Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (7364)

Vierailija
7341/7364 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä kuuntelen muidenkin tarinat, mutta mitä se auttaa kun mun kokemus on toinen? 

Eikö voi ottaa opiksi kenenkään muun kokemuksista kuin omista?

Miten se mua lohduttaa, jos jollain toisella on ollut täydellinen vl-elämä? Jos mun elämään on tullut helvetillisiä asioita siinä samassa yhteisössä? Löytyykö sulta alkeellisintakaan empatiakykyä? Hienoa, jos joillain on onnellinen elämä ja tasapainoisia ja terveitä juttuja tän yhteisön myötä, mulla ei ole ollut. Paitsi se kristinuskon sanoma, lähes ainoa hyvä juttu koko yhteisössä mun elämässä. Mutta sen olisin saanut ilmankin noita kokemuksia.

Minulta löytyy kyllä empatiaa enkä ole vl. Olisi varmaan hyvä muiden saada tietää, millaisia oli ne ikävät asiat, joita

Enpä rupea tässä kertomaan, mutta vakuutan, että jonain päivänä kerron kaiken ja jutut leviää joko lehdistössä tai yhteisön sisällä. Totuus ei pala tulessakaan. Enkä ole katkera vaikka varmaan syytä olisi. Oikeutta saa hakea, vaikkei olisi katkera.

Vierailija
7342/7364 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ymmärräthän, että asiat eivät täällä vihjailemalla parane. Jos tunnet, että tarvitset apua, hae sitä. Tämän tapainen uhkaus medialle kertomisesta on muuten täällä ollut ennenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7343/7364 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ymmärräthän, että asiat eivät täällä vihjailemalla parane. Jos tunnet, että tarvitset apua, hae sitä. Tämän tapainen uhkaus medialle kertomisesta on muuten täällä ollut ennenkin.

Ei se mikään uhkaus ole vaan tosiasia. Kyllähän ihmiset kerto julkisuudessa elämäntarinoitaan, myös anonyymisti.

Vierailija
7344/7364 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisiko joku vl kommentoida tuohon, kun puhutte, että uskotte samalla tavalla riippumatta aikakaudesta. Ulospäin näyttää kuitenkin, että oppi muuttuu hyvinkin lyhyessä ajassa joissain asioissa, esimerkkinä ehkäisy terveydellisistä syistä.

Vierailija
7345/7364 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaisiko joku vl kommentoida tuohon, kun puhutte, että uskotte samalla tavalla riippumatta aikakaudesta. Ulospäin näyttää kuitenkin, että oppi muuttuu hyvinkin lyhyessä ajassa joissain asioissa, esimerkkinä ehkäisy terveydellisistä syistä.

Joo, voin sanoa että ihan puppua. Ainostaan uskon ydin Jeesukseen pysyy samana.

Vierailija
7346/7364 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se mikään uhkaus ole vaan tosiasia. Kyllähän ihmiset kerto julkisuudessa elämäntarinoitaan, myös anonyymisti.

Voi olla vaikeaa syyttää nimeltä toista, jos ajattelee itse jättäytyvänsä anonyymiksi. Media ei julkaise sellaista. Paitsi tietenkin, jos on jo tutkittu ja henkilö on rikoksesta tuomittu, silloin julkaisevat nimen ehkä, vaikka lähde anonyymi

Vierailija
7347/7364 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla vaikeaa syyttää nimeltä toista, jos ajattelee itse jättäytyvänsä anonyymiksi. Media ei julkaise sellaista. Paitsi tietenkin, jos on jo tutkittu ja henkilö on rikoksesta tuomittu, silloin julkaisevat nimen ehkä, vaikka lähde anonyymi

Ei mun tartte nimiä sanoa. Jos kertoo tarinan, ihmiset alkaa ajatella. Toisaalta voin vaan soittaa kaikki vanhat vl-tutut läpi ja kertoa. Siinäpähän miettivät.

Vierailija
7348/7364 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on kyllä ristiriita, kun täällä on kovasti esitelty näkemystä muuttumattomuudesta ja oltu siitä ylpeitä.

