mikä kellonika on sopiva virpojalle virpomiseen?
mihin aikaan odotat ovikellon soivan tai mihin aikaan et enää?
Kommentit (111)
Minusta virpominen on kiva juttu ja yllättävä hauska tempaus. miksi se pitäisi olla sovittuna joidenkin mielestä etukäteen?? lapsille se on kiva juttu ja miksei aikuisillein. itse en laita pahaksi jos pienet lapset käy virpomassa. ehkä joku v-pää aikuista se ärsyttää joka muutenkin inhoaa lapsukaisia. mene itseesi raukka.
Musta olisi kiva, kun meille tulisi niitä tuntemattomia. kaikki tutut ovat jo tältä alueelta kasvaneet virpomisen ohi. TOivon siis, että joku pikkunoita ei pidä sitä röyhkeänä, vaan ilmaantuu meille oven taakse :) Pitäisi varmaan laittaa lappu oveen, että tervetuloa virpojat.
Mielestäni virpominen on rasittavaa, kun käydään koputtelemassa ventovieraiden/tuntemattomien ovilla.
Itse ainakin haluan viettää palmusunnuntaiaamun rauhassa ilman tuntemattomia, karkkia kerjääviä ja ovikelloa soittelevia lapsia.
Ystäväni mielestä olen ehkä huono äiti, ja lapset muka katkeroituvat tästä.
En vain halua, että lapset myöskään kohtaavat vihamielistä kohtelua tuntemattomilta.
Mitä mieltä te olette? Käykö teidän lapset virpomassa/karkkikierroksella tuntemattomilla?
Olen ihan samaa mieltä, ei meidänkään lapsi saa lähteä kerjäämään. Karkkia saa kotona todella paljon ja pukeutua saa ihan miksikä haluaa, mutta en todellakaan halua että lapseni häiritsee tuntemattomia tai pahoittaa mielensä heidän töykeästä käytöksestä. :) Minusta on vain mukavampi, jos tämä turha hössötys lopettetaisiin. :) Sitä paitsi tämä virpominen on juuriaan Venäjältä. Tarkoitus karkoittaa pahat henget/noidat pois. :/
täysin samaa mieltä....virpomaan saa mennä, mutta vain tutuille.....
Mä en todellakaan halua tuntemattomia pentuja aamuisin oveni taakse ovikelloa rämpyttämään.
t. vuorotyöläinen
Minusta olisi mukavaa, kun Suomessa olisi enemmän erilaisia karnevaalimeininkejä. Tosin ne tulisi ajoittua kevätaikaan. Täällä vaan tuntuu olevan kulttuuri, että aikuiset saavat kännätä ja örveltää, ei niistä harmitella jatkuvasti, mutta, kun lapsilla on yksi päivä vuodessa, jolloin hassutella, se on heti pahasta.
Tosin eniten täsät taitavat puhua he, joita asia harmittaa, ja suurin osa vain suhtautuu neutraalisti juttuun. Jättää avaamatta jos ei kiinnosta ja avaa, jos avaa, eikä pidä siitä meteliä.
Aplle en osaa sanoa oikeaa aikaa mutta mielestäni klo 11 alkaen johonkin klo 14 asti esim.
Meidän virpojat lähtee liikkeelle noin klo 11. Vanhasta muistista niihin aikoihin on meillekin ekat tulleet. Iltapäivällä on menoa, joten yhteen mennessä saa olla se loppu.
Ja meille on virpojat AINA olleet tervetulleita. Jo nuorena opiskelijana annoin kolikoita, kun en ollut tajunnut ostaa munia. Nytkin on varattuna 10 Kinderiä ja 12-kinderpatukan paketti.
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi mukavaa, kun Suomessa olisi enemmän erilaisia karnevaalimeininkejä. Tosin ne tulisi ajoittua kevätaikaan. Täällä vaan tuntuu olevan kulttuuri, että aikuiset saavat kännätä ja örveltää, ei niistä harmitella jatkuvasti, mutta, kun lapsilla on yksi päivä vuodessa, jolloin hassutella, se on heti pahasta.
Tosin eniten täsät taitavat puhua he, joita asia harmittaa, ja suurin osa vain suhtautuu neutraalisti juttuun. Jättää avaamatta jos ei kiinnosta ja avaa, jos avaa, eikä pidä siitä meteliä.
tuo piti tietysti olla kevät- ja kesäaikaan
Kerjääminen on inhaa,oli aika mikä tahansa.
