Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.
Kommentit (7592)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaisiko joku vl kommentoida tuohon, kun puhutte, että uskotte samalla tavalla riippumatta aikakaudesta. Ulospäin näyttää kuitenkin, että oppi muuttuu hyvinkin lyhyessä ajassa joissain asioissa, esimerkkinä ehkäisy terveydellisistä syistä.
Joo, voin sanoa että ihan puppua. Ainostaan uskon ydin Jeesukseen pysyy samana.
Tässä on kyllä ristiriita, kun täällä on kovasti esitelty näkemystä muuttumattomuudesta ja oltu siitä ylpeitä.
Vierailija kirjoitti:
Osaisiko joku vl kommentoida tuohon, kun puhutte, että uskotte samalla tavalla riippumatta aikakaudesta. Ulospäin näyttää kuitenkin, että oppi muuttuu hyvinkin lyhyessä ajassa joissain asioissa, esimerkkinä ehkäisy terveydellisistä syistä.
Minun käsittääkseni aina on suojeltu äidin henkeä, on lääkärin määräyksestä ehkäisty tai ääritapauksessa (tiedän yhden) jouduttu jopa abortoimaan.
En tunne aikaa, jolloin näin ei olisi ollut. Nuo eiliset tekstistään irrotetut lauseet (ehkäisyä ei hyväksytä missään muodossa) eivät minusta kerro totuutta. En voi olla ihan varma, kun en ole silloin elänyt (olivat kai viime vuosisadan puolivälistä).
Koska Raamattu ei muutu, niin siksi siihen perustuva usko ei oikein voi muuttua. Tapakulttuuri toki voi muuttua ajan myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, voin sanoa että ihan puppua. Ainostaan uskon ydin Jeesukseen pysyy samana.
Tässä on kyllä ristiriita, kun täällä on kovasti esitelty näkemystä muuttumattomuudesta ja oltu siitä ylpeitä.
Se nyt vaan ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun käsittääkseni aina on suojeltu äidin henkeä, on lääkärin määräyksestä ehkäisty tai ääritapauksessa (tiedän yhden) jouduttu jopa abortoimaan.
En tunne aikaa, jolloin näin ei olisi ollut. Nuo eiliset tekstistään irrotetut lauseet (ehkäisyä ei hyväksytä missään muodossa) eivät minusta kerro totuutta. En voi olla ihan varma, kun en ole silloin elänyt (olivat kai viime vuosisadan puolivälistä).Koska Raamattu ei muutu, niin siksi siihen perustuva usko ei oikein voi muuttua. Tapakulttuuri toki voi muuttua ajan myötä.
Höpö höpö, eikä ole äidin elämää suojeltu. Ehkäisy on tehty ajatuksen tasolla niin vaikeaksi, että lukuisat naiset on olleet raskaana silloinkin kun se ei ole enää turvallista. Et todella taida olla vl, kun et tiedä näitä juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tähän yhteisöön kuuluvat on osasyyllisiä mun kokemuksiin. Ensinnäkin jo sitä kautta miten yhteisön opetukset on vaikuttaneet mun lapsuudenperheeseen, lisäksi tiiviissä yhteisössä ollaan vastuussa kanssaihmisistä. Koen ettei sitä vastuuta ole kannettu oikealla tavalla.
Ok. Minua kiusasi koulussa ihminen joka pelasi jalkapalloa. Kaikki jalkapalloilijat Messiä myöten on varmaan osasyyllisiä? Koska kaikki jalkapalloilijat varmaan tuntee toisensa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tähän yhteisöön kuuluvat on osasyyllisiä mun kokemuksiin. Ensinnäkin jo sitä kautta miten yhteisön opetukset on vaikuttaneet mun lapsuudenperheeseen, lisäksi tiiviissä yhteisössä ollaan vastuussa kanssaihmisistä. Koen ettei sitä vastuuta ole kannettu oikealla tavalla.
Ok. Minua kiusasi koulussa ihminen joka pelasi jalkapalloa. Kaikki jalkapalloilijat Messiä myöten on varmaan osasyyllisiä? Koska kaikki jalkapalloilijat varmaan tuntee toisensa?
