Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.
Kommentit (7599)
Vierailija kirjoitti:
"Terveiset Päivämiehestä:
Miten synnit saa sitten anteeksi? Moni yrittää rukoilla, harrastaa hyviä asioita ja antaa rahaa hyviin tarkoituksiin. Näin teki roomalainen sotapäällikkö Kornelius. Hänestä kerrotaan Apostolien tekojen 10. luvussa. Jumala neuvoi palvelijansa kautta kutsumaan luokseen uskovaisen Pietarin. Hän tuli ja saarnasi Korneliukselle sekä kaikille huoneessa oleville synnit anteeksi Jeesuksen antaman käskyn mukaan. Kaikki jotka halusivat uskoa saivat synnit anteeksi ja Pyhän Hengen lahjan."
Ihan jees tarina Korneliuksesta. Mutta miten tuollaisesta lyhyestä ja vailla jatkoa/loppua olevasta tarinantyngästä voi vetää oppirakennelmaan johtavia johtopäätöksiä?
Tuliko Pietari taas seuraavana iltana saarnaamaan Korneliukselle sen päivän synnit anteeksi ja taas tuli pyhä henki/lahja? Jos, niin mihin henki/lahja haihtui tässä välissä?
Vai tuliko Pietari viikon/kuukauden/jonkun ajanjakson päästä taas uudelle saarnauskierrokselle? Jos tuli tai ei tullut niin miksi näin ja mitä siitä pitäisi päätellä ja millä perusteella?
Vai onko juuri ensimmäinen syntien anteeksisaarnaus sellainen jossa tulee pyhä henki/lahja ja sitten jatkossa lahjaa ei tule kun se on jo tullut vaan saarnaillaan muuten vaan? Vai miksi jatkuva saarnailu? Vai pitääkö sen ylipäänsä olla jatkuvaa/toistuvaa? Millä perusteella kyllä tai ei?
Tarina herättää sata kertaa enemmän kysymyksiä kuin antaa vastauksia.
Kun ihminen tekee parannuksen, hän saa Pyhän Hengen, joka säilyy hänen sydämessään niin kauan kuin hän elää, ellei hän kiellä uskoaan tai muuten väsy uskossaan. Luopuminen voi tapahtua myös pikkuhiljaa.
Anteeksiantaminen, -pyytäminen ja -uskominen eivät ole mitään tapoja, joita pitää toistaa säännöllisesti tai tietyin väliajoin vaan aina, kun haluaa saada uskolleen vahvistusta, sitä saa toiselta uskovaiselta pyytää. Evankeliumi rauhoittaa levottoman ja pelokkaan sydämen ja vahvistaa uskoa.
Vai onko juuri ensimmäinen syntien anteeksisaarnaus sellainen jossa tulee pyhä henki/lahja ja sitten jatkossa lahjaa ei tule kun se on jo tullut vaan saarnaillaan muuten vaan? Vai miksi jatkuva saarnailu? Vai pitääkö sen ylipäänsä olla jatkuvaa/toistuvaa? Millä perusteella kyllä tai ei?
Kun ihminen saa parannuksen armon, Pyhä Henki asettuu sisimpään asumaan (Room. 8:911; Joh. 14:17). Sitä hoidetaan ja ruokitaan evankeliumilla (Room. 1:1617; 1. Piet. 2:2). Evankeliumin saarna on se vesi, joka pesee niitä vaelluksen jalkoja (Joh. 13:10; Ef. 5:26), se öljy, jota tarvitaan lamppuun, jossa uskon liekki palaa (Matt. 25:113; Sak. 4:16).
Kyllä, se on just se mitä vl-liike opettaa. Se ei mukamas opeta niin, mutta todellisuudessa opettaa. Se nyt vaan on fakta. Miksi sitä ei voi myöntää? Mua jotenkin rasittaa tuo jatkuva asian kieltäminen.
Minäkin voin sanoa, että minua todella rasittaa se, että täällä tuntemattomat ihmiset väittävät tietävänsä paremmin kuin minä itse, miten minä uskon. Eihän siinä ole mitään järkeä! En minäkään tiedä miten te muut uskotte, mutta jos joku jotain uskostaan kertoo, niin sen minä uskon. Miksi ihmeessä rupeaisin väittämään vastaan, että ei, et sinä kyllä noin usko?!
