Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oikeasti älykkään ongelmat

Vierailija
17.12.2024 |

Tällä palstalla usein keskustellaan siitä, millaisia ongelmia on keskimääräistä älykkäämmillä. Tässä meikän viiskyt senttii.

Olen itse tällainen älykäs ihminen, jolla myös tovereina samanmoisia. Me ei olla sen kummallisempia kuin muutkaan. Pidän muita huippuälykkäitä (testatusti sellaisia) monessa asiassa yhtä typerinä kuin muita.

Oikein hämmennyn aina kun muut älykkäät ovat ihan hoomoilasena tilanteissa, jotka itselleni ovat itsestään selviä.

Älykkyys antaa eväät, mutta kokemus jalostaa ne eväät käyttöön. Näin esim sosiaalisissa suhteissa. Ns. sosiaalinen älykkyys on pääosin opittua. Eli jos ihmettelet miksi joku it-nörtti on niin tööt joissain tilanteissa, vaikka kuuluu mensaan, niin tämä on just se.

Älykkyys on vain yks ominaisuus ihmisessä. Siitä voi toki tehdä ongelman, elämääkin suuremman, jos haluaa. Fakta on kuitenkin sen, että älykäällä on nopeammat hoksottimet. Eli nopea oppimiskyky, kyky hahmottaa laajempia kokonaisuuksia, kyky ymmärtää abstraktioita, hyvä ongelmanratkaisukyky. Nämä ovat erinomaisen hyödyllisiä ominaisuuksia elämässä ja helpottavat elämää, varsinkin työelämää (olit sitten duunri tai akateeminen).

Erilaiset kasvuympäristöt, geneettiset ja opitut tavat ja luonteenpiirteet vaikuttavat elämässä kuitenkin enemän kuin älykkyysosamäärä. Sosiaaliset suhteet ja niissä pärjääminen ovat kaikkein merkittävimpiä.

Okei, sitten mennään siihen, että mikä meikäläistä älykkäänä eniten sos. suhteissa ja elämässä kyrpii.

1. Huumorintaju.

-Mulla on lapsesta asti ongelma, että jengi ei tajua mun liian outoa huumoria. Ainoastaan toiset huippuälykkäät tajuaa sen, muut pitää outona tai tyhmänä.

2. Ihmiset on hitaita.

On tosi turhauttavaa, että itelle asiat on helppoja ja nopeita. Muut pähkäilee, opettelee, yrittää ymmärtää ja kaikki kestää niin kauan. Vaatii kärsivällisyyttä.

3. Ei voi puhua suurimmalle osalle ihmisistä sillee ku normaalisti puhuis. Täytyy puhua selkokieltä. Jos puhuu mikä olis itelle ns. normaalisti, mikä siis tuntuis luontevammalta, niin ihmiset ei yhtään tajua mitä sanoin. He yleensä hymyilee ja nyökyttelee, koska jotenkin tiedostavat, että sanoin jotain "fiksua", mutta eivät kehtaa sanoa että eivät tajunneet mitään.

Mutta jos sopeutuu näihin kaikkiin (kuten itse olen jotenkuten sopeutunut) niin kaikki on ok. Ei ole mitään syytä uhriutua älykkyydestä tai asettaa itseää muiden yläpuolelle. Me ollaan kaikki ihmisiä eri ominaisuuksien kanssa. Ulkönäkö ja älykkyys vaan tuntuu olevan tosi arkoja aiheita, koska ihmiset herkästi ajattelee että ihmiset arvotetaan niiden perusteella ja tietysti jotkut pellet arvottavatkin, mutta parhaimmat ei.

Kommentit (138)

Vierailija
101/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi kyllä kovasti minkälaista ap:n huumori on jota ei ymmärretä? Itse tyhmempänä en osaa edes kuvitella minkälaista on älykäs huumori.

Älykäs huumori voi sisältää esim. monimutkaisia sanaleikkejä tai sitten se ei avaudu, jos ei ole laajat yleistiedot tai vaikkapa tietoa jostain tietystä tieteenalasta. Tällaiset voivat olla esimerkkejä vaikeammin ymmärrettävästä huumorista.

mutta eiks sellanen oo vaan kulttuurin tuntemusta?

Mikä sellainen?

Tieto on kulttuuria.

