Oikeasti älykkään ongelmat
Tällä palstalla usein keskustellaan siitä, millaisia ongelmia on keskimääräistä älykkäämmillä. Tässä meikän viiskyt senttii.
Olen itse tällainen älykäs ihminen, jolla myös tovereina samanmoisia. Me ei olla sen kummallisempia kuin muutkaan. Pidän muita huippuälykkäitä (testatusti sellaisia) monessa asiassa yhtä typerinä kuin muita.
Oikein hämmennyn aina kun muut älykkäät ovat ihan hoomoilasena tilanteissa, jotka itselleni ovat itsestään selviä.
Älykkyys antaa eväät, mutta kokemus jalostaa ne eväät käyttöön. Näin esim sosiaalisissa suhteissa. Ns. sosiaalinen älykkyys on pääosin opittua. Eli jos ihmettelet miksi joku it-nörtti on niin tööt joissain tilanteissa, vaikka kuuluu mensaan, niin tämä on just se.
Älykkyys on vain yks ominaisuus ihmisessä. Siitä voi toki tehdä ongelman, elämääkin suuremman, jos haluaa. Fakta on kuitenkin sen, että älykäällä on nopeammat hoksottimet. Eli nopea oppimiskyky, kyky hahmottaa laajempia kokonaisuuksia, kyky ymmärtää abstraktioita, hyvä ongelmanratkaisukyky. Nämä ovat erinomaisen hyödyllisiä ominaisuuksia elämässä ja helpottavat elämää, varsinkin työelämää (olit sitten duunri tai akateeminen).
Erilaiset kasvuympäristöt, geneettiset ja opitut tavat ja luonteenpiirteet vaikuttavat elämässä kuitenkin enemän kuin älykkyysosamäärä. Sosiaaliset suhteet ja niissä pärjääminen ovat kaikkein merkittävimpiä.
Okei, sitten mennään siihen, että mikä meikäläistä älykkäänä eniten sos. suhteissa ja elämässä kyrpii.
1. Huumorintaju.
-Mulla on lapsesta asti ongelma, että jengi ei tajua mun liian outoa huumoria. Ainoastaan toiset huippuälykkäät tajuaa sen, muut pitää outona tai tyhmänä.
2. Ihmiset on hitaita.
On tosi turhauttavaa, että itelle asiat on helppoja ja nopeita. Muut pähkäilee, opettelee, yrittää ymmärtää ja kaikki kestää niin kauan. Vaatii kärsivällisyyttä.
3. Ei voi puhua suurimmalle osalle ihmisistä sillee ku normaalisti puhuis. Täytyy puhua selkokieltä. Jos puhuu mikä olis itelle ns. normaalisti, mikä siis tuntuis luontevammalta, niin ihmiset ei yhtään tajua mitä sanoin. He yleensä hymyilee ja nyökyttelee, koska jotenkin tiedostavat, että sanoin jotain "fiksua", mutta eivät kehtaa sanoa että eivät tajunneet mitään.
Mutta jos sopeutuu näihin kaikkiin (kuten itse olen jotenkuten sopeutunut) niin kaikki on ok. Ei ole mitään syytä uhriutua älykkyydestä tai asettaa itseää muiden yläpuolelle. Me ollaan kaikki ihmisiä eri ominaisuuksien kanssa. Ulkönäkö ja älykkyys vaan tuntuu olevan tosi arkoja aiheita, koska ihmiset herkästi ajattelee että ihmiset arvotetaan niiden perusteella ja tietysti jotkut pellet arvottavatkin, mutta parhaimmat ei.
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
KYSYMYS!
Kaikki älyköt täällä linjoilla: Oletteko kiinnostuneet seurustelusta, mietittekö ikinä asiaa?
Siis seurustelusta parisuhdemielessä. Kyllä, sellaista harrastan. Mietin myös asiaa. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko antaa ap esimerkin kohdasta 2?
Minä annan esimerkin ulkopuolisena: Ap kuvittelee, että älykkään ihmisen aivot ovat nopeat. Se on harhaluulo, älykkään ihmisen aivot ovat hitaat. Ärsykettä ei heti seuraa reaktio vaan aseman analyysi.
Mielestäni tämä on hyvin pitkälti totta...
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole huippuälykäs, just ja just keskiarvon paremmalla puolella (120). Koen toistuvaksi ongelmaksi sen, että mistään ei voida puhua suoraan kuin aikuiset aikuisille, vaan kaikki pitää kuorruttaa hötöllä ja empatia/arvopuhelässytyksellä.
Miksi sä ajattelet ettei niin tarvitsisi tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole huippuälykäs, just ja just keskiarvon paremmalla puolella (120). Koen toistuvaksi ongelmaksi sen, että mistään ei voida puhua suoraan kuin aikuiset aikuisille, vaan kaikki pitää kuorruttaa hötöllä ja empatia/arvopuhelässytyksellä.
Juu, pelkän faktan kertominen ei miellytä useita ihmisiä, pitäisi juurikin jutella jostain aivan epäolennaisesta "hötöstä" niin kuin tuossa kerroit. T. saman kokenut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, pelkän faktan kertominen ei miellytä useita ihmisiä, pitäisi juurikin jutella jostain aivan epäolennaisesta "hötöstä" niin kuin tuossa kerroit. T. saman kokenut
minä oon hiljaa, kun en tiedä faktoja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tutulta. Ilman höttöä sun sanomisia ei oteta ollenkaan huomioon. Jätetään vaan ilmaan ja unohdetaan.
oletteko koskaan käyneet "tinder herkutteluilla" ;))
Kelpaako kellekään älykkäälle tosi hiljainen ja harvoin puhuva nainen??
Olen huomannut, että raavaatkin miehet alkavat tyttöillä kun kuulevat mieheni olevan DI. Se on niin maskuliinista, että muut miehet muuttuu.
DI on monelle naiselle se nappi valinta. Syitä on monia. Naiset eivät juurikaan välitä seksistä, eikä DI:ä tarvitse velvollisuudentunnosta miellyttää tässä. Naiset viihtyvät omien juttujensa parissa, ja heille sopii hyvin, että DI nysvää jotain pienoisjunarataa, tai järjestelee postimerkkikokoelmaa tunnista tuntiin. Naiset ottavat mielellään kotonaan dominoivan roolin. Tähän sopii DI kuin nenä päähän. Kaiken tämän ohella, DI tulee havaksi ylläpitää. Ei isoja ruokintakuluja, vaatetusmenot lähes nolla.
Niin
Mensan jäsenistä suurin osa on DI-miehiä
AP:n teksti ei vaikuta älykkään ihmisen tuotokselta.
Vierailija kirjoitti:
MIKÄ ON DI!?!?
diploma de Grande
Vierailija kirjoitti:
MIKÄ ON DI!?!?
Suurin osa Mensan jäsenistä on
1) miehiä
2) diplomi-insinöörejä
Se on moodi, DI-mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIKÄ ON DI!?!?