Voitaisko sopia että edes teeskentelette uskovanne toisten kertomaa? Toki se on aika hullua, kun täällä jokainen voi asettua mihin rooliin vain huvittaa. Mutta ei kai tässä keskustelussa ole mitään järkeä, jos koko ajan väittää toisia valehtelijoiksi?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, se on just se mitä vl-liike opettaa. Se ei mukamas opeta niin, mutta todellisuudessa opettaa. Se nyt vaan on fakta. Miksi sitä ei voi myöntää? Mua jotenkin rasittaa tuo jatkuva asian kieltäminen.
Minäkin voin sanoa, että minua todella rasittaa se, että täällä tuntemattomat ihmiset väittävät tietävänsä paremmin kuin minä itse, miten minä uskon. Eihän siinä ole mitään järkeä! En minäkään tiedä miten te muut uskotte, mutta jos joku jotain uskostaan kertoo, niin sen minä uskon. Miksi ihmeessä rupeaisin väittämään vastaan, että ei, et sinä kyllä noin usko?!
Voitaisko sopia että edes teeskentelette uskovanne toisten kertomaa? Toki se on aika hullua, kun täällä jokainen voi asettua mihin rooliin vain huvittaa. Mutta ei kai tässä keskustelussa ole mitään järkeä, jos koko ajan väittää toisia valehtelijoiksi?
En väitä sun henkilökohtaisesta uskosta yhtään mitään. Vaan siitä, mitä vl liikkeenä opettaa. Eri.
Tuo kuvaus pyhästä hengestä ja seurakunnasta voisi koskea vaikka katolista kirkkoa
Niin? Sehän on hienoa, jos katolinen kirkko pitäytyy Raamatun opetuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommentoinnista 😊
Huomioita:
Vastauksesi esittää implisiittisesti, että kaikki synninpäästömuodot ovat samanarvoisia - tämä on teologinen kanta, ei selvä raamatullinen fakta.
Et ota kantaa siihen, mitä apostolinen valtuutus (Joh. 20:23) tarkoittaa käytännössä nykyaikana?
En esitä väitettä, että kaikki synninpäästön on päteviä. En myöskään esitä väitettä, että tietäisin missä kaikkialla pyhä henki tekee työtä ja missä kaikkialla on tarjolla vapauttavaa synninpäästöä. Vain Jumala tietää. Vl-liike väittää, että vain sillä on (pääosin) vapauttava synninpäästö. Tämä on teologinen kanta, ei raamatullinen fakta. Rehellisyyttä jälleen.
Tämä! 100 x tämä.
En väitä sun henkilökohtaisesta uskosta yhtään mitään. Vaan siitä, mitä vl liikkeenä opettaa. Eri.
Mutta kun minä uskon tasan sillä tavalla, miten meillä (vl) opetetaan. Eli kyllä sinä silloin väität. Luulen tietäväni meidän opetuksen tasan tarkkaan, kun olen ikäni ollut uskovainen ja tuhansia seurapuheita kuunnellut.
Millä tavalla sinä ajattelet tietäväsi sen minua paremmin? Nettikirjoitusten perusteella?
Jos sinulla on siellä kädessäsi joku SRK:n julkaisu tai Päivämiehen kirjoitus tmv.vl-opetus, jossa asia sanotaan ihan eri tavalla kuin minä kerroin, niin sano toki! Siinä tapauksessa mulla olisi tutkiskelun paikka.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on siellä kädessäsi joku SRK:n julkaisu tai Päivämiehen kirjoitus tmv.vl-opetus, jossa asia sanotaan ihan eri tavalla kuin minä kerroin, niin sano toki! Siinä tapauksessa mulla olisi tutkiskelun paikka.
Mulla ois sulle kysymyksiä.
1. Voiko ihminen tulla uskoon ilman vlihmisen myötävaikutusta, vaikka yksin sellissään?
2. Voitko saada synnit anteeksi vaikka katoliselta papilta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Voiko ihminen tulla uskoon ilman vlihmisen myötävaikutusta, vaikka yksin sellissään?
Minä uskon, että voi käsittää oikean uskon ihan yksin. MUTTA, koska oikean uskon yksi tunnusmerkki on seurakuntayhteys, hän haluaa pian etsiä Jumalan valtakunnan.
Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa, niin sen jälkeen teille kaikki muu annetaan.
