Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

LA lokakuussa 2007!

24.02.2007 |

Heipat vaan kaikille!

Avaan nyt kaikille lapsettomuuden kokeneille, lokakuussa 2007 lasketun ajan omaaville ikioman väylän purkaa tuntemuksia ja kokemuksia. Olen lueskellut monista keskusteluketjusta, että nyt kaivattaisiin jo lokakuisten pinoa, joten tässä se tulee. ;)

Omaa taustaa: olen 32-vuotias ja mies pari vuotta nuorempi, asustelemme Pirkanmaalla. Aloitimme yrityksen 3 vuotta sitten tammikuussa 2004 ja missään vaiheessa mitään selkeää ongelmaa lapsettomuuteen ei testeistä löytynyt. Viime kesänä sain kyllä thyroxin-lääkityksen lievän kilpirauhasen vajaatoiminnan takia mutta sekään ei tuntunut ongelmaamme selittävän kun kierrotkin olivat normaalit. Kilpparirvot saatiin nopeasti normalisoitua ja väsymys, hajamielisyys, ummetus ym. oireet helpottuivat hienosti. Hoitoina alkaen keväästä 2005 meille tehtiin jokunen clomi-kierto, yhteensä 4 inseminaatiota (3 Väestöliitossa ja 1 TAYS:ssa), joista viimeinen oli Menopur-pistoksilla ja Pregnylillä avustettu. Yhtäkään plussaa ei näiden vuosien ja hoitojen aikana saatu ja ainakin oma mieli alkoi olla varsin matalalla. Myös endometrioosin mahdollisuus kangasteli taustalla, kivut viime aikoina olivat lisääntyneet ja olin valmis hakeutumaan laparoskopiaan varmuuden vuoksi.

Nyt tammikuussa, lähes vuosi lähetteen saamisesta, pääsimme viimein aloittamaan TAYS:ssa 1. IVF-hoidon pitkän kaavan mukaan. Synarela-sumutteella aloitettiin ja sitten Puregonia 125 yksikköä pistellen. Lääkkeiden kanssa pelaaminen meni tosi helposti ja jaksoin henkisesti hyvin ¿ sitä oikein ihmettelin kun olen niin ailahteleva. Tuloksena 30.1 tehdyssä punktiossa oli n. 16 rakkulaa, joista osa oli kuitenkin tyhjiä ja raakoja. Soluja saatiin talteen 6 kpl, joista 5 hedelmöittyi normaalisti. Jännitys oli käsin kosketeltava kun odotimme tietoa juuri tuosta hedelmöittymisestä ja jakaantumisesta. Kävikin niin, että vain 2 kpl jakaantui normaalisti 4-soluiseksi, II-luokkaiseksi siirtopäivään mennessä. Loput 3 solua olivat jakaantuneet liian nopeasti ja luokitukset olivat 3- ja 4-luokkaa. Pakkaseen ei siis jäänyt yhtään ja se hieman harmitti.

Kahden solun siirto tehtiin 1.2 ja tasan 2 viikkoa myöhemmin tuloksena elämäni ensimmäinen [b] +++PLUSSA+++! [/b] En uskaltanut aiemmista kotitestailuista " katkeroituneena" tehdä testiä kotona lainkaan vaan menin labraan otattamaan kvantitatiivisen HCG-arvon pp 14. Seuraavana päivänä saimmekin jymytiedon, tulos oli [b] 296! [/b] Voi sitä onnen tunnetta! Siitä 6 päivää myöhemmin arvo oli 2500 eli tuplaantunut nätisti joka 2. päivä. Nyt sitten jännätään, ovatko molemmat alkiot tarttuneet vaiko vain yksi. Ultra on TAYS:ssa 8.3 eli melkein 2 viikkoa tässä olisi kärvisteltävä. Tietysti tässä kovasti miehen kanssa jännitellään, meneekö kaikki hyvin mutta sitä toivotaan kovasti. Olemme kyllä tietoisia alkuviikkojen riskeistä mutta jo munasolujen hedelmöittyminen omilla soluillamme, niiden jakaantuminen, siirtoon pääsy ja raskauden alku on ollut todella suuri riemuvoitto kaikkien epäilyiden ja seinälle maalattujen pirujen jälkeen.

