Säästäminen on kielletty toimeentulotuella elävällä Mari Myllynevalta - tällaista on arki tukien kanssa
Toimeentulotukea saavan äidin kirje Kelalle
Kelan myöntämää perustoimeentulotukea saa Suomessa yli 350 000 ihmistä. Vähäkyröläinen Mari Myllyneva odottaa Kelan tukipäätöstä, eikä vielä tiedä millainen joulu perheelle on tulossa.
Mari Myllyneva kaivaa esiin läppärinsä ja nostaa sen keittiön pöydälle. On se aika kuukaudesta, jolloin pitää täyttää toimeentulotukihakemus.
Myllyneva avaa pienen keltaisen kierremuistionsa. Siellä on kaikki. Jokaisen kuukauden tulot ja menot eurolleen muistiiin kirjoitettuna. Tulevien kuukausien tiedossa olevat menot omilla sivuillaan ennakoituina.
Tällaista on toimeentulotukiperheen arki, pilkuntarkkaa laskentaa.
Yle kysyi syksyllä yleisöltä, millaista on arki, kun joutuu elämään toimeentulotuen varassa. 41-vuotias neljän lapsen yksinhuoltaja Mari Myllyneva oli yksi 400 vastanneesta.
Kaikki tulot ja menot on ajateltava etukäteen. Kunakin viikkona ja päivänä käytettävissä olevat rahat on laskettava, jotta ei käytä enempää kuin mihin on varaa, Myllyneva selittää.
Perheen tulot kertyvät lasten isien maksamista elatusmaksuista, lapsilisistä, asumistuesta ja työmarkkinatuesta.
Kommentit (678)
Vierailija kirjoitti:
Katsoitteko ostoskärryä? Valmisnugetteja ym. eineksiä. En yhtään ihmettele, etteivät rahat riitä. Pitäisikö tämä äiti laittaa ihan vaan kotitalouskouluun?
Minulla on yhden lapsen yh:na budjetti ruokaan ja päivittäistavaroihin 400e/kk. Teen aina ruuan itse, mutta nugettien kohdalla en. Totesin niiden teon maksavan sen verran paljon, että pääsee halvemmalla valmisnuggetit ostamalla ja saa vielä pari ranskalaispussiakin, ja silti on halvempaa kuin itse tehdyt. Itse tehdyt kylläkin parempia, eikä valmisnuggetit todellakaan ole mikään joka viikkoinen ateria terveydenkään kannalta, mutta kyllä sitä köyhäkin saa joskus valmisruualla mennä, kunhan ei tosiaan pelkällä eineksellä mennä, se tulee kyllä kalliiksi.
"Se, että haluaa silloin tällöin jotain pientä iloa tuottavaa ei ole kyllä sama asia kuin että pitää saada kaikki haluamansa. :D"
540e kuukaudessa on HIEMAN enemmän kuin "silloin tällöin jotain pientä".
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin että perustulomuotoinen sosiaaliturva kannustaisi ihmisiä aktiivisuuteen. Toimeentulotuki on karmea tukimuoto,vie kaikki energiat kun kaikki kytätään. Siltä harvemmin noustaan. Miksi ihminen ei saa säästää? Se on toivottavaa. Silti perustulo voisi kilahtaa tilille. Mitä hittoa se roposten säästäminen haittaa?
Muiden rahoista ei säästetä. Kun tienaa itse omat rahansa, säästäminen on erittäin suotavaa. Että ei päätyisi tukiloiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elatustuet kannattaisi tarkistuttaa, koska tuo summa on alle 196,02e, joka on usein lähtökohta jos ei ole vuoroasuminen. Ja luulisi, että edes jollakin isistä olisi mahdollisuus maksaa enemmänkin kun elatuksen tarve on takuulla niin iso, että maksettavaa voisi tulla huomattavasti enemmän. Äitihän on elatuskyvytön eli koko elatusvastuu kaatuu isille. Eli lastenvalvojalle nyt aikaa varamaaan.
Sen parhaiten tienaavan isän vikako on ettei äiti osaa käyttää saamiaan tuloja? Jos nuo isät osaa hanskata elämäänsä yhtään paremmin, niin lapset iseille.
Ei vika ole, mutta ihan samalla tavalla yhdessä asuessaankin paremmin tienaava maksaa enemmän kuluista. Ja onhan ne isät tienneet jo siinä vaiheessa kun lapsia siittivät, että mikä on äidin elatuskyvykkyys.
