Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pulassa ilman hedelmöityshoitojen Kela-korvausta

Vierailija
06.12.2024 |

Hedelmöityshoitoihin on jo pitkään luvattu Kela-korvaus takaisin ensi vuoden alusta. Siitä on siis puhuttu julkisuudessa ja myös lääkäriasemalla, jossa käymme. Tämän piti olla ihan läpihuutojuttu. Me ollaan ajoitettu kalliit hoidot niin, että saisimme sen Kela-korvauksen eli jo viivytetty hoitoja. Kyseessä ei ole ahneus, vaan se, että meillä ei ole tarpeeksi omaa rahaa. 

Olen ihan järkyttynyt, että korvauksia ei ole nyt tulossa. Miten tämä voi olla mahdollista? Mekin maksetaan veroja ja yritetään nyt tehdä näitä toivottuja veronmaksajia Suomeen. Hoitojen hinnat ovat vain karanneet ihan käsistä. Julkisella on se tiukka kolme hoitokertaa, jotka vieläpä toteutetaan aikamoisella rutiinilla, jolloin kaikki keinot eivät ole siellä edes käytössä.

Kyllä ottaa päähän, että monta vuotta ollaan sitä perhettä haluttu ja tähänkö tämä nyt tyssää? Kun joku valiokunta riitelee, niin tavalliset kansalaiset ovat näköjään siinä vain tiellä. Onkohan siellä kukaan edes kuullut meitä tahattomasti lapsettomia, jotka eivät kuitenkaan voi vuositolkulla tässä odotella?

Kommentit (144)

Vierailija
101/144 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko koskaan pysähtyneet miettimään että ehkä luonto yrittää kertoa teille jotain? Ei yhteiskunta. Luonto. 

En. Tuolle linjalle jos lähdettäisiin, niin esim. vammaisten, vanhusten ja diabeetikkojen terveydenhuolto voitaisiin lopettaa kokonaan.

Vierailija
102/144 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites sitten ne rahat ja muut resurssit sen lapsen hoitoon ja kasvatukseen jos kerran ei ole omasta pussista varaa niihin hoitoihinkaan? Yhteiskunnaltako senkin pitäisi tulla kuin Manun illallinen? 

Palkasta ihan lapsen menot maksetaan, kuten muutkin normaalit palkansaajat toimivat. Harvempi kuitenkaan joutuu kymppitonneja sijoittamaan vain siihen lapsen alulle saantiin, siinä on sinulla nyt suhteellisuudentaju ja empatia hukassa. Vai oletko sitä mieltä, että ihminen ei voi saada lasta mikäli ei ole kymppitonneja ensin säästössä? Jäisi suurin osa lapsista saamatta.

Lisäksi, kysytkö sydänleikkausta odottavalta, miten aikoo elättää itsensä mikäli selviää hengissä, jos ei sitä sydänleikkaustakaan voi itse maksaa?

Niin no, naispareille on kautta aikojen ollut tavallista, että jou

Naisparit ja heidän "yhteiset" lapsensa eivät todellakaan ole olleet tavallisia kautta aikojen. Muutaman vuosikymmenen ajan niitä on ollut ja lähinnä vain osassa länsimaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/144 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ap odotti, että saisi yksityisellä jotenkin paremmat lapsettomuushoidot julkisen hinnalla? Olisi kannattanut vain ilmoittautua sinne jonoon. Monella on onnistunut sielläkin.

Minusta tuntuu että AP ei luota julkiseen lääkärin tekemän virheen takia. Joka tapauksessa jokainen näihin hoitoihin perehtynyt ymmärtää, että yksityisellä saa maksaa paljon enemmän,vaikka kela korvaisikin 40%

Ihan vinkkinä että ne yksityisetkin lääkärit voi tehdä virheitä, usein jopa ihan samat lääkärit keikkailee sekä julkisella että yksityisellä.

Jos minulle vinkkasit, niin minä kyllä sen tiedän varsin hyvin.

Vierailija
104/144 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta kertaa kelan pitäisi korvata 40% kuluista jos lasta ei kuulu? Yksi, kaksi, kolme, kymmenen? Kalliiksi tulee yhteiskunnalle ja yksityinen toimija käärii rahat. 

