Pääekonomisti hämmästyi lapsensa laskutehtävästä: Oikea vastaus, mutta ei silti oikein
En minäkään ymmärrä vaikka olen joskus kauan sitten pitkän matikan suorittanut.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/paaekonomisti-hammastyi-lapsensa-la…
Kommentit (295)
Tuossa jaksossa on ilmeisesti harjoiteltu laskulausekkeen tekoa ja kertolaskun erilaisia käyttötapoja. Vaikka 15x9 on tulona sama kuin 9x15, ne eivät kuitenkaan tarkoita samanlaista tilannetta. On todellakin eri asia ostaa yhdeksälle hengelle liput à 15€ vs. viidelletoista liput à 9€.
Koska eurot puuttuvat laskulausekkeesta, ei opettaja ole voinut tietää, onko tämä ero ymmärretty. Siksi laskun oikeellisuutta ei voi tietää. Tämänkaltaisia "oikeaan elämään" perustuvia tehtäviä tehdään alakoulussa itse asiassa paljon, jotta matemaattinen ajattelu kehittyisi. Kyllä ne kuuluu myös arvioida tavoitteiden mukaisesti.
Kertolaskun vaihdannaisuutta harjoitellaan sitten toisaalla. Sillä aloitetaan kertolaskujen ulkoaopettelu ja se tulee kyllä taatusti jokaiselle selväksi. Tässä tehtävässä oltiin jo syventävässä kertolaskuharjoittelussa, siis reippaasti ohi tuon 3x5=5x3 vaiheen, jonka parissa aloitetaan jo 2. luokalla.
T. Opettaja
Meillä oli ala-asteella koetehtävä: Villellä ja isällä on ikäeroa 22 vuotta, paljonko Villellä ja isällä on ikäeroa 10 vuoden päästä?
Vastasin 22 vuotta ja väärin meni.
Olisi pitänyt ymmärtää, että tämä on MATEMATIIKAN koe ja silloin kuuluu laskea tehtävät. Oikea vastaus olo siis 32 vuotta, koska MATEMATIIKAN KOE!
Tuokin on hämmästyttävää toki, mutta ensimmäinen hämmästykseni oli silti se, että onko Penna mies vai nainen?
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia sain ehdot 2x lukiossa 70-luvulla. Sain oikean tuloksen mutta väärällä tavalla - usein päässälaskuna.
Kukaan ei tee lukion matematiikkaa päässä laskemalla.
Alakouluikäiset opettelevat matematiikan kieltä + matemaattista ajattelua sekä sitä, miksi joku lasketaan siten kuin lasketaan. 9*15€ sulkeissa on oikein, koska nimenomaan lasketaan, kuinka monta kertaa se euromäärä pitää kertoa. Jos sanallinen tehtävä merkitään lausekkeeksi, pitää se merkitä oikein. Varsinkin opetteluvaiheessa tämä on tärkeää. Mekaanisestihan kertolaskun voi laskea molemmin päin, mutta alakouluikäinen harjoittelee kertolaskun ideaa eikä vain mekaanista, ulkoa opeteltavaa laskemista.
Tätä ei taida tuo matemaatikkoisä nyt tajuta.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa jaksossa on ilmeisesti harjoiteltu laskulausekkeen tekoa ja kertolaskun erilaisia käyttötapoja. Vaikka 15x9 on tulona sama kuin 9x15, ne eivät kuitenkaan tarkoita samanlaista tilannetta. On todellakin eri asia ostaa yhdeksälle hengelle liput à 15€ vs. viidelletoista liput à 9€.
Koska eurot puuttuvat laskulausekkeesta, ei opettaja ole voinut tietää, onko tämä ero ymmärretty. Siksi laskun oikeellisuutta ei voi tietää. Tämänkaltaisia "oikeaan elämään" perustuvia tehtäviä tehdään alakoulussa itse asiassa paljon, jotta matemaattinen ajattelu kehittyisi. Kyllä ne kuuluu myös arvioida tavoitteiden mukaisesti.
T. Opettaja
Todella ikävää, että tällaisen ajattelutavan omanneet opettajat opettavat lapsillemme matematiikkaa. Tuollaiset älyttömät saivartelut laskujärjestyksen kanssa eivät kehitä kenenkään matemaattista ajattelua. Päinvastoin, ne kertovat siitä, että matemaattinen ymmärrys on jäänyt kehittymättä.
15 * 9 voi ihan hyvin tarkoittaa "15 euron lippuja 9 kpl."
Tekniikan tohtori
Käsittääkseni 15x9 on ihan sama tulos kuin 9x15 joten perseestä on nykyinen opetus.
Järkyttävää matematiikan häpäisemistä.
Nyt kyllä jyllää autismis maximus jos kahden luvun paikoilla on näin maata mullistava merkitys. 9*15, 15*9, sama vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Kertolaskun vaihdannaisuutta harjoitellaan sitten toisaalla. Sillä aloitetaan kertolaskujen ulkoaopettelu ja se tulee kyllä taatusti jokaiselle selväksi. Tässä tehtävässä oltiin jo syventävässä kertolaskuharjoittelussa, siis reippaasti ohi tuon 3x5=5x3 vaiheen, jonka parissa aloitetaan jo 2. luokalla.
T. Opett
Se, että lausekkeessa vaihtaa lippujen ja henkien lukumäärien järjestyksen, ei tarkoita, että numeroiden merkitys muuttuu.
Hirvittåvää matematiikan raiskaamista.
No, sairaanhoitajaksi opiskelin. Olen ollut lahjakas matikassa jossa päättelen hyvin.
Yhdestö lääkelaskusta sain hylyn 3 kertaa. Yhtään hylkyä ei saanut olla. Vastaus oli oikein, mutta yhtälö ei.
Vaikka selitin kuinka miten sen laskin, niin ei auttanut.
Meinasivat laittaa minut suorittamaan kyseisen kurssin uudestaan, kieltäydyin. Lopulta ilmoitin, että jätän opinnot kesken. Olin niin väsynyt opettajani kuittailuun.
Lopulta tekivät minulle uusintakokeen, jossa 6 matemaattista lääkelaskua. Ei saanut olla muuta kuin kynä ja suttupaperi. Näin oltiin kaikki lääketentit suoritettu
Mutta nyt oli poikkeus se, että olin yksin.Ei muita opiskelijoita. Toisella puolella istui oma opettajani ja toisella puolella matikan opettaja, joka ulkopuolinen. Jouduin selittämään ääneen myös tarkasti koko ajan, miten lasken, miten päättelen, ja miten tarkistan laskun, että se on varmasti oikein.
Omat suttuni olivat todellakin omia, he eivät niistä kaikkia hokanneet mutta kun näkivät miten sen tein ja miten ääneen selitin, niin hokasivat, että, no, voihan sen noinkin tehdä
Kaikki oli oikein ja pääsin läpi. Mutta oma opettajani kuittaili minulle, että kyllä teillä päin, eli missä olin suorittanut lukion, oudosti opetetaan
No, sanoi vielä, että toivottavasti ei tule lääkelaskuissa käytännön töissä virhettä.
No, Nyt olen 9 vuotta ollut saikkari, vielä ei ole virhettä tullut
Mutta niin p.a s k.a. oli opettaja ja selkeästi vähän nautti kun hylkäili mun laskuja. Toisin oli tämä ulkopuolinen matikanmaikka, joka totesi vain, että sinulla on hyvä päättely kyky myös, ja selkeästi pohdit että lasku meni oikein.
Kyllä olin ärsyyntynyt koko opettajaan joka ei hyväksynyt että joku tekee tehtävän eri tavalla kuin hän, vaikka vastaus oli oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Opettaja
Todella ikävää, että tällaisen ajattelutavan omanneet opettajat opettavat lapsillemme matematiikkaa. Tuollaiset älyttömät saivartelut laskujärjestyksen kanssa eivät kehitä kenenkään matemaattista ajattelua. Päinvastoin, ne kertov
Näin käy kun opettaja on opetellut matematiikan ulkoa ja ymmärrys puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Tuokin on hämmästyttävää toki, mutta ensimmäinen hämmästykseni oli silti se, että onko Penna mies vai nainen?
Mies
Tämäkin on joku latvasta täysin laho. Luulee, että ihmiset kiinnostuvat opiskelemaan matematiikkaa, hakevat kauppakorkeaan opiskelemaan ja tulevat Suomen Pankkiin töihin ihan vaan sen takia kun kirjoittelee töysin löperöitä Hesariin. Luulee, että ihmisiä voi ohjailla ja aivopestä näin hakemaan kauppakorkeaan opiskelemaan, muuttamaan Vallilaan ja tulemaan Issille opiskelujen ajaksi pskatöihin.
Onko tarkoitus, että jatkossa tekoäly tarkistaa laskut, eikä se tietenkään ymmärrä, että 15x9 on lopputulokseltaan sama kuin 9x15?
onko tämä opetusjallituksen edustaja joku autisti tai muuten normaaliin ajatteluun kykenemätön?
9x15 on sama kuin 15x9
Nyt on pääekonomistilla ja näköjään useammalla kommentoijalla unohtunut mitä yksiköitä lasketaan. Olisi pitänyt merkitä ne yksiköt näkyviin sekä laskuissa että vastauksessa. Siksi meni pieleen.
Sama latvasta laho kirjoittelee Yl,,ilaudalle näitä matemaattisia juttuja ja jankuttaa, luulee, että jankuttamalla asiasta saadaan ihmiset kiinnostumaan opiskelemaan matematiikkaa. Sama juttu näiden valtion työpaikkojen kanssa. Luulee, että mitä enemmän jankkaa jostain työpaikasta 24/7 7 päivänå viikossa aamusta yöhön vuosikymmeniä niin onnistuu aivopesemään ja manipuloimaan valtiolle töihin.
Pääekonomisti on oikeassa. Sekä 9 *15 että 15 * 9 ovat hyväksyttyviä järjestyksiä. En tiedä yhtään matematiikka yliopistossa yli 20 op opiskellutta, jonka mielestä Opetushallituksen edustaja olisi oikeassa.
Tekniikan tohtori