Vierailija
7349/7364 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun käsittääkseni aina on suojeltu äidin henkeä, on lääkärin määräyksestä ehkäisty tai ääritapauksessa (tiedän yhden) jouduttu jopa abortoimaan. 

En tunne aikaa, jolloin näin ei olisi ollut. Nuo eiliset tekstistään irrotetut lauseet (ehkäisyä ei hyväksytä missään muodossa) eivät minusta kerro totuutta. En voi olla ihan varma, kun en ole silloin elänyt (olivat kai viime vuosisadan puolivälistä).

Koska Raamattu ei muutu, niin siksi siihen perustuva usko ei oikein voi muuttua. Tapakulttuuri toki voi muuttua ajan myötä.

Vierailija
7350/7364 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on kyllä ristiriita, kun täällä on kovasti esitelty näkemystä muuttumattomuudesta ja oltu siitä ylpeitä.

Se nyt vaan ei pidä paikkaansa.

Vierailija
7351/7364 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun käsittääkseni aina on suojeltu äidin henkeä, on lääkärin määräyksestä ehkäisty tai ääritapauksessa (tiedän yhden) jouduttu jopa abortoimaan. 

En tunne aikaa, jolloin näin ei olisi ollut. Nuo eiliset tekstistään irrotetut lauseet (ehkäisyä ei hyväksytä missään muodossa) eivät minusta kerro totuutta. En voi olla ihan varma, kun en ole silloin elänyt (olivat kai viime vuosisadan puolivälistä).

Koska Raamattu ei muutu, niin siksi siihen perustuva usko ei oikein voi muuttua. Tapakulttuuri toki voi muuttua ajan myötä.

Höpö höpö, eikä ole äidin elämää suojeltu. Ehkäisy on tehty ajatuksen tasolla niin vaikeaksi, että lukuisat naiset on olleet raskaana silloinkin kun se ei ole enää turvallista. Et todella taida olla vl, kun et tiedä näitä juttuja. 

Vierailija
7352/7364 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tähän yhteisöön kuuluvat on osasyyllisiä mun kokemuksiin. Ensinnäkin jo sitä kautta miten yhteisön opetukset on vaikuttaneet mun lapsuudenperheeseen, lisäksi tiiviissä yhteisössä ollaan vastuussa kanssaihmisistä. Koen ettei sitä vastuuta ole kannettu oikealla tavalla.

Ok. Minua kiusasi koulussa ihminen joka pelasi jalkapalloa. Kaikki jalkapalloilijat Messiä myöten on varmaan osasyyllisiä? Koska kaikki jalkapalloilijat varmaan tuntee toisensa?

Vierailija
7353/7364 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tähän yhteisöön kuuluvat on osasyyllisiä mun kokemuksiin. Ensinnäkin jo sitä kautta miten yhteisön opetukset on vaikuttaneet mun lapsuudenperheeseen, lisäksi tiiviissä yhteisössä ollaan vastuussa kanssaihmisistä. Koen ettei sitä vastuuta ole kannettu oikealla tavalla.

Ok. Minua kiusasi koulussa ihminen joka pelasi jalkapalloa. Kaikki jalkapalloilijat Messiä myöten on varmaan osasyyllisiä? Koska kaikki jalkapalloilijat varmaan tuntee toisensa?

Et halua ymmärtää. Yhteisö muodostuu ihmisistä. Ihmiset ylläpitävät oppeja ja käytäntöjä. Opit ja käytännöt vahingoittavat ihmisiä. Yhteisö on vastuussa. 

Vierailija
7354/7364 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, miten ihminen tulee autuaaksi, ei ole muuttunut. Ihminen on joko lapsuudenuskossa tai hän on myöhemmin tehnyt parannuksen. Parannuksentekoon tarvitaan toinen uskovainen, joka saarnaa katuvalle synnit anteeksi. Voi myös uskoa yleisestä saarnasta.

Näin on ollut alkukirkon ajoista lähtien ja on edelleen. 