Vierailija
105/144 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätäkin kommentoivat nyt vain ne onnekkaat, joilla ei ole koskaan ollut itse ongelmaa lapsen saannissa.

ap

Et tiedä kommentoijista tai heidän onnekkuudestaan mitään, mites on sen empatian laita muita kohtaan?

Ok, kärjistin, pahoittelut. Monesta kommentista kuitenkin paistaa se, ettei ole tätä ongelmaa itsellä ollut. Näissä kommenteissa aika paljon vain lyödään lyötyä ja vielä itsenäisyyspäivänä, kun pitäisi vetää yhtä köyttä.

ap

Sinä ainakin osaat syyllistää. "Vielä itsenäisyyspäivänä..."

Voi Veetu, oikea uhriutujien uhriutuja. 

Et sinä sitä lasta nyt oikein kovasti tahtonut, kerta olet viivästyttänyt hoitoja, kuten aloituksessa kerroit. Kaikki viivästymiset on huono juttu, joskus se aika vain loppuu kesken. Oletko vieläpä lähempänä 40 vuotias? 

Vierailija
106/144 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on aivan varmasti vaikea ja raskas asia monelle. Siitä huolimatta valitettavasti johonkin täytyy vetää raja mitä yhteiskunnan varoista kustannetaan. Eikä tämä ole ainoa asia terveydenhuollossa, joka mielestäni pitäisi kustantaa omasta pussista. 

Niinpä, esimerkiksi elintasosairauksien hoito. 

Tiesitkö, että moni elintasosairaus, kuten diabetes tai korkea kolesteroli, tai verenpainetauti on vahvasti perinnöllistä. 

Ne voivat olla myös elintavoista johtuvia, mutta niillä, joilla ne ovat perinnöllisiä, ei ne hyvätkää elintavatkaan suojaa.

Jos kaikkeen voisi elintavoilla vaikuttaa, ei olisi esim. Syöpiä. Tiedän useamman hyvin terveellisesti elävän, ja silti syöpään sairastuneen. Noin esimerkiksi.

Itse leikkasin sukupuolenvaihdoksista, kehitysavusta ja m.muuttajien paapomisesta. 

Vierailija
107/144 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani tilanteestasi, ap. Jos ikää on yli 30v, niin kannattaa joka tapauksessa harkita sitä, että vaikka lainarahalla menette nyt hoitoon. Toivon, että onnistutte.

Minä olen saanut kaksi lasta IVF-hoidolla. Aloimme yrittää lasta kun olin 27-vuotias. Lapsettomuuden syy ei koskaan selvinnyt. Miehellä oli hieman laiskat siittiöt, mutta viitearvojen sisällä. Minulla oli kaikki testeissä kunnossa, mutta sekä äitini että tätini, ilmeisesti myös isoäitini, ovat kokeneet vaikeuksia tulla raskaaksi.

En tiedä mitä "luonto" ehkä yritti kertoa. Lapset ovat alakoululaisia. Fiksuja, terveitä, mukavia. Ehkä vielä paljastuu, mitä luonto ajatteli sillä, että koetti jättää meidät lapsettomiksi...

Kuten itsekin kerrot, ja olet huomannut, hedelmällisyyskin on vahvasti perinnöllistä. Sen lisäksi, että hedelmällisyys ongelmat ovat lisääntyneet entisestään, nykyäänhän ollaan huolissaan miesten siittiöiden tuotannosta, tai oikeastaan steriiliydestä, joka on yleistynyt. 

Vierailija
108/144 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani tilanteestasi, ap. Jos ikää on yli 30v, niin kannattaa joka tapauksessa harkita sitä, että vaikka lainarahalla menette nyt hoitoon. Toivon, että onnistutte.

Minä olen saanut kaksi lasta IVF-hoidolla. Aloimme yrittää lasta kun olin 27-vuotias. Lapsettomuuden syy ei koskaan selvinnyt. Miehellä oli hieman laiskat siittiöt, mutta viitearvojen sisällä. Minulla oli kaikki testeissä kunnossa, mutta sekä äitini että tätini, ilmeisesti myös isoäitini, ovat kokeneet vaikeuksia tulla raskaaksi.

