Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (7361)

Vierailija
7301/7361 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla nyt vaikka ehkäisykielto ei pidäkään paikkaansa jos siitä lukee täältä eikä kuuntele seurapuheita? Yksilön elämässä aika merkittävä asia. Jos saa vahingossa hyvin jyrkät näkemykset seurapuheista ja muodostaa näkemyksensä sen mukaan? Luulee, että pitää olla valmis vaikka kuolemaan jos raskaus vaarantaa hengen? Nää on ihan todellisia juttuja.

Täällä puuttuu kaikesta se Jumalan armo. Kun uskovainen on aina armon alla. 

Täällä nostetaan jotenkin hirmuisen suureen asemaan asioita, jotka ovat mitättömän pieniä uskomisen ilon ja rauhan rinnalla. Täällä puhutaan kielloista ja syntilistoista. Eivät ne hallitse uskovaisen elämää, vaan Taivaan Isän huolenpito.

Joku sanoi siitä, että täällä puhutaan kengännauhoista tärkeänä asiana kun pitäisi nähdä se koko puku.

Vierailija
7302/7361 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta nyt rupesi näköjään taas viestejä poistumaan. Kuten eilen. En jaksa kirjoitella mitään, kun saman tien poistetaan.

Mukavaa iltaa siis teille! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7303/7361 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla nyt vaikka ehkäisykielto ei pidäkään paikkaansa jos siitä lukee täältä eikä kuuntele seurapuheita? Yksilön elämässä aika merkittävä asia. Jos saa vahingossa hyvin jyrkät näkemykset seurapuheista ja muodostaa näkemyksensä sen mukaan? Luulee, että pitää olla valmis vaikka kuolemaan jos raskaus vaarantaa hengen? Nää on ihan todellisia juttuja.

Täällä nostetaan jotenkin hirmuisen suureen asemaan asioita, jotka ovat mitättömän pieniä uskomisen ilon ja rauhan rinnalla. Täällä puhutaan kielloista ja syntilistoista. Eivät ne hallitse uskovaisen elämää, vaan Taivaan Isän huolenpito.

Joku sanoi siitä, että täällä puhutaan kengännauhoista tärkeänä asiana kun pitäisi nähdä se koko puku.

Mä en usko että mun äidille oli mitättömän pieni asia pelätä kuolemaa useamman raskauden aikana, monen lapsen äitinä (riskiraskaudet). Eipä ollut silloin armollisuutta ja aika vaikea oli yksilön lähteä tekemään vastoin yhteisön oppeja. Enpä ole kuullut, että kukaan olisi erityisesti kannustanut, ettwi enää raskautuisi. Musta ei olisi myöskään ollut kovin kiva kasvaa orpona uskonnollisen liikkeen harhaopin takia. Jumalan armoon luotan, vl-oppeihin en.

Vierailija
7304/7361 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerron omakohtaisen kokemuksen:

Läheinen perheenjäseneni kielsi uskonsa. Hän ei ollut käynyt pitkään aikaan seuroissa. Uskon kieltämisen jälkeen sain käydä hänen kanssaan monia pitkiä keskusteluja uskosta. Hän kyseli paljon ja kertoi ajatuksistaan. Hyvin pysähdyttävä oli hetki, kun hän sanoi että kyllä hän voisi tuolla tavalla uskoa kuin minä, mutta ei siten kuin lestadiolaiset. Minä sanoin että minä uskon juuri niin kuin seuroissa opetetaan ja Raamattu ohjaa (eli kuten lestadiolaiset). Kysyin mistä hän on saanut käsityksensä lestadiolaisesta uskosta (asioista, joita hän mulle puhui). Hän kertoi, että netin perusteella. Aika vakavaksi hän meni, kun ymmärsi, että häntä oli johdettu pahasti harhaan.

Kannattaa tulla seuroihin tai ainakin kuunnella nettiseuroja, jos haluaa kuulla todellista lestadiolaisten opetusta. Täältä se totuus on kaukana.

kyllä, vl-seuroissa totuus on kaukana. Saarnaaja voi olla maallikko, joka ei ymmärrä mistään mitään. Vl-oppi on kuulema ainoa ja oikea  ja erehtymätön. Oppi on kuitenkin monesti muuttunut ja muuttuu. Päivämiehessä on 1970-luvulla selvästi kirjoitettu ettei ehkäisy ole sopivaa uskovaiselle. Vauvavarasto-oppi liittyy tähän ehkäisyyn. Lukekaa ja ihmetelkää. Kohta joku vl kirjoittaa ettei ole edes syntynyt tuolloin...

Vierailija
7305/7361 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mode on kimpassa poistattajien kanssa.

Poistatus tapahtuu automaatiolla, ei mode ole ihminen. 