2. Voitko saada synnit anteeksi vaikka katoliselta papilta?
Jos kyseessä on uskovainen pappi, niin kyllä. Monet papit ovat leipäpappeja, tapauskovaisia, joilta puuttuu elävä usko ja pyhä henki.
Sulla oli vaikeita kysymyksiä. Nöyrästi toivon, että ajatukseni olisi oikein. Ja jos meni vikaan, niin luotan Jumalan armoon tässäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä uskon, että voi käsittää oikean uskon ihan yksin. MUTTA, koska oikean uskon yksi tunnusmerkki on seurakuntayhteys, hän haluaa pian etsiä Jumalan valtakunnan.
Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa, niin sen jälkeen teille kaikki muu annetaan.2. Voitko saada synnit anteeksi vaikka katoliselta papilta?
Jos kyseessä on uskovainen pappi, niin kyllä. Monet papit ovat leipäpapp
Kiitos vastauksista! Mutta, anteeksi nyt, tunnut kiertelevän. Eikö vl opeta siitä " parannuksen armosta", että sen voi saada vain vlihmisen julistettua synnit anteeksi? Vai eikö opeta? Opettaa vai ei? Ei tähän ole kuin yksi vastaus.
Voiko katolinen pappi olla "uskovainen"? Olen seurapuheita kuunnellut minäkin. Puhutaan "Jumalan lapsista", "Jumalan valtakunnasta", jossa vlväki on ja sen ulkopuolella ovat epäuskoiset. Eli kaikki, jotka eivät usko samalla tavalla. Miten siis katolinen pappi, jonka kirkon pää on paavi, jonka kirkolla on pyhimyksiä jne., voisi uskoa " samalla tavalla" kuin vl. Eli olla uskovainen.
Eikö vl opeta siitä " parannuksen armosta", että sen voi saada vain vlihmisen julistettua synnit anteeksi? Vai eikö opeta? Opettaa vai ei? Ei tähän ole kuin yksi vastaus.
Kyllä, pitää olla uskovainen ihminen, jolla on pyhä henki, että voi saada synnit anteeksi. Sinun käyttämäsi sanamuoto (tulla uskoon) oli minusta vähän eri asia ja ajattelin sen niin, että itsekseenkin voisi käsittää mikä on elävä usko. Mutta synnit saa anteeksi vain toiselta uskovaiselta.
Voiko katolinen pappi olla "uskovainen"?
Tämäkin oli vaikea, kun on hypoteettinen. Luulen, että jos katolinen pappi käsittää oikean uskon, hän pian etsii uuden työpaikan. Mutta koska väliä on vain sydämen tilalla eikä ammatilla (lainausmerkeissä), niin vastasin että voi saada, jos pappi on uskovainen. Olihan Lutherkin katolinen pappi.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun minä uskon tasan sillä tavalla, miten meillä (vl) opetetaan. Eli kyllä sinä silloin väität. Luulen tietäväni meidän opetuksen tasan tarkkaan, kun olen ikäni ollut uskovainen ja tuhansia seurapuheita kuunnellut.
Millä tavalla sinä ajattelet tietäväsi sen minua paremmin? Nettikirjoitusten perusteella?
Tiedän, että kaikki vl-ihmiset ei usko vl-eksklusiiviseen oppiin tai heillä ei ole selkeää kantaa asiasta, he haluavat vain itse usko ja jättävät muiden tilanteen Herran haltuun. Mutta tiedän myös, että on valtavasti ihmisiä ja tavallaan myös liikkeen virallinen oppi on, että vl-liike on ainoa oikea Jumalan hyväksymä kristinuskon muoto. Muuten ei niin kiihkeästi ja painokkaasti käskettäisiin tehdä parannusta nimeomaan vl-uskoon. Muuten ei rukoiltaisi läheisten puolesta, että nämä tekisivät parannuksen, jälleen vl-uskoon. Eli jos jonkun vl-ihmisen läheinen on luterilainen ja vakaasti kristitty, niin sekään ei riitä, pitäisi silti tehdä parannus vl-uskoon. Se luterilainen on tätä vasten ihan yhtä paha kuin ateisti tai vaikka hindu. En sano tätä pahalla, en pilkka mielessä, mutta tämä se totuus ihan oikeasti monesti on. Olisin iloinen, jos asia ei olisi noin jyrkkä, mutta monilla se taitaa olla. En halua viedä uskoa keneltäkään vl-ihmiseltä, toivoisin vaan yhteisön taholta kyettäisiin näkemään muidenkin usko puhtaana ja arvokkaana. Tai jos hienosti teologisesti sanotaan, kyettäisiin näkemään Kristus myös muissa ihmisissä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö vl opeta siitä " parannuksen armosta", että sen voi saada vain vlihmisen julistettua synnit anteeksi? Vai eikö opeta? Opettaa vai ei? Ei tähän ole kuin yksi vastaus.
