Pulassa ilman hedelmöityshoitojen Kela-korvausta
Hedelmöityshoitoihin on jo pitkään luvattu Kela-korvaus takaisin ensi vuoden alusta. Siitä on siis puhuttu julkisuudessa ja myös lääkäriasemalla, jossa käymme. Tämän piti olla ihan läpihuutojuttu. Me ollaan ajoitettu kalliit hoidot niin, että saisimme sen Kela-korvauksen eli jo viivytetty hoitoja. Kyseessä ei ole ahneus, vaan se, että meillä ei ole tarpeeksi omaa rahaa.
Olen ihan järkyttynyt, että korvauksia ei ole nyt tulossa. Miten tämä voi olla mahdollista? Mekin maksetaan veroja ja yritetään nyt tehdä näitä toivottuja veronmaksajia Suomeen. Hoitojen hinnat ovat vain karanneet ihan käsistä. Julkisella on se tiukka kolme hoitokertaa, jotka vieläpä toteutetaan aikamoisella rutiinilla, jolloin kaikki keinot eivät ole siellä edes käytössä.
Kyllä ottaa päähän, että monta vuotta ollaan sitä perhettä haluttu ja tähänkö tämä nyt tyssää? Kun joku valiokunta riitelee, niin tavalliset kansalaiset ovat näköjään siinä vain tiellä. Onkohan siellä kukaan edes kuullut meitä tahattomasti lapsettomia, jotka eivät kuitenkaan voi vuositolkulla tässä odotella?
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööö jos ei ole varaa maksaa omia hoitojaan niin onko varaa lapseenkaan? Siitäkin aiheutuu monenlaisia kuluja kuusinumeroinen summa, ennen kuin se on omillaan.
Mutta se kuusinumeroinen summa jakaantuu aika pitkälle aikavälille.
Ei mullakaan olisi ollut varaa ostaa asuntoa, ellen voisi jakaa maksuja 25 vuoden ajalle. Kuten ei monella muullakaan ihmisellä.
Onneksi lapsettomuushoitoihinkin saa lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Omat lapset tuli tehtyä silloin, kun sai Kela-korvauksen, joka muistaakseni oli tuhansien eurojen summasta suunnilleen 10% ja tuokin pääosin lääkekorvauksia, ei siis missään nimessä merkittävä summa kokonaisuuden kannalta. Taustalla oli lääkärin moka: munasarjakystan piti olla vaaraton ja kadota itsestään, todellisuudessa se jatkoi kasvua ja hajosi sisällön liiskaten suolistoni yhdeksi möykyksi ja tukkien munatorvet. Julkiselle puolelle hoitojono oli 2 vuotta, piti siis suunnata yksityiselle.
Halusin lapset ja olin valmis maksamaan eli ei ulkomaanmatkoja pariin vuoteen, ei viikonloppulomia, ei hassunhauskoja (ja hintavia) teemabileitä jne. Joten nyt meillä on 3 lasta, jotka on ollut varaa elättää.
Nyt on kaavailtu, että korvaus olisi 40% kuluista, totta, merkittävä summa, mutta jos oikeasti haluaa lapsen, niin onko yhteiskunnan velvollisuus olla maksajana vain siksi, että toiset saavat lapsensa maksutta?
Minulla on melko lailla sama historia, mutta silti osaan tuntea myötätuntoa aloittajaa kohtaan.
Lisäksi veronmaksajana maksan todella paljon mielummin lapsettomuushoitoja lisääntymisikäisille ihmisille, mitä sydän-, aivo-, verisuonileikkauksia, tms. Eläkeikäisille. Se jos mikä on yhteiskunnan kannalta täysin järjetöntä rahan tuhlausta.
Samaa mieltä mitä edellinen. Yhteiskunnan rahankäytön kannalta lapsettomuushoitojen tukeminen on järkevää rahankäyttöä. Vanhukset puolestaan pitäisi antaa luonnon hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätäkin kommentoivat nyt vain ne onnekkaat, joilla ei ole koskaan ollut itse ongelmaa lapsen saannissa.
ap
Et tiedä kommentoijista tai heidän onnekkuudestaan mitään, mites on sen empatian laita muita kohtaan?