Vierailija
7355/7364 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu kummalliselta, jos todellakin on ollut ja on edelleen kovasti kärsiviä vl-äitejä (joita minä en tunne huolimatta siitä, että tunnen varmasti yli 100 vl-äitiä). Näinhän täällä joku kivenkovaan väittää.

Jos heitä on niin paljon ja minun onnelliset kokemukseni on harhaa (ja väitetään etten voi olla edes uskovainen), niin missä he ovat? Eivät ilmianna itseään edes täällä anonyymeinä?

(paitsi ehkä kohta sellainen voikin ilmestyä 😉)

Vierailija
7356/7364 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu kummalliselta, jos todellakin on ollut ja on edelleen kovasti kärsiviä vl-äitejä (joita minä en tunne huolimatta siitä, että tunnen varmasti yli 100 vl-äitiä). Näinhän täällä joku kivenkovaan väittää.

Jos heitä on niin paljon ja minun onnelliset kokemukseni on harhaa (ja väitetään etten voi olla edes uskovainen), niin missä he ovat? Eivät ilmianna itseään edes täällä anonyymeinä?

(paitsi ehkä kohta sellainen voikin ilmestyä 😉)

Tämä on epäreilu asetelma, koska en todella halua kertoa yksityisten ihmisten asioita, mutta voin nopeasti laskea helposti lukuisia tapauksia, jotka itse tiedän. Ettei ole ollut asiat kohdillaan äidillä. Nämä naiset tiedän siis henkilökohtaisesti. Ja en todellakaan tunne kaikkia vl-naisia. On epätodennäköistä, että tuntisin just ne ongelmatapaukset ympäri suomea. Vaikka olisi pelkästään näistä kyse, jokainen tapaus on liikaa.

Vierailija
7357/7364 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrität trollaamalla saada tietoja. Etkä todellakaan ole vl, näen sun läpi. Tunnen tän yhteisön kun omat taskuni. Kukaan vl ei käyttäydy tuolla tavalla eikä koe pakottavaa tarvetta kieltää kaikkea negatiivista.

Vierailija
7358/7364 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on epäreilu asetelma

Oletko nyt ihan tosissasi, että SINULLE epäreilu? Että meitä uskovaisia kohtaan ei olla tässä epäreiluja? En meinaa uskoa lukemaani.

Anonyymein viestein syytetään kaikenlaisesta, ja meidän pitäisi vastata myös niistä asioista, jotka tapahtuivat ennen syntymäämme. Uskomatonta!

Minkä minä sille mahdan, jos en tunne huonosti voivia äitejä. En väitä ettei heitä olisi, mutta ihmettelinkin että missähän he ovat, kun kohtaan heidät vain tämän viestiketjun puheissa.

Koska olet trolli. Et ole vl. Keksi parempaa tekemistä. Nää ei ole kevyitä juttuja irl.👋

Vierailija
7359/7364 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat uskoa niin kuin vl, ihan pelkästään nettiseuroja kuuntelemalla. Mitään todellista kokemusta sulla ei vl-yhteisöstä ole, toisin kun mulla.

Vierailija
7360/7364 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on epäreilu asetelma

Oletko nyt ihan tosissasi, että SINULLE epäreilu? Että meitä uskovaisia kohtaan ei olla tässä epäreiluja? En meinaa uskoa lukemaani.

Anonyymein viestein syytetään kaikenlaisesta, ja meidän pitäisi vastata myös niistä asioista, jotka tapahtuivat ennen syntymäämme. Uskomatonta!

Minkä minä sille mahdan, jos en tunne huonosti voivia äitejä. En väitä ettei heitä olisi, mutta ihmettelinkin että missähän he ovat, kun kohtaan heidät vain tämän viestiketjun puheissa.

Jos esitetään väitteitä, että uskon opit ei muutu, ei pidä heittäytyä marttyyriksi, kun kerrotaan päinvastaisia esimerkkejä.

Miksi väittää faktoina asioita historiasta, jos se oma käsitys ulottuu vain oman eliniän ajalle? Mihin perustuu sitten se oma käsitys, jos ei tunne yhteisön historiaa edes lähivuosikymmeniltä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan