Pulassa ilman hedelmöityshoitojen Kela-korvausta
Hedelmöityshoitoihin on jo pitkään luvattu Kela-korvaus takaisin ensi vuoden alusta. Siitä on siis puhuttu julkisuudessa ja myös lääkäriasemalla, jossa käymme. Tämän piti olla ihan läpihuutojuttu. Me ollaan ajoitettu kalliit hoidot niin, että saisimme sen Kela-korvauksen eli jo viivytetty hoitoja. Kyseessä ei ole ahneus, vaan se, että meillä ei ole tarpeeksi omaa rahaa.
Olen ihan järkyttynyt, että korvauksia ei ole nyt tulossa. Miten tämä voi olla mahdollista? Mekin maksetaan veroja ja yritetään nyt tehdä näitä toivottuja veronmaksajia Suomeen. Hoitojen hinnat ovat vain karanneet ihan käsistä. Julkisella on se tiukka kolme hoitokertaa, jotka vieläpä toteutetaan aikamoisella rutiinilla, jolloin kaikki keinot eivät ole siellä edes käytössä.
Kyllä ottaa päähän, että monta vuotta ollaan sitä perhettä haluttu ja tähänkö tämä nyt tyssää? Kun joku valiokunta riitelee, niin tavalliset kansalaiset ovat näköjään siinä vain tiellä. Onkohan siellä kukaan edes kuullut meitä tahattomasti lapsettomia, jotka eivät kuitenkaan voi vuositolkulla tässä odotella?
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Tätäkin kommentoivat nyt vain ne onnekkaat, joilla ei ole koskaan ollut itse ongelmaa lapsen saannissa. Siitä näkökulmasta on tosi hankala nähdä, että lapsettomuus on usein ihan sairaudesta johtuva haaste. Hoidetaanhan astmaakin, eikä astmaatikon anneta vain kuolla, vaikka onkin käynyt geneettisesti tai ympäristötekijöistä johtuen huono mäihä.
Tuo ajattelu, että sairaus on oma ongelma ei kuulosta kovin kivalta. Olettekos muuten sitä mieltä, että lapsilisätkin pois, koska kaikkien pitää se lapsi itse elättää? Miettikää nyt edes hieman laajemmin, vaikka purattekin täällä vain turhautumista elämään ja yhteiskuntaan. Mutta älkää nyt minuun purkako, sillä minulla on jo vaikeaa.
ap
Mistä sairaudesta lapsettomuus johtuu? Sairaudet saa hoidettua ihan terveyskeskuksessa jos se siitä on kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätäkin kommentoivat nyt vain ne onnekkaat, joilla ei ole koskaan ollut itse ongelmaa lapsen saannissa. Siitä näkökulmasta on tosi hankala nähdä, että lapsettomuus on usein ihan sairaudesta johtuva haaste. Hoidetaanhan astmaakin, eikä astmaatikon anneta vain kuolla, vaikka onkin käynyt geneettisesti tai ympäristötekijöistä johtuen huono mäihä.
Tuo ajattelu, että sairaus on oma ongelma ei kuulosta kovin kivalta. Olettekos muuten sitä mieltä, että lapsilisätkin pois, koska kaikkien pitää se lapsi itse elättää? Miettikää nyt edes hieman laajemmin, vaikka purattekin täällä vain turhautumista elämään ja yhteiskuntaan. Mutta älkää nyt minuun purkako, sillä minulla on jo vaikeaa.
ap
Mistä sairaudesta lapsettomuus johtuu? Sairaudet saa hoidettua ihan terveyskeskuksessa jos se siitä on kiinni.
Tavallisimpia lapsettomuuden syitä ovat ovulaatiohäiriöt (2030 %), munanjohdinvauriot (1020 %), endometrioosi (1020 %) ja sperman heikentynyt laatu (2040 %). Harvinaisempia ovat kohtuperäiset viat.
Miten esim. endometrioosi hoidetaan?
Onko järkeä tehdä lapsia jos tarvitaan oikein kela tukia kun se on merkki että vanhemmat ovat yhteiskunnan elätejä itsekin.
Miksi köyhät tekevät lapsia jos siiihen ei ole varaa.
Parempi olisi steiloida köyhät jo synnytyslaitoksella niin saadaan köyhyyskierre päätymääm.