Ok, kärjistin, pahoittelut. Monesta kommentista kuitenkin paistaa se, ettei ole tätä ongelmaa itsellä ollut. Näissä kommenteissa aika paljon vain lyödään lyötyä ja vielä itsenäisyyspäivänä, kun pitäisi vetää yhtä köyttä.
ap
Siihenhän minä juuri viittasin, ettet tiedä kommentoijien omista kokemuksista. Kyllä täällä voi olla monta sellaista hedelmöityshoitoja vastustavaa, joka ei ole saanut lapsia tai ei halua lapsia tähän maailmaan tehdä.
porsiminen ei ole mikään kansalaisoikeus.
varsinkaan toimimattomien geenien levitys keinotekoisesti ei ole eettisesti oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites sitten ne rahat ja muut resurssit sen lapsen hoitoon ja kasvatukseen jos kerran ei ole omasta pussista varaa niihin hoitoihinkaan? Yhteiskunnaltako senkin pitäisi tulla kuin Manun illallinen?
Yhteiskunta tarvitsee suomalaisia lapsia, joita jostakin syystä syntyy nykyisin kovin vähän.
Toisaalla vaaditaan aborttioikeutta höllentämistä ja toisaalla hedelmöityshoitoja, aika ristiriitaista jos perustellaan, että yhteiskunta tarvitsee lisää ihmisiä.
Tarvitaanko ennemmin tiukempi aborttilaki, jotta saadaan niitä vauvoja yhteiskuntaan luonnollisesti?
hakeudu k kauppaan töihin kauppias hoitaa homman plop plop plop
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä mitä edellinen. Yhteiskunnan rahankäytön kannalta lapsettomuushoitojen tukeminen on järkevää rahankäyttöä. Vanhukset puolestaan pitäisi antaa luonnon hoitaa.
Lähimmäisistä tulee pitää huolta, vanhuksista myös. Jos uusi tulokkaita ei maailmaan tule, niin se on eri asia.
Jos et saa luonnonmukaisella tavalla lapsia, niin sinun on tyydyttävä siihen. Lopeta sossu- ja kelarahojen kinuaminen. Ei muutkaan saa mitä haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Valtion pitää saada valtiontalous tasapainoon. Kulut nousevat, armeijan varustautumista pitää vahvistaa (kiitos Putin!). Jos seuraisit uutisia tietäisit mikä on tilanne, se vaikuttaa kaikkeen, Orpokin ilmeisesti joutuu uhraamaan rakkaan tunnin junansa hamaan tulevaisuuteen. Jos Trumpin takia alkaa kauppasota, aina vain menee hankalammaksi. Ymmärrän hyvin että harmittaa ja paljon, toivottavasti teillä tärppää, mutta lapsettomaksi jääneenä voin kertoa, että vaikkei nyt siltä tunnu, elämä voi olla ihan hyvää myös ilman lapsia kun sen asian yli pääsee, aikaa se kyllä vähän vie.
Tavallaan totta nämä rahaongelmat tässä lähivuosina, mutta tämä lapsettomuusongelma taitaa juontaa juurensa aika kauas menneisyyteen? Koska niitä koeputkilapsia alettiin tekemään, oliko 80- vai 90-luvulla, ja sitä ennenkin on voinut olla lapsettomuutta, mutta en ole mistään lukenut, kuinka paljon.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kun syntyvyys on liian vähäistä, niin olisi järkevää tukea sitä ihan yhteiskunnan kannalta. Nuo hedelmöityshoitojutut ovat ihan suolarahoja verrattuna muihin turhempiin menoihin. Enemmän menee vaikka siihenkin, että jotkut teinivanhemmat ovat toimeentulotuella, ensikodissa, saavat muuta tukea. Joka sitten taas on huomattavasti halvempaa kuin että heitä ei tueta ja myöhemmin asiat eskaloituvat.