Olotila on ollut hyvä ja vessakäynnit eivät enää ole niin kauheita. Lugesteronia käytän 3x2 kpl päivittäin. Tosin siirron jälkeen ihan tämän viikon puoleen väliin asti kestänyt turvotus vatsassa on ollut melkoisen kova. Olen joutunut hakemaan kaapista 2 vuotta vanhat farkut, joita käytin 8 kg sitten! Ennen plussatestiä kun menkkojen alkua odottelin/pelkäsin, oli varsin kovia hetkittäisiä menkkakouristuksia muutaman päivän ajan. Ne vaimenivat sitten onneksi ja nyt on enää " vaivana" ¿ lievenemään päin - vetämisen/painon tunne vasemmassa munasarjassa, jonka takia ylösnousut, aivastukset, yskimiset ja naurahtamiset tekevät välillä kipeää. Epäilenkin, että siirron jälkeen tuli lievää hyperstimulaatiota ja olen yrittänyt juoda nämä viikot entistä enemmän. Jännä, miten pp6 ja pp7 olivat jo paljon helpompi päiviä tuon turvotuksen ja kivun suhteen mutta sitten oireet palasivat yhtäkkiä takaisin. Silloin aloinkin toivomaan alkanutta raskautta entistä enemmän, kun kuulemma hyperin oireet voimistuvat HCG:n noustessa¿ Myös pp4 vastaisena yönä kohdun suulla ollut vihlova kipu, johon heräsin kesken unien, herätti toiveet kiinnittymisestä. Mutta olin ihan tarpeeksi kokenut ¿oireita¿ kolmen vuoden nega-kierroissa, joten mihinkään ei voinut tietenkään luottaa.

Muita satunnaisia oireita plussaamisen jälkeen ovat pistokset kainaloissa (nyt enää vähemmän), lisääntynyt vessassa käynti, jännä pistely häpyluun luona, runsas valkovuoto alkaen pp4, rinnat ovat hieman kasvaneet, väsyttää hieman enemmän, syke käy välillä ylhäällä¿ eli niitä tavallisia. Kilpirauhasarvot oli harmittavasti huonontuneet yhtä huonolle tasolle kuin kesällä ennen lääkitystä (TSH 5.6), joten eilisestä alkaen lääkitys 1,5-kertaistettiin. Joulukuussa TSH oli ollut enää 0.6 joten lääkärin mukaan nousun syynä on selvästi tämä alkanut raskaus. LA olisi ymmärtääkseni 23.10.07.

Voisin onnessani jorista vaikka kuinka kauan mutta nyt annan estradin teille kaikille muille, äskettäin plussanneille. [b] Ihan mielettömästi onnea joka ikiselle, toivottavasti hyppäätte sankoin joukoin pinoon kertomaan omat kokemuksenne ja fiiliksenne. [/b]

Lilium, rv 5+4

Kommentit (212)

Vierailija
1/212 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ihan ensimmäiseksi onnittelut Viljalle tuplasykkeistä!!!!

Ja nyt niksipirkka: Joku (en muista kuka teistä) oli niitä tissinlämmittimiä etsinyt. Kuulin joku aika sitten yhdeltä äidiltä, joka oli kärsinyt useista rintatulehduksista imetysaikana, että hän survoo patalaput rintsikoihin ulos lähtiessä :)) Eikä ole enää tisseille kylmä käynyt!

Lämmitinterveisin Nevalaine 8+3

Vierailija
2/212 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinhän ne käy varsinkin jos on JO VALMIIKSI patalaput roikkumassa navan päällä. Voi luoja kun en ole edes imettänyt ja mulla on valmiiksi jo ihan järkyt tissit. Kokoa D tai DD ja roikkuu... :( Mutta se lohduttaa että kyllä ne kaikilla muillakin alkaa roikkua, viimeistään ysikymppisinä. Heh.

Mukavaa torstain jatkoa teille kaikille!

-Monoliisa-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/212 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu marvik: asutko Espoossa, kun olet menossa Jorviin np-ultraan (tai kai siellä käy muidenkin kuntien asukkaat, ei mitään käsitystä)? Minäkin nimittäin olen espoolainen, eli ei luulisi että neuvoloissa olisi saman kunnan alueella kuitenkaan erilaisia käytäntöjä. Lisäksi tuo np-ultra-ajansoittohässäkkä hämmästytti, käviköhän mulla vain hyvä tuuri, kun soitin tänään ja pääsin suoraan läpi, joku vastasi ennen kuin ehti edes kertaakaan kunnolla hälyttää...

Kiva että työpaikka-asia ratkeaa noin, että pääset itse tekemään päätöksen! Täällä tuntuukin monella olevan nuo työpaikka-asiat juuri nyt mietinnän alla!

Vielä kommentoin tuota juomattomuutta... kannattaisiko kokeilla antibioottikuuri-vetoa? Itse olen selvinnyt kaksistakin illanistujaisista juomalla viinilasistani vain näennäisesti ja tilaamalla baarista alkoholittomia oluita. Voi tosin olla että joku on huomannut, mutta kukaan ei ole kuitenkaan kommentoinut.

Viljalle tuplaonnittelut tuplasykkeestä! Hienoa että pääsit sairaslomallekin huilaamaan, nyt voit rauhassa keskittyä itsestä huolehtimiseen.

Huomenna sitten neuvola, kiva saada lisää tietoa taas asioista. Täytyy kaiketi vähän miettiä valmiiksi, että mitä kaikkea haluaa kysyä, ettei sitten hämmennyksessään unohda.

Kaunista loppuviikkoa!

