Oikeasti älykkään ongelmat
Tällä palstalla usein keskustellaan siitä, millaisia ongelmia on keskimääräistä älykkäämmillä. Tässä meikän viiskyt senttii.
Olen itse tällainen älykäs ihminen, jolla myös tovereina samanmoisia. Me ei olla sen kummallisempia kuin muutkaan. Pidän muita huippuälykkäitä (testatusti sellaisia) monessa asiassa yhtä typerinä kuin muita.
Oikein hämmennyn aina kun muut älykkäät ovat ihan hoomoilasena tilanteissa, jotka itselleni ovat itsestään selviä.
Älykkyys antaa eväät, mutta kokemus jalostaa ne eväät käyttöön. Näin esim sosiaalisissa suhteissa. Ns. sosiaalinen älykkyys on pääosin opittua. Eli jos ihmettelet miksi joku it-nörtti on niin tööt joissain tilanteissa, vaikka kuuluu mensaan, niin tämä on just se.
Älykkyys on vain yks ominaisuus ihmisessä. Siitä voi toki tehdä ongelman, elämääkin suuremman, jos haluaa. Fakta on kuitenkin sen, että älykäällä on nopeammat hoksottimet. Eli nopea oppimiskyky, kyky hahmottaa laajempia kokonaisuuksia, kyky ymmärtää abstraktioita, hyvä ongelmanratkaisukyky. Nämä ovat erinomaisen hyödyllisiä ominaisuuksia elämässä ja helpottavat elämää, varsinkin työelämää (olit sitten duunri tai akateeminen).
Erilaiset kasvuympäristöt, geneettiset ja opitut tavat ja luonteenpiirteet vaikuttavat elämässä kuitenkin enemän kuin älykkyysosamäärä. Sosiaaliset suhteet ja niissä pärjääminen ovat kaikkein merkittävimpiä.
Okei, sitten mennään siihen, että mikä meikäläistä älykkäänä eniten sos. suhteissa ja elämässä kyrpii.
1. Huumorintaju.
-Mulla on lapsesta asti ongelma, että jengi ei tajua mun liian outoa huumoria. Ainoastaan toiset huippuälykkäät tajuaa sen, muut pitää outona tai tyhmänä.
2. Ihmiset on hitaita.
On tosi turhauttavaa, että itelle asiat on helppoja ja nopeita. Muut pähkäilee, opettelee, yrittää ymmärtää ja kaikki kestää niin kauan. Vaatii kärsivällisyyttä.
3. Ei voi puhua suurimmalle osalle ihmisistä sillee ku normaalisti puhuis. Täytyy puhua selkokieltä. Jos puhuu mikä olis itelle ns. normaalisti, mikä siis tuntuis luontevammalta, niin ihmiset ei yhtään tajua mitä sanoin. He yleensä hymyilee ja nyökyttelee, koska jotenkin tiedostavat, että sanoin jotain "fiksua", mutta eivät kehtaa sanoa että eivät tajunneet mitään.
Mutta jos sopeutuu näihin kaikkiin (kuten itse olen jotenkuten sopeutunut) niin kaikki on ok. Ei ole mitään syytä uhriutua älykkyydestä tai asettaa itseää muiden yläpuolelle. Me ollaan kaikki ihmisiä eri ominaisuuksien kanssa. Ulkönäkö ja älykkyys vaan tuntuu olevan tosi arkoja aiheita, koska ihmiset herkästi ajattelee että ihmiset arvotetaan niiden perusteella ja tietysti jotkut pellet arvottavatkin, mutta parhaimmat ei.
Kommentit (138)
ap tässä. Halusin kirjottaa tän alotuksen, et ihmisille tulis enemmän tietoa ja näkökulmaa. Mun näkökulma saa enemmän miinusta ku plussaa, mikä on harmi. Tuli kaikenmaailman narsistiksi haukkumista sun muuta, mutta myös hyvää ja rakentavaa kommenttia.
Tuli myös enemmän tunne, että tulis piilottaa älykkyys jotenkin, ettei kenellekään tulis paha mieli ja oma elämä helpottuis. Tää maailma on outo kun jotkut ominaisuudet ihmisissä luulis hyviksi, mutta aiheuttaa kateutta ja pahaa mieltä niin monissa. Voi ku ei olis niin.
Kaksi asiaa tässä maailmassa olen huomannut aiheuttavan negatiivisuutta muissa ihmisissä:
1, älykkyys
2. ulkonäkö
Voi kun ihmiset oppisivat arvottamaan ihmisiä ihan muiden ominaisuuksien pohjalta, esim. miten ihmiset käyttäytyy ja kohtelee muita. Kaikesta muusta toivoisin et ihmiset vois puhua asiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIKÄ ON DI!?!?