Näin. Kaikki poistuu mitä poistoon pyydetään

Vierailija
7306/7361 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosikymmen sitten lääkärit kysyi vielä aviomiehen mielipidettä jos oli tarve sterilisaatiolle. Kuvitelkaapa missä asemassa nainen on ollut, jos sattuu olemaan vaikka jyrkkä ja ymmärtämätön mies. Ei ole helppoa. Ja kuten tuosta artikkelista kävi ilmi, monet aviopuolisot ei ole osanneet edes keskustella keskenään mahdollisesta tarpeesta rajoittaa lapsilukua. Jos luodaan näin jyrkkiä uskonnollisia oppeja, pitäisi varmistaa, että jokainen on oikeanlaisen avun piirissä myöskin. Katastrofi tuosta on seurannut käytännön tasolla.

Vierailija
7307/7361 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei poistu kaikki. Valitettavasti. 

Vierailija
7308/7361 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei poistu kaikki. Valitettavasti. 

Ai, olin luullut. Mun viestejä poistuu usein, eikä niissä taatusti ole mitään sääntöjen vastausta. Ei edes ivallista tekstiä, rumista sanoista puhumattakaan. Siksi ajattelin, että ne poistuu automaattisesti pyynnöstä.

Vierailija
7309/7361 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama vuosikymmen sitten lääkärit kysyi vielä aviomiehen mielipidettä jos oli tarve sterilisaatiolle. Kuvitelkaapa missä asemassa nainen on ollut, jos sattuu olemaan vaikka jyrkkä ja ymmärtämätön mies. Ei ole helppoa. Ja kuten tuosta artikkelista kävi ilmi, monet aviopuolisot ei ole osanneet edes keskustella keskenään mahdollisesta tarpeesta rajoittaa lapsilukua. Jos luodaan näin jyrkkiä uskonnollisia oppeja, pitäisi varmistaa, että jokainen on oikeanlaisen avun piirissä myöskin. Katastrofi tuosta on seurannut käytännön tasolla.

Esim. meidän perheessä isä kutsuttiin lääkärin pakeille ja kysyttiin mielipidettä. Isä ei ole jyrkkä näissä asioissa mutta voin sanoa näin jälkikäteen, että hyvin ymmärtämätön, valitettavasti. Pidän vähän tyhmänä jokaista miestä, joka ei ota vaimonsa terveyttä huomioon, eikä se oikein sovi kristinuskon kanssa yhteen. Mutta uskonnollinen aivopesu tekee tehtävänsä, ellei ole hyvin kehittynyt yksilö. 

Vierailija
7310/7361 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisen asia tuo on pelkästään, lääkäritkin oli vähän tyhmiä, toivottavasti eivät enää kysy miehen mielipidettä vaan keskustelevat vaan asianosaisen kanssa. 

Vierailija
7311/7361 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään pidän vähän kaikkia ihmisiä tyhminä😃, mutta sen verran pistää vihaksi kaikki sonta, jota on kohdannut koska ihmiset ei ajattele, että ei voi mitään.

Vierailija
7312/7361 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa vl-naisista saattaa ajatella, että mies päättää asioista. Tai vaikka ei ajattelisi noin, saattaa olla niin syvällä tuossa opissa ehkäisemättömyydestä ettei kykene siihen ratkaisuun itse. Vielä muutama vuosikymmen sitten lääkäri halusi kuulla myös perheen isää jos tuli tarve harkita sterilisaatiota, ei puhettakaan että vaan naiselta olisi kysytty. Ja mies saattaa olla ihan yhtä syvällä siinä opetuksessa, että ehkäisy on syntiä ja sitten sitä ei edes harkita vaikka pitäisi. 

No nyt ei eletä muutama vuosikymmen sitten. Onko sinulla antaa perusteita tuolle näkemykselle? Minulla sellaisia ei ole. Tuntemani lestadiolaisnaiset minä mukaan luettuna päätetään itse omista asioistamme.

Vierailija
7313/7361 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa vl-naisista saattaa ajatella, että mies päättää asioista. Tai vaikka ei ajattelisi noin, saattaa olla niin syvällä tuossa opissa ehkäisemättömyydestä ettei kykene siihen ratkaisuun itse. Vielä muutama vuosikymmen sitten lääkäri halusi kuulla myös perheen isää jos tuli tarve harkita sterilisaatiota, ei puhettakaan että vaan naiselta olisi kysytty. Ja mies saattaa olla ihan yhtä syvällä siinä opetuksessa, että ehkäisy on syntiä ja sitten sitä ei edes harkita vaikka pitäisi. 

No nyt ei eletä muutama vuosikymmen sitten. Onko sinulla antaa perusteita tuolle näkemykselle? Minulla sellaisia ei ole. Tuntemani lestadiolaisnaiset minä mukaan luettuna päätetään itse omista asioistamme.

Sepä hyvä. Kaikki naiset ei ole vahvoja ja itsenäisiä ja jotkut on jopa valmiita kuolemaan uskonnollisen opin takia. Tosin siinä kohtaa pitäisi ajatella olemassaolevia lapsia. Kovin vaikea tää ehkäisy-asia tuntuu yhä edelleen olevan, myös ongelmatilanteissa.