Bianco

Vierailija
4/212 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen jotensakin shokkitilassa vissiin tästä raskaudesta ylipäätänsä ja kaksosraskaudesta lisäksi :) Mulla on aivan samoja fiiliksiä kuin mitä kuvaatte: pahan olon velloessa miettii miten jaksan ja kestän tämän, musta ei ole tähän ja loppuuko tämä ikinä ja mitä vaivoja sitten tulee, kestääkö mun kroppa tämän jne...Sen jälkeen soimaan itseäni itsekkääksi paskaksi, että miten kehtaan valittaa, kun tämmöisen lahjan olen saanut! Yritän silloin kyllä ajatella, että toivoin raskautta, mutte tätä heikotusta, väsymystä enkä pahoinvointia. Mulla taitaa olla tosi alhainen verenpaine tällä hetkellä, kun olo on varsinkin aamuisin aika huono. Mietin myös pääsenkö palaamaan töihin (teen jatkuvaa skarppiutta vaativaa asiakastyötä) ja sitä kamalaa ruuhkaa mikä odottaa töissä.

EIlen pakotin itseni pienelle kävelylle ulos ja se kyllä teki hyvää. Aion tehdä tänäänkin, vaikka oksettaisi kuinka. Nyt mua varmaan ahdistaa myös se, että mieheni on lähdössä ensi viikoksi työmatkalle enkä tiedä kuinka pärjäilen yksikseni näiden olojen kanssa. Täytyy varmaan hankkiutua ystäville yökyläileen ;)

Että näin surkeiden fiilisten kera täällä tänään. TUnnen itseni ihan pikkuvauvaksi. Mutta sellainenhan olenkin - siis mitä äitinä olemiseen tulee. Kyllä kai tästä vielä kasvaa.

Vointeja kaikille!

Vierailija
5/212 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Vilja pinon ensimmäinen kaksosten odottaja? Huimaa, onneksi olkoon! Itsekin vähän toivoin että olisi ne kaksi tullut, olisi ollut lapsiluku heti täynnä. Toisaalta on tässä yhdessäkin niin paljon ihmettelemistä. Molemmissa hyvät ja huonot puolensa, kumpikin vaihtoehto olisi kelvannut ;o)

En Bianco asu Espoossa, vaan naapurikunnassa Kirkkonummella. Sairaalan saa itse valita naikkarin, kättärin ja Jorvin väliltä, siitä ei pääkaupunkiseudulla aseteta rajoituksia. Jorvi on lähin sairaala meiltä katsottuna, siksi valittiin se. Sulla kävi mieletön munkki sen soiton kanssa! En eilen edes yrittänyt sinne soittaa ja nyt putkahti palaveri soittoajan päälle. No, pitää yrittää soittaa kun ehtii.

Eilen oli ne projektin päättäjäispippalot, mukava ilta ravintolateatterissa :o) Tein sitten sellaisen ratkaisun, että join hissukseen yhden lasillisen kuoharia ja hitusen punkkua ruoan kanssa. Esityksen ajaksi tilasin sitten alkoholittoman drinkin, se näytti ihan aidolta paukulta. Join juomat niin hitaasti, että en usko että papu on saanut mitään istukkakännejä ;o) Eikä tässä onneksi ole enää vastaavanlaisia tilaisuuksia tulossa, joten alkoholin maistelu tässä raskaudessa jäi siihen.

Viikonloppuna pitää tehdä vähän töitä ja kouluhommia, mut ihanaa kun se on tulossa! Tänään vielä töiden jälkeen ryhmätyötä tekemään koululle. Täytyy sanoa että on ollut niin vilkas viikko ettei tässä ole edes ehtinyt pahoinvoida! Ainoastaan aamuisin parin ensimmäisen tunnin ajan velloo, tänään meinasin jo juosta posliinia halaamaan, loppupäivä meneekin sitten ihan normaalisti. Paitsi että janottaa koko ajan ja juoksen jopa puolen tunnin välein vessassa.

Mukavaa viikonloppua kaikille pinolaisille!

-marvik- rv 7+ 4

Vierailija
6/212 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut kaikille jo ultrassa pähkinänsä tavanneille, ihania uutisia! :)

Eilen oli naikkarilla ensimmäinen ultra ja itkusilmin sieltä kotiin tultiin, iloitkun kanssa onneksi. Ultran monitorissa näkyi pikkuinen maapähkinä jonka pikkuruinen sydän sykki vahvasti Pituus oli huimat 12mm joten 2 päivää saatiin viikkoihin lisää hyvää. Seuraava ultra on 2 viikon päästä, pitävät meitä onneksi vähän erityistarkkailussa tuon historian takia.

Olo on aika pölähtänyt, ei tätä vielä osaa sisäistää, näin pitkälle me ei olla koskaan päästy. Sanat ei riitä kuvailemaan tätä olotilaa. Pelot ja epävarmuus eivät lopu varmaan vielä pitkään aikaan mutta kyllä tämä antaa uskoa. Lääkärikin sanoi että noin periatteessa kun vauva ylittää 9-10mm mitan niin kaikista pahin keskenmenon riski pitäisi olla ohi, toivossa eletään.

LA pompsahti jostain syystä marraskuun puolelle vaikka päiviä saatiin lisää. Olenkin laajentanut tuota MSN:llä olevaa palstaa koskemaan myös syys- ja marraskuussa synnyttäviä, josko saataisiin sinne lisää porukkaa! TERVETULOA!

http://groups.msn.com/LokakuunOdottajat

Cupcake & Kyytiläinen 7+5

*~*~*~*~*

MAYA79 LA 1.10 #1

Lillastina LA 2.10 ultra 21.3 vko 9+?

Kalevi LA 11.10. - 2. ultra 15.3. vko

Kimberly LA 14.10 #1

Luppis77 LA 14.10 #1 -2.ultra 14.3. vko 9+3

EmmaEmilia LA 15.10 # 1

Miikuli LA 20.10 #1 - 3.(niskapoimu)ultra 5.4 vko 12+0

Nevalaine LA 23.10 #3 - ultra 5.3 vko 7+0

santes76 LA 23.10 #2 - ultra 5.3. vko 7+0

Bianco LA 23.10 #1 - ultra 7.3 vko 7+1

Lilium LA 25.10 #1 ¿ 2. ultra 12.4 vko 12+2

Daran LA 29.10 #1 - 2. ultra 17.4.

Marvik LA 29.10 #1 - ultra 12.3. vko 7+0

Vilja LA 29.10. - ultra 14.3. vko 7+2

-tähti- LA 30.10 #1

Le Cheile LA 30.10 #2 - 2.ultra vko 12

Tuuve LA 31.10 #1

Mingu LA 31.10 #1 - ultra 14.3. vko 7+0

Monoliisa LA 31.10. # 1 - ultra 12.3. vko 6+5

Cupcake LA 1.11. #1 - 2. ultra 29.3. vko 9+4

Vierailija
7/212 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Kaikille!

Pinohan on ollut aktiivinen ja kasvanutkin kivasti! Olen käynyt lukemassa viestejänne. On ollut kiva lukea teidänkin ultra kuulumisia, onnea! Ja tupla onnittelut viljalle! Onko sulla luget vielä käytössä? Mullakin siis tuplat masussa ja paha olo oli ihan kamala. Sitten kun sain vähentää luget yhteen, paha olo väheni hetkessä. Nyt en laita lugeja ja paha olo on vain hetkittäistä. Mulla taisi olla keltahormooni arvo lugejen takia korkea, näin ainakin lääkäri sanoi. Ja mulla oli (on välillä vieläkin) samankaltaisia ajatuksia raskauden suhteen, eli miten jaksan. Meillä on jo yksi uhma ikäinen tässä kotona ja mitenkäs sitten kun taloon tulee kaksi kääröä. Voi olla aikamoinen apuri jolla tuota omaa tahtoa piisaa! Ja missä välissä nukun, sillä nyt ainakin väsymys on armoton ja tulee nukuttua tosi paljon. Eikä kaikki ruoka käy jne. No, ensi viikolla on ensimmäinen neuvola, täytyy jutella siellä enemmän tulevasta raskaus ajasta ja pyytää yhteystiedot monikkoperheiden järjestöön. Heillä on kai jonkinlaista " koulutusta" /infoa kaksosraskauden suhteen.

Mutta nyt kun olen tottunut ajatukseen kahdesta vauvasta, ei se enää niin paljon hirvitä kuin reilu viikko sitten. Eiköhän sitä pärjää kun muutkin on pärjännyt! Olen päivittänyt omalta osaltani listaa. Mutta kuulemisiin!

santes, 8+4

MAYA79 LA 1.10 #1

Kimberly LA 14.10 #1

EmmaEmilia LA 15.10 # 1

santes76 LA 23.10 #2 - 2. ultra 16.4. vko 13+0

-tähti- LA 30.10 #1

Tuuve LA 31.10 #1

Vierailija
8/212 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon, että minunkin sopeutumiseni kaksosraskauteen sujuu nopeasti. Mulla vähennettiin lugeja heti 600mg 3 pvä, sitten 400mg vko ja nyt sitten eiliseen asti eli 7+3 meni 200mg pvä. Mulla menee lisäksi ne metformiinit (ollut kokeilumielessä hoidon ajan lähinnä). Itseasiassa lopettelen niitä nyt ja mielestäni paha olo on öisin ollut vähäisempää, kun iltatabletti jäi pois. Eli toivon totisesti, että lääkityksestä luopuminen helpottaisi oloa.

Vilja ja pienet 7+4

Vierailija
9/212 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tässä varmasti itse kullakin on välillä sellainen olo, että ei halua olla tässä tilanteessa kun on paha olla. Minulla oli viime viikko sellainen, että välillä jo ajattelin ettei olisi niin harmi jos menisi kesken kun oli niin ällöttävä olo. Todellisuudessahan sellaista ei tietenkään toivo. Ja kun vaikeat ajat ovat takana, ne armeliaasti värittyvät vähän.