En saa nyt ollenkaan ajatuksenjuoksustasi kiinni, joten en voi valitettavasti vastata.

jostain luin, että kulttuuri=kaikki ihmisen luoma. sellaiset asiat, joita ei esiinny luonnossa.

minä mietin, että onko tämä tieto, mikä meillä nyt on kaikista asioista, myös kulttuuria, jotain ihmisen luonaa? todellisuuden perimmäistä luonnetta on vaikea tutkia. on paljon asioita, jotka on mysteerejä.

mistä edes voimme varmuudella tietää, että 50/2 = 25? onko tieto ihmisen luomaa kulttuuria?

Vierailija
102/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi kyllä kovasti minkälaista ap:n huumori on jota ei ymmärretä? Itse tyhmempänä en osaa edes kuvitella minkälaista on älykäs huumori.

Tätä se on

Naurattaa

Ap

Et ole ap, mutta miten vaan. Tämä on internet. Plääh.

-ap

Söpö! <3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"jostain luin, että kulttuuri=kaikki ihmisen luoma. sellaiset asiat, joita ei esiinny luonnossa.

minä mietin, että onko tämä tieto, mikä meillä nyt on kaikista asioista, myös kulttuuria, jotain ihmisen luonaa? todellisuuden perimmäistä luonnetta on vaikea tutkia. on paljon asioita, jotka on mysteerejä.

mistä edes voimme varmuudella tietää, että 50/2 = 25? onko tieto ihmisen luomaa kulttuuria?"

Aa, okei, eli et siis kommentoinutkaan sitä asiaa, jonka kirjoitin huumorista, vaan lainasit viestiäni muuten vain. Luulin, että se liittyi jotenkin huumoriin.

Kyllä, tieto on paljolti kulttuuria, mutta vaikkapa tuon laskutoimituksen voit todentaa laskemalla joitain fyysisiä asioita, kuten tulitikkuja. Ja luonnontieteet pääsääntöisesti kuvaavat maailmaa ja sen lainalaisuuksia.

Vierailija
104/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkkiä älykkäästä huumorista kellään? ._.

Vierailija
105/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykäs huumori voi sisältää esim. monimutkaisia sanaleikkejä tai sitten se ei avaudu, jos ei ole laajat yleistiedot tai vaikkapa tietoa jostain tietystä tieteenalasta. Tällaiset voivat olla esimerkkejä vaikeammin ymmärrettävästä huumorista.

En muista tiedä, mutta mun huumori, jota usein ei ymmärretä, on melko dead ban ja/tai tilannekomiikkaa osittain sarkastisesti osittain ihan jotain muuta. Joskus imitaatiota, jota kukaan ei tajua tai jotain absrtaktia. Jos vedän överiksi, niin sitten tulee naurun pyrskähdykset.  Kuten edellä sanottiin, myös sanaleikit, monet käsitteelliset asiat on jotain, mitä usein ei ymmärretä. Katsotaan vain, että on outo tai tyhmä tai tosissaan.

Vierailija
106/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

🍣🐔💩

Vierailija
107/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko lukenut Mihail Bulgakovin Saatana saapuu Moskovaan? Siinä on paljon rutikuivaa, erittäin älykästä huumoria.

Vierailija
108/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko lukenut Mihail Bulgakovin Saatana saapuu Moskovaan? Siinä on paljon rutikuivaa, erittäin älykästä huumoria.

En juurikaan lue...

Mutta! Voisin, jos suositellaan.

Vierailija
109/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En muista tiedä, mutta mun huumori, jota usein ei ymmärretä, on melko dead ban ja/tai tilannekomiikkaa osittain sarkastisesti osittain ihan jotain muuta. Joskus imitaatiota, jota kukaan ei tajua tai jotain absrtaktia. Jos vedän överiksi, niin sitten tulee naurun pyrskähdykset.  Kuten edellä sanottiin, myös sanaleikit, monet käsitteelliset asiat on jotain, mitä usein ei ymmärretä. Katsotaan vain, että on outo tai ty

Se on muuten dead pan. Joo, tilannehuumori on monesti sellaista, että ei aukea kaikille. Pitää osata ajatella sitä tilannetta monitasoisesti, ja jos huumoria ei ole merkitty riittävän selkeästi (överiys) vastaanottajat eivät automaattisesti tunnista sitä huumoriksi. Eikä siinä mitään. Ihmisiä on erilaisia.

