Helsingin seurakuntien joulukalenteri on kovin ankean näköinen
Ja tekstitkin luukkujen takana omituisia. Jopa loukkaavia. Sattumalta tulin jo muutaman luukun avanneeksi. Tulin niin surulliseksi. On kai ihan pakko erota kirkosta kokonaan kun en pysty pelkästään Helsingin seurakunnasta eroamaan.
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalenteri on tosiaan epäonnistunut, mutta kuinka paljon painoarvoa sille kannattaa antaa, kun pohtii kirkosta eroamista? Aiotko liittyä johonkin toiseen seurakuntaan ja kuinka pienestä aiot nostaa kytkintä, jos ja kun kaikki sielläkään ei ole täydellistä?
Ei tarvitsekaan olla täydellistä. Kunhan olisi edes kristillistä. Se ei ole liikaa vaadittu ktistilliseltä seurakunnalta.
Mitä ajattelet siitä, että ainakin täällä Turussa seurakunnat järjestää myös sellaista toimintaa, jossa ei pidetä kristillistä sanomaa lainkaan esillä? Yhtenä esimerkkinä lautapeli-illat, joissa vaan pelataan ja syödään iltapalaa. Onko sekin niin kamalaa, että sen takia pitäisi erota kirkosta? Vai onko sittenkin ihan ok tai ainakin pitkin hampain hyväksyttävissä, että kirkko ei pidä Jeesusta aina esillä?
Olisikohan nyt kuitenkin jouluna, joka on kristillisten toinen suurista juhlista, syytä pitää Jeesusta ja joulun sanomaa esillä. Kun pidetään joululaulutilaisuuksia, olisi hullua, että laulettaisiin pelkkiä joulupukki- ja tonttulauluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna Maria väänsi Jeesuksen niskat nurin ja sädekehä oli Marian päällä eikä Jeesuksen.
Sattuisiko tuosta löytymään kuvaa mistään? Multa tuo meni täysin ohi.
Tässä kuva viime vuoden kalenteriin
https://www.helsinginseurakunnat.fi/uutiset/seurakuntienrakastettujoulu…
Ruma kuva, mutta on väärin väittää että "sädekehä oli Marian päällä eikä Jeesuksen". Myös Jeesuksella on selvä sädekehä, eikä sädekehän laittamisessa myös Marialle ole mitään väärää.
Sori, ei nyt ollut niin elävänä se kuva mielessä, mutta Maria ja jopa Lucia olivat aika suurella painoarvolla kalenterissa plus rumat lauavat tädit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä joulukalenterista on haluttu tehdä filosofiseen pohdintaan haastava teos. Olisi edes teologiseen. Mutta eikö joulukalenteri voisi olla ihan vaan kaunis, mukava ja vaivaton ja sisältää joulun sanomaan ja kristillisyyteen liittyviä tekstejä? Ja olla näin sopiva koko perheelle lapsista vanhuksiin.
Olen samaa mieltä, ei tuo kalenteri ole millään tavalla kaunis.
Kuinkahan paljon tuosta seurakunta maksoi tekijöille?
Minusta seurakunnalla ei ole varaa tuollaiseen ihmisten aliarvioimiseen.
Lisäksi seurakunnan kustannuksiin painatus- ja postituskulut vajaalle 400 000 kalenterille.
Olisivat laittaneet sen Oodin tanssijan tuohon. Ihan samalla hinnalla olosi mennyt ja ilostahan siinäkin vain oli kysymys, ehkä uudelleensuntymisen tai peräti ylösnousemuksen.
Ehkä ensi jouluna näemme transperheen seimen ääreen kumartuneena. Conchita Wurst ja jokin rinnaton kohduton naismies puolisona niin idylli on täydellinen ja Jeesuskin saadaan mahtumaan kuvaan oivallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan nyt kuitenkin jouluna, joka on kristillisten toinen suurista juhlista, syytä pitää Jeesusta ja joulun sanomaa esillä. Kun pidetään joululaulutilaisuuksia, olisi hullua, että laulettaisiin pelkkiä joulupukki- ja tonttulauluja.
Miksi takerrut niin kovasti siihen joulukalenteriin? Seurakunnat järjestää joulukuussa paljon tapahtumia, joissa joulun sanomaa pidetään selvästi esillä. Sitä paitsi kristillinen joulu alkaa 25.12. ja päättyy 6.1., joten senkään puolesta joulua edeltävään aikaan sijoittuvan joulukalenterin ei tarvitse olla erityisen jouluinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalenteri on tosiaan epäonnistunut, mutta kuinka paljon painoarvoa sille kannattaa antaa, kun pohtii kirkosta eroamista? Aiotko liittyä johonkin toiseen seurakuntaan ja kuinka pienestä aiot nostaa kytkintä, jos ja kun kaikki sielläkään ei ole täydellistä?
Ei tarvitsekaan olla täydellistä. Kunhan olisi edes kristillistä. Se ei ole liikaa vaadittu ktistilliseltä seurakunnalta.
Mitä ajattelet siitä, että ainakin täällä Turussa seurakunnat järjestää myös sellaista toimintaa, jossa ei pidetä kristillistä sanomaa lainkaan esillä? Yhtenä esimerkkinä lautapeli-illat, joissa vaan pelataan ja syödään iltapalaa. Onko sekin niin kamalaa, että sen takia pitäisi erota kirkosta? Vai onko sittenkin ihan ok tai ainakin pitkin hampain hyväksyttävissä, että kirkko ei pidä Jeesusta aina esillä?
Varmaan monenlaisilla tapahtumilla houkutellaan ihmisiä sisään seurakuntiin, tuo on totta.
Mutta itse ajattelen adventtikalenterin kuitenkin tuovan joulun sanomaa ja valmistavan meitä joulun suureen tapahtumaan. Jos ko kalenteri herättää esim vihan ja ärtymyksen tunteita, se on silloin epäonnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi takerrut niin kovasti siihen joulukalenteriin? Seurakunnat järjestää joulukuussa paljon tapahtumia, joissa joulun sanomaa pidetään selvästi esillä. Sitä paitsi kristillinen joulu alkaa 25.12. ja päättyy 6.1., joten senkään puolesta joulua edeltävään aikaan sijoittuvan joulukalenterin ei tarvitse olla erityisen jouluinen.
Koska ihmiset ovat selvästi loukkaantuneet tuosta kalenterista, olen siitä jutellut monen kanssa. Onko seurakunnalla varaa riskeerata vähenevää jäsenistöään lähettämällä noin epämieluisan lahjan?
Minä esim olen monet vuodet avannut seurakunnan kalenterin luukun ja hakenut lohtua, tukea ja vahvistusta, joskus samalla Raamattua selaillen. Mutta tämän vuotinen kalenteri kyllä enemmän suututtaa kuin lohduttaa.
Seurakunnan koteihin lähettämä kalenteri on kauhea, täynnä uushenkistä ja kristinuskoa loukkaavaa sisältöä. Pohjanoteeraus! Ei pidä ihmisten hyväksyä tätä.
Kuten aiemmin kirjoitin Raamatun Paavalin sanat Timoteukselle: Pidä sinä kiinni siitä, minkä olet oppinut.
Vierailija kirjoitti:
Koska ihmiset ovat selvästi loukkaantuneet tuosta kalenterista, olen siitä jutellut monen kanssa. Onko seurakunnalla varaa riskeerata vähenevää jäsenistöään lähettämällä noin epämieluisan lahjan?
Minä esim olen monet vuodet avannut seurakunnan kalenterin luukun ja hakenut lohtua, tukea ja vahvistusta, joskus samalla Raamattua selaillen. Mutta tämän vuotinen kalenteri kyllä enemmän suututtaa kuin lohduttaa.