Itse olin punktion jälkeen niin kipeä, että vannoin etten ikinä enää mene punktioon ja olen mieluummin lapseton loppuikäni. Mutta nyt kun tiedän että sekin kipu meni aikanaan ohi, mielipide on muuttunut.

Daran, sitkeästi pitäen kiinni vanhasta laskukaavasta rv 8+0

Vierailija
10/212 |
17.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli eilen tosi huono päivä...vähän nolottaakin nuo vuodatukset. Mutta eilen iltapäivän jälkeen mulla ei juurikaan ole ollut pahoinvointia, joten täytyy olla jotakin tekemistä lääkityksen lopettelun kanssa? Aamupalapöydässä join teekupin ja mutustelin ruisleipää juustolla ja ajattelin, että ihmeellisen ihanaa, kun ei okseta, väsytä, pyörrytä eikä koske mihinkään :) Toivottavasti tämä suunta jatkuu! Mieskin sanoi, ettei ole nähny minua muutamaan viikkoon näin punaposkisena :)

Hyvää vl kaikille!

Vierailija
11/212 |
17.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdys taas. Lohduttavaa kuulla, että jokunen muukin on ollut välillä ajatustasolla kyllästynyt raskauteensa =pahaan oloon jne. Itsellä on ollut nyt pari päivää helpompaa, kun pahin etominen on toistaiseksi hellittänyt. Noloa vaan, että okse lentää silti ihan yhtäkkiä varoittamatta milloin missäkin. Sairaalassa tosiaan vetäsin hissin lattialle ja eilen naapurit sai shown, kun meikäläinen keräili risuja pihasta ja yhtäkkiä lähti liila kaari. Se niistä punajuurista...

Joo, kai se aika sitten tosiaan kultaa muistot. Täytyy toivoa. Ja ei kai niin moni ryhtyisi lapsen tekoon aina uudestaan, jos näin ei tosiaan kävisi! :) Olikohan Vilja, kun kirjoitti yksin jäämisestä ensi viikolla. Itsellä sama tilanne; olot vaihtelee ja mies (ainoa apu) lähdössä työmatkalle yli kahdeks viikoks. En viittis mennä kyläileenkään, kun on veto pois ja muut oireet päälle. En halua paljastaa tätä raskautta vielä mieheni lisäks kellekään. Eli täytyy kasata kaappit täyteen valmisruokia ja vihanneksia ja toivoo parasta.

Tsemppiä siskot! :)

Miikuli 9+2

Vierailija
12/212 |
18.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja onnittelut jälleen ultrakuulumisia saaneille. Onkos jo äänestämässä käyty? Me käytiin just äsken suorittamassa kansalaisvelvollisuutemme.

Mitäs Mayalle kuuluu, taitaa olla viikot jo aika turvallisilla vesillä? Samoin Lillastinalla? Mites Kalevin ultrakuulumiset?

Täällä jatketaan entiseen malliin. Pahoinvointia on vaihtelevasti 24h vuorokaudessa ja mieliala vaihtelee tosi voimakkaasti, välillä ahdistaa ja välillä olo on superonnellinen. Kuvittelen myös, että maha olisi hiukan kasvanut..

Neuvolakertomuksia: perjantaina käytiin ensimmäisessä neuvolassa, joka oli pettymys. Mukavan kuuloinen terveydenhoitaja, jolta puhelimessa varasin ajan ja joka on meidän oma terkka, oli lomalla ja sijaisena oli nuori terveydenhoitaja ja lisäksi käynnillä oli mukana opiskelija. Mies oli mukana. Asiat hoituivat ystävällisesti ja asiallisesti, mutta olisin toivonut vähän enemmän tukea ja myös keskustelua olosta ja mietteistä. Lähinnä käytiin kaavamaisesti läpi omat ja suvun sairaudet ja sosiaaliset olot yms. jotka tietysti kuuluvat asiaan. lopuksi kun hoitaja kysyi, onko jotain kysyttävää, ei ollut ollenkaan sellainen olo että olisin lähtenyt erittelemään näitä tuntemuksia ja pelkoja ja ajatuksia sen enempää. No, ehkä ensi kerralla sitten kun oma terkka on paikalla. Sydänääniä ei edes lähdetty kokeilemaan, kun neuvolan laite on niin huono että vasta 15-16vkolla kuuluvat?! Kaiken kaikkiaan pettymyskäynti oli.

NP-ultra on 4.4., ja siihenkin menemistä on mietitty paljon. Sikiöseulontoja me emme varsinaisesti halua, koska lapsivesipunktion riskiä emme halua ottaa ja vaikka jotain paljastuisikin, en tiedä olisimmeko kaiken tämän jälkeen valmiita keskeytykseen. NP-ultra on kuitenkin toinen niistä kahdesta, jotka kunta tarjoaa ja seuraava on vasta 20 viikolla. Muutenkin olemme ajatelleet käydä 1-2 kertaa yksityisellä vielä raskauden aikana, mutta tietysti kaikki ilmaiset haluaisimme silti. Ei siis auta kuin mennä ja ottaa riski että voi kuulla jotain huonoakin.

