Vähän ihmettelen näitä köyhyystarinoita
Mulla ei ole ikinä ollut vakituista työpaikkaa, omistusasuntoja, säästöjä eikä yhtään mitään, mutta olen silti saanut rahat riittämään eikä ole tarvinnut olla nälässä. Mihin näiden ihmisten rahat oikein uppoaa?
T. Yh-äiti
Kommentit (580)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa ostaa kaupan täytekakkuja. Uusavuttomia.
Pahoja tai mauttomiakin ovat. Ainakin ne halvimmat. Itse tekemällä saa hyviä ja makoisia.
Mikään ei oo niin helppo ja nopea leipoa, kun täytekakkupohja. Sen vaan leikkaa ja kostuttaa ananasmehulla, täytteenä mansikkahilloa ja kermaa ja päälle mitä haluaa. Nopea, helppo ja hyvä. Ja aidosti maistuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä tuo isojakin yllätyksiä, sairauksia hoitokuluineen ja ansionmenetyksineen. Onkin pidettävä autoa ansiotuloja saadakseen. Mukava, kohtuuhintainen ja sopivalla paikalla oleva vuokra-asunto myydään alta, tulee muuttokustannuksia, eikä uudessa paikassa ole pakastinta ja pyykkituvassa pesukonetta. Yksinhuoltajan lasten toinen vanhempi ei maksa asiallisesti, ei edes pientä lahjaa lapselleen anna puhumattakaan luonapidosta kuluineen.
Toki on myös suunnittelemattomuutta, esim. hankintoja tehdään ennen kuin on täysi varmuus maksukyvystä. Kallita tapoja kuten tupakointi.
Ihan samoja haasteita olen kohdannut, eikä tarvii jouluavusta kerjätä ruokia ja lahjoja. Ja siis huom! Toki aina on niitä jotka ihan oikeasti hetkellisesti sen avun tarviivat. Mutta kyllä tosi paljon on niitä, j
Meistä kukaan ei tiedä, mitä sinä tarinoit täällä. Saatat oikeasti olla 17-v kotona asuva poika, tai neilkymppinen perheenäiti.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos puhuttaisiin näistä jotka ei tee lapsia ja kerää omaisuutta ja eläkettä ja arvostelee äitien työtehoa, kun itse makaavat vapaa-ajalla kotona sohvalla.
Juuri näin. Jokainen äiti ja isä, joka kasvattaa lapsia kunnolla, kasvattaa myös tulevaisuuden veronmaksajia. Tätä yhteiskunnankin on syytä tukea.
Eli jos on vuoden sijaisena valtion virastossa niin ei saa ottaa 130 euron tatuointia.
Niin, ansiosidonnaista leikattiin ja kaikki palkkarahat pitää säästää työttömyysajan ruokaan eikä ostaa mitään muuta kuin ruokaa töissäollessa. Hiukset leikataan itse ja mennään sitten palvelemaan asiakkaita vuodeksi aspaan.
Eläkkeitä maksetaan 37,8 miljardia vuodessa ja he saa matkustella ja mökkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitte ehkä käsität mihin rahat" uppoaa" kun sairastut vakavasti, siinä vaiheessa on pitänyt todella nähdä nälkääkin. Ymmärrätkö lainkaan mitä tulee kustantamaan syöpä. Minä valitettavasti tiedän. Siinä vaiheessa kun itse , ehkä, tiedät niin et todella enää ihmettele yhtään mitään, sinä vain taistele 9äivästä toiseen eteenpäin, myös rahallisesti..
Sairauskuluissa on käsittääkseni maksukatto, jonka ylimenevästä osasta ei peritä maksua, tai se on minimaalinen.
Maksukatto on 762 euroa tänä vuonna. Sen lisäksi voi kuitenkin joutua maksamaan esimerkiksi sairaalapäivämaksua, 25,10 €/pvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä tuo isojakin yllätyksiä, sairauksia hoitokuluineen ja ansionmenetyksineen. Onkin pidettävä autoa ansiotuloja saadakseen. Mukava, kohtuuhintainen ja sopivalla paikalla oleva vuokra-asunto myydään alta, tulee muuttokustannuksia, eikä uudessa paikassa ole pakastinta ja pyykkituvassa pesukonetta. Yksinhuoltajan lasten toinen vanhempi ei maksa asiallisesti, ei edes pientä lahjaa lapselleen anna puhumattakaan luonapidosta kuluineen.
Toki on myös suunnittelemattomuutta, esim. hankintoja tehdään ennen kuin on täysi varmuus maksukyvystä. Kallita tapoja kuten tupakointi.