Vierailija
7314/7361 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tässä nimenomaisessa ketjussa on minua vl valistaneet, että minusta voi tulla vl, vaikka minulla olisi värjätty tukka, mutta sen jälkeen en saa enää värjätä tukkaani uudestaan, vaan siitä on tehtävä parannusta (vaikka se ei siis edes ole syntiä; niin minulle myös sanottiin).

Että minusta kaikki tuollainen ahdistava henkilökohtaisten asioiden kyttääminen ja motiivien arvailu nimenomaan on vl puolelta yhden pienen asian nostamista suhteettoman suureen asemaan.

Ja jos siis haluan värjätä tukkaani ja värjään sen, se ei silti ole asia, joka "hallitsee" minua, vaan teen sen omaksi ilokseni, mitä vl porukka ei vaan vaikuta uskovan kirveelläkään. Koska "tietysti" haluan tukallani vain ärsyttää niitä tiukimpia ja "tietysti" haluan yrittää tukallani iskeä sinun miehesi yms yms 

Vierailija
7315/7361 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä idea on suojella jotain, jota ei ole olemassakaan? Siis "suojella elämää", jota ei ole. Eri asia suojella vaikka äidin jo olemassaolevaa elämää. 

Mihin viittaat? Ehkäisykeskustelussa tarkoitettiin juurikin, että olemassa olevaa elämää (äidin) voidaan joutua sairaudessa suojelemaan ehkäisemällä uutta raskautta.

Vl-liikkeessä on puhuttu murhan synnistä ehkäisyssä, missä nyt ei ole mitään järkeä kun ei siinä ketään murhata, ainoastaan estetään uuden elämän syntyminen, mutta nämä on kaksi täysin eri asiaa. Ei vl-oppi ehkäisystä ole ollut muuttumaton eikä myöskään kovin looginen, jossain vaiheessa se on ollut hyvin jyrkkä ja epäinhimillinen, nykyään maltillisempi

Tuon helvettijutun olen kuullut vain Taivaslaulusta. Moni tuntemani lestadiolainen joka kirjan luki oli hämmentyneitä siitä kohdasta.

Vierailija
7316/7361 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuon helvettijutun olen kuullut vain Taivaslaulusta. Moni tuntemani lestadiolainen joka kirjan luki oli hämmentyneitä siitä kohdasta."

En usko olevan yleinen juttu, mutta jos tollanen näkemys on sanottu vaikka Oulun seudulla niin aika laaja kuulijakunta sen on kuullut. Toisella puolen suomea taas ei välttämättä ole koskaan kuultu vastaavaa. Voin hyvinkin uskoa jonkun tai joidenkin puhujien puhuneen noin, osa vl-puhujista on ollut hyvin jyrkkiä ja dramaattisia saarnatyyliltään. Kaikkea ei voi kuitata yksittäistapauksiksi, kyllä puhujat on vastuussa mitä puhuvat.

Vierailija
7317/7361 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituinen ketju. Miettikää jos lestadiolaiset puhuisi liikkeen ulkopuolisille ja ulkopuolisista samaan tyyliin. Leimattaisiin kaikki rappiojuopoiksi ja sääliteltäisiin naisia kun baareista pitää etsiä tuntematon mies joka voi vaikka raiiskata ja hakata. Sitten kun joku sanoisi että tuo on harvinaista syytettäisiin valehtelusta ja hvät kokemukset leimattaisiin yksittäistapaukseksi.

Vierailija
7318/7361 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omituinen ketju. Miettikää jos lestadiolaiset puhuisi liikkeen ulkopuolisille ja ulkopuolisista samaan tyyliin. Leimattaisiin kaikki rappiojuopoiksi ja sääliteltäisiin naisia kun baareista pitää etsiä tuntematon mies joka voi vaikka raiiskata ja hakata. Sitten kun joku sanoisi että tuo on harvinaista syytettäisiin valehtelusta ja hvät kokemukset leimattaisiin yksittäistapaukseksi.

Ihan sama. Oon kokenut niin traumaattisia ja traagisia juttuja ite tässä yhteisössä, että ei ole minkäänlaista halua yrittää peitellä asioita. Ja tiedän muistakin perheistä ja suvuista kaikenlaista. 

Vierailija
7319/7361 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama. Oon kokenut niin traumaattisia ja traagisia juttuja ite tässä yhteisössä, että ei ole minkäänlaista halua yrittää peitellä asioita. Ja tiedän muistakin perheistä ja suvuista kaikenlaista. 

Ikävä juttu. Toisaalta, vaikka baari-illan päätteeksi voi tapahtua traumaattisia asioita. Moni siihen yhteisöön kuuluva on silti syytön noihin kohtaamiisi ikävyyksiin. Siksi koko yhteisön leimaaminen ja toisten tarinoiden kuuntelematta jättäminen on ongelmallista.

Vierailija
7320/7361 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tähän yhteisöön kuuluvat on osasyyllisiä mun kokemuksiin. Ensinnäkin jo sitä kautta miten yhteisön opetukset on vaikuttaneet mun lapsuudenperheeseen, lisäksi tiiviissä yhteisössä ollaan vastuussa kanssaihmisistä. Koen ettei sitä vastuuta ole kannettu oikealla tavalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä