Helsingin seurakuntien joulukalenteri on kovin ankean näköinen
Ja tekstitkin luukkujen takana omituisia. Jopa loukkaavia. Sattumalta tulin jo muutaman luukun avanneeksi. Tulin niin surulliseksi. On kai ihan pakko erota kirkosta kokonaan kun en pysty pelkästään Helsingin seurakunnasta eroamaan.
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko lähes ainoa, joka tuosta on pitänyt? Oletko kenties kalenterin tekijä?
Kuulutko kirkkoon?
Olen sanonut jo aiemmin, etten todellakaan pidä puheena olevasta joulukalenterista vaan pidän sitä epäonnistuneena. Olen silti koittanut tuoda ilmi, että joulun sanomaa pursuava joulukalenteri ei suinkaan ole ainoa oikea valinta edes uskoville.
Vastasinkin sinulle jo, en toivo mitään sanomaa pursuavaa joulukalenteria, vaan kuva saisi ensinnäkin olla kaunis, jonka viitsii panna seinälle.
Toiseksi luukkujen alla sellaista tekstiä, jonka ymmärtää jokainen lähes ponnistelematta, joululauluja, runoja, virsiä, aforismeja voi olla joku Raamatun tekstikin esim adventtisunnuntaisin.
Nythän nuo tekstit ovat aivan käsittämättömiä.
Jos tässä ihmetyttää jokin niin se, miten samat ihmiset jaksaa pettyä vuodesta toiseen kun seurakuntien joulukalenteri ei taaskaan ollut kauniin joulunpunainen ja täynnä joulun sanomaa. Luulisi tyhmemmänkin ymmärtäneen jo tähän mennessä, että seurakuntien joulukalenteri ei edes yritä olla sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Jos tässä ihmetyttää jokin niin se, miten samat ihmiset jaksaa pettyä vuodesta toiseen kun seurakuntien joulukalenteri ei taaskaan ollut kauniin joulunpunainen ja täynnä joulun sanomaa. Luulisi tyhmemmänkin ymmärtäneen jo tähän mennessä, että seurakuntien joulukalenteri ei edes yritä olla sellainen.
Mistä teet sellaisen päätelmän, että samat ihmiset pettyvät?
Itse en ole koskaan aikaisemmin kalenteria moittinut millään palstalla. Et voi mitenkään tietää, ketkä ihmiset tänne kirjoittavat.
En myöskään muista voivotelleeni kalenterista täällä. Twitteristä muista kyllä menneiltä vuosilta pettyneitä ääniä aiheesta. Yhtenä vuonna (oliko viime?) oli joukukuusi mutta ehkä ilman koristeita. Tämä nykyinen tanssityttö ei viittaa jouluun mitenkään. Edes väri ei assosioidu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko lähes ainoa, joka tuosta on pitänyt? Oletko kenties kalenterin tekijä?
Kuulutko kirkkoon?
Olen sanonut jo aiemmin, etten todellakaan pidä puheena olevasta joulukalenterista vaan pidän sitä epäonnistuneena. Olen silti koittanut tuoda ilmi, että joulun sanomaa pursuava joulukalenteri ei suinkaan ole ainoa oikea valinta edes uskoville.
Vastasinkin sinulle jo, en toivo mitään sanomaa pursuavaa joulukalenteria, vaan kuva saisi ensinnäkin olla kaunis, jonka viitsii panna seinälle.
Toiseksi luukkujen alla sellaista tekstiä, jonka ymmärtää jokainen lähes ponnistelematta, joululauluja, runoja, virsiä, aforismeja voi olla joku Raamatun tekstikin esim adventtisunnuntaisin.
Nythän nuo tekstit ovat aivan käsittämättömiä.
Muutama sana, pari lausetta. Miten paljon enemmän olisi voitu sanoa! On tuolle genrelle paikkansa mutta tässä yhteydessä ei valitettavasti lennä, ei ilahduta eikä inspiroi. Eikä oikein viittaa mihinkään, varsinkaan traditioon. Jonkinlainen ennätys tässä kyllä tehtiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole koskaan aikaisemmin kalenteria moittinut millään palstalla. Et voi mitenkään tietää, ketkä ihmiset tänne kirjoittavat.
Jotkut on kertonut pettyneensä aiempinakin vuosina.
Vierailija kirjoitti:
Joo, en odota, että seurakunnan joulukalenteri olisi mikään vuosi minulle mieleinen, kun se ei ole ollut heidän tyylinsä, mutta sen kalenterin saaminen on aina sama ihmetyksen aihe, että miksi tällaista traditioa luodaan yhteisillä varoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut on kertonut pettyneensä aiempinakin vuosina.
Ok, mutta ovatko osallistuneet tällaiseen keskusteluun aiemmin, en tiedä.
Ja minusta on hyvä, että seurakunta saa palautetta, niitä kirkollisveroeurojahan tuohon polteltiin.
Jos kalenteri on niin huono, että se menee roskiin saman tien, niin kertoohan se jostain.
Vierailija kirjoitti:
Jos kalenteri on niin huono, että se menee roskiin saman tien, niin kertoohan se jostain.
Jotain se varmasti kertoo, mutta mitä? Suomessa on varmasti paljon sellaisia ihmisiä, joita ei kiinnosta mikään luukkujen availu, ellei luukun takana ole jotain millä on selvää rahallista arvoa.
ruma ja masentava kalenteri. Kun pitäisi olla valon ja ilon lähde.
"Tilanteesi on tietysti ikävä, mutta seurakuntien joulukalenterin kohderyhmä ei ole vanhukset vaan aikuiset".
Eikö vanhuksetkin kuulu aikuisiin?
Ja mitä itse aikuisia lapsiani katson (kuuluvat kyllä kirkkoon) niin kenelläkään en ole nähnyt seurakunnan kalenteria seinällä. Lastenlapsilla on tietysti jokaisella oma kilke/ suklaakalenterinsa, mutta vain meillä isovanhemmilla (aikuisilla!) on ollut seurakunnan kalenteri käytössä