En tiedä mitä "luonto" ehkä yritti kertoa. Lapset ovat alakoululaisia. Fiksuja, terveitä, mukavia. Ehkä vielä paljastuu, mitä luonto ajatteli sillä, että koetti jättää meidät lapsettomiksi...

Monesti lapsettomuus poistuu, kun kumppani vaihtuu. Luonto siis yritti kertoa, että miehesi salaa jotain sinulta.

Vierailija
109/144 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIten kelakorvaus moottoripyörää varten? joko se on päätetty?

Vierailija
110/144 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ööö jos ei ole varaa maksaa omia hoitojaan niin onko varaa lapseenkaan? Siitäkin aiheutuu monenlaisia kuluja kuusinumeroinen summa, ennen kuin se on omillaan.

Mutta se kuusinumeroinen summa jakaantuu aika pitkälle aikavälille.

Ei mullakaan olisi ollut varaa ostaa asuntoa, ellen voisi jakaa maksuja 25 vuoden ajalle. Kuten ei monella muullakaan ihmisellä.

Vierailija
111/144 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäs sille voi että muija on maho tai äijä ampuu räkäpäitä. Ei se kuulu veronmaksajille. 

Vierailija
112/144 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko koskaan pysähtyneet miettimään että ehkä luonto yrittää kertoa teille jotain? Ei yhteiskunta. Luonto. 

Oletko koskaan pysähtynyt miettimään, että jos saat syövän, luonto yrittää kertoa sinulle jotain?

Vierailija
113/144 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööö jos ei ole varaa maksaa omia hoitojaan niin onko varaa lapseenkaan? Siitäkin aiheutuu monenlaisia kuluja kuusinumeroinen summa, ennen kuin se on omillaan.

Mutta se kuusinumeroinen summa jakaantuu aika pitkälle aikavälille.

Ei mullakaan olisi ollut varaa ostaa asuntoa, ellen voisi jakaa maksuja 25 vuoden ajalle. Kuten ei monella muullakaan ihmisellä.

Sitä varten voi ottaa lainaa lapsettomuus hoitoihin. Sitä lainaa sitten maksetaan olis pikkuhiljaa. Ei kaikkeen voi huutaa yhteiskuntaa apuun

Vierailija
114/144 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ei tykkää evoluutiovertauksesta, mutta me kuitenkin olemme sen armoilla ja siitä meidän jokaisen oleminen tällä planeetalla riippuu. Jos ei saa lasta omin voimin, niin voisi ajatella, että silloin ei geenit ole yhteensopivat tai on joku muu sellainen geneetinen vika ettei ehkä kannata edes yrittää omaa hankkia. PErinnölliset sairaudet tai viatkaan eivät ole kivoja juttuja lapsen kantaa

En usko evoluutioteoriaan, mutta muuten samaa mieltä. Paljon tuntuu lapsilla olevan sairauksia jo pienestä pitäen.

Lihavia lapset ovat. Siinä voi osoittaa syyttävän sormen vanhempiin huolimatta siitä, miten lapset ovet saaneet alkunsa. 

Allergiaa ja neurologisia ongelmia tarkoitin, mutta lihovatkin kyllä, nykyään pojat enemmänkin. Uimahallissa huomannut.

Vierailija
115/144 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

puskurirahastoa pitäisi alkaa säästämään heti aikuistuttua ja kotoa muuton jälkeen.

Mielestäni valtiokaan ei voi rajattomasti tukea lapsettomuushoitoja. Mieluummin sitten tehostettaisiin adoptiojärjestelmiä.

Adoptiolapsen saaminen on kovasti vaikeutunut. Monet maat ovat nykyään haluttomia luovuttamaan lapsia pois. Syynä on maan maineen menettäminen (Nuo eivät pysty huolehtimaan oman maan lapsista) ja esiintulleet väärinkäytökset joissakin maissa. Lapsia on esim. annettu adoptioon, vaikka lapsen vanhempi ei ole koskaan antanut lupaa. Sukulainen, tuttava tai muu henkilö on väärentänyt papereita tai saanut jopa maksun adoptoitavasta lapsesta. Toinen syy on mielikuva länsimaiden "moraalittomasta menosta" ja että kaikki länsimaiden ihmiset olisivat avoliitossa tai homoja tai vailla uskontoa. Moni maa ei halua heidän lastensa kasvavan sellaisissa olosuhteissa.