Suurin osa Mensan jäsenistä on
1) miehiä
2) diplomi-insinöörejä
Se on moodi, DI-mies
Mitä diplomi-insinöörit muuten tekee? Synnyin eilen, joten en tiedä.
näin tyhmänä älykkäät ihmiset on todella seksikkäitä ;DDD
ollaan kuitenkin kuin vesi ja tuli; huono yhdistelmä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIKÄ ON DI!?!?
1) miehiä
2) diplomi-insinöörejä
Se on moodi, DI-mies
Diplomi-insinöörit (DI) ovat korkeakoulutettuja asiantuntijoita, jotka työskentelevät teknologian, insinööritieteiden ja liiketoiminnan eri aloilla. Heidän tehtävänsä ja vastuualueensa vaihtelevat suuresti riippuen heidän erikoistumisestaan, mutta yleisesti ottaen he ratkovat teknisiä ja käytännön ongelmia sekä kehittävät uusia tuotteita, palveluita ja järjestelmiä. Alla on yleiskatsaus siitä, mitä diplomi-insinöörit tekevät:
1. Suunnittelu ja kehitys
Kehittävät ja suunnittelevat teknisiä järjestelmiä, koneita, ohjelmistoja, rakenteita tai muita ratkaisuja.
Esimerkiksi koneenrakennuksen DI voi suunnitella uusia laitteita, ja ohjelmistotekniikan DI kehittää ohjelmistoja.
2. Projektinhallinta
Johtavat projekteja, hallinnoivat resursseja ja vastaavat aikatauluista sekä budjeteista.
Usein mukana myös riskienhallinnassa ja sidosryhmien koordinoinnissa.
3. Tutkimus ja innovointi
Tekevät tutkimusta ja luovat innovatiivisia ratkaisuja uusien teknologioiden ja metodien avulla.
Tyypillistä esimerkiksi energia-alalla tai biotekniikassa.
4. Analyysi ja optimointi
Analysoivat prosesseja, dataa ja toimintamalleja tehokkuuden ja kustannustehokkuuden parantamiseksi.
Tätä tapahtuu esimerkiksi teollisuudessa, logistiikassa tai ympäristöalalla.
5. Tekninen asiantuntijatyö
Toimivat asiantuntijoina erilaisissa teknisissä ja teknologiaan liittyvissä kysymyksissä.
Antavat konsultaatioita esimerkiksi automaatiojärjestelmistä tai rakennusteknisistä ratkaisuista.
6. Yrittäjyys ja liiketoiminta
Monet DI:t perustavat omia yrityksiä tai toimivat johtotehtävissä.
He voivat yhdistää teknisen osaamisensa liiketoiminnan kehittämiseen.
7. Erikoistumisalueet
Diplomi-insinöörit voivat työskennellä monilla eri aloilla, kuten:
Kone- ja sähkötekniikka: Esimerkiksi teollisuuden laitteiden suunnittelu.
Ohjelmistotekniikka ja IT: Sovellusten, ohjelmistojen ja tietojärjestelmien kehitys.
Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka: Rakennusten, siltojen ja infrastruktuurin suunnittelu.
Ympäristötekniikka: Kestävän kehityksen ratkaisut ja energiatehokkuus.
Automaatio ja robotiikka: Teollisuuden automaatio ja tekoäly.
Diplomi-insinöörin työssä yhdistyvät tekninen asiantuntemus, ongelmanratkaisutaito ja usein myös johtamistaidot. Se on laaja ja monipuolinen ammattiala, jossa voi erikoistua lähes mihin tahansa teknologiaan liittyvään!
Mä tunnistan nuo asiat, joista kirjoitat, mutta mulla on sosiaalista älykkyyttä, joten osaan luovia tosi hyvin erilaisissa tilanteissa ja yhteisöissä ja esim. sovittaa huumorini kuulijan mukaan. Siitä olen eri mieltä, että sosiaalinen älykkyys olisi pelkästään opittua. Se on paljolti kiinni persoonallisuudesta, joka taas on paljolti synnynnäinen asia. Toki kasvuympäristö vaikuttaa paljonkin.