Ihan oikeastiko päästätte lapsenne sunnuntaina soittelemaan ihmisten kelloja ennen puolta päivää? Missä käytöstavat?
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeastiko päästätte lapsenne sunnuntaina soittelemaan ihmisten kelloja ennen puolta päivää? Missä käytöstavat?
Miksi puolipäivä on sopivampi kuin esim. klo 10?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi puolipäivä on sopivampi kuin esim. klo 10?
Kello kymmeneltä sunnuntaisin monet joko vielä lepäilevät ja nauttivat rauhassa aamutoimista, tai vaihtoehtoisesti rauhoittuvat uskonnon parissa. Arkena tietenkin eri asia.
Minulla kyllä pokkaa riittää, mutta on niin äärettömän typerää mennä ovelta ovelle kerjäämään suklaamunia.
Ja vitsojen tekeminen on työlästä.
Toivon että tämä köyhyydestä kummunnut perinne loppuisi. Aika noloa laittaa lapset kerjäämään karkkia naapureilta. Omia lapsia en ole opettanut kerjäämään. Hyvänä naapurina kuitenkin avaan oven kohteliaasti ja suklaata on varattuna virpojille.
Roark, minun tietojeni mukaan koko nykyinen trulliperinne on syntynyt vähän kaikkien yhteisvaikutuksesta. Alunperin Karjalassa Venäjän ortodokseilta omaksuttiin virpominen. Sana virba on lainaa venäjänkielen sanasta verba eli paju. Pajunoksilla toivoteltiin taloon karjaonnea ja muuta menestystä, ja liikkeelle lähdettiin heti aamusta, etteivät pahat henget ehdi vahingoittaa karjaa tai muuta omaisuutta.
Pääsiäisnoidiksi pukeutuminen ja noitia karkoittavat kokot ovat taas ruotsalaista vaikutusta, kun varsinkin Pohjanmaan rannikkoseuduilla olivat noitavainotkin hieman yleisempiä kuin muualla Suomessa.
Nämä kaksi tapaa sitten sekoittuvat ja levisivät koko maahan. Nykyään kaupallisuus on tietty tullut mukaan, kun kaupoissa myydään jo valmiita "trullimakeissekoituksia".
Vierailija kirjoitti:
Roark, minun tietojeni mukaan koko nykyinen trulliperinne on syntynyt vähän kaikkien yhteisvaikutuksesta. Alunperin Karjalassa Venäjän ortodokseilta omaksuttiin virpominen. Sana virba on lainaa venäjänkielen sanasta verba eli paju. Pajunoksilla toivoteltiin taloon karjaonnea ja muuta menestystä, ja liikkeelle lähdettiin heti aamusta, etteivät pahat henget ehdi vahingoittaa karjaa tai muuta omaisuutta.
Pääsiäisnoidiksi pukeutuminen ja noitia karkoittavat kokot ovat taas ruotsalaista vaikutusta, kun varsinkin Pohjanmaan rannikkoseuduilla olivat noitavainotkin hieman yleisempiä kuin muualla Suomessa.
Nämä kaksi tapaa sitten sekoittuvat ja levisivät koko maahan. Nykyään kaupallisuus on tietty tullut mukaan, kun kaupoissa myydään jo valmiita "trullimakeissekoituksia".
Ehkä ortodoksisuus vaikuttaa minuunkin mummoni kautta ja minä lähden ehdottomasti siitä liikkeelle että virpomaan tullaan pyhävaatteissa ja palkinto saadaan viikon päästä. Mutta koska tuota on niin vaikea saada uppoamaan trölleihin joita täällä huitelee olen päättänyt ottaa pahan sedän maineen enkä avaa ovea.
Itse silloin muinoin kun vanhemmat vielä kunnioittivat lapsiaan kävin veljeni kanssa kiertämässä lähialueet. Virpoja tehtiin vimmalla pari kolme päivää ja hauskaa oli.
Itseäni aina harmittavat tälläiset umpifuusio-jutut joista kellään ei ole mitään havaintoa. Eli onko virpominen kristillistä, pakanallista vai vain kaupallista/perinteistä? Minä lähdin aina siitä liikkeelle että virpomisen suoritin kristillisistä lähteistä.
Nykyään lähinnä ärsyttävää.
Olen kanssasi niin samaa mieltä!
Toisten oville ei mennä noin vain lingittelemään ovikelloa. Todella röyhkeää sellainen.