Onko soveliasta antaa lahja hoitajalle/hierojalle/lääkärille?
Kuten otsikossa, niin onko soveliasta antaa lahja esimerkiksi hoitajalle, hierojalle, lääkärille tai vastaavalle? Olen saanut niin paljon apua vaivoihin, että haluaisin jollain tavalla kiittää muutenkin kuin sanallisin kiitoksin, vai onko pienen lahjan antaminen jollain tavalla "creepyä". Itse ajattelin lähinnä jotain hyvää kahvia tai muuta sellaista neutraalia pientä lahjaa, josta vastaanottaja näkee mitä se on ja onko lahja käpälöimätön. Koitin googlata, mutta jossain sanottiin, että lahjojen vastaanottaminen on jopa kiellettyä? Mitä ajattelee esim. sairaanhoitaja tai hieroja, jos "potilas" tuo vastaanotolle jotain pientä materiaalista kiitosta?
Kommentit (25)
Viime kesänä jo mietin, että olisin voinnut antaa ostamani mansikat hierojalle. Menin siis torin kautta hierontaan. Ensi kesänä teen niin .
Kyllä pienen muistamisen voi antaa ja vastaanottaa. Mukavampaa on antaa esimerkiksi suklaarasia, jonka kyseinen työntekijä voi panna tarjolle työpaikan kahvihuoneessa. Silloin kahdenkeskisyyden sävyjen mahdollisilta virhetulkinnoilta eettisesti vältytään.
Kyllä tuollaisen pienen neutraalin lahjan voi mielestäni hyvin antaa. Lääkärituttuni saa joskus potilailta esim. villasukkia:)
Neuvostoliitossa se ainakin oli ihan pakollista, jos aikoi oikeaa hoitoa saada. Sama peli jatkunee myös Venäjällä.
Parasta on kirjoittaa kortti, jossa kerrot lyhyesti, miten paljon häntä arvostat ja miten hän pelasti elämäsi. Allekirjoita kortti etunimelläsi. Tai sitten suklaarasia (ei sydämenmuotoinen) jonka voi syödä työkavereiden kesken.
Lahjojen vastaanottaminen on ainakin meillä kiellettyä, mutta mielestäni voit ihan hyvin viedä esim. kahvihuonetarjottavaksi suklaarasian tms. Mutta mitään kovin henkilökohtaista lahjaa en veisi ja lisäksi, jos vaikka veisin esim. hierojalle suklaalevyn, niin veisin sen esim. vasta sen jälkeen kun oot vaikka ostanut uuden kymppikortin tms. niin ei tule tunnetta että lahjot alennuksen toivossa.
Olen vienyt pienen muistamisen ripsiteknikolleni jouluisin kiitoksena hyvästä työstä. Äitini myös vie joulukukan aina hierojalleen. Lääkärille tai hoitajalle en ehkä veisi, luulisi etteivät he saa edes ottaa vastaan lahjoja.
Konvehtirasia on suosikki kautta aikain! Maistuu kaikille ja kaikki sitä toivoo -aniharva saa.
Omaiset tuovat usein pieniä lahjoja kuten kahvia, suklaata ja pullaa kahvihuoneeseen. Joka kerta se ilahduttaa. Ihan hyvin voit viedä.
On todellakin ok, olen erittäin otettu jos joku tuo jonkun muistamisen. T, Hieroja
Vierailija kirjoitti:
Onko teistä kukaan ollut vastaanottavalla puolella? Eli onko ok?
Ihan sekin kyllä lämmittää kun sanoo että kiitos, tai antaa asiakaspalautekyselyssä hyvän arvioinnin. Meillä ainakin esimiehet seuraa palautteita. Kortti on myös aina mukava saada.
Kukkia olen saanut myös joskus, ja minä kyllä tykkään saada kukkia, mutta kannattaa selvittää ettei kukkien saaja ole allerginen. Joskus potilas on kotikäynnillä tarjonnut pullakahvit tai pitkän hoitojakson viimeisen hoitokerran jälkeen halunnut tarjota kupin kahvia sairaalan kahviossa, ja se voi olla joissakin tapauksissa ok, mutta ei ole mitenkään yksiselitteisesti aina ok.
Lahjat on vähän niin ja näin, mitään arvokas ei tietenkään tule kysymykseenkään, ja esim. itsetehdyt hillot voi jäädä turvallisuussyistäkin syömättä, mutta joku kaupan pakkauksessa oleva karkkipussi tai pieni suklaarasia on yleensä ok, kahvihuoneeseen. Ihan korkeintaan muutaman euron arvoinen lahja, ettei se aseta mitään vastavelvoitteita eikä anna mitään sijaa väärinymmärtämiselle.
Mä olen vienyt lastenpolin hoitajille/lääkäreille suklaata kahvihuoneeseen sekä viime joulukuussa kun olin sairaalassa niin hoitajille taas kahvihuonesuklaat.
Onko väliä, onko vastaanottaja mies tai nainen? Onko se kahvihuonesuklaa nyt sitten se "the" juttu? En haluaisi kuitenkaan lahjaa antaa mihinkään yleisjakoon, vaan ihan sille henkilölle kuka minua on auttanut ja tukenut.
Olen muistanut useasti hoitajia huonosta hoidosta jälkikäteen antamallani kielteisellä palauteella, jossa yksilöin tarkasti hoitajan.
Olen vienyt terveyskeskukseen hoitajalle suklaarasian (after eight-suklaata oli) kun koin hänen olleen niin liikuttavan empaattinen.
Vierailija kirjoitti:
Onko teistä kukaan ollut vastaanottavalla puolella? Eli onko ok?
Valtion virassa olevat eivät saa ottaa vastaan lahjuksia. Eli esim. postinjakajalle ei saa antaa lahjaa joulun alla. Jakajana sitten onkin vähän haastavaa yrittää kieltäytyä.
Olen saanut sekä julkisella että yksityisellä sektorilla muistamisia, jotka eivät ole esimerkiksi suklaan tapaan olleet jaettavissa muiden työyhteisön jäsenten kanssa kuten villasukkia, kynttilöitä ja kirjoja. Ne ovat olleet kyseisiin hoitosuhteisiin ja kyseisiltä henkilöiltä sopivia ja kohtuullisia ja kuvastaneet heidän ystävällisiä tapojaan esimerkiksi joulun aikaan. Mitään ongelmia ei niistä ei ole aiheutunut. Se huomio on toki todettava, että käytännössä kaikki nämä muistamiset ovat olleet naispuolisen potilaan antamia naispuolisille hoitavalle henkilölle.
Saako julkisella töissä oleva edes ottaa vastaan mitään lahjoja? Luulin, että ollaan siellä tosi tarkkoja näiden suhteen, ettei tule epäilyksiä virkamiehen lahjonnasta.
up