Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oikeasti älykkään ongelmat

Vierailija
17.12.2024 |

Tällä palstalla usein keskustellaan siitä, millaisia ongelmia on keskimääräistä älykkäämmillä. Tässä meikän viiskyt senttii.

Olen itse tällainen älykäs ihminen, jolla myös tovereina samanmoisia. Me ei olla sen kummallisempia kuin muutkaan. Pidän muita huippuälykkäitä (testatusti sellaisia) monessa asiassa yhtä typerinä kuin muita.

Oikein hämmennyn aina kun muut älykkäät ovat ihan hoomoilasena tilanteissa, jotka itselleni ovat itsestään selviä.

Älykkyys antaa eväät, mutta kokemus jalostaa ne eväät käyttöön. Näin esim sosiaalisissa suhteissa. Ns. sosiaalinen älykkyys on pääosin opittua. Eli jos ihmettelet miksi joku it-nörtti on niin tööt joissain tilanteissa, vaikka kuuluu mensaan, niin tämä on just se.

Älykkyys on vain yks ominaisuus ihmisessä. Siitä voi toki tehdä ongelman, elämääkin suuremman, jos haluaa. Fakta on kuitenkin sen, että älykäällä on nopeammat hoksottimet. Eli nopea oppimiskyky, kyky hahmottaa laajempia kokonaisuuksia, kyky ymmärtää abstraktioita, hyvä ongelmanratkaisukyky. Nämä ovat erinomaisen hyödyllisiä ominaisuuksia elämässä ja helpottavat elämää, varsinkin työelämää (olit sitten duunri tai akateeminen).

Erilaiset kasvuympäristöt, geneettiset ja opitut tavat ja luonteenpiirteet vaikuttavat elämässä kuitenkin enemän kuin älykkyysosamäärä. Sosiaaliset suhteet ja niissä pärjääminen ovat kaikkein merkittävimpiä.

Okei, sitten mennään siihen, että mikä meikäläistä älykkäänä eniten sos. suhteissa ja elämässä kyrpii.

1. Huumorintaju.

-Mulla on lapsesta asti ongelma, että jengi ei tajua mun liian outoa huumoria. Ainoastaan toiset huippuälykkäät tajuaa sen, muut pitää outona tai tyhmänä.

2. Ihmiset on hitaita.

On tosi turhauttavaa, että itelle asiat on helppoja ja nopeita. Muut pähkäilee, opettelee, yrittää ymmärtää ja kaikki kestää niin kauan. Vaatii kärsivällisyyttä.

3. Ei voi puhua suurimmalle osalle ihmisistä sillee ku normaalisti puhuis. Täytyy puhua selkokieltä. Jos puhuu mikä olis itelle ns. normaalisti, mikä siis tuntuis luontevammalta, niin ihmiset ei yhtään tajua mitä sanoin. He yleensä hymyilee ja nyökyttelee, koska jotenkin tiedostavat, että sanoin jotain "fiksua", mutta eivät kehtaa sanoa että eivät tajunneet mitään.

Mutta jos sopeutuu näihin kaikkiin (kuten itse olen jotenkuten sopeutunut) niin kaikki on ok. Ei ole mitään syytä uhriutua älykkyydestä tai asettaa itseää muiden yläpuolelle. Me ollaan kaikki ihmisiä eri ominaisuuksien kanssa. Ulkönäkö ja älykkyys vaan tuntuu olevan tosi arkoja aiheita, koska ihmiset herkästi ajattelee että ihmiset arvotetaan niiden perusteella ja tietysti jotkut pellet arvottavatkin, mutta parhaimmat ei.

Kommentit (138)

Vierailija
121/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkkiä älykkäästä huumorista kellään? ._.

Oletko lukenut Mihail Bulgakovin Saatana saapuu Moskovaan? Siinä on paljon rutikuivaa, erittäin älykästä huumoria.

Venäläinen huumori on kyllä parhaimmillaan erittäin älykästä. Se on samanlaista kuivaa kuin brittihuumori, mutta siinä on oma itseironinen sävy.

TUnnen työni kautta paljon venäläisiä ja heihin on usein helppo saada luotua yhteys huumorin avulla. Koen helposti jonkinlaista henkistä yhteenkuuluvutta slaavien kanssa.

Vierailija
122/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"En tiedä paljon historiasta mitään. :D Vaan koulukirjoista lukenut, pienen kirjan väliin saa niinkin paljon tietoa mahdutettua... En kuitenkaan usko sen olevan este.

Oletko ikinä lukenut Rikos ja rangaistus?"

Luen sitä itse asiassa parhaillaan. Yritin lukea sitä joskus parikymppisenä eikä se silloin tuntunut ollenkaan kiinnostavalta. Nyt on toisin.

Ite ajattelin lukea, kun aikaa joskus vapautuu.

Suosittelen kyllä. En ole Dostojevskiä muuten lukenut, mutta aion lukea jonkin toisenkin kirjan häneltä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

🍣🐔💩

eikö kukaan keksi, mistä tässä vitsissä on kyse

Vierailija
124/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko sä "normaalisti" puhua pelkästään esimerkiksi jostain fysiikan ilmiöistä vai kenties käytätkö sä jotain somalian kielioppia? Vai miten ihmiset nyt ei muka tavallista puhetta ymmärtäisi? 

Vierailija
125/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"En tiedä paljon historiasta mitään. :D Vaan koulukirjoista lukenut, pienen kirjan väliin saa niinkin paljon tietoa mahdutettua... En kuitenkaan usko sen olevan este.

Luen sitä itse asiassa parhaillaan. Yritin lukea sitä joskus parikymppisenä eikä se silloin tuntunut ollenkaan kiinnostavalta. Nyt on toisin.

Suosittelen kyllä. En ole Dostojevskiä muuten lukenut, mutta aion lukea jonkin toisenkin kirjan häneltä. 

Ihmiset taitaa nyt sekoittaa tässä nyt akateemisuuden ja lukeneisuuden älykkyyteen.

Vierailija
126/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älystä en tiedä mutta minulla on 23-senttiä paksu suonikas mela 😘

Vierailija
127/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset taitaa nyt sekoittaa tässä nyt akateemisuuden ja lukeneisuuden älykkyyteen.

Voit ihan hyvin selata keskustelua taaksepäin ja tarkistaa, mistä tuo keskustelu lähti. 

Vierailija
128/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

🍣🐔💩

veikkaajia? vai paljastanlo 

Vierailija
129/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🍣🐔💩

No anna mennä.

Vierailija
130/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo huumorintaju on kyllä niin totta. Älykkäillä ihmisillä leikkaa todella nopeasti. Eräs ystäväni on huippuesimerkki tästä. Hän saattaa heittää jonkun kuivan kommentin ja minä oikein tunnen kuinka minulla lyö puoliympyrää tyhjää, kunnes ratas ottaa kiinni ja tajuan vitsin. Sitten nauramme molemmat sekä jutulle, että minun hitaudelle.

Toinen asia on se, kuinka tehokkaasti voi omalla kommentillaan tai näkökulmallaan tappaa keskustelun. Jopa minulle käy joskus näin jossain seurassa. Sitten toisessa seurassa mikään kommentti ei katkaise keskustelua, vaan se elää ja kumpuilee joka suuntaan. Mielestäni älykkyyttä on myös huomata milloin on itse seuran vähemmän älykäs yksilö...:)

Minulla leikkaa todella nopeasti ja siitä onkin seurannut monta muille kummallista tilannetta. Esim. Työpaikan älykkö heittää hyvän ja oivan kommentin johonkin asiaan, minä olen aina se ensimmäinen nauraja. Muut katsovat, että mikä tuolle tuli. Sitten alkaa naurattamaan muiden hölmöt ilmeet. Kun ei leikkaa niin ei leikkaa ja herjan heittäjän pitää selittää tälle porukalle, mikä siinä oli niin hauskaa. Voi itku :D

Toinen porukka on nämä, jotka itsekin sanovat, etteivät ole älykkäitä, MUTTA tunneälyä heillä on enemmän kuin muilla?!

Vierailija
131/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🍣🐔💩

No anna mennä.

salmonella

🍣=lohi (muuten kalaemoji, mutta koska väri ei ole pinkki...)

kananpaskassa sitä taas on

Vierailija
132/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko keskustelu täynnä itsestään liikoja luulevia 😈

Vierailija
133/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukeeko kukaan täällä Seiskaa?

Vierailija
134/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko älykkään ihmisen merkki tunnistaa säännöllisyyttä ja lainalaisuuksia asioissa?

Vierailija
135/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelpaako kellekään älykkäälle tosi hiljainen ja harvoin puhuva nainen??

nieletkö?

Vierailija
136/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole huippuälykäs, just ja just keskiarvon paremmalla puolella (120). Koen toistuvaksi ongelmaksi sen, että mistään ei voida puhua suoraan kuin aikuiset aikuisille, vaan kaikki pitää kuorruttaa hötöllä ja empatia/arvopuhelässytyksellä. 

Mulla on juurikin tämä sama. Olenkin aika erakko. En vaan taivu siihen sosiaalisen liiman erittämis hömppään, mihin muut.

Vierailija
137/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo huumorintaju on kyllä niin totta. Älykkäillä ihmisillä leikkaa todella nopeasti. Eräs ystäväni on huippuesimerkki tästä. Hän saattaa heittää jonkun kuivan kommentin ja minä oikein tunnen kuinka minulla lyö puoliympyrää tyhjää, kunnes ratas ottaa kiinni ja tajuan vitsin. Sitten nauramme molemmat sekä jutulle, että minun hitaudelle.

Toinen asia on se, kuinka tehokkaasti voi omalla kommentillaan tai näkökulmallaan tappaa keskustelun. Jopa minulle käy joskus näin jossain seurassa. Sitten toisessa seurassa mikään kommentti ei katkaise keskustelua, vaan se elää ja kumpuilee joka suuntaan. Mielestäni älykkyyttä on myös huomata milloin on itse seuran vähemmän älykäs yksilö...:)

Minulla leikkaa todella nopeasti ja siitä onkin seurannut monta muille kummallista tilannetta. Esim. Työpaikan älykkö heittää hyvän ja oivan kommentin johonkin asiaan, minä olen ain

Minusta on turhauttavaa, kun tajuan kyllä ihmisten vitsit, mutta en jaksa nauraa niille, vain sen vuoksi että voisin ilmaista muille, että hei mä tajusin mä ymmärsin en oo tyhmä hei.

Vierailija
138/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olen joni, kotinani roskakori

olen simo, lempieläimeni  dino.