Jos halutaan lapsia, pitää olla turvaa lapsiperheille ja työttömille. Yhden lapsen moni hankkii joka tapauksessa, jos pystyy. Toista tai kolmatta ei tässä taloustilanteessa. Jos on kaksi vanhempaa ja yksi lapsi, niin ei tarvitse olla matikkanero ymmärtääkseen, miten väestöpyramidi kehittyy.
Meillä on tyhmät päättäjät.
Sekä edellinen että nykyinen hallitus tukee hedelmöityshoitoja, kyllä ne sinne budejttiin ängetään, älä pelkää. Jopa Unkarin typerä Orban tukee hedelmöityshoitoja. Kannattaa seurata hallituksen jäsenten twitter-tilejä, siellä usein kertovat näistä asioista, mitä kukin ajaa. Hedelmöityshoitojen budjetointi on jo uutisissa nostettu uutiseksi.
Hallituksen mielestä ei kuitenkaan liene väliä, ovatko ne tulevat työntekijät minkämaalaisia ja mistä tulleita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani tilanteestasi, ap. Jos ikää on yli 30v, niin kannattaa joka tapauksessa harkita sitä, että vaikka lainarahalla menette nyt hoitoon. Toivon, että onnistutte.
Minä olen saanut kaksi lasta IVF-hoidolla. Aloimme yrittää lasta kun olin 27-vuotias. Lapsettomuuden syy ei koskaan selvinnyt. Miehellä oli hieman laiskat siittiöt, mutta viitearvojen sisällä. Minulla oli kaikki testeissä kunnossa, mutta sekä äitini että tätini, ilmeisesti myös isoäitini, ovat kokeneet vaikeuksia tulla raskaaksi.
En tiedä mitä "luonto" ehkä yritti kertoa. Lapset ovat alakoululaisia. Fiksuja, terveitä, mukavia. Ehkä vielä paljastuu, mitä luonto ajatteli sillä, että koetti jättää meidät lapsettomiksi...
Kuten itsekin kerrot, ja olet huomannut, hedelmällisyyskin on vahvasti perinnöllistä. Sen lisäksi, että hedelmällisyys ongelmat ovat lisääntyneet entisestään, ny
Kyllä, hedelmällisyys on perinnöllistä ja se johtuu mm. geeneistä. Lääketiede voi hoitaa asiaa, ja siitä ei ole jälkeläisille vahinkoa (paitsi mahdollisesti heilläkin alentunut hedelmällisyys, jota voi hoitaa). Mikä siis on luonnon viesti? Allergiastakin on enemmän haittaa arkielämässä, mutta se ei näytä pysäyttävän luontoa "sallimasta" jälkeläisten alullepanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani tilanteestasi, ap. Jos ikää on yli 30v, niin kannattaa joka tapauksessa harkita sitä, että vaikka lainarahalla menette nyt hoitoon. Toivon, että onnistutte.
Minä olen saanut kaksi lasta IVF-hoidolla. Aloimme yrittää lasta kun olin 27-vuotias. Lapsettomuuden syy ei koskaan selvinnyt. Miehellä oli hieman laiskat siittiöt, mutta viitearvojen sisällä. Minulla oli kaikki testeissä kunnossa, mutta sekä äitini että tätini, ilmeisesti myös isoäitini, ovat kokeneet vaikeuksia tulla raskaaksi.
En tiedä mitä "luonto" ehkä yritti kertoa. Lapset ovat alakoululaisia. Fiksuja, terveitä, mukavia. Ehkä vielä paljastuu, mitä luonto ajatteli sillä, että koetti jättää meidät lapsettomiksi...
Monesti lapsettomuus poistuu, kun kumppani vaihtuu. Luonto siis yritti kertoa, että miehesi salaa jotain sinulta.
Onpa luonto kiltti, huolehtii jopa parisuhteista. Tämä oli ihan uusi tieto. Tämän takiahan eroavilla pareilla ei muuten ole koskaan lapsia!
Miten ajattelit ap, että se sinun hoidolla alkuun saatu lapsi aikanaan lisääntyisi? Hoidoilla hänkin? Ja lapsenlapset myös?