Et halua ymmärtää. Yhteisö muodostuu ihmisistä. Ihmiset ylläpitävät oppeja ja käytäntöjä. Opit ja käytännöt vahingoittavat ihmisiä. Yhteisö on vastuussa.
Se, miten ihminen tulee autuaaksi, ei ole muuttunut. Ihminen on joko lapsuudenuskossa tai hän on myöhemmin tehnyt parannuksen. Parannuksentekoon tarvitaan toinen uskovainen, joka saarnaa katuvalle synnit anteeksi. Voi myös uskoa yleisestä saarnasta.
Näin on ollut alkukirkon ajoista lähtien ja on edelleen.
Tuntuu kummalliselta, jos todellakin on ollut ja on edelleen kovasti kärsiviä vl-äitejä (joita minä en tunne huolimatta siitä, että tunnen varmasti yli 100 vl-äitiä). Näinhän täällä joku kivenkovaan väittää.
Jos heitä on niin paljon ja minun onnelliset kokemukseni on harhaa (ja väitetään etten voi olla edes uskovainen), niin missä he ovat? Eivät ilmianna itseään edes täällä anonyymeinä?
(paitsi ehkä kohta sellainen voikin ilmestyä 😉)
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu kummalliselta, jos todellakin on ollut ja on edelleen kovasti kärsiviä vl-äitejä (joita minä en tunne huolimatta siitä, että tunnen varmasti yli 100 vl-äitiä). Näinhän täällä joku kivenkovaan väittää.
Jos heitä on niin paljon ja minun onnelliset kokemukseni on harhaa (ja väitetään etten voi olla edes uskovainen), niin missä he ovat? Eivät ilmianna itseään edes täällä anonyymeinä?
(paitsi ehkä kohta sellainen voikin ilmestyä 😉)
Tämä on epäreilu asetelma, koska en todella halua kertoa yksityisten ihmisten asioita, mutta voin nopeasti laskea helposti lukuisia tapauksia, jotka itse tiedän. Ettei ole ollut asiat kohdillaan äidillä. Nämä naiset tiedän siis henkilökohtaisesti. Ja en todellakaan tunne kaikkia vl-naisia. On epätodennäköistä, että tuntisin just ne ongelmatapaukset ympäri suomea. Vaikka olisi pelkästään näistä kyse, jokainen tapaus on liikaa.
Yrität trollaamalla saada tietoja. Etkä todellakaan ole vl, näen sun läpi. Tunnen tän yhteisön kun omat taskuni. Kukaan vl ei käyttäydy tuolla tavalla eikä koe pakottavaa tarvetta kieltää kaikkea negatiivista.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on epäreilu asetelma
Oletko nyt ihan tosissasi, että SINULLE epäreilu? Että meitä uskovaisia kohtaan ei olla tässä epäreiluja? En meinaa uskoa lukemaani.
Anonyymein viestein syytetään kaikenlaisesta, ja meidän pitäisi vastata myös niistä asioista, jotka tapahtuivat ennen syntymäämme. Uskomatonta!
Minkä minä sille mahdan, jos en tunne huonosti voivia äitejä. En väitä ettei heitä olisi, mutta ihmettelinkin että missähän he ovat, kun kohtaan heidät vain tämän viestiketjun puheissa.
Jos esitetään väitteitä, että uskon opit ei muutu, ei pidä heittäytyä marttyyriksi, kun kerrotaan päinvastaisia esimerkkejä.
Miksi väittää faktoina asioita historiasta, jos se oma käsitys ulottuu vain oman eliniän ajalle? Mihin perustuu sitten se oma käsitys, jos ei tunne yhteisön historiaa edes lähivuosikymmeniltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat uskoa niin kuin vl, ihan pelkästään nettiseuroja kuuntelemalla. Mitään todellista kokemusta sulla ei vl-yhteisöstä ole, toisin kun mulla.
Niin saankin. Samalla tavalla kuin olen uskonut jo yli 50 vuotta <3
Sinun kannattaa ehkä vähän rauhoittua, kun tuntuu menevän kovasti sulla ihon alle tämä keskustelu.