Suomeessa on tukipummeja miljoonia ja yhtään ei tarvita lisää.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kun syntyvyys on liian vähäistä, niin olisi järkevää tukea sitä ihan yhteiskunnan kannalta. Nuo hedelmöityshoitojutut ovat ihan suolarahoja verrattuna muihin turhempiin menoihin. Enemmän menee vaikka siihenkin, että jotkut teinivanhemmat ovat toimeentulotuella, ensikodissa, saavat muuta tukea. Joka sitten taas on huomattavasti halvempaa kuin että heitä ei tueta ja myöhemmin asiat eskaloituvat.
Jos halutaan lapsia, pitää olla turvaa lapsiperheille ja työttömille. Yhden lapsen moni hankkii joka tapauksessa, jos pystyy. Toista tai kolmatta ei tässä taloustilanteessa. Jos on kaksi vanhempaa ja yksi lapsi, niin ei tarvitse olla matikkanero ymmärtääkseen, miten väestöpyramidi kehittyy.
Meillä on tyhmät päättäjät.
Mitä tästä maasta tulee kun sosiaalitukea vaan jaetaan lisää eikä työntekoa arvostata paskan vertaa. Veroja vaan nostetaan jotta kermaperse eliitti voi nostaa tukia kun samaan aikaan työssä olevia verotetaan henkihieveriin mukaan lukien pienyrittäjät.
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä se ihmetellään 40v kun ei tule lasta Aloittakaa lapsenteko ajoissa Ei tarvita kalliita hoitoja
Itse olin 24v kun jätettiin ehkäisy pois. Vierähti reilu pari vuotta ilman, että yhtään mitään tapahtui. Alkoi onneksi sitten spontaanisti niin, että olin 27v kun lapsi syntyi.
Mutta tässä ketjussahan nyt toitotetaan, ettei tule hankkia lapsia jos ei pysty kymppitonnien hoitoja itse maksamaan. Meinaatko, että parikymppisenä sellaista taloudellista tilannetta olisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites sitten ne rahat ja muut resurssit sen lapsen hoitoon ja kasvatukseen jos kerran ei ole omasta pussista varaa niihin hoitoihinkaan? Yhteiskunnaltako senkin pitäisi tulla kuin Manun illallinen?
Palkasta ihan lapsen menot maksetaan, kuten muutkin normaalit palkansaajat toimivat. Harvempi kuitenkaan joutuu kymppitonneja sijoittamaan vain siihen lapsen alulle saantiin, siinä on sinulla nyt suhteellisuudentaju ja empatia hukassa. Vai oletko sitä mieltä, että ihminen ei voi saada lasta mikäli ei ole kymppitonneja ensin säästössä? Jäisi suurin osa lapsista saamatta.
Lisäksi, kysytkö sydänleikkausta odottavalta, miten aikoo elättää itsensä mikäli selviää hengissä, jos ei sitä sydänleikkaustakaan voi itse maksaa?
Niin no, naispareille on kautta aikojen ollut tavallista, että joutuvat sijoittamaan kymppitonneja saadakseen lapsen. Miksi sun pitäisi saada se halvemmalla?
Vierailija kirjoitti:
Ööö jos ei ole varaa maksaa omia hoitojaan niin onko varaa lapseenkaan? Siitäkin aiheutuu monenlaisia kuluja kuusinumeroinen summa, ennen kuin se on omillaan.
Meillä maksoi 5 vuotta sitten yksityisellä hoidot ja lääkkeet yli 10K 4 kk aikana, näistä vielä suuri osa lääkkeistä meni Kelakorvausten katon jälkeen maksuttomina. Ja meillä onnistui tosi nopeasti, joillain menee pitkiä aikoja.
Kyllä supistettiin tuolloin muut menot, meitä oli kaksi ihan hyvätuloista maksamassa ja säästöjä, ei voi verrata lapsen kulutukseen, mikä ei yleensä tule kymmenien tuhansien piikkeinä, lääkkeisiin mene 400-1000 euroa/viikko ym.
Pankista lainaa? Kai sitä turhempiinkin asioihin (auto,mökki,remontti, matkailu) saa lainaa ja moni ottaakin.
Vaihtoehtoja ON! ADOPTOIMAAN tai sijaisvanhemmiksi.