Siihen on syy miksi jotkin sukulinjat hiipuvat pois. Ei pidä liikaa pyristellä sitä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset ei enää lisäänny luonnollisesti? Ihmetyttää, että tämä hedelmöityshoitojen lisääminen oli ylipäätään sinne budjettiehdotukseen lisätty. Onko ongelma niin suuri?
Olisi mielenkiintoista kuulla, mistä hoitoja haluavien ongelmat tässä asiassa johtuu.
Hedelmällisyys on nykyään todella heikkoa. Sperman laatu on heikentynyt suurella osalla jo alle puoleen siitä, mitä se 80-90-luvun taitteessa oli. Ympäristö on voimakkaasti kemikalisoitunut maailmansotien jälkeen ja muovien, perfluorattujen ja muiden ikuisuuskemikaalien kanssa on eletty jo vuosikymmenet. Hedelmällisyyden heikkeneminen siirtyy vanhemmalta jo sikiöaikana lapseen. Hedelmällisyyden heikkeneminen näkyykin vasta seuraavassa tai sitä seuraavassa sukupolvessa, vaikka sukusolujen heikkenemä olisi tapahtunut jo omilla vanhemmilla tai isovanhemmilla, kun munasolut kehittyvät jo sikiöaikana.
Lapsia hankitaan myös myöhemmin, jolloin hedelmällisyys heikkenee luonnollisesti, mutta kemikaalialtistukseen kiinnitetään liian vähän huomiota. Ruuan, kodin tuotteiden, vaatteiden, pesuaineiden ja kosmetiikan kautta suurin osa saa jo järjettömän kemikaalikuorman verrattuna vaikka 30-luvulla syntyneisiin isovanhempiin.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehtoja ON! ADOPTOIMAAN tai sijaisvanhemmiksi.
Tahallisesti jos ei raskaudu ( nais nais parit) ei pidä muiden maksaa! Ei mukava tunne ole se ivf hoitokaa,jos ei heille ole mieluista miehen kanssa alulle saattaminen. Hom..miehet auttaa??
Kuinka hyvin ihmiset oikeastaan tietää, mitä tuossa ivf-hoidon eri vaiheissa tehdään? Eihän siellä paikan päällä olla itse tsekkaamassa, mitä ne tekee. Itselle saattaisi olla jopa eettinen ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tahallisesti jos ei raskaudu ( nais nais parit) ei pidä muiden maksaa! Ei mukava tunne ole se ivf hoitokaa,jos ei heille ole mieluista miehen kanssa alulle saattaminen. Hom..miehet auttaa??
Kuinka hyvin ihmiset oikeastaan tietää, mitä tuossa ivf-hoidon eri vaiheissa tehdään? Eihän siellä paikan päällä olla itse tsekkaamassa, mitä ne tekee. Itselle saattaisi olla jopa eettinen ongelma.
Yhdysvalloissa oli juuri juttua kahdesta pariskunnasta, jotka olivat vahingossa synnyttäneet toistensa biologiset lapset. Alkiot oli siis siirretty vääriin äiteihin. Iso sydänsuru ja tragediahan siitä seurasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko koskaan pysähtyneet miettimään että ehkä luonto yrittää kertoa teille jotain? Ei yhteiskunta. Luonto.
Oletko koskaan pysähtynyt miettimään, että jos saat syövän, luonto yrittää kertoa sinulle jotain?
Nämä ei ole rinnastettavia asioita, jos et sitä tajua, niin riittääkö älli lapsen hoitamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvalloissa oli juuri juttua kahdesta pariskunnasta, jotka olivat vahingossa synnyttäneet toistensa biologiset lapset. Alkiot oli siis siirretty vääriin äiteihin. Iso sydänsuru ja tragediahan siitä seurasi.
Siirtyyköhän ne perinnölliset sairaudet tässä tapauksessa alkuperäisen äidin geenien tai kromosomien mukana vai kantavan äidin geenit ja kromosomit?
Raakaa ja sivistymätöntä kielenkäyttöä.