Ihan samoja haasteita olen kohdannut, eikä tarvii jouluavusta kerjätä ruokia ja lahjoja. Ja siis huom! Toki aina on niitä jotka ihan oikeasti hetkellisesti sen avun tarviivat. Mutta kyllä tosi paljon on niitä, jotka tarttis ihan muuta apua kuin taloudellista. Eli
Mä olen yksin asuva ja opintovapaalla. Sain joulukuulla paikallisesta seurakunnasta 40€:n lahjakortin ja Pelastusarmeijasta sain 50€:n lahjakortin. Ei niitä tulla kotiin tyrkyttämään vaan pitää itse tajuta kysellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitte ehkä käsität mihin rahat" uppoaa" kun sairastut vakavasti, siinä vaiheessa on pitänyt todella nähdä nälkääkin. Ymmärrätkö lainkaan mitä tulee kustantamaan syöpä. Minä valitettavasti tiedän. Siinä vaiheessa kun itse , ehkä, tiedät niin et todella enää ihmettele yhtään mitään, sinä vain taistele 9äivästä toiseen eteenpäin, myös rahallisesti..
Sairauskuluissa on käsittääkseni maksukatto, jonka ylimenevästä osasta ei peritä maksua, tai se on minimaalinen.
Maksukatto on 762 euroa tänä vuonna. Sen lisäksi voi kuitenkin joutua maksamaan esimerkiksi sairaalapäivämaksua, 25,10 €/pvä.
+ ambulanssikyydit ei kuulu maksukattoon.
Lisäksi lääkkeissä on maksukatto 600, mutta kaikki lääkkeet ei kuulu maksukattoon.
Hallitus leikkaa keskituloisen sairaspäivärahaa 300-400 kuukaudessa ensi vuonna eli 2400 brutto palkalla saa sairaspäivärahaa ensi vuonna 1000 brutto - verot.
Ja sairaala lähettää laskuja.
Jos sairastuu syöpään niin tukisäännöt on samat kuin työttömille ja muille eli omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää tammikuussa.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus leikkaa keskituloisen sairaspäivärahaa 300-400 kuukaudessa ensi vuonna eli 2400 brutto palkalla saa sairaspäivärahaa ensi vuonna 1000 brutto - verot.
Jos sairastuu syöpään niin tukisäännöt on samat kuin työttömille ja muille eli omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää tammikuussa.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Lisäksi jos tarvitsee apua kotiin niin palvelut maksaa eli kodin siivouksen joutuu ostamaan yksityiseltä siivousyritykseltä.
Tosi paljon on nykyään sinkkuja.
He joutuvat ostamaan kaikki palvelut kotiin, jos esim. joutuu leikkaukseen eikä pysty itse siivoamaan, kun pääsee sairaalasta kotiin.
Kodin siivouksen joutuu ostamaan yksityiseltä siivousyritykseltä ja kauppa tuo ruoat kotiin, mutta ottaa kotiinkuljetusmaksun.
Jos ei ole läheisiä jotka auttaa niin palvelut kotiin maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä heillä ei ole verkostoja ja nämä sattumukset ovat kohdanneet juuri silloin kun muutenkin on ollut heikoilla. Sairaudet vievät kaikkien säästöt ja tulot. EI näitä asioita ymmärrä ellei ole kohdannut niitä. Se on vähän kuin opiskelijoiden ulina köyhyydestään. Siis opiskelijat joilla on ilmainen terveydenhoito, opiskelu ei maksa mitään ja siihen päälle vielä vanhempien taskuun sysäämä raha. Itse olin nuorena täysin tuloton ja tietysti silloin koko pyramidi romahti eli tuli lyhyelle ajalle paljon kuluja aivan järjetön tilanne josta kyllä selvisin, mutta ei ollut lasta tai lapsia kainalossa joka limitoi kyllä ihmisen valintamahdollisuuksia esim työn suhteen.
Opiskelijoilla ei ole ilmainen terveydenhuolto. Läheskään kaikilla opiskelijoilla ei ole vanhempia, jotka voisivat sysätä rahaa ja opiskelijatkin tarvitsevat asunnon ja ruokaa, eivät he tyhjästä elä. Ja tietokonekin maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämänhallintaongelmat. Itse olen myös yh, pätkätöissä, opiskelija, pienet tulot, ei omistusasuntoja. Säästöjä on, jopa sijoituksia.
Mutta mulla on elämänhallinta kunnossa, eli osaan suunnitella tulevaa ja hallita omaa rahankäyttöä ja impulsseja. Monella ei näitä taitoja ole, sen sijaan on esim. kasa mt- ja päihdeongelmia.
t. Yh
Niin, veikkaan että iso osa näiden köyhien vähistä rahoista valuu lääkärien taskuihin. Heillä ei ole mitään moraalia siinä, kenen selkänahkaa repivät ja kenelle elinikäisiä diagnooseja jakelevat
Mikseivät köyhät hae lääkäri- ja lääkekuluja vakuutuksesta takaisin? Itselläni sangen pieni omavastuu ja sen jälkeen kaikki ilmaista.