Ihanaa että te olette tällä olemassa jotta saa tukea tähän omaan olotilaansa, miesparkakaan ei voi näitä kaikkia ymmärtää vaikka oikein kultaisesti suhtautuukin kaikenmaailman jytypuuskiin ja masennuksiin. Lähdemme nyt ulos ja koetamme keksiä jotain piristystä tähän harmaaseen sunnuntaihin.

MAYA79 LA 1.10 #1

Kimberly LA 14.10 #1 -NP-ultra 4.4. 12+3

EmmaEmilia LA 15.10 # 1

-tähti- LA 30.10 #1

Tuuve LA 31.10 #1

Vierailija
13/212 |
18.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä uudella maalla on aivan loistoilma :). Väkisinkin piristyy, kun aurinko paistaa. Juu, Kimberly, äänestämässä käyty :). Sulla on aika samanlaisia mietteitä kuin mulla. Kyllä tuo np-ultra mietityttää, siis jos niitä huonoja uutisia tulis. Meillä on vielä lisänä veriseula, ja mä en ole varma kannattaako sitä tehdä. Olen kuullut jopa sellaista, että ivf hoito alkuiset raskaudet antaa vääriä hälytyksiä tuossa seulassa enemmän kuin muut. Lapsivesipunktioon en haluaisi mennä mm. keskenmenoriskin takia. Tietenkin, jos vaikka turvotusta ois ihan mahdottoman paljon, on pakko miettiä tilannetta uudelleen. No, katsotaan nyt kun sinne ultraan asti ensin päästäis.

Onnea kaikille hyviä ultrauutisia saaneille! Ja tuplaonnitteluja Viljalle ja olikos Santes myös saanut tuplauutisia (olikohan muitakin...?)? Varmasti ihanaa, kun ajatukseen tottuu. Toivottavasti raskausaika sujuu mallikkaasti.

Pahoinvointi tuntuu hellittävän, toivottavasti kaikki on silti hyvin. Kyllä olen odottanutkin tätä....väsymys on vielä pelissä mukana, mutta sekin tuntuis olevan hiukan vähentymään päin. Olispa ihanaa saada voimat takaisin, kun mulla on tulossa tiukka kevät ja pitäis jaksaa paljon erinäisiä asioita. Luin jostain, että kun istukka alkaa tässä vaiheessa toimia enemmän ja enemän, voi pahoinvointi vähentyä, kun oma elimistö pääsee vähemmällä hormonien tuotannon kannalta. Hyvä niin :).

MAYA79 LA 1.10 #1

EmmaEmilia LA 15.10 # 1

Meri LA 17.10 # 3. np-ultra 4.4 12+0

-tähti- LA 30.10 #1

Tuuve LA 31.10 #1

Vierailija
14/212 |
18.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt suoraan sanottuna olen tehnyt niin paljon töitä, että hyvä kun on kerennyt kotona olemaan. On vähän jäänyt tämäkin pino. Tuli tuossa äsken luettua aika monta viestiä läpi.

Täällä kai aletaan jo olla aika turvallisilla vesillä. Kuitenkin nyt pelkään ihan sikana tuota tiistaita ja keskiviikkoa. Entäs, jos lekuri ei saakaan kuulumaan sydänääniä.... tai jos keskiviikkona ei olekaan enää vauveli hengissä... Tää on aika silleen stressaavaa. Toisaalta mitään ei juuri tällä hetkellä ole tehtävissä, joten pitäisi yrittää ottaa ihan rennosti. Voi olla, että huomen illalla tulee mieleen monta vielä kauheampaa asiaa. Mutta se on sitten sen ajan murhe...

Työkuviot onkin sinänsä jo historiaa. Mä jouduin tosiaan irtisanomaan itseni iltatyöstä, joten enää 4 viikkoa töissä, niin se on sitten siinä. Muutama hassu viikonloppu ja sen jälkeen saa levätä. Tai no katsotaan nyt mitä se lekuri on tiistaina mieltä tuosta mun alhaisesta verenpaineesta, josko laittaa mut saikulle suoraan vähäksi aikaa. Vois toisaalta ihan oikeasti tehdä ihan hyvää.

Äijä tajus tuossa eilen illalla vasta, että mä oon muuten lihonu aika paljon (ai jaa.... kas kun en itse sitä tajunnu) ja muutenkin muuttunut tosi kovin. Ei kyllä itsestäni siltä tunnu, mutt niin ne vaan nuo housut jää koko ajan liian pieniksi. Ett kaipa mä sitten olen hieman lihonu.

Kuullaan viimeistään tiistai-iltana lisää..... Tsemppiä kaikille!