Missä vika on, jos tuollainen joulukalenteri saa monet loukkaantumaan kovasti? Voisiko vika olla siinä, että jotkut antaa kalenterille suhteettoman paljon painoarvoa? Se nyt vaan on niin, että tekipä seurakunnat millaisen joulukalenterin tahansa, jotkut vetää varmasti herneen nenään. Eri ihmiset odottaa joulukalenterilta eri asioita, joten miksi seurakuntien pitäisi tehdä kalenterista juuri sinun toiveidesi ja odotustesi mukainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erinomainen kysymys. Tätä samaa moni mielessään pyörittelee. Tiedetään kuitenkin varmasti se mikä loukkaa ja ärsyttää ja sitten halutaan tehdä juuri tämä. Miksi? Onko siellä oikeasti ketään hereissä, saati uskossa? Antaisitte sellaisten hommaksi nämä. Tekisivät arvokkaan joulunodotuksen eivätkä jotain travestiaa, ilveilyä sen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi takerrun joulukalenteriin, kun tässä keskustellaan nimenomaan joulukalenterista eikä seurakunnan toiminnasta yleisellä tasolla.
Joulukalenteri ei ole mikään pakollinen vaan ihan ylimääräinen tuote, johon on suunnattu seurakunnan varoja. Käsittääkseni suurin osa seurakunnista ei jaa jäsenilleen joulukalentereja ja pk-seudullakin tämä on vajaa kymmenen vuotta vanha perinne. Näemmä osa on pitänyt niistä aiemmista ja osa ei niistäkään. Tämän taitaa lähes jokainen sen saanut tyrmätä.
Tänään tuli postilaatikkoon uusin Kirkko ja kaupunki. Siinä sitten lisää pöyristyttävää taidetta. En jaksa ymmärtää, miksi seurakunta ei tee julkaisuja seurakuntalaisille vaan ikään kuin joillekin ihan muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro minulle yksikin hyvä syy, miksi seurakunta painattaisi ja postittaisi jäsenilleen joulukalenterin, joka ei ole kristillisen jouluinen?
Terveisin Kirkollisveroa maksava
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä vika on, jos tuollainen joulukalenteri saa monet loukkaantumaan kovasti? Voisiko vika olla siinä, että jotkut antaa kalenterille suhteettoman paljon painoarvoa? Se nyt vaan on niin, että tekipä seurakunnat millaisen joulukalenterin tahansa, jotkut vetää varmasti herneen nenään. Eri ihmiset odottaa joulukalenterilta eri asioita, joten miksi seurakuntien pitäisi tehdä kalenterista juuri sinun toiveidesi ja odotustesi mukainen?
Vika on siinä, että tuo on aivan turha tekele ja siksi sille annetaan painoarvoa. Jos jotain ylimääräistä tehdään, tehtäisiin se edes niin, että se palvelee ja ilahduttaa seurakuntalaisia. Ei tarvitse tehdä yhtään mitään joulukalenteria, kukaan ei loukkaannu siitä, jos kalenteri jää saamatta.
Onko joku muu muualta Suomesta saanut oman seurakuntansa teettämää kalenteria ja millainen se on?'
Vanhemmalla polvella on vielä sellainen outo asetus pääkopassa, että kun seurakunnasta tulee joulukalenteri, se pitää pitää esillä ja seurata sitä päivittäin. Ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouluun kuuluvat perinteet niin maallisella kuin kristillisellä puolella. Koristelemme kotimme perinteisin koristein ja muistelemme lapsuuden jouluja. Haluamme antaa lapsillemme kauniin mieleen jäävän juhlan.
Sitä kai seurakunnat kuitenkin toivovat, että kalenterille annettaisiin mahdollisimman suuri painoarvo, sen lauseista vaikka keskusteltaisiin positiivisessa hengessä.
Luukkuja availtaisiin ja saataisiin luukun takaa jotain kaunista ja perinteistä.
Seurakuntalaisten keski-ikä alkaa kuitenkin olla jo sinne vanhuspuoelle painottuva, joten aika ylimielistä asennoitumista, jos kalenterin tekemiseen suhtaudutaan kevyesti ja kokeilumielellä vasemmalla kädellä. Ymmärrän sen, että työikäinen ei jaksa välttämättä pysähtyä kalenterin sanoman äärelle, mutta meillä eläkeläisillä siihen on aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida olla kirkon jäsen?
Riipii se, että tämä joulukalenteri, sen sisältö eli kuvitus ja tekstit, paljastavat sen, mikä on evlut kirkon tila. Eli etääntyminen kristinuskosta ja Raamatun totuudesta.