Miksei akka tehnyt aborttia tai pitänyt reisiään yhdessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin että perustulomuotoinen sosiaaliturva kannustaisi ihmisiä aktiivisuuteen. Toimeentulotuki on karmea tukimuoto,vie kaikki energiat kun kaikki kytätään. Siltä harvemmin noustaan. Miksi ihminen ei saa säästää? Se on toivottavaa. Silti perustulo voisi kilahtaa tilille. Mitä hittoa se roposten säästäminen haittaa?
Muiden rahoista ei säästetä. Kun tienaa itse omat rahansa, säästäminen on erittäin suotavaa. Että ei päätyisi tukiloiseksi.
Idiootti. Luuletko että tuolta helposti enää noustaan jos ihmisen kaikki energia menee sen varmisteluun että saa rahaa. Köyhyys on kuin aivoja syövä loinen tutkimuksissa joka vie kapasiteetin muuhun. Perustulossa omasta toimeliaisuudesta voidaan palkita.
Näin on näreet.
Vierailija kirjoitti:
Kelalla pitäisi olla tukien ehtona, että min. 10 euroa kuussa on laitettava omalle Sulkutilille tulevan varalle, puskuriksi.
Siitä sitten vuosien kuluessa saisi jonkinlaista turvaa.Lyhytaikaiseksi puskuriksi voisi säästää vaikka 5 euroa/kk aputilille.
Köyhyyden kokemuksesta pitää yrittää toipua, pikkuhiljaa, mutta sinnikkäästi. Pienikin säästö luo itseluottamusta.
Nyt on sitten keksittävä muu keino säästöille. Ei tule muuta mieleen, kuin kulta, mutta joku fiksumpi varmaan keksii paremman konstin.
Voisi olla ehtona, että voi laittaa erityiselle puskuritilille rahaa ja tilillä saisi olla sästöjä 3000 asti kun vielä myönnetään täysi toimeentulotuki. Tiliä saisi käyttää myös tyyliin astianpesukoneen hankintaan, auton korjauskuluihin tms. ilman, että vaikuttaa toimeentulotukeen.
Myös työttömyystuen suojaosuus pitäisi palauttaa ja nostaa pysyvästi 500 euroon.
Ja puskuritilin pitäisi olla sellainen ettei ulosotto saa siihen koskea.
Minulla on kotona säästössä 37000 euroa. Olen säästänyt aika kauan. Ostin kassakaapin jotain 8 v sitten kun voitin kenopelistä 30000 euroa. Säästämien ei ole kiellettyä jos ei kerro kelalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Undulaatit, osamaksut, Klarna, Temu. Ei mulla muuta.
Jep jep. Undulaattien siemenet varmaan nyt se ongelma. Ja mikä vika klarnassa ja Temussa? Kun ei ole varaa ostaa kalliilla ostetaan Temusta halvalla, siis tarpeellisia ja hyödyllisiä asioita, ja maksetaan Klarnalla, koska se on turvallisin keino maksaa Temussa. En itsekään koskaan tilaa mitään mistään kuin Klarnalla. Siinä voi tiukan paikan tullen siirtää eräpäivää ja maksaa erissä.
Eli mikä sun ongelma tässä nyt olikaan? Varsinkin nuo teinipojat tarvitsee kaikenlaista härpäkettä, ei köyhällä ole niitä varaa Suomesta ostaa.
Ne eivät tarvitse yhtään mitään. Jos jotain kivaa haluaa niin voi varmaankin mennä töihin kun on jo melkein aikuinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Idiootti. Luuletko että tuolta helposti enää noustaan jos ihmisen kaikki energia menee sen varmisteluun että saa rahaa. Köyhyys on kuin aivoja syövä loinen tutkimuksissa joka vie kapasiteetin muuhun. Perustulossa omasta toimeliaisuudesta voidaan palkita.
Näin on näreet.
Elämä on valintoja. Esimerkiksi lapsia ei modernissa yhteiskunnassa ole pakko tehdä ja synnyttää, on monia ehkäisykeinoja. Sitten jos niin kuitenkin tekee, vaikka ei ole varaa niitä elättää, niin turha valittaa, ettei voi säästää.