Lillastiina ja kirppu

MAYA79 LA 1.10 #1

Lillastina LA 2.10 ultra ke 21.3, neuvolalääkäri 20.3 vko 11+5

EmmaEmilia LA 15.10 # 1

-tähti- LA 30.10 #1

Tuuve LA 31.10 #1

[/quote]

Vierailija
15/212 |
19.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tässä mitään uutta, paha olo tulee ja menee. Enemmän jännittää tämänpäiväinen työhaastattelu. Johtuneeko jännityksestä, mutta tuli sellainen olo etten haluaisikaan mitään muita isompia muutoksia elämään tällä hetkellä, tämä raskauskin on jo niin iso ihmetyksen aihe. Katsotaan nyt miten haastattelu menee, eihän minua sinne vielä olla palkkaamassa...

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!

-marvik- 8+0

Tein ultrapäivityksen listaan:

MAYA79 LA 1.10 #1

EmmaEmilia LA 15.10 # 1

Marvik LA 29.10 #1 - NP-ultra 18.4. vko 12+2

-tähti- LA 30.10 #1

Tuuve LA 31.10 #1

Vierailija
16/212 |
19.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sitä mennään, 12+0 rv meni tänään rikki ja oon siitä onnellinen, vaikka eihän se mitään tarkota..

Täällä ollaan paljon puhuttu pahasta olosta, mulla se on vasta viimesen kolmen viikon aikana ruvennu pahentumaan vaik sen pitäs nyt ruveta loppumaan. Tää v-loppu oli ihan kauhee, oltiin appivanhemmilla koko v-loppu ja mullahan pahaolo on iltasin ja öisin, hetäsin molemmat yöt tunnin välein syömään ja käymään vessassa. samalla kaavalla meni viime yö, tänään alkaa yövuorot, en tiiä miten meinaan selvitä. meillä on vielä aikas rankkoja yövuorot töissä.. ja väsymys on ollu karseeta muutaman päivän, en tiiä liitttyykö mun alhanen hb(117) tähän..

Np-ultra on nyt torstaina ja jännittää aika lailla. Ehkä se tekee tästä asiasta enemmän totta, tiiä siitä.

Ai niin, nyt kun asiat meinaa taas sujua niin sit ne lähtee sujumaan muutenkin. Eli sain vakinaisen toimen nyt perjantaina(oon oottanu sitä yli neljä PITKÄÄ vuotta!!!)ja multa puhelimessa sit kysyttiin et ETHÄN oo mihinkään lähdössä vähäään aikaan!!??? ne saa slaagin kun paljastuu et oonki raskaana..mut ei oo mun ongelma..

Sellasta, tässä tuore lista:

MAYA79 LA 1.10 #1 Np-ultra 22.3 Vko12+0

EmmaEmilia LA 15.10 # 1

-tähti- LA 30.10 #1

Tuuve LA 31.10 #1

Vierailija
17/212 |
19.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kimberly: Täällä kans tosi epävarma olo. Varmaan pitkällä yrittämisellä on oma lisänsä näihin huoliin - me ollaan nyt yritetty 3,5 v. ja tämä on eka plussa koskaan.

14.3 oli toinen ultra 9+3 ja siellä sätki 26 mm (pääperämitta) vauva. Heilutteli käsiä ja jalkoja jo. Mulle oli yllätys et oli jo niin oikean näköinen ja liikkuikin jo. Neuvola on ensi viikolla eli 28.3. Saas nähdä, mihin saakka np-ultra menee. Toivottavasti saan ajan pian, nimittäin kauheesti jännittää, onko kaikki hyvin. Pahoinvointi on vähän helpottanut, samoin vatsan turvotus. Noista vatsatuntemusten puutteesta olenkin eniten huolestunut. Mulla on paino pudonnut pari kiloa ja osittain varmasti senkin takia vatsa tuntuu normaalia litteämmältä. Sillon kun turvottaa (jotkut ruuat), tuntuu ihan siltä et kohtu painaa mutta ei muuten. Etenkin aamuisin, kun vatsa on tyhjä, yhtään mitään ei alavatsalla tunnu. Miten teillä muilla?