Kyllä, pitää olla uskovainen ihminen, jolla on pyhä henki, että voi saada synnit anteeksi. Sinun käyttämäsi sanamuoto (tulla uskoon) oli minusta vähän eri asia ja ajattelin sen niin, että itsekseenkin voisi käsittää mikä on elävä usko. Mutta synnit saa anteeksi vain toiselta uskovaiselta.
Voiko katolinen pappi olla "uskovainen"?
Tämäkin oli vaikea, kun on hypoteettinen. Luulen, että jos katolinen pappi käsittää oikean uskon, hän pian etsii uuden työpaikan. Mutta koska väliä on vain sydämen tilalla eikä ammatilla (lainausmerkeissä), niin vastasin että voi saada, jos pappi on uskovainen. Olihan Lutherkin katolinen pappi.
Miksi katolinen pappi etsisi uuden työpaikan? Hänhän julistaisi edelleen evankeliumia. Ei se katolinen usko nyt niin paljon luterilaisuudesta poikkea. Sitä paitsi se joka julistu Lutherille synninpäästön on takuulla julistanut sen sadoille muillekin katolisille papeille, nämä taas jälleen eteenpäin. Niinpä, vaikka pitäisi vl-teologiaa oikeana, katolisen kirkon parissa voi olla tuhansia pappeja tälläkin hetkellä, jotka julistavat pätevää synninpäästöä. Eihän se pyhän hengen pappeus ole vain yhdellä ihmisellä kerrallaan.
No siksi, kun tuo työpaikka ei olisi enää oman uskon kannalta sopiva. Itse en voisi esim. tehdä työtä, jossa pitää tehdä abortti.
Laitanpa vielä, kun tuli parempi sanamuoto mieleen: tuo sellin yksinäinen voisi vaikka Raamattua lukemalla tulla _heränneelle tunnolle_ ja ymmärtäisi mitä oikea usko on. Sitten hän kiireesti etsisi Jumalan valtakuntaa, että voisi kuulla evankeliumin omalle kohdalleen.
Vierailija kirjoitti:
No siksi, kun tuo työpaikka ei olisi enää oman uskon kannalta sopiva. Itse en voisi esim. tehdä työtä, jossa pitää tehdä abortti.
Laitanpa vielä, kun tuli parempi sanamuoto mieleen: tuo sellin yksinäinen voisi vaikka Raamattua lukemalla tulla _heränneelle tunnolle_ ja ymmärtäisi mitä oikea usko on. Sitten hän kiireesti etsisi Jumalan valtakuntaa, että voisi kuulla evankeliumin omalle kohdalleen.
Putosin kärryiltä. Miksi katolisen kirkon pappeus ei olisi sopiva? Itse asiassa tälläkin hetkellä saattaa olla vl-ihmisiä, jotka kuuluu katoliseen kirkkoon, samoin kun Venäjän vl-ihmiset kuuluu ortodoksikirkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Mitä Raamattu sanoo: Vain yksi on välittäjä ihmisen ja Jumalan välillä, Jeesus Kristus.
Jumala kykenee auttamaan sitä sellissä olevaa ilman ketään toista ihmistä.
Itse toivon, että tämä Raamatunkohta
Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta. Myös niitä minun tulee johdattaa, ja ne kuulevat minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.
(Johannes 10:16)
tarkoittaisi sitä, että jollain aikavälillä (yksi päivä on kuin 1000 vuotta ja 1000 vuotta yksi päivä) myös monet monet muut ihmiset löytävät Jumalan valtakunnan.
Minäkin vastaan nopeasti. Kyllä, se on just se mitä vl-liike opettaa. Se ei mukamas opeta niin, mutta todellisuudessa opettaa. Se nyt vaan on fakta. Miksi sitä ei voi myöntää? Mua jotenkin rasittaa tuo jatkuva asian kieltäminen. Tuo kuvaus pyhästä hengestä ja seurakunnasta voisi koskea vaikka katolista kirkkoa.