Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oikeasti älykkään ongelmat

Vierailija
17.12.2024 |

Tällä palstalla usein keskustellaan siitä, millaisia ongelmia on keskimääräistä älykkäämmillä. Tässä meikän viiskyt senttii.

Olen itse tällainen älykäs ihminen, jolla myös tovereina samanmoisia. Me ei olla sen kummallisempia kuin muutkaan. Pidän muita huippuälykkäitä (testatusti sellaisia) monessa asiassa yhtä typerinä kuin muita.

Oikein hämmennyn aina kun muut älykkäät ovat ihan hoomoilasena tilanteissa, jotka itselleni ovat itsestään selviä.

Älykkyys antaa eväät, mutta kokemus jalostaa ne eväät käyttöön. Näin esim sosiaalisissa suhteissa. Ns. sosiaalinen älykkyys on pääosin opittua. Eli jos ihmettelet miksi joku it-nörtti on niin tööt joissain tilanteissa, vaikka kuuluu mensaan, niin tämä on just se.

Älykkyys on vain yks ominaisuus ihmisessä. Siitä voi toki tehdä ongelman, elämääkin suuremman, jos haluaa. Fakta on kuitenkin sen, että älykäällä on nopeammat hoksottimet. Eli nopea oppimiskyky, kyky hahmottaa laajempia kokonaisuuksia, kyky ymmärtää abstraktioita, hyvä ongelmanratkaisukyky. Nämä ovat erinomaisen hyödyllisiä ominaisuuksia elämässä ja helpottavat elämää, varsinkin työelämää (olit sitten duunri tai akateeminen).

Erilaiset kasvuympäristöt, geneettiset ja opitut tavat ja luonteenpiirteet vaikuttavat elämässä kuitenkin enemän kuin älykkyysosamäärä. Sosiaaliset suhteet ja niissä pärjääminen ovat kaikkein merkittävimpiä.

Okei, sitten mennään siihen, että mikä meikäläistä älykkäänä eniten sos. suhteissa ja elämässä kyrpii.

1. Huumorintaju.

-Mulla on lapsesta asti ongelma, että jengi ei tajua mun liian outoa huumoria. Ainoastaan toiset huippuälykkäät tajuaa sen, muut pitää outona tai tyhmänä.

2. Ihmiset on hitaita.

On tosi turhauttavaa, että itelle asiat on helppoja ja nopeita. Muut pähkäilee, opettelee, yrittää ymmärtää ja kaikki kestää niin kauan. Vaatii kärsivällisyyttä.

3. Ei voi puhua suurimmalle osalle ihmisistä sillee ku normaalisti puhuis. Täytyy puhua selkokieltä. Jos puhuu mikä olis itelle ns. normaalisti, mikä siis tuntuis luontevammalta, niin ihmiset ei yhtään tajua mitä sanoin. He yleensä hymyilee ja nyökyttelee, koska jotenkin tiedostavat, että sanoin jotain "fiksua", mutta eivät kehtaa sanoa että eivät tajunneet mitään.

Mutta jos sopeutuu näihin kaikkiin (kuten itse olen jotenkuten sopeutunut) niin kaikki on ok. Ei ole mitään syytä uhriutua älykkyydestä tai asettaa itseää muiden yläpuolelle. Me ollaan kaikki ihmisiä eri ominaisuuksien kanssa. Ulkönäkö ja älykkyys vaan tuntuu olevan tosi arkoja aiheita, koska ihmiset herkästi ajattelee että ihmiset arvotetaan niiden perusteella ja tietysti jotkut pellet arvottavatkin, mutta parhaimmat ei.

Kommentit (138)

Vierailija
41/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole yhtenäistä käsitystä siitä, millainen on älykäs ihminen, ei.

Vierailija
42/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta se on varmaa että on olemassa paljon keskiveroa älykkäämpiä ihmisiä, toki myös keskivertoa tyhmenpiäkin ihmisiä, mutta tuon mittaaminen ei ehkä ole kovinkaan helppoa sitten loppujen lopuksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kuin lähden ajattelemaan syvällisemmin, tajuan, miten turhaa ajattelu on, koska kumminkin kuollaan.

Vierailija
44/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta se on varmaa että on olemassa paljon keskiveroa älykkäämpiä ihmisiä, toki myös keskivertoa tyhmenpiäkin ihmisiä, mutta tuon mittaaminen ei ehkä ole kovinkaan helppoa sitten loppujen lopuksi.

Minä pudotan sitä keskiarvoa pykälän...🥴

Mihis muuten tämä tieto perustuu?

Vierailija
45/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä pidän itseäni aika tyhmänä, ja olin yllättynyt kun psykologin testaamana olinkin keskivertoa älykkäämpi. Mulla ei esim ole sosiaalista älykkyyttä. Ja mulla on pirun huono muisti. Joten en tee paljoakaan tällä päättelykyvyllä.

Enpä oikein usko tuota, älykkäillä on nimenomaan hyvä muisti.