Luppis 10+1

Luppis77 LA 14.10 #1 -neuvola 28.3. 11+3

EmmaEmilia LA 15.10 # 1

-tähti- LA 30.10 #1

Tuuve LA 31.10 #1

Vierailija
18/212 |
19.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina niin kiire että ehtii vain pikaisesti kirjoittelemaan ja lähinnä omia kuulumisia ¿ niin taas kerran! Nyt oli vaan ihan pakko alkaa kirjoittamaan kun mua vähän huolestuttaa ton meidän pikkuisen kehitys/koko. Luin Luppiksen ultrakuulumiset ja huolestuin hieman lisää. Käytiin nimittäin viime viikolla (9+2) ylimääräisessä ultrassa ja siellä pikkuinen sydän edelleen sykki kiivaasti ja muutenkin pieni liikehti jo kovasti, mutta koko oli kutakuinkin tasan 20mm. Ja ainakaan minun silmiin se ei vielä näyttänyt vielä kamalan ¿oikealta¿ vauvalta ja kädet ja jalatkin oli vaan ihan tyngät. Pikkuinen muistutti siis lähinnä kilpikonnaa (joskin kuva oli aika epäselvä). Ultraaja-kätilö kyllä sanoi, että kaikki näyttää oikein hyvältä, mutta kyseli jossain vaiheessa että kuinka säännölliset kuukautiset mulla on, eli vähän että kuinka tarkkaan on nuo päivät selvillä (luin tietysti heti rivien välistä vaikka mitä¿) Oon sitten koittanut rauhoitella itseäni, että voihan olla että kiinnittyminen on vain tapahtunut tavallista myöhempään (kun hcg-arvo ei ollut hirveän korkea silloin pp15). Ja silloin ekassa ultrassa (7+0) koko oli myös aika alakäyrällä eli 8,7mm. No, ei kai auta kuin odotella sitä np-ultraa parin viikon päästä ja kysyä sitten omalta lääkäriltä tarkasti nuo kokoasiat ja onko syytä huoleen. Sitä vaan on niin herkkä tässä uudessa tilanteessa.

Mayalle piti myös kommentoida, että musta tuntuu että mullakin on vasta nyt alkanut olo huono pahenemaan. Sellaista kuvotusta on ollut koko ajan, mutta se väheni jokin aika sitten ja kuvittelin että se loppuikin siihen. Eilen ja tänään on sitten ollut tosi kurja olo, ruoka ei maistu mutta jos ei syö, niin tulee huono olo. Ja sitten kun syö (vaikka kuinka vähän kerrallaan) niin siitäkin tulee huono olo. Tsemppiä sulle kuitenkin yövuoroihin ja etenkin torstain np-ultraan!

Nyt on pakko taas mennä, mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!

EE (10+0)

Vierailija
19/212 |
19.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksamisia kaikille pahan olon kanssa kamppaileville. Itselläni hirvittävän huono olo hävisi lääkityksen lopettamisen myötä - ainakin toistaiseksi. Uskon myös, että sillä, että olin 2 pvää sairauslomalla asian vuoksi, oli helpottava merkitys. Olen tosi huono pitämään sairauslomaa sairaanakin, mutta nyt olen päättänyt, että tällä kertaa en pistä itseäni liian tiukille. No nyt toivon, että pahoinvointi pysyy poissa...Nähtävästi se ei ole mitenkään sanottua, huomasin kun luin kommenttejanne.

Lepoa ja rauhallista mieltä kaikille!

Vierailija
20/212 |
19.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kimberly: mulla oli ihan samanlainen neuvolakokemus, ihan yhtä tyhjän kanssa suoraan sanottuna oli se käynti. Mulla oli kyllä ihan oma neuvolaterkkari, mutta nuori tyttö, ja ihan selkeästi hänellä oli vielä hakusessa koko homma. Ei oikein osannut jutella mitään, eikä kyselläkään, enkä sitten itsekään osannut alkaa keskustella ja tunteitani tilittää. Ehkäpä siis haen sieltä neuvolasta vain ne faktatiedot ja raskauden seurannan, ja puhun sitten useampia raskauksia läpikäyneiden ystävieni ja äitini kanssa sitten ne muut tarvittavat asiat...

EmmaEmilia: positiivistahan on, että vaavi on kuitenkin kasvanut noin selkeästi tänä aikana, eli jos oli pienempi jo silloin ensimmäisessäkin ultrassa, niin eikö ole ihan loogista, että on pienempi myös tässä jälkimmäisessä? Ymmärrän kyllä, että huolestuttaa, onneksi pääset vähän ajan päästä lääkärille käymään asioita läpi ihan kunnolla!

Maya oli saanut 12 viikkoa täyteen, onnea! Sitä odottelen tässä kuin kuuta nousevaa, onhan se kuitenkin eräänlainen merkkipaalu!

Tolkuton nälkä on vähän vähentynyt tässä viime päivinä. Tänään pärjäsin jo koko työpäivän (kahdeksasta kuuteen) vain kahdella välipalalla, eikä tehnyt edes tiukkaa. Aika helpottavaa kyllä. Iltaisin maha on valtava pallo, aamuisin melkein normaali. Paino ei ole muuttunut suuntaan eikä toiseen.

Vähän olen huolissani, kun olen nyt syönyt viikon antibioottikuurin poskiontelotulehdukseen, ja luulen että se ei ole mennyt ohi tällä kuurilla. Eli poskea särkee edelleen, ja huomenna ajattelin mennä uudelleen lääkäriin. Vaikka se antibiootti, mitä sain, sopiikin raskaana oleville, ei silti tunnu yhtään hyvältä syödä mitään lääkkeitä juuri nyt :(

Lisäsin tuohon listaan tuon np-ultrapäiväni, joka on siis heti pääsiäisen jälkeen. Tuntuu, että siihen on vielä ikuisuus!

Bianco 8+6

Luppis77 LA 14.10 #1 -neuvola 28.3. 11+3

EmmaEmilia LA 15.10 # 1

Bianco LA 23.10 #1 - 2. ultra (np) 12.4 vko 12+2