Ja suututtaa, kun tätä lähetetään koteihin muina miehinä tai oikeammin täysin tarkoituksella.
Eli ei ole kyse "vain" joulukalenterista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä vika on, jos tuollainen joulukalenteri saa monet loukkaantumaan kovasti? Voisiko vika olla siinä, että jotkut antaa kalenterille suhteettoman paljon painoarvoa? Se nyt vaan on niin, että tekipä seurakunnat millaisen joulukalenterin tahansa, jotkut vetää varmasti herneen nenään. Eri ihmiset odottaa joulukalenterilta eri asioita, joten miksi seurakuntien pitäisi tehdä kalenterista juuri sinun toiveidesi ja
Jouluun kuuluvat perinteet niin maallisella kuin kristillisellä puolella. Koristelemme kotimme perinteisin koristein ja muistelemme lapsuuden jouluja. Haluamme antaa lapsillemme kauniin mieleen jäävän juhlan.
Sitä kai seurakunnat kuitenkin toivovat, että kalenterille annettaisiin mahdollisimman suuri painoarvo, sen lauseista vaikka keskusteltaisiin positiivisessa hengessä.
Luukkuja availtaisiin ja saataisiin luukun takaa jotain kaunista ja perinteistä.
Seurakuntalaisten keski-ikä alkaa kuitenkin olla jo sinne vanhuspuoelle painottuva, joten aika ylimielistä asennoitumista, jos kalenterin tekemiseen suhtaudutaan kevyesti ja kokeilumielellä vasemmalla kädellä. Ymmärrän sen, että työikäinen ei jaksa välttämättä pysähtyä kalenterin sanoman äärelle, mutta meillä eläkeläisillä siihen on aikaa.
Minusta tämä kalenteri on sen oloinen, että se olisi suunnattu sille porukalle, joka EI ole kirkon jäseniä. Miksei seurakuntalaisille voida tehdä ihan normaalia ja hyvää mieltä tuovaa kalenteria, jos sellainen on kerran pakko tehdä. Ja se sanoma niin helposti ymmärrettävissä, ettei tarvitse olla filosofi pystyäkseen hahmottamaan päivän teeman. Olisi edes teologia vaativa, mutta tässä kalenterissa ei riitä sekään.
Vierailija kirjoitti:
Luukku 8 : Biologinen fakta:ihminen on eläin. Teologinen fakta: Jumala tuli eläimeksi.
Luukku 9 : Sana tuli lihaksi. Hirveä sotku.
Tässä esimerkki kalenterin loukkaavasta, rienaavasta tekstistä, joka peitetään muka-filosofiseen hengettömään sanakikkailuun.
"Vanhemmalla polvella on vielä sellainen outo asetus pääkopassa, että kun seurakunnasta tulee joulukalenteri, se pitää pitää esillä ja seurata sitä päivittäin. Ei tarvitse".
Kyllä kai seurakunta kuitenkin lähettää tuon kalenterin ajatuksella, että se olisi esillä ja sitä seurattaisiin. Jos ei näin ole, sehän on aivan turhaa veromarkkojen heittämistä suoraan paperin keräykseen. Tuonkin rahan voisi laittaa sitten diakoniatyöhön.
Näin "vanhemman polven" edustajana itse toivoisin, että jos rahaa pannaan jatkossakin tuohon kalenteriin, se pitäisi olla joulun sanomaa tuova, kaunis kuva, mietityt lauseet ja että se sopisi koko perheelle ikään katsomatta. Minulla on se "outo asetus", että panen kalenterin seinälle kuvankin takia. Tämän vuoden kalenteria en laittanut, koska se oli niin outo.
Haittaisiko jos olisi katkelmia Raamatusta? Tuokin olisi parempi, ainakin erityisyys välittyisi. Joulukalenterin saa kaupasta jos tuo on "liikaa".
Miksi uskovaiset pelkäävät omaa uskoaan? Tähän nyt on kuitenkin tultu kalenterissa. Miellytetään jotain aktivistihipsteriä mutta nämäkö maksavat kirkollisveron, epäilenpä.