Kasvatus, koulutus ja muut ympäristön asiat vaikuttavat älykkyyteen, mutta perimällä on iso osansa siinä. Mieheni on minua älykkäämpi, mutta hänen perheensä taas ei ole erityisen älykästä porukkaa (tämä ei ole loukkaus eikä lausunto heidän ihmisarvostaan - he ovat ihan mukavia ihmisiä). Mun perhe ja suku taas on selvästi älykkäämpää, myös sosiaalisesti älykkäämpää porukkaa. Juuri viime kesänä meillä oli äitini puolen lähisuvun pienimuotoinen sukukokous, jossa enoni piti pienen esitelmän sukumme historiasta. Oli tosi mielenkiintoista kuunnella, millaista väkeä esi-isämme ovat olleet, ja myös todeta, että kyllä monet nyt elossa olevien sukulaisten piirteet ovat olleet suvussa jo pitkään. Mitään hienoa väkeä äidin puolen sukuni ei siis ole, tavallisia pienviljelijöitä, mutta tietynlainen vakaus ja omanlaisensa menestys on kulkenut suvussamme niin pitkään kuin historia on tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
ap tässä. Halusin kirjottaa tän alotuksen, et ihmisille tulis enemmän tietoa ja näkökulmaa. Mun näkökulma saa enemmän miinusta ku plussaa, mikä on harmi. Tuli kaikenmaailman narsistiksi haukkumista sun muuta, mutta myös hyvää ja rakentavaa kommenttia.
Tuli myös enemmän tunne, että tulis piilottaa älykkyys jotenkin, ettei kenellekään tulis paha mieli ja oma elämä helpottuis. Tää maailma on outo kun jotkut ominaisuudet ihmisissä luulis hyviksi, mutta aiheuttaa kateutta ja pahaa mieltä niin monissa. Voi ku ei olis niin.
Kaksi asiaa tässä maailmassa olen huomannut aiheuttavan negatiivisuutta muissa ihmisissä:
1, älykkyys
2. ulkonäkö
Voi kun ihmiset oppisivat arvottamaan ihmisiä ihan muiden ominaisuuksien pohjalta, esim. miten ihmiset käyttäytyy ja kohtelee muita. Kaikesta muusta toivoisin et ihmiset vois puhua asiallisesti.
herran jestas miten typerä sä olet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIKÄ ON DI!?!?
1) miehiä
2) diplomi-insinöörejä
Se on moodi, DI-mies
Diplomi-insinöörit (DI) ovat korkeakoulutettuja asiantuntijoita, jotka työskentelevät teknologian, insinööritieteiden ja liiketoiminnan eri aloilla. Heidän tehtävänsä ja vastuualueensa vaihtelevat suuresti riippuen heidän erikoistumisestaan, mutta yleisesti ottaen he ratkovat teknisiä ja käytännön ongelmia sekä kehittävät uusia tuotteita, palveluita ja järjestelmiä. Alla on yleiskatsaus siitä, mitä diplomi-insinöörit tekevät:
1. Suunnittelu ja kehitys
Kehittävät ja suunnittelevat teknisi
👍👍
Vierailija kirjoitti:
Ite oon taas nii älykäs, että pää on tyhjä 24/7, kun ajattelen niin nopee!
Joo, mä kans. Ku mä puhun itelle normaaliin tapaan, muut ei niinku ymmärrä. Siis kyl ite tietää
voiko palstatrolli olla älykäs 🤡
Kiinnostaisi kyllä kovasti minkälaista ap:n huumori on jota ei ymmärretä? Itse tyhmempänä en osaa edes kuvitella minkälaista on älykäs huumori.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi kyllä kovasti minkälaista ap:n huumori on jota ei ymmärretä? Itse tyhmempänä en osaa edes kuvitella minkälaista on älykäs huumori.
Tätä se on
Naurattaa
Ap
Vierailija kirjoitti:
olipa kerran mutta ei ollut toista kertaa
miksi orpo ei voi pelata pesäpalloa no koska se ei tiedä missä koti on
COS TAN
Vierailija kirjoitti:
Älykäs huumori voi sisältää esim. monimutkaisia sanaleikkejä tai sitten se ei avaudu, jos ei ole laajat yleistiedot tai vaikkapa tietoa jostain tietystä tieteenalasta. Tällaiset voivat olla esimerkkejä vaikeammin ymmärrettävästä huumorista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä se on
Naurattaa
Ap
0_0
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykäs huumori voi sisältää esim. monimutkaisia sanaleikkejä tai sitten se ei avaudu, jos ei ole laajat yleistiedot tai vaikkapa tietoa jostain tietystä tieteenalasta. Tällaiset voivat olla esimerkkejä vaikeammin ymmärrettävästä huumorista.
mutta eiks sellanen oo vaan kulttuurin tuntemusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sellainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sellainen?
Tieto on kulttuuria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sellainen?
Tieto on kulttuuria.
En saa nyt ollenkaan ajatuksenjuoksustasi kiinni, joten en voi valitettavasti vastata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä se on
Naurattaa
Ap
Et ole ap, mutta miten vaan. Tämä on internet. Plääh.
-ap
Tämä juuri. Lisäksi arvaan jo mitä toinen puhuu 3 ensimmäisen sanan aikana ja puren hammasta, jotta toinen lopettaisi puhumisen. Ei kiinnosta kuunnella joutavia löpinäitä.