Millä luulet köyhien ylläpitävän terveysvakuutuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa ostaa kaupan täytekakkuja. Uusavuttomia.
Pahoja tai mauttomiakin ovat. Ainakin ne halvimmat. Itse tekemällä saa hyviä ja makoisia.
Mikään ei oo niin helppo ja nopea leipoa, kun täytekakkupohja. Sen vaan leikkaa ja kostuttaa ananasmehulla, täytteenä mansikkahilloa ja kermaa ja päälle mitä haluaa. Nopea, helppo ja hyvä. Ja aidosti maistuva.
Ihania leivoksiakin saa itse tekemällä. Ovat paljon maukkaampia kuin kaupasta ostetut. Suklaa kannattaa ostaa pienistä suklaapuodeista eikä marketeista ja sulattaa itse jos haluaa suklaakuorrutuksen. Esim belgialainen suklaa on tosi hyvää. Köyhät vaan ei tajuu eikä viitsi tehdä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämänhallintaongelmat. Itse olen myös yh, pätkätöissä, opiskelija, pienet tulot, ei omistusasuntoja. Säästöjä on, jopa sijoituksia.
Mutta mulla on elämänhallinta kunnossa, eli osaan suunnitella tulevaa ja hallita omaa rahankäyttöä ja impulsseja. Monella ei näitä taitoja ole, sen sijaan on esim. kasa mt- ja päihdeongelmia.
t. Yh
Niin, veikkaan että iso osa näiden köyhien vähistä rahoista valuu lääkärien taskuihin. Heillä ei ole mitään moraalia siinä, kenen selkänahkaa repivät ja kenelle elinikäisiä diagnooseja jakelevat
Mikseivät köyhät hae lääkäri- ja lääkekuluja vakuutuksesta takaisin? Itselläni sangen pieni omavastuu ja sen jälkeen kaikki ilmaista.
Juuri näin. Meilläkin on vakuutukset, jotka ei maksa kuin muutaman satasen kuukaudessa ja omavastuu on myös pieni. Niillä saa sitten käydä yksityisellä. Aina sen jonku kolmesataa/kk kannattaa laittaa vakuutusturvaan pahemman varalta. Sit vaimo on vielä lakimies, niin osaa tapella kun vakuutus ei suostu korvaamaan jotakin tapaturmaa esim.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja köyhälle nämä loputkin maksetaan toimeentulotukena. Suomessa ei kenenkään talous mene miinukselle sairaskulujen takia.
Flunssaanko nyt vertaat....🤕🤕🤯🤯
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi jos tarvitsee apua kotiin niin palvelut maksaa eli kodin siivouksen joutuu ostamaan yksityiseltä siivousyritykseltä.
Köyhän on parasta jättää hoidot kokonaan, niin ei joudu sairastamaan kadulla, vaan saa kuolla kotonaan. Voi tehdä yhteiskunnalle viimeisen palveluksen, kun ei käytä kalliita hoitoja. Jää sitten parempiosaisille enemmän jaettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Tosi paljon on nykyään sinkkuja.
He joutuvat ostamaan kaikki palvelut kotiin, jos esim. joutuu leikkaukseen eikä pysty itse siivoamaan, kun pääsee sairaalasta kotiin.
Kodin siivouksen joutuu ostamaan yksityiseltä siivousyritykseltä ja kauppa tuo ruoat kotiin, mutta ottaa kotiinkuljetusmaksun.
Jos ei ole läheisiä jotka auttaa niin palvelut kotiin maksaa.
Kannattaa pitää hyvä perussiivo aina niin mitään siivoojaa tarvitse,
Jos ei pysty siivoamaan niin tuskin pystyy sotkemaankaan.
Niinpä. Pienilläkin tuloilla pärjää. Kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samoja haasteita olen kohdannut, eikä tarvii jouluavusta kerjätä ruokia ja lahjoja. Ja siis huom! Toki aina on niitä jotka ihan oikeasti hetkellisesti sen avun tarviivat. Mutta kyllä tosi paljon on niitä, j
Saako kauppa vaatia, että koko lahjakortin arvo pitää käyttää kerralla siinä kaupassa, vai voiko saada jäljelle jääneen summan rahana kassalta? Jos esim viereisessä kaupassa jotkut tuotteet ovat tarjouksessa ja ne kannattaisi ostaa sieltä halvemmalla?
En tajua. Ehkä ne kuvittelee että ne vaan kuuluu itse maksaa ja kaikki terveydenhuolto menee omasta kukkarosta.