Vierailija
116/144 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on aivan varmasti vaikea ja raskas asia monelle. Siitä huolimatta valitettavasti johonkin täytyy vetää raja mitä yhteiskunnan varoista kustannetaan. Eikä tämä ole ainoa asia terveydenhuollossa, joka mielestäni pitäisi kustantaa omasta pussista. 

Täällä kustannetaan kuitenkin systemaattista lapsitehtailua. En keksi parempaa ilmaisua asialle. Se vasta kalliksi tuleekin. Puhumattakaan rikollisten hyysäämisestä ja muusta. Siihen nähden jonkun pariskunnan lapsettomuushoito on vähäinen menoerä.

Vierailija
117/144 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkakaa sijaisperheeksi, niistä lienee pulaa.

Ja lapsi voidaan viedä muualle minä hyvänsä ennaltamäärämättömänä päivänä. En suosittele tätä menetyksiä kokeneille pareille.

Vierailija
118/144 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätäkin kommentoivat nyt vain ne onnekkaat, joilla ei ole koskaan ollut itse ongelmaa lapsen saannissa. Siitä näkökulmasta on tosi hankala nähdä, että lapsettomuus on usein ihan sairaudesta johtuva haaste. Hoidetaanhan astmaakin, eikä astmaatikon anneta vain kuolla, vaikka onkin käynyt geneettisesti tai ympäristötekijöistä johtuen huono mäihä.

Tuo ajattelu, että sairaus on oma ongelma ei kuulosta kovin kivalta. Olettekos muuten sitä mieltä, että lapsilisätkin pois, koska kaikkien pitää se lapsi itse elättää? Miettikää nyt edes hieman laajemmin, vaikka purattekin täällä vain turhautumista elämään ja yhteiskuntaan. Mutta älkää nyt minuun purkako, sillä minulla on jo vaikeaa.

ap

Mistä sairaudesta lapsettomuus johtuu? Sairaudet saa hoidettua ihan terveyskeskuksessa jos se siitä on kiinni. 

Mutta eihän terveyskeskukseen pääse edes akuutin taudin ollessa kyseessä.

Vierailija
119/144 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukulaispariskunta oli naimisissa 14 vuotta, lapsia ei kuulunut. No, sitten vaimon työpaikalle ilmestyi tumma komistus. Lapsi sai alkunsa.  Ja pariskunta eli yhdessä lapsen aikuisuuteen asti, toki kaikki huomasivat että vaalea pienikokoinen mies ei ollut pojan isä, ja kyllä tämän isän roolikin oli sellainen sivustakatsoja.  Monet tiesivät kuka oikea isä on, tietääkö aikuinen poika itse.

Mitä sitten? Entisaikaan oli kaikessa hiljaisuudessa käytäntö, jota kutsuttiin naapuriavuksi. Kuulin tämän eräältä maaseudulta kaupunkiin muuttaneelta iäkkäältä naiselta. Ilmeisesti sitä oli tapahtnut hänen kotipaikkakunnallaan.  Ennen sikotautirokotuksia oli paljon miehiä, jotka tiesivät jo naimisiin mennessään, että eivät voi saada lasta, koska oli sairastettu sikotauti ja kivestulehdus murrosikäisenä. Silloin ei olut moderneja hedelmöityshoitoja. Jotkut parit saivat lapsen "naapuriavun" eli jonkun paikkakunnalla asuvan miehen avulla. Aiheesta on jopa hieno vanha elokuva "Yrjänän emännän synti" , jossa lapseton pariskunta saa lapsen. Tosin hedelmöitystä ei siinä sovittu etukäteen vaan rouva "tapasi toisen miehen" yhden kerran ja lapsi sai alkunsa.

Vierailija
120/144 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa lainaa ja perikää ne korvaukset Kelalta sitten takautuvasti?