Vierailija
110/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kehystääkö apn yö todistusta ällät?

Vierailija
111/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En juurikaan lue...

No, minä suosittelen. Kirjan voi lukea pelkkänä tarinana, mutta jos tuntee Neuvostoliiton historiaa ja neuvostoyhteiskuntaa, todellinen ja rankka huumori avautuu. Luin sen ensimmäistä kertaa teininä, enkä tajunnut suurinta osaa viittauksista ollenkaan, mutta hyvä se oli silloinkin, vain vähemmän hauska.

Vierailija
112/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

voiko palstatrolli olla älykäs 🤡

huhuu?

Vierailija
113/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Venäläinen huumori on kyllä parhaimmillaan erittäin älykästä. Se on samanlaista kuivaa kuin brittihuumori, mutta siinä on oma itseironinen sävy.

Vierailija
114/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei.

Ap.

PS. voi teitä höpöjä

Vierailija
115/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En juurikaan lue...

No, minä suosittelen. Kirjan voi lukea pelkkänä tarinana, mutta jos tuntee Neuvostoliiton historiaa ja neuvostoyhteiskuntaa, todellinen ja rankka huumori avautuu. Luin sen ensimmäistä kertaa teininä, enkä tajunnut suurinta osaa viittauksista ollenkaan, mutta hyvä se oli silloinkin, vain vähemmän hauska.

En tiedä paljon historiasta mitään. :D Vaan koulukirjoista lukenut, pienen kirjan väliin saa niinkin paljon tietoa mahdutettua... En kuitenkaan usko sen olevan este.

Oletko ikinä lukenut Rikos ja rangaistus?

Vierailija
116/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä te saatte tietää älykkyytenne tason? Mensan testi mittaa lähinnä visuoloogista päättelyä, joka on aika suppea määritelmä älykkyydelle. 

Hyvin pitkälti samaa mieltä kanssasi ap. Itse en pidä itseäni huippuälykkäänä ja samaistun vain oikeastaan kohtaan 2.  Minua kiinnostaisi jokin esimerkki oudosta huumorintajustasi, ap. Kerrotko esimerkin?

Armeijan p-kokeessa 9. Mensan testeissä 143-149. En kyllä liittynyt. Työpsykologien testeistä tiedän sen verran että kuulun älykkäimmän prosentin joukkoon.

Jos rehellisiä ollaan niin ei huippuälykkyydestä ole sen kummempaa hyötyä. Minun ongelma on että menen liian syvälle ja juurta jaksaen asioihin, kun muut huitasee ne menemään tosta noin vaan. En kuitenkaan ole millään kirjolla.

Onhan se tietty kiva kun asioita oppii helposti, vaikka kieliä lukemalla peruskieliopin ja sitten vaan opettelee sanoja.

Miinuksena että kyllästyn normi töissä nopeasti. Mulla on neljä yliopistotutkintoa ja nyt ajattelin opiskella kokiksi (Michelin!!!) tai maisemasuunnittelijaksi.

M46

Vierailija
117/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei.

Ap.

PS. voi teitä höpöjä

Kuules! Ap kirjoittaa ap merkin eri tavalla kuin sinä!

Vierailija
118/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En tiedä paljon historiasta mitään. :D Vaan koulukirjoista lukenut, pienen kirjan väliin saa niinkin paljon tietoa mahdutettua... En kuitenkaan usko sen olevan este.

Oletko ikinä lukenut Rikos ja rangaistus?"

Luen sitä itse asiassa parhaillaan. Yritin lukea sitä joskus parikymppisenä eikä se silloin tuntunut ollenkaan kiinnostavalta. Nyt on toisin.

Vierailija
119/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

voiko palstatrolli olla älykäs 🤡

huhuu?

onko siellä ketään? 💩💩💩

Vierailija
120/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En tiedä paljon historiasta mitään. :D Vaan koulukirjoista lukenut, pienen kirjan väliin saa niinkin paljon tietoa mahdutettua... En kuitenkaan usko sen olevan este.

Oletko ikinä lukenut Rikos ja rangaistus?"

Luen sitä itse asiassa parhaillaan. Yritin lukea sitä joskus parikymppisenä eikä se silloin tuntunut ollenkaan kiinnostavalta. Nyt on toisin.

Ite ajattelin lukea, kun aikaa joskus vapautuu.