Mutta oikeesti, voisin mielellään sut tavata jossain seuroissa!
P.S. Ihanaa, että luotat siihen, että nettiseurat voivat auttaa ihmisiä uskovaisiksi.
aiemmin ketjussa oli, että nettiin ei kannata uskoa. Vain Päivämies on luotettava. Tämäkin poistetaan, koska palstalle on tullut ultra-vl
En sanonut, ettei vl-liikkeen julistus ole kristillisesti pätevä. Toin vaan esiin sen eron, että alkukirkon aikaan oli oikeasti vain yksi kristillinen yhteisö, toisin kuin nykyään. Niinpä vl-tulkinnat on tietyiltä osin ongelmallisia eikä tosiaan voi vetää yhtäläisyysmerkkejä alkukirkon aikaan.
Esim Eevassa ihmetyttää minne se masennus yms mielenterveysongelmat yhtäkkiä katosi. Ilmeisesti jotain on, kun kotiäidillä on vanhimmat lapset päiväkodissa.
Hyvää Isäinpäivää kaikille. Pian alkaa jumalanpalvelus:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, miten ihminen tulee autuaaksi, ei ole muuttunut. Ihminen on joko lapsuudenuskossa tai hän on myöhemmin tehnyt parannuksen. Parannuksentekoon tarvitaan toinen uskovainen, joka saarnaa katuvalle synnit anteeksi. Voi myös uskoa yleisestä saarnasta.
Näin on ollut alkukirkon ajoista lähtien ja on edelleen.
Oikeastaan ei. Alkukirkon juttu oli kertoa Jeesuksesta. Tämä synnytti uskon ja sitten synninpäästön. Vl-liike on ominut synninpäästön itselleen, vaikka maailma on täynnä kristillisiä kirkkoja. Alkukirkolla on oli vakaa peruste uskoa, että vain heidän hallussaan on evankeliumi, eihän kukaan muu tiennyt Jeesuksesta. Samaa vakaata perustetta ei ole vl-liikkeellä, muuta kuin oma mielipide.
Ei ole kyse mielipiteestä vaan Jeesuksen ennen ylösnousemustaan antamasta tehtävästä: joiden synnit te an
Tässä ei taaskaan perusteltu, miksi minkään muun kirkkokunnan piirissä synninpäästö merkitse mitään. Osaisitko sinä vihdoin kertoa kun kukaan muu vl ei osaa.
Ei ole tavallista, että kotiäidillä on osa lapsista päiväkodissa. Yleensä vaan ne eskarilaiset. Ei sillä, etteikö saisi olla mutta ei se yleinen käytäntö ole.
Ja taas lähti. Pitäkää tunkkinne!
Vierailija kirjoitti:
Esim Eevassa ihmetyttää minne se masennus yms mielenterveysongelmat yhtäkkiä katosi. Ilmeisesti jotain on, kun kotiäidillä on vanhimmat lapset päiväkodissa.
Katosi kun Olle "pelasti" eli ihastui häneen ja "rakasti ehjäksi". Ja Eeva Olleen, unohtui masennus, huono itsetunto ym kun sai rakkautta ja antoi rakkautta. Kun sai jonkun tärkeän, läheisen ihmisen rinnalle, kyllähän se (voi) auttaa. Ja esim jos mietti ja pohti tulevaa ja oli ahdistunut niin naimisiinmeno, lapset jne ratkaisi tavallaan senkin ongelman kun ei tarvinu enää miettiä niin tulevaisuutta. Olle/yhteiskunta tuo leivän pöytään, sen kun elää kotiäitinä miettimättä sen enempiä.
En nyt oikeasti tiiä menikö näin, mut voi hyvinkin olla. Yksi mahdollinen teoria siis.
Ei mun tartte nimiä sanoa. Jos kertoo tarinan, ihmiset alkaa ajatella. Toisaalta voin vaan soittaa kaikki vanhat vl-tutut läpi ja kertoa. Siinäpähän miettivät.