä kirjan sanastossa oli. Vastaukseni oli täysin oikein, mutta olisi pitänyt älytä laittaa sama sana kuin kirjassa. Sillä hetkellä laski motivaatio lukea englannin kokeisiin. Tuon luokan arvosaa todistuksessa taisi olla 7. Jätin siis tosiaan kokeisiin usein vastaamatta. Sen verran vastasin, että tieisn pääseväni läpi. Lopetin myös tunneilla osallistumisen. Vähän lapsellinen ratkaisu kyllä, mutta kyllä sieppasi, kun opettaja itsekin sanoi, että vastasin täysin oikein, mutta hän ei hakenutkaan tuota sanaa...
Suomessa oikeasti osataan ta p paa oppilaan motivaatio koulussa.
Tämä aloitetaan jo ekalla luokalla. Lapsenlapseni oli innoissaan ekasta matikan kirjasta ja koska osasi laskea hyvin, niin laski monta sivua pe
Entäs sitten, kun lapsi oppii itsekseen lukemaan. Minäkin opin alle neljän vanhana. Ei vanhemmat siihen erityisemmin kannustaneet, minua oli itseäni vain alkanut kiinnostaa se paperi, jota vanhemmat aamulla luki ja olin alkanut kyselemään kirjaimia osoitellen, että mikä tuo on. Olisiko vanhempieni pitänyt sanoa, että olet vasta kolme, ei sinun kuulu tietää, menepä huoneeseesi vaikka leikkimään nukella? Ei. Vanhempani tekivät ihan oikein, kun vastasivat minulle. Minä etenin omassa tahdissani ja neljä vuotiaana sitten luin itsenäisesti siten, että vaikeimmat sanat kävin kysymässä, että miten tämä lausutaan. Sen jälkeen aloin kiinnostua numeroista, kun kaupassa sanottiin niitä ja äiti antoi rahaa ja kassa antoi sitä takaisin.
Moniakaan lapsia siis vanhemmat ei opeta erityisesti lukemaan tai laskemaan, vaan lapset alkaa itse oppia. Englantiakin olin sitten oppinut ennen kolmatta luokkaa.
Toiset lapset on vain itseohjautuvampia ja lasten pitäisi saada kehittyä omassa tahdissaan. Ei sen pitäisi olla hitaimmilta pois, jos joku oppii nopeammin. Koulun pitäisi vastata tähän tarjoamalla nopeammin oppiville nopeampia väyliä edetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain joskus englannin kokeesta 9 1/2, koska olin sanakoeosiossa käyttänyt toista sanaa, mikä kirjan sanastossa oli. Vastaukseni oli täysin oikein, mutta olisi pitänyt älytä laittaa sama sana kuin kirjassa. Sillä hetkellä laski motivaatio lukea englannin kokeisiin. Tuon luokan arvosaa todistuksessa taisi olla 7. Jätin siis tosiaan kokeisiin usein vastaamatta. Sen verran vastasin, että tieisn pääseväni läpi. Lopetin myös tunneilla osallistumisen. Vähän lapsellinen ratkaisu kyllä, mutta kyllä sieppasi, kun opettaja itsekin sanoi, että vastasin täysin oikein, mutta hän ei hakenutkaan tuota sanaa...
Suomessa oikeasti osataan ta p paa oppilaan motivaatio koulussa.
Tai sitten lasten resilienssi on toooosi alhainen. Kuten sinun tuossa.
Se oli itseasiassa minun kapinani asioiden muuttamiseksi. En voinut nuorena käsittää hölmöläisten touhuja, en vieläkään. Mutta käsitin ettei niiden mukaan tarvitse toimia, vaan voi kapinoida.
Onkohan tässä pohjimmiltaan kyse sähköisestä kokeesta ja siitä, että kone ei hyväksy oikeaa vastausta jos laskun merkitseminen on tehty eri lailla kuin sille on koodattu oikeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä niin vihasin tuota lausekkeen vai mikä lie ollut kirjoittamista, ensin laskin päässä oikean tuloksen ja sitten yritin väkertää jonkun näköisesti miten olin päässyt lopputulokseen. Usein olin äimänä, että näkeehän tuloksen. Eipä minusta matemaatikkoa tullut, mutta osaan edelleen "nähdä" mitä alennusmyynti takki maksaa.
Matematiikka on nimenomaan taito kuinka ne omat mutuluit ja päässä pyörittelyt osoitetaan vakuuttavasti myös muille ihmisille
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tässä pohjimmiltaan kyse sähköisestä kokeesta ja siitä, että kone ei hyväksy oikeaa vastausta jos laskun merkitseminen on tehty eri lailla kuin sille on koodattu oikeaksi.
Tää on varmaan todennäköisin vaihtoehto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertolaskun vaihdannaisuutta harjoitellaan sitten toisaalla. Sillä aloitetaan kertolaskujen ulkoaopettelu ja se tulee kyllä taatusti jokaiselle selväksi. Tässä tehtävässä oltiin jo syventävässä kertolaskuharjoittelussa, siis reippaasti ohi tuon 3x5=5x3 vaiheen, jonka p
Kyse on systemaattisen ajattelun jumppaamisesta, ei siitä etteikö tämän nimenomaisen tehtävän olisi voinut ratkaista molemmilla tavoilla.
Periaatteessa äikän esseetkin voi kirjoittaa vapaata sanajärjestystä käyttäen, mutta sori vaan, siitäkin tulee runtua, ellei kyseessä ole alimpien arvosanojen tasolla opiskeleva oppilas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertolaskun vaihdannaisuutta harjoitellaan sitten toisaalla. Sillä aloitetaan kertolaskujen ulkoaopettelu ja se tulee kyllä taatusti jokaiselle selväksi. Tässä tehtävässä oltiin jo syventävässä kertolaskuharjoitteluss
Kyse on systemaattisen ajattelun jumppaamisesta, ei siitä etteikö tämän nimenomaisen tehtävän olisi voinut ratkaista molemmilla tavoilla.
Periaatteessa äikän esseetkin voi kirjoittaa vapaata sanajärjestystä käyttäen, mutta sori vaan, siitäkin tulee runtua, ellei kyseessä ole alimpien arvosanojen tasolla opiskeleva oppilas.
kommunatiivisuus eli a*b=b*a on ihan algebran perusjuttuja. Lasku on kyllä täysin oikein ja ainoat puolijärjelliset syyt on sellaisia ettei nelosluokkalaisen niitä tarvitse tietää
Kyseessä on vain päteminen. On se oikein laskettu. Tehtävän annosta voi päätellä mitkä luvut ovat mitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Näin kommentoi toinen ekonomisti: *lausekkeen looginen käyttö on matematiikassa tärkeää.
Matematiikka on myös kieli, ja kielen looginen käyttö tärkeää. Ostaako 9 kertaa 15 euron lippuja vai 15 euron lippuja 9 kappaletta, voi joissain tapauksissa olla olennaista, hän kirjoitti X:ssä.*
Esimerkiksi missä tapauksessa?
"Matemaattis-looginen ajattelukyky ei kehity, jos sitä yritetään opettaa epäloogisesti ja epätäsmällisesti."
Tämähän tässä juuri on ongelma. Lapsi ei pysty muodostamaan loogista kokonaisuutta oppimastaan, jos äidinkielen sanajärjestys alkaa yhtäkkiä näytellä jotain roolia matematiikassa. Eiköhän tässä ihan tahallaan ohjata lapsia harhaan. Pisa-tulokset on haluttu alas.