Pääekonomisti hämmästyi lapsensa laskutehtävästä: Oikea vastaus, mutta ei silti oikein
En minäkään ymmärrä vaikka olen joskus kauan sitten pitkän matikan suorittanut.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/paaekonomisti-hammastyi-lapsensa-la…
Kommentit (295)
Matikkaa osaamattoman, ulkoa asioita opiskelevan laatima tehtävä..
Saman asian voi jäsentää monella oikealla tavalla. Tuossa oli näytetty vasta 2 tapaa.
Jos oppilaalle annettaan omena ja banaani ja pyydetään syömään molemmat niin miten käy? Joka toinen lapsi syö vääriin koska syö banaanin ensin.
Hyvä tapa tappaa kaikki mielenkiinto matikkaan.
Normisettiä nykymaailmassa. Vaikka tietäisit vastauksen, saat silti hylätyn kun et saavuta dei-vaatimuskriteerien perusteella riittävästi pisteitä.
Oonko mä ainut kenen mielestä tuo oikea vastaus 9*15 on ihan looginen?
Puuttuu yksiköt, kuten € ja lippu.
t. insinööri
En ihmettele enää. Miksi Pisa tulokset laskee ja lapset ovat pihalla matematiikassa. Opetushallitus sössii kaiken.
Minä ihmettelen miksi tämä on uutinen
No onhan se nyt hirveetä, jos matematiikkaa opetetaan nykyään tuolla tavalla. Olisi meikäläiseltäkin jäänyt pitkä matematiikka kirjoittamatta.
Pääekonomisti, joka ei ymmärrä että kertolasku on vaihdannainen, se on määritelty siten. Ei ihme jos taloudessa menee huonosti. Rautalangasta väännettynä: 140€-9kpl*15€/kpl=140€-15€/kpl*9kpl=5€
Sulkeet tarkoittavat laskujärjestystä, ensin lasket sulkujen sisällä olevat ja sitten seuraavan.
Vierailija kirjoitti:
Sulkeet tarkoittavat laskujärjestystä, ensin lasket sulkujen sisällä olevat ja sitten seuraavan.
Ei sillä ole merkitystä, koska kertolasku lasketaan joka tapauksessa ensin.
Opetushallituksen selitykselle sataa kritiikkiä Twitterissä.
Tyhmä ekonomisti jos ei tajua tuota eroa. Vastaus on toki sama, mutta on eri asia ostaa 9kpl 15 euron lippuja kuin 15kpl 9 euron lippuja.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä ekonomisti jos ei tajua tuota eroa. Vastaus on toki sama, mutta on eri asia ostaa 9kpl 15 euron lippuja kuin 15kpl 9 euron lippuja.
Entä 15 euron lippuja 9 kappaletta?
Tämän takia sain ehdot 2x lukiossa 70-luvulla. Sain oikean tuloksen mutta väärällä tavalla - usein päässälaskuna.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole väittänyt tälläistä .
9kpl x 15 euroa on sama kuin 15 euroa x 9 kpl
Vierailija kirjoitti:
Pääekonomisti, joka ei ymmärrä että kertolasku on vaihdannainen, se on määritelty siten. Ei ihme jos taloudessa menee huonosti. Rautalangasta väännettynä: 140€-9kpl*15€/kpl=140€-15€/kpl*9kpl=5€
No mutta silloinhan molemmat vastaukset olisivat olleet oikein.
Koko jutun pointti oli, että nyt oli "väärin" laskettu.
Aivan järjetön juttu, samalla kun koulussa varmasti on opetettu että 9 * 15 on sama asia kuin 15 * 9. Ja onkohan kerrottu tunneilla että jos laitat nämä eripäin kun ope niin ei ole oikein.
Minä ihmettelen lähinnä, miksi tuohon lausekkeeseen on laitettu sulkeet.