Ei pahalla, mutta on varmaan ajokortti, eikö sillä saanutkaan töitä?
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti teitä hoitaa sairaalassa joku yh n lapsi ja kerrotte mielipiteenne myös hänelle.
Sairaalassa hoidetaan yleensä omia asioita, puhutaan sairauteen liittyviä asioita eikä jaaritella ummet lammet kaikesta muusta. Itsekin ongelmaperheestä tulevana hoidan töissä työasioitani, terveyskeskuksessa hoitoon liittyviä asioita ja kaupassa kauppa-asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menisivät töihin
Jos katsoit uutiset noin on kouluttautunut varastotöihin, autonkuljettajansa ja nyt artesaaniksi sekä etsii töitä. Voit varmaan neuvoa vapaan työpaikan läheltä kun noin sanot?
On se nyt kumma jos ei töitä löydy autonkuljettajana tai varastotyöntekijänä. Ja jos ei löydy, niin joku artesaanitutkinto on kyllä vihoviimeinen tutkinto mitä kuvitella saattaa. Se ei työllistä ketään enkä voi ymmärtää, mitä on päässä liikkunut kun on opiskelemaan lähtenyt.
Surullinen tarina kyllä, mutta kurjuus täysin omien valintojen seurausta. On osamaksua, lemmikkieläintä ja aivan liikaa lapsia omaan elatuskykyyn nähden.
Tämä kokonaisuus kyllä huutaa adhd:ta lujaa...
Ennen sitä kutsuttiin tyhmyydeksi.
Bensa? Hänellä on siis auto???? Talous sössitty, kun ulosotossa. 4 lasta, missä isä jakamassa kuluja? Täällä oikeasti köyhä nauraa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo menot (laskut) ovat voineet syntyä ennen toimeentulotukea? Silloin ei enää pysty niitä maksamaan.
Toimeentulotuella olet pulassa koska et voi säästää yhtään. Jos pesukone menee rikki ei uutta saa (pysty hankkimaan). Kela ei maksa uutta. Sairasta että toimeentulotuella saa säästää yhtään. Siitä köyhyyden suosta ei pysty nousemaan.
Jos löytää/ saa tarpeeksi hyväpalkkaisen työn- ainoastaan silloin.
Sairas systeemi!
Systeemi on sairas siinä mielessä, että tuet on aivan liian korkeat. Leikkauksia tuollaisille. Ja paljon.
Haluat edistää lapsiperheköyhyyttä? Äitiä pitäisi tukea työelämään pääsyyn, ja jos tämä ei ole mahdollista niin myöntää kuntoutustuki tai eläke.
Äidin pitäisi ihan itse ensin tajuta muuttaa pois tuolta hevonvitunkuusesta ja muutenkin tehdä järkeviä valintoja. Aikuinen ihminen.
Huvitti kun haaveili jostain omasta talonröttelöstä, johon sitten saisi ilman muuta asumistukea.
Olen katsellut joutessani tuota rikkaita ja rahattomia -ohjelmaa. Kaikilla köyhillä näyttää olevan kyllä varsin siistit ja uudet kauniisti sisustetut asunnot.
Alkoi vähän hävettämään, kun en ole itseäni köyhäksi kokenut, eikä mulla ole kuin ikivanha kerrostaloyksiö. Siivoan kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Undulaatit, osamaksut, Klarna, Temu. Ei mulla muuta.
Linnut kuluttaa tosi vähän. Meillä on samanlaisia pienlintuja ja niiden ruokaan menee 5 e/kk. Vaikka olisi köyhä niin sen säästää vaikka syömällä itse vähemmän. Osamaksut/klarna heillä on varmaan siksi, että jotain on pakko hankkia, mutta ei ole sillä hetkellä rahaa. Lapsien talvitamineita esim. Temua en ymmärrä, mutta se taitaa olla juurikin köyhien juttu, kun halvalla ostavat. En tiedä onko hankinnat välttämättömiä.
Linnut ehkä 15 e kuussa jos nyt vähän muutakin antaa kuin pelkkiä siemeniä. Niille kuuluu antaa tuoreruokaakin. Itseäni nuo linnut huolettaa sen kannalta, että jos sairastuu, viedäänkö lintu eläinlääkäriin...

Ja haarat kiinni jatkossa ellei oma pää ja pörssi kestä seurauksia.