No ei ole, jos puhutaan vain päättelykyvystä. Ei ne ole millään tavalla sama asia. Minulla on myös hyvä päättelykyky, mutta huono muisti. Lasken matematiikkaa ilman kaavoja helposti, harvemmin muistan niitä. Osaan myös päätellä jo olevasta tiedosta paljon uutta. Muistiin en koskaan luota, vaan asiat täytyy sisäistää erilailla, että ne pystyy päättelemään. 

Vierailija
46/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan voittanut nettishakissa.

Vierailija
47/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.hogrefe.fi/tuote?product_id=121

Vierailija
48/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En uskalla painaa, koska en ole kuullutkaan tuollaisesta nettisivusta, ja sieltä voi tulla virus, joten uskon vain sinua. 😰

Vierailija
49/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä, en nyt tiedä miksi tähän ei tule yhtään kommenttia, olen pettynyt. Itse koen että ilmaisin asiani hyvin selkeästi, mutta voin olla väärässäkin.

Opettele kirjoittamaan, joku voisi sitten vaikka uskoa älykkääksi.

Joo, pitäs varmaan. Teen paljon typoja ja muutenkin tykkään kirjoittaa puhekielisesti. Luulin joskus, että vakuuttaakseni muut ihmiset pitäs olla pilkun tarkka näissä kirjoitushommissa. Vasta kun mulle selvis, että muuta huippuälykkäät kirjottaa yhtä virheellisesti ku ite kirjotan, tuli pro itsetunto tän asian suhteen enkä enää jaksa välittää. Mä en oikeestaan välitä muusta kuin siitä, että muut ymmärtäis mitä kirjoitan. Ja jos ei ymmärrä, ei sekään niin nökönuukaa oo.

Mistä tämä selvisi?

Vierailija
50/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä, en nyt tiedä miksi tähän ei tule yhtään kommenttia, olen pettynyt. Itse koen että ilmaisin asiani hyvin selkeästi, mutta voin olla väärässäkin.

Opettele kirjoittamaan, joku voisi sitten vaikka uskoa älykkääksi.

Joo, pitäs varmaan. Teen paljon typoja ja muutenkin tykkään kirjoittaa puhekielisesti. Luulin joskus, että vakuuttaakseni muut ihmiset pitäs olla pilkun tarkka näissä kirjoitushommissa. Vasta kun mulle selvis, että muuta huippuälykkäät kirjottaa yhtä virheellisesti ku ite kirjotan, tuli pro itsetunto tän asian suhteen enkä enää jaksa välittää. Mä en oikeestaan välitä muusta kuin siitä, että muut ymmärtäis mitä kirjoitan. Ja jos ei ymmärrä, ei sekään niin nökönuukaa oo.

Mistä tämä selvisi?

Se oli kuule simmone empiirinen tutkimus (ei vertaisarvioitu). =)

Vierailija
51/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En uskalla painaa, koska en ole kuullutkaan tuollaisesta nettisivusta, ja sieltä voi tulla virus, joten uskon vain sinua. 😰

+ koska siinä lukee product. En ole ostamassa mitään.

Vierailija
52/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitko antaa ap esimerkin kohdasta 2?

Minä annan esimerkin ulkopuolisena: Ap kuvittelee, että älykkään ihmisen aivot ovat nopeat. Se on harhaluulo, älykkään ihmisen aivot ovat hitaat. Ärsykettä ei heti seuraa reaktio vaan aseman analyysi.

Kun keskustelen tuttavapiirini älykkäimmän tyypin (geenitutkija) kanssa joudun oikeasti keskittymään että pysyn kärryllä. Hänellä paitsi leikkaa lujaa, niin hän myös hahmottaa kokonaisuuksia erittäin hyvin. Enkä minäkään edes ole aivan pahvi, +2 keskihajontaa normitesteissä.

Vierailija
53/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loogiseen päättelyyn.

Vierailija
54/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

KYSYMYS!

Kaikki älyköt täällä linjoilla: Oletteko kiinnostuneet seurustelusta, mietittekö ikinä asiaa?

Vierailija
55/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loogiseen päättelyyn.

Vai onko kyseessä ennemminkin itseoikeutettu "totuus"? ;)

Vierailija
56/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlaa hogrefe tai wais-iv, jos kiinnostaa. Ihan on turvallinen sivusto.

Vierailija
57/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loogiseen päättelyyn.

Siis, mitähän nyt oikein tarkoitat? Oletko sitä mieltä että kaikki ihmiset ovat yhtä älykkäitä?

Vierailija
58/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole huippuälykäs, just ja just keskiarvon paremmalla puolella (120). Koen toistuvaksi ongelmaksi sen, että mistään ei voida puhua suoraan kuin aikuiset aikuisille, vaan kaikki pitää kuorruttaa hötöllä ja empatia/arvopuhelässytyksellä. 

Vierailija
59/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loogiseen päättelyyn.

Siis, mitähän nyt oikein tarkoitat? Oletko sitä mieltä että kaikki ihmiset ovat yhtä älykkäitä?

Vai sillä lailla! Nyt pyrit hämäämään minua esittämällä vastakysymyksen/esittämällä tyhmää!

Vierailija
60/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksuus, älykkyys. Itse tunnen oloni ulkopuoliseksi ja erakoidun. Töissä joskus loistan:)