Tahallisesti jos ei raskaudu ( nais nais parit) ei pidä muiden maksaa! Ei mukava tunne ole se ivf hoitokaa,jos ei heille ole mieluista miehen kanssa alulle saattaminen. Hom..miehet auttaa??
En minäkään saanut biologisia lapsia. En halunnut maksaa hoidoista enkä sitoutua vuosiksi prosessiin, jonka lopputulos on epävarma.
Aloittajallahan on ollut hyvin aikaa säästää tässä odotellessa. Kannattaa ryhtyä toimiin ennen kuin on liian myöhäistä. Mitään tukia tuskin on tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletkohan sinä ap nyt ihan tajunnut sitä, että vaikka Kela-korvaus hoidoille tulisi niin se ei suinkaan tarkoita että hoidot maksettaisiin teille kokonaan? Esimerkiksi hammaslääkäriltä kun saa korvausta niin viimeksi Kelan osuus taisi olla noin 9€ laskusta jonka kokonaissumma oli yli 300€. Jos se hoitojen maksaminen on niin pienestä kiinni että sen takia odotatte niin onko teillä tosiaan varaa siihen loppuosuuteenkaan?
Ymmärrän kyllä Kela-korvauksen periaatteet, olen tutustunut aiheeseen, kiitos.
ap
Niin eli sinulla ilmeisesti sitten on jo tuhansia säästössä hoitoja varten, mutta et vaan haluaisi käyttää omia rahojasi vaan mieluummin odotat että josko valtio maksaisi jotain sinun puolestasi. Haluatko nyt ihan oikeasti sitä lasta vai et?
AP haluaa nimenomaan maksaa enemmän hoidoistaan yksityisellä, julkisella saisi alle parilla tonnilla hoidot (lääkkeet ja käyntimaksut)
Sukulaispariskunta oli naimisissa 14 vuotta, lapsia ei kuulunut. No, sitten vaimon työpaikalle ilmestyi tumma komistus. Lapsi sai alkunsa. Ja pariskunta eli yhdessä lapsen aikuisuuteen asti, toki kaikki huomasivat että vaalea pienikokoinen mies ei ollut pojan isä, ja kyllä tämän isän roolikin oli sellainen sivustakatsoja. Monet tiesivät kuka oikea isä on, tietääkö aikuinen poika itse.
Eli ap odotti, että saisi yksityisellä jotenkin paremmat lapsettomuushoidot julkisen hinnalla? Olisi kannattanut vain ilmoittautua sinne jonoon. Monella on onnistunut sielläkin.
Ap:lle tiedoksi, että on sellainen lapsettomien yhdistys kuin Simpukka ry. Niillä on ainakin facebookissa ryhmiä, joissa voi puhua ja purkaa tunteita ilman tällaista roskaa, mitä täällä saat
Moni lapseton tuttu on tullut raskaaksi noista aikamoisella rutiinilla toteutuneista hoidoista. Jos ne eivät ole tehonneet, harva on raskautunut niiden jälkeen yksityiselläkään. Yhteiskunta kyllä tarjoaa jo avun, mutta aloittaja ei halua ottaa sitä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Eli ap odotti, että saisi yksityisellä jotenkin paremmat lapsettomuushoidot julkisen hinnalla? Olisi kannattanut vain ilmoittautua sinne jonoon. Monella on onnistunut sielläkin.
Minusta tuntuu että AP ei luota julkiseen lääkärin tekemän virheen takia. Joka tapauksessa jokainen näihin hoitoihin perehtynyt ymmärtää, että yksityisellä saa maksaa paljon enemmän,vaikka kela korvaisikin 40%
Off topic, se on aina hauskaa mitä yksittäinen ihminen ajattelee omilla verovaroilla kustannettavan ja mihin pitäisi vastinetta saada. Tiet kuntoon, lääkärit, koulut, päiväkodit ja mitä näitä nyt on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu että AP ei luota julkiseen lääkärin tekemän virheen takia. Joka tapauksessa jokainen näihin hoitoihin perehtynyt ymmärtää, että yksityisellä saa maksaa paljon enemmän,vaikka kela korvaisikin 40%
Ihan vinkkinä että ne yksityisetkin lääkärit voi tehdä virheitä, usein jopa ihan samat lääkärit keikkailee sekä julkisella että yksityisellä.
No